جاباما
۷۵۱۵۲۷
۵ نظر
۵۰۱۹
۵ نظر
۵۰۱۹
پ

با فحاشی کودکان چه کنیم؟

فحاشی برای کودکان امری عادی است. بچه‌ها معمولا آنچه می‌شنوند را تکرار می‌کنند. بچه‌های بزرگتر معمولا این کار را برای مشاهده واکنش والدین خود انجام می‌دهند. اگر کودکتان شروع به استفاده از کلمات رکیک کرده است، چندین روش تربیتی وجود دارد که می‌توان زبان وی را تحت کنترل در آورد.

برترین ها - ترجمه از ساناز مطلبی: فحاشی برای کودکان امری عادی است. بچه‌ها معمولا آنچه می‌شنوند را تکرار می‌کنند. بچه‌های بزرگتر معمولا این کار را برای مشاهده واکنش والدین خود انجام می‌دهند. اگر کودکتان شروع به استفاده از کلمات رکیک کرده است، چندین روش تربیتی وجود دارد که می‌توان زبان وی را تحت کنترل در آورد. ما در این مطلب از سایت برترین ها ۷ روش تربیتی در این باره را به شما آموزش می دهیم.

با فحاشی کودکان چه کنیم؟

در مورد ارزش های خانوادگی خود بیاندیشید

ارزش ها و هنرجار های خانوادگی شما نقش مهمی در این‌باره که چگونه به الفاظ ناپسند واکنش نشان دهید، ایفا می کنند. برخی خانواده ها متاسفانه به استفاده فزرندانشان از کلمات رکیک اهمیتی نمی دهند و بعضا خودشان در مکالمات روزانه از این الفاظ - حتی به شوخی - استفاده می‌کنند که در خاطر کودک ثبت شده و در آینده از آن ها استفاده میکند.

برای خانواده هایی که بخصوص با فحش رنجیده خاطر می شوند رسیدگی سریع به این مسئله حائز اهمیت است. با فرزندتان در مورد اینکه فحش دادن توهین به دیگران است، صحبت کنید.

علت را در نظر بگیرید

به دلایلی که باعث شده کودکتان از ناسزا استفاده کند، توجه کنید. اینکه چگونه و کجا از این کلمات استفاده می کند مهم است. بچه ی 5 ساله ای که کلماتی که در اتوبوس شنیده را تکرار می کند با نوجوان 15 ساله ای که به معلم خود فحش می دهد تفاوت دارد.

گاهی اوقات بچه ها به علت اینکه از مهارت های مهم زندگی مانند مهارت های ارتباطی و اجتماعی برخوردار نیستند فحاشی می کنند. اگر مسئله این باشد آموزش آن مهارت ها به فرزندتان حائز اهمیت است. با این وجود ممکن است این مساله پروسه طولانی مدتی داشته باشد. اگر فکر می کنید فحاشی کودک شما نشانه یک مشکل بزرگتر مانند فقدان مهارت های کنترل عصبانیت است، این مساله را به عنوان بخشی از روش تربیتی کودک خود، به او آموزش دهید.

با فحاشی کودکان چه کنیم؟

الگوی خوبی باشید

نوع رفتاری که برای فرزندتان مدل سازی می کنید را در نظر بگیرید. اگر شما دائما فحش می دهید کودکتان نیز همین کار را انجام خواهد داد. به کودکتان بگوئید اینها کلمات بزرگترها است که من می توانم از آنان استفاده کنم اما تو نمی توانی. بچه ها تمایل دارند مثل بزرگتر ها باشند و احتمالا از شما تقلید می کنند.

اگر لحن صحبت کردن شما راحت است و بی مهابا از کلمات ناخوشایند استفاده می کنید، کودکتان نیز این مساله را یاد می گیرد شما باید سعی کنید اول خودتان را تغییر دهید. اگر بدون اینکه فحش دهید به اعصاب خود مسلط شوید، کودکتان نیز آن را از شما می آموزد.

همچنین روش های دیگری که کودکتان ممکن است در معرض زبان نادرست قرار گیرد را جستجو کنید. اگر به کودکتان اجازه دهید فیلم هایی تماشا کند یا بازی های ویدئویی انجام دهد که در آنها از کلمات نادرست استفاده شده است آن کلمات را یاد می گیرد. اگر نمی خواهید کودکتان کلمات نامناسب را یاد بگیرد، آنچه با آن سرو کار دارد را محدود کنید.

اگر کودکتان قصد جلب توجه دارد به او توجه نکنید

کودکان گاهی اوقات برای جلب توجه بیشتر یکسری رفتارها را تکرار می کنند. اگر شما بخندید یا فحش دهید حتما فرزندتان آن را تکرار می کند.

نادیده گرفتن خصوصا برای بچه های کوچک می تواند در این زمینه موثر واقع شود. اگر فحش ها با وجود نادیده گرفته شدن تکرار شوند، توضیح دهید که این کلمه ی خوبی نیست و نباید از آن استفاده کند.

با فحاشی کودکان چه کنیم؟

برای فحش دادن قانون بگذارید

اگر فحش به یک معضل تبدیل شد باید برایش قانون بگذارید. قانونی که بگوید از زبان مناسب استفاده کنید. ممکن است کودکتان به یک هشدار نیاز داشته باشد که کلمه ای که از آن استفاده می کند نامناسب است. مثلا اگر کلمه ای ناپسند از زبان او خارج شود، یک روز از دسترسی به تبلت محروم خواهد شد. قانون بگذارید و حتما آن ها را اجرا کنید.

برای استفاده از کلمات مناسب به وی جایزه دهید

روش تربیتی دیگر این است که برای استفاده ی درست از کلمات به کودکان جایزه دهید. این روش انگیزشی بوده و بچه ها تشویق می شوند که از کلمات درست استفاده کنند و مودب باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بهش بگیم ******** ******* ******* ********************************* فحش نده-_-

    • ورتا

      اوخ اوخ بچه های الان که دیگه خیلی بی ادب شدن من یه پسر خاله دارم۶٬۷سالشه خانوادگی رفته بودیم بیرون نمیدونم من چی گفتم البته حرف بدی نزدم قشنگ گفت ..fuیهنی انقدر تعجب کردم ازش پرسیدم کی بهت یاد داده گفت همه همکلاسیام تو مدرسه میگن :-\ :-[
      یعنی اینجاست که میتوان گفت من دیگه حررفی ندارم آخه شیش سالشه
      ای خدا

    • شیما

      وای وای نگووو ما فامیل دورمون ی بچه دارع اصن ... حرف زدنو در اوردع :/

    • شیما

      واااای ورتااا جون چ گودزیلایی نوچ نوچ
      حالا منو بگو همون فامیل دورمون ی بچه شیش سالع دارع از تخمه ش یدونه ورداشعم ی چیزی گف دهنم وااا موند:|

    • صمد

      "مثلا اگر کلمه ای ناپسند از زبان او خارج شود، یک روز از دسترسی به تبلت محروم خواهد شد."
      این روش در روانشناسی مدرن منسوخ شده چون باعث دوری بیش از پیش والدین و فرزندان از هم میشه. بجای تنبیه مساله "پیامد" یا "نتیجه" کارها باید در نظر گرفته بشه و اجرا بشه. فرق تنبیه و پیامد اینه که تنبیه ارتباط موضوعی با رفتار نداره اما پیامد کاملا در جهت و در ارتباط با یک رفتاره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج