۷۵۱۴۵
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

فهرست ممنوعه ها در آمریکا

سانسور شدن برخی کتابها باعث تعجب است

همیشه کتاب هایی بوده اندکه نامشان در فهرست آثار ممنوعه قرار می گیرد و چه بسا خواننده را برای دستیابی به آن تشنه تر می کند اما در این فهرست سیاه کتاب هایی هم به چشم می خورند که سانسور شدن آنها تعجب همگان را برمی انگیزد.

سانسور شدن برخی کتابها باعث تعجب است

روزنامه هفت صبح: همیشه کتاب هایی بوده اندکه نامشان در فهرست آثار ممنوعه قرار می گیرد و چه بسا خواننده را برای دستیابی به آن تشنه تر می کند اما در این فهرست سیاه کتاب هایی هم به چشم می خورند که سانسور شدن آنها تعجب همگان را برمی انگیزد.

ایسنا در گزارشی به 10 کتابی اشاره کرده که هیچ کس فکرش را هم نمی کرد توزیع شان در آمریکا ممنوع شود. در اینجا به تعدادی از این کتاب ها اشاره می کنیم:

فرهنگ واژگان وبسترز و هریتیج

«مریام وبسترز» و «هریتیج» دو کتاب مرجعی هستند که توزیع آنها در چندین مدرسه آمریکایی ممنوع اعلام شد. این اتفاقی بسیار نادر و شوکه کننده است، چرا که این کتاب ها تنها معنای واژه های کاربردی یک زبان را به خواننده ارائه می کنند. دبستانی در کالیفرنیا علت این ممنوعیت را اشاره به مسائل و اصطلاحاتی عنوان کرد که برای گروه سنی دانش آموزان آن مدرسه نامناسب بود.

خوشه های خشم

تصورش را کنید که «خوشه های خشم»، یکی از 100 کتابی که مطالعه آن به همگان توصیه شده، در فهرست کتاب های ممنوعه آمریکاست. علت اعمال محدودیت برای مطالعه شاهکار تاریخی «جان اشتاین بک»، دربرداشتن مطالب زننده و البته ارائه تصویری تاریک از شرایط کشور آمریکا در آن زمان عنوان شده است.

این رمان در محکومیت بی عدالتی، سفر طولانی و دشوار یک خانواده تنگدست آمریکایی که به امید زندگی بهتر از ایالات اوکلاهاما به کالیفرنیا مهاجرت می کنند، روایت شده است. اتفاقات این اثر در دهه 1930 و در سال های پس از بحران اقتصادی بزرگ آمریکا روی می دهد.

اشتاین بک این رمان را در سال 1939 منتشر کرد. وی برای نگارش این کتاب برنده جایزه پولیتزر شد. «خوشه های خشم» هم اکنون جزو 40 اثر کلاسیک قرن بیستم به شمار می آید. مجله تایم نیز شاهکار اشتاین بک را در فهرست 100 رمان برتر انگلیسی زبان از سال 1923 تا 2005 جای دادهاست. «جان فورد» در سال 1940 فیلمی با همین نام با هنرپیشگی «هنری فوندا» براساس داستان این کتاب ساخت.

آبی ترین چشم

«تونی موریسون»، نوسنده برنده نوبل ادبیات دو شاهکار معروف عمرش را با وجود ممنوع اعلام شدن آنها به خوانندگان آمریکایی عرضه کرد. این مبارزه همچنان ادامه دارد اما استفاده از زبان زننده و خشونت بیش از حد در «آبی ترین چشم ها» به عنوان دلایل ممنوعیت توزیع این رمان ها اعلام شده است.

موریسون نویسنده، فمینیست و استاد دانشگاه برنده جایزه ادبی نوبل 1993 است که آثارش به خاطر فضای حماسی، دیالوگ های زنده و تصویر کردن شخصیت های سیاهپوست آمریکایی مشهور است. او نخستین زن سیاهپوستی است که کرسی به نام خود در یکی از دانشگاه های بزرگ آمریکا (دانشگاه پرینستون) دارد و همچنین اولین زن سیاهوپست آمریکایی است که جایزه نوبل را دریافت کرده است.

جادوگران و جیمز و هلوی غول پیکر

«رولد دال» دیگر نویسنده سرشناسی است که مشهورترین آثارش در فهرست سیاه ادبیات آمریکا قرار دارد. در این مورد هم، اشاره به مسائل غیراخلاقی و همچنین بی ارزش جلوه دادن زندگی یک کودک بهانه بوده است. دال، داستان و فیلمنامه نویس اهل ولز و از مشهورترین نویسنده های انگلیسی است که در دهه 1940 به شهرت رسید. مهمترین آثار او «چارلی و کارخانه شکلات سازی»، «ماتیلدا» و «داستان های چشم نداشتنی» است. بیشتر آثار رولد دال تبدیل به فیلم سینمایی شده اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عادل

      از کتابهایی که تو ایران سانسور میشن هم بگید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج