۷۵۸
۱۳ نظر
۵۱۰۹
۱۳ نظر
۵۱۰۹
پ

زنگ خطرهاي MS را‌در ذهــن داشتــه باشيــد

بيماري «مولتي پل اسكلروزيس» يا همان «MS»خودش را به شيوه‌هاي مختلف نشان مي‌دهد و روند پيشرفت آن هم در هر بيمار با بيمار ديگر متفاوت است اما مسئله مهم اين است كه تشخيص زودرس بيماري، سپس شروع درمان مناسب، مي‌تواند روند بيماري را آهسته كند.

زنگ خطرهاي MS را‌در ذهــن داشتــه باشيــد

اضطراب يا افسردگي

حداقل نيمي از افراد مبتلا به بيماري MS به برخي مشكلات شناختي و ادراكي دچارهستند كه شامل موارد زير است:
  • مشكلات حافظه
  • ناتواني در تمركز
  • ناتواني در صحبت كردن

زنان بيشتر مبتلا مي‌شوند يا مردان؟

MS در افراد مختلف تظاهرات گوناگوني دارد، برخي فقط از احساس خستگي، كرختي و بي‌حسي اندام‌ها رنج مي‌برند اما در موارد شديد بيماران دچار فلج اعضا، از دست دادن بينايي و از دست دادن عملكرد مغز مي‌شوند. درجهان بيش از ۵/۲ ميليون نفر از بيماري MS رنج مي‌برند، اين بيماري زنان را دو برابر مردان درگير مي‌كند. درضمن اين بيماري نوعي حالت خانوادگي دارد و سابقه خانوادگي يكي از ريسك فاكتورهاي آن است. مولتي‌پل اسكلروزيس يك بيماري اتوايميون (خودايمني) است كه در‌آن، بافت پوشاننده سلول‌هاي عصبي- نرون‌ها- آسيب مي‌بينند كه اين باعث بروز مشكل در عملكرد مغز و نخاع مي‌شود و مي‌تواند بر عملكرد روزمره تاثير بگذارد. اين بيماري در سال ۱۸۶۸ تشخيص داده شده است و مطالعات بسياري روي آن انجام گرفته اما علت آن هنوز مشخص نشده است. پژوهشگران و محققان دريافته‌اند آسيب لايه محافظ نرون‌هاي عصبي ناشي از التهاب است اما علت و چگونگي بروز اين التهاب هنوز مشخص نيست.


زنگ خطرهاي MS را‌در ذهــن داشتــه باشيــد

چشم‌هايي كه تار مي‌شود

شايع‌ترين علامت زودرس و اوليه بيماري مولتي‌پل اسكلروزيس مشكلات بينايي است كه از لحاظ پزشكي به آن «نوريت اپتيك» مي‌‌گويند. در اين حالت، التهاب، عصب بينايي را درگير مي‌كند و باعث مشكل در ديد مي‌شود، بعد از آن، حالت ديد مبهم و تار به‌و جود مي‌آيد كه ممكن است در يك يا هر دو چشم باشد. حالت‌هايي مثل دوبيني،‌ يا ناتواني در تفكيك و مشكل در تشخيص رنگ‌ها و ناتواني درك كنتراست نورها ديگر مشكلات بينايي اين بيماري هستند. اين حالت‌ها به‌‌دليل روند بسيار مزمن و آرام ممكن است توسط فرد احساس و تشخيص داده نشوند. ممكن است پس از كاهش بينايي و به وجود آمدن اين مشكلات نگاه كردن به يك يا هر دو سمت براي فرد دردناك هم شود.


وقتي احساس سبكي مي‌كنيد

خستگي، ضعف و بي‌حالي بي‌دليل هم در حدود 80درصد بيماران مبتلا به مولتي ‌پل اسكلروزيس، به‌خصوص در مراحل اوليه آن، گزارش شده است. خستگي مزمن زماني رخ مي‌دهد كه سلول‌هاي عصبي در نخاع شارژ و دشارژ مي‌شوند و اين سيگنال‌هاي متناقض بلافاصله احساس خستگي و ضعف را در بدن موجب مي‌شوند و ممكن است تا هفته‌ها هم اين حالت در بدن فرد بماند. در اكثر افراد، احساس ضعف در پاها مشهودتر است.
نبود تعادل و احساس چرخش سر و ناتواني انجام حركات دقيق و حفظ تعادل هم از مشكلات شايع افراد درگير با اين بيماري است. بيماري مي‌تواند احساس راحتي فرد را از بين ببرد چراكه او دائما احساس سبكي سر، چرخش جهان به دورسر و گيجي بي‌تعادلي مي‌كند. اغلب اين حالت در زماني كه فرد ايستاده است رخ مي‌دهد. تلفيق اين حالت‌ها با ديگر مشكلات عضلاني و عصبي فرد باعث مي‌شود فرد مبتلا در نهايت با كاهش توانايي حركت و تحرك روبه‌‌رو شود.


تمايلي وجود ندارد

مثانه‌اي كه عملكرد آن نامنظم است هم از ديگر علائم بيماري است و در 80درصد افراد مبتلا به اين بيماري ديده مي‌شود. اين حالت مي‌تواند شامل تكرر ادرار، احساس نياز به دفع فوري ادرار، يا ناتواني در نگه‌داشتن ادرار باشد كه ممكن است اين حالات در روز يا شب، يا هر دو زمان وجود داشته باشد. البته بسياري از مشكلات مرتبط با مثانه‌ در اين بيماري قابل كنترل هستند. با شيوع كمتر، افراد مبتلا به MS از مشكلات گوارشي مثل يبوست، اسهال يا ناتواني در كنترل روده‌ها رنج مي‌برند. مشكلات تمايل جنسي هم از ديگر مسائل افراد مبتلا به اين بيماري است. تمايل جنسي از مغز آغاز مي‌شود و درگير شدن مغز با حمله MS ممكن است باعث بي‌ميلي جنسي فرد مبتلا شود.


كوتاه شدن زمان تمركز

افسردگي اساسي در بين افراد مبتلا به MS شايع است. در ضمن اختلالات اضطرابي و هيجاني در اين افراد مي‌تواند موجب بي‌قراري، خلق و خوي بي‌تعادل و نوعي حالت عصبي به نام «اثر سودوبولبار» ( كه در آن فرد به صورت غيرقابل كنترل مي‌خندد يا گريه مي‌كند) شود.


زنگ خطرهاي MS را‌در ذهــن داشتــه باشيــد

عضلات در اختيار نيستند

از آن‌جا‌كه MS مغز و نخاع و مراكز ارسال پيام بدن را درگير مي‌كند، ممكن است قسمت‌هاي مختلف بدن پيام‌هاي متناقض و عجيبي را دريافت كنند. گاهي هم هيچ پيام و سيگنالي از مغز و نخاع به بدن ارسال نمي‌شود كه نتيجه آن، يكي از شايع‌ترين حالت‌هاي بيماري يعني «بي‌حسي و كرختي» است. اعضايي كه بيشتر دچار حالت‌هاي بي‌حسي و كرختي مي‌شوند عبارتند از: صورت، بازوها، پاها و انگشتان دست و پا احساس قلقلك يا سوزن سوزن شدن دست و پاها به كرات و به‌طور مرتب جزو اولين علائم هشداردهنده بيماري MS هستند. درد مزمن، گرفتگي و اسپاسم عضلات هم از ديگر تظاهرات شايع اين بيماري هستند. براساس مطالعه‌اي كه در دانشگاه فلوريدا انجام گرفت، مشخص شد بيش از نيمي از مبتلايان به بيماري MS دچار «دردهاي شديد» يا دچار «دردهاي مزمن» هستند. سفتي يا گرفتگي عضلات (به صورت غيرارادي) هم در اين بيماري شايع است و باعث مي‌شود كه فرد احساس سفتي عضلات و مفاصل داشته باشد و فكر كند اندام‌هايش در اختيار او نيستند. گرفتگي و سفتي عضلات در پاها بسيار شايع‌تر از دست‌هاست اما درد و گرفتگي پشت هم در اين بيماري شايع است.


اين علائم را هم در ذهن داشته باشيد

هر فرد كه دچار مولتيپل اسكلروزيس شود همه علائم ذكر شده در بالا را نخواهد داشت. در خلال «حمله‌هاي بيماري» برخي علائم به وجود مي‌آيند و در بين حملات هم ممكن است برخي علائم پابرجا بمانند. اما ممكن است جدا از اين علائم اين نشانه‌ها را هم در فرد مبتلا به بيماري MS ببينيد.
  • از دست دادن شنوايي
  • تشنج
  • لرزش اندام‌ها كه كنترلي روي آن وجود ندارد
  • مشكل در تنفس
  • گفتار به هم ريخته و بي‌معني
  • مشكل در بلع غذا
منبع : مجله سیب سبز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      افتضاح بود یه جوری نوشتید انگار ام اسی ها بی عقل ودیوانه اند

    • Bahman

      سلام من احساس سفتی بیش از حد در ناحیه پیشانی دارم انگار که زیر دستگاه پرس گزاشتن میخواستم بدونم مرتبط هست

    • nazi

      با سلام.من مدتی است بعد از بیدار شدن از خواب به مدت یه ربع چشم راستم تار میبینه .شبها موقع خواب نیاز ی خمیازه دارم و حسی مثل قلقلک یا بی قراری و دلشوره در قسمت شکم و پاها و کمر حس میکنم .عضله کف پاهام گاهی میگیره و خشک میشه .علت چیست

    • اتنا

      سلام من مدتی است درهنگام عصبانیت احساس ضعف وسستی دراعضای بدن ومنقبض شدن عضلات میکنم ودائمن سرگیجه میگیرم واحساس میکنم اختیارندارم روی پاهام وایستم به نظرشماعلت ان چیست؟

    • اتنا

      سلام من مدتی است درهنگام عصبانیت احساس ضعف وسستی دراعضای بدن ومنقبض شدن عضلات میکنم ودائمن سرگیجه میگیرم واحساس میکنم اختیارندارم روی پاهام وایستم به نظرشماعلت ان چیست؟

    • بانو

      سلام خسته نباشید. در سال هشتادو شش دچار نابینایی مطلق شدم در حال راه رفتن در خیابان بودم این اتفاق حدودا دو دقیقه ادامه داشت بعدش کمکم بیناییم برگشت و در این یازده سال هیچوقت دوباره تکرار نشد اما حدودا پنج سال هست که درگیر یک قلقلک بسیار ناخوشایند و شدید هستم که از گوشهام مخصوصا گوش چپ شروع میشه و به تمام دست چپم کشیده میشه بعضی اوقات روزهای زیادی بدون کم شدن قلقلک درگیر این موضوع هستم حدودا شش ماه هست که این قلقلک به فک سمت چپم کشیده شده و احساس میکنم باید فکم رو فشار بدم تا یه صدایی بخوره و در واقع فکم از اون حالت گرفتگی بیرون بیاد هر روزم درگیر این دو موضوع شده . چندین سال هست که بی دلیل دچار خستگی مفرط هستم و مدام خوابم میاد اینقدر نیروی بدنیم کم هست که به کارهای منزلم نمیتونم برسم. فروردین نودو شش دچار عفونت شدید ریه شدم بعد از ازمایشات دکتر گفت دچار بیماری برونشیت هستی اما از انجایی که عفونت و درد در ناحیه سینه و سرفه های مکرر و گرفتگی شدید صدا چهار ماه ادامه داشت دکتر گفت نمیتونه برونشیت باشه و نیاز هست بسترستری بشی تا نمونه گیری و یک سری ازمایشات انجام بشه اما چون فرزندم خیلی کوچک بود معالجه رو ادامه ندادم . نمیدونم این قضایا بهم دیگه ربط دارن یا نه. بیست و نه سالم هستم . ممنون بخاطر وقتی که گذاشتید.

    • http://siteseven.ir

      ممنون از شما

    • sanaz

      با سلام من مدتى كه احساس خستگى،بى حالى رو در پاهام دستام احساس مى كنم،حوصله كارى رو ندارم وفقط دلم مى خواد بخوابم و يه سردرد در قسمت گيج گاهى دارم لطفا رأهنمأيى كنيد

    • بدون نام

      درود و وقت بخیر مدتی است که لگن درد شدید دارم و اگر بیشتر از ده دقیقه بنشینم بکنم شروع به خواب رفتن میکند چند روزی است که دچار حالت های بسیار بدی در پاهام شدم اصلا نمی‌دونم حالت سبکی پاها هست حالت سنگینی است انگار که پاهام مال خودم نیست ضعف شدید پاهام داره و وقتی راه میرم یا روی چیزی نگاه میکنم س حالت سرگیجه دارم راه میرم احساس میکنم گاهی حالت بی تعادلی دارم و دو روز است که این حالت ها بسیار اذیت کننده هستند و بی قرارم کرده و و هر چیزی را که میخونم به سرقت فراموش میکنم و وقتی دچار استرس میشوم یا یک خبر ناگوار و بد و استرس زا می‌شنوم حتی احساس میکنم در موقع صحبت کردن سخت حرف میزنم اگه ممکنه راهنمایی کنید سپاسگزار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط ترس ومنفی بافی ذهن ا ست فقط به مثبت بیاندیش ونگران مباش

    • بدون نام

      سلام مدتی است که دچار سر دردهای شدیدی میشوم که تمام گردنم هم دچار گرفتگی میشوم وبعد از کمی کار کردن خیلی خسته و بی حال میشم و مخصوصا انگشتان دستم کاملا بی رمق میشوند

    • شادي

      من دو روزه احساس بي حسي در پاهام دارم البته سرما خوردم و ديروز فشارم ٨بود اما سروم و امپول زدم هنوزم احساس بي حسي تو پاهام دارم و ٢٤سالمه لطفا جواب بدين

    • ......

      سلام من ۱۴ سالمه و توی چشمام احساس ضعف دارم انگار که با یه لنز کثیف همه جا رو میبینم و نگار بدنم مال خودم نیست. مثلا دیدید وقتی ادم به یک جا زل میزنه نا خوداگاه میره توی فکر تصویر جلوش تار میشه ؟ من دقیقا در همین حال هستم فقط با فرق اینکه از امروز که بیدار شدم چشمام همین حالت رو داره و هرچی مالشس میدم یا میشورمش درست نمیشه.و اینکه سردرد در قسمت گیج گاه دارم و بعضی وقتا هم ضعف در ناحیه دست هام. موقع راه رفتن هم انگار روی ابر راه میرم و تمرکز ندارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج