۷۵۲۹۱۶
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

اتمام ذخایر آبی شرق کشور در کمتر از یک سال

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلاتی که در استان و به ویژه زاهدان با آن مواجه است، مشکل کمبود منابع آبی است.

خبرگزاری ایسنا: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: میزان مصرف کنونی آب آشامیدنی استان حدود ۴۰ میلیون مترمکعب در سال است که اگر مصارف سایر حوزه ها از قبیل روستایی و کشاورزی و صنعت را در نظر نگیریم، با توجه به تبخیر شدید آب، چنانچه الگوی مصرف را رعایت نکنیم این ذخایر نیز در کمتر از یک سال به اتمام می‌رسد.

اتابک جعفری با بیان اینکه در چهار دهه اخیر وزارت نیرو با احداث سدها و پروژه‌های زیادی در مقوله مدیریت منابع آب کارهای فراوانی انجام داده است.

وی گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان با در نظر گرفتن اولویت تامین آب شرب وتوجه به همکاری بخش خصوصی و استفاده از پتانسیل شبکه‌های آب بران با همکاری دستگاههای زیربط با پشتیبانی وهمکاری مردم استان در حال مدیریت منابع آب استان است و مردم استان با در نظر گرفتن اصل صرفه جویی و مصرف بهینه به خدمتگزاران خود در این بخش اعتماد داشته باشند‌.

وی با بیان اینکه از مجموع ۲۲ سد در دست بهره برداری استان‌، هفت سد مخزنی و ۱۵ سد تغذیه‌ای است که ۶۹ درصد ظرفیت آنها خالی است‌، تصریح کرد: ظرفیت ذخیره سازی این سدها را یک میلیارد و ۹۶۷ میلیون متر مکعب بوده و هم اکنون ۶۰۳ میلیون متر مکعب آب در سدها ذخیره شده که حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آن در چاه نیمه‌های شمال استان و مابقی در سدهای جنوب استان است‌. میزان کاهش آب سدها نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۹ درصد است و این شرایط‌، وضع بحرانی را برای تامین آب منطقه ایجاد کرده است‌.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان، تبخیر شدید آب ، نبود ورودی آب کافی به سدها و قطع حقابه ایران از کشور افغانستان را از مهمترین عوامل کاهش ذخائر آب استان عنوان کرد و افزود: در سال جاری فقط در دو سد زیردان و پیشین در جنوب سیستان و بلوچستان میزان ۶ و نیم میلیون متر مکعب آب ورودی داشتیم که آن هم از بارندگی‌های هفته گذشته در این منطقه بوده است‌.

جعفری همچنین از ساخت چند سد دیگر در استان خبر داد و گفت: مهمترین سدهای در دست ساخت در این استان شامل سد مخزنی کهیر کنارک با حجم ۳۱۴ میلیون متر مکعب، سد تغذیه‌ای گوهرکوه خاش با حجم ۱۰ میلیون متر مکعب و سد شهری کور مهرستان با حجم ۱۰۳ میلیون متر مکعب است‌ و با ساخت این سدها ظرفیت ذخیره سازی سدهای سیستان و بلوچستان به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت‌.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعااینازاقغانیا ... میان ایران ازبودجه ومنابع کشوراب وبرق گاز نفت وگاز معدن‌.....استفاده میکنن وهم شغلامون وبااین بی ابی زیادکشورخشک هستیم اصلا اینها نبایدبیان ایران وباگفته مسولین این تعدادافغانی درسال بالای ۳۰۰ ملیون تومان به هرایرانی وزیرکارگفته اگا ایمهابرن بیشترمشکل ومعضل بیکاری حل میش ونمایندگان مجلس تواستیضاح وزیرکارگفتن یعنی چی که بیش از۴ملیون شغل وافغانیا اشغال کردن فقط توکارساختمانی وچندبرابران وتوشغلهای دیگه هستن واینهاهمه باب انجام میش وسیب زمینی ۱عددش۵۰لیتروگوجه۳۰لیتر۱کیلوگندم۳۰۰لیتروگوشت۸۰۰لیترافغانیادرروزهمهاینهارواستفاده میکنن ودرروزبالای۱۰میلیاردلیترخوب معلوم اب کم میاریم اینهابرن دیگه هم وطنانمون مجبوربه کشاورزی نیستن ازبیکاری وفقر میزنن واینها حق ابه ایران نمیدن بااینهمه خدمتی که بهشون میدین وخودتلوزیون گفت افغانیامیگن چابهاروبدین به ماوبه برق هرات وبدین وبه افغانستان راه اهن بکشین تاحق ابه ایران وبدیم وروحانی وقتی حق ابه ایران خواست بابی احترامی وبه ایران وایرانی تظاهرات کردن وشعارمیدادن ومیگفتن ایران بهپکشورمادخالت میکنه

    • esmbampouri

      دولتمر دان میتونند برای انتقال آب دریای عمان به دیگر نقاط دور دست کشور تصمیم بگیرند بیاند فکری به حال این مردم فقیر وزحتمکش بکنند خشکسالی دارند بی دارند بادهای یکصدو بیست روزه با سرعت بالای صد کیلومتر درساعت دارن طوفان شن وگردوخاک واقسام بلایای طبیعی و... دارند صداشون درنمیاد. آب دریای روشیرین کنند برای استفاده این مردم.

    • بدون نام

      خاک تو سرتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج