۷۵۷۷۹۷
۲۱ نظر
۵۰۰۸
۲۱ نظر
۵۰۰۸
پ

سود سپرده چه بلایی بر سر اقتصاد ایران آورد؟

سود سپرده‌های بانکی یکی از مهم‌ترین نمود‌های دولت رفاه پنهان (سیاست‌گذاری در راستای تامین منافع طبقات بالا) است.

روزنامه همدلی نوشت: سود سپرده‌های بانکی یکی از مهم‌ترین نمودهای دولت رفاه پنهان (سیاست‌گذاری در راستای تامین منافع طبقات بالا) است.

نظام بانکی در سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۸۰هزار میلیارد تومان سود بین سپرده‌های بانکی توزیع کرده که معادل ۱۹درصد کل نقدینگی موجود در کشور است. این عدد بیش از ۳برابر مجموع بودجه سلامت و آموزش کشور، بیش از ۶ برابر کل یارانه نقدی توزیع‌شده، تقریباً معادل ۴۰برابر بودجه نهادهای حمایتی (کمیته امداد و سازمان بهزیستی)، و بیش از ۶ برابر کل بودجه عمرانی کشور است.

براساس داده‌های مرکز آمار ایران میانگین درآمد خانوارهای شهری در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۷میلیون تومان بوده که تقریباً ۵۰درصد آن از محل کار (مشاغل مزد و حقوق‌بگیری، مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی) حاصل شده است؛ یعنی متوسط درآمد هر ایرانی از محل کار حدود۵/۱۸میلیون تومان بوده است. براین‌اساس میزان سود سپرده‌های بانکی تقریباً معادل درآمدهای شغلی ۱۵میلیون شاغل در ایران است.

نکته قابل ‌تامل این است که بانک‌ها برای سپرده‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومان، نرخ سودهای بالاتری در نظر می‌گیرند که خود این نوع سپرده‌ها منبع رانت مضاعفی است برای اخذ وام‌های کلان از نظام بانکی. به‌طوری‌که براساس گزارش‌های بانک مرکزی بیش از ۸۰درصد تسهیلات بانکی طی ۳۵سال اخیر به دو دهک ثروتمند اختصاص یافته است.

این در شرایطی است که نظام بانکی ایران با بحران جدی مواجه است و بخش قابل‌توجهی از سود سپرده‌های پرداختی از طریق استقراض از بانک مرکزی تامین می‌شود که خود به افزایش پایه پولی و نقدینگی منجر می‌شود.
توزیع نابرابر

از سوی دیگر در حالی که همچنان سود بانکی از مالیات معاف است و پرداخت سود بالا از سوی بانک به سپرده‌گذاران موجب انحراف جدی در ترازنامه بانک‌ها شده است، برخی آمار‌ها نشان از توزیع نا‌متقارن سود‌ بین بعضی از افراد دارد.

در این رابطه مدیر دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان این که در شرایط کنونی، 85درصد ارزش سپرده‌های بانکی متعلق به5/2درصد سپرده‌گذاران است، بر قاعده‌مند کردن کنترل دولت در این بخش از سپرده‌ها و همچنین پیوند زدن جریان مالی این افرد به نظام‌ مالیاتی تاکید کرد.

«احمد حاتمی یزد» درباره اینکه چرا ۸۵درصد از سود بانکی در اختیار ۵/۲درصد از سپرده گذاران است به «همدلی» گفت: «این که مرکز پژوهش‌های مجلس آمار‌ می‌دهد که 85درصد ارزش سپرده‌های بانکی در اختیار 5/2درصد سپرده گذاران است نباید ما را به خطا بیندازد. به عبارتی بسیاری از سپرده‌گذاران شخصیت‌های حقوقی مثل شرکت‌های خرد و بزرگ هستند؛ مثل ایران خودرو که اگر سپرده کلانی داشته باشند گویای نابرابری در توزیع سود سپرده‌های بانکی نیست.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اول سود وام های بانکی مملکت رو نابود کرد بعد سود سپرده ها

      پاسخ ها

      • محمد

        اغلب افرادی که پول خودشون را سپرده میکنن یا اون اندازه پول ندارند که کسب و کاری را راه بندازند یا اینکه دیگه توان بدنی کارکردن را ندارند که بتونن کار کنند و دوران بازنشستگی بدون دغدغه ای را سپری کنند . وقتی دولتیان سود بانکی را کم کردند باعث خالی شدن بانکها از نقدینگی و سرازیر شدن این پولها به سمت بازارهای کاذب شد و نه به سمت تولید .
        این کار باعث شد که نقدینگی بانکها کم بشود و در نتیجه تامین سرمایه برای شرکتهایی که با وام بانکی فعال بودند با مشکل مواجه بشود و در نتیجه فعالیت واحد های تولیدی در کشور کم بشود .
        با توجه به اینکه به حسابهای سپرده بنیادها و سایر دستگاه ها هم باید سیستم بانکی سود سپرده پرداخت کند این افزایش نقدینگی ناشی از سود سپرده ها اجتناب ناپذیر است .

      • محمد

        ایا نویسنده متوجه نوشته های خودش هست .از یک سال پیش ارزش پول ما در بانکها نصف شده است باز هم می گویید سود می دهید . ما چقدر با حالیم .یعنی اینها تحصیل کرده های مملکت ما هستند? .بانکها پول ما را با همان ارزش واقعی بدهند سود نخواستیم.

      • بدون نام

        سود بانکی برای سپرده های بیش از پنجاه میلیون تومن باید خیلی پایین بیاد

    • بدون نام

      سود بانکی پایین باشه ک کمتر کسی پولشو تو سپرده میزاره و دولت دچار مشکل میشه!!

    • بدون نام

      وتم های که به مردم دادید وسود 28درصد گرفتید چرا اعتراض ندارید ولی برای پولی سود پرداخت کردید اعتراض میکنید

    • بیکار فعال

      تمام مشکلات کشور حاصل عمل کرد بانک‌ها هست

    • بدون نام

      20% كل نقدينگه بهره پول دادند اين ربا در ربا است

    • بدون نام

      بانک ها دوبرابر سود سپرده از وام ها بهره دریافت میکنند .حتی در بعضی موارد با محاسبات مالی میشه فهمید بهره یک وام خیلی بیشتر از میزان رسمیشه و تا ۵۰ درصد و بیشتر هم میرسه. باید وقتی حرف از مشکل در این مورد میزنین از هردوطرفش بگین .خیلی جالب و پرمعنیه که اکثرا در نقدهاشون با سود سپرده که مردم دریافت میکنن مشکل دارن ولی بهره های بالای وام که بانک از مردم دریافت میکنه رو نمیبینن. مردم که احمق نیستن فکر نکنین متوجه این نکته ها تو حرفاتون نمیشن.خدایا ظلم همه ظالمان رو در همه جای جهان به خودشون برگردون.

    • ابراهیم

      سود سپرده هیچ بلایی سر اقتصاد نیاورد ، این دولتیها بودند که اقتصاد رو به نابودی کشاندند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سود سپرده باعث بالا رفتن نقدینگی شد و نقدینگی زیاد هم وقتی به سمت بازار طلا و ارز بره فاجعه به بار میاره .هیچ جای دنیا این همه ربا نمیدن

    • بدون نام

      حنایتان دیگر رنگی ندارد سود پرداختی به سپرده های مردم بسیار کمتر از پرداختی های مردم به سیستم مالی و بانکی کشور است عامل نابسامانی در اقتصاد کشور ناشی از فساد سیستماتیک و فراگیر کشور است .

    • بدون نام

      دیدین که کاهش سود سپرده، مشکلی که حل نکرد، هیچ، باعث بحران هم شد! مشکل، رانتخوراان و آقازاده ها و مفسدین هستن! راهکارهای شما فقط به نفع اینهاست و البته باعث نابودی قشر ضغیف! در حالی که نباید فراموش کنیم که برای مستضعفان انقلاب کردیم نه برای متمولان!!!

    • m

      قبل ازعیداگه سودسپرده راکم نمیکردن الان وضع کشوراین نبود .کم کردن سودبانکی باعث شدملت حجوم بیارن به خریدسگه ودلار

    • بام

      اینای که گفتی چه ربطی به سپرده داره چرااین حرف زدین کارمند وبهزیستی داره من نوعی تا جایی که خبر دارم مردم عادی 100میلیون پولشون کجابودکه بخوان سپردهبگیرن مشکل خودتان دوبار کم کردین تازگیهاهم گفتین کاهش نمیابد ماکهراضی نیستیم ازسپرده بانکی مالیات بگیرن

    • خدا

      بیرون آوردن سپرده ها و انتقال اون به بازار دلار وسکه وخودرو اقتصاد را نابود کرد/ وقتی دولتمردان توان ذهنی جمع آوری سپرده ها و هدیت آن را به صنایع بزرگ ندارند،وضعیت همین میشه که می بینید

    • توهم

      آدم نادان ، سود سپرده پایین رفت که انقدر دلار گرون شد
      و نفعش به تولید کننده ها برگشت
      فقط گیر دادین به سود سپرده ها
      واقعا جنایت با سر بریدن یکیست

    • بدون نام

      با این تورم 300 درصدی 20 درصد سود میدهند یعنی دولت تازه از سپرده گزار 280 درصد مالیات گرفته.یکی بود میگفت تورم یعنی مالیات از فقرا میدوننید الان کجاست؟

    • بدون نام

      برو بابا.گند زدید به اقتصاد مملکت هنوز هم حرف میزنید
      کم کردن سود ها شروع گرانی و بالا رفتن قیمت دلار شد بیسواد

    • ب

      عجججججب
      آخه مردک بی سواد الان با این نرخ تورم که سود بانکی شده هیچ،. نکنه میخواین دلار و سکه بشه بیست هزار تومان،. چرا وقتی سواد نداری حرف مفت می زنی

    • اسد

      سود کجا بود ،؟؟سود زمانی حاصل میشه که تورم نباشد در واقع با سود پولا وخود پول ارزشش کمتر از اونی است که در بانک سپرده گذاری کرده اند این مردم بیچاره وآخر اینکه اونایی پولاشونو توبانک می گذارند که کار بلد نیستند ونمی توانند در بازار با پولاشون کار کنند واز ناچاری وناداری پولاشونو در بانک می گذارند البته بماند عده دیگری انقدر زیاد پول دارند که نمدانندچطوری خرج کنندوووو اصلاهم براشون مهم نیست چون میلیاردی پول در می آورند وووو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج