۷۵۹۱۱
۳۷ نظر
۵۲۸۰
۳۷ نظر
۵۲۸۰
پ

نذرهای منسوخ‌ شده محرم +عکس

تهرانی های قدیم رسم های عجیب و غریبی در ماه محرم داشتند. رسم هایی که بعضی از آنها با جاهلیت و خرافه آمیخته بود اما برای پایتخت نشینان دوره قاجار و پهلوی، جزو مقدسات به حساب می آمد. از روزه سکوت دو ماهه گرفته تا سنگ زنی و قفل آجین کردن.

مجله مهر: تهرانی های قدیم رسم های عجیب و غریبی در ماه محرم داشتند. رسم هایی که بعضی از آنها با جاهلیت و خرافه آمیخته بود اما برای پایتخت نشینان دوره قاجار و پهلوی، جزو مقدسات به حساب می آمد. از روزه سکوت دو ماهه گرفته تا سنگ زنی و قفل آجین کردن.

قمه زنی معروف ترین نذر خرافی محرم بود که در قالب دسته های بزرگ در شب های هفتم و هشتم و نهم و دهم در کوچه ها و محلات تهران انجام می شد. سحرگاه روز عاشورا هم دسته ها کفن به تن با چند بیرق و کتل رجزخوانان و نعره زنان خود را به امام زاده و حسینیه و تکیه شان می رساندند و سردسته هیئت ها با تیغ های سلمانی جلو آمده ابتدا اطفال تازه نذر شده و تیغ نذرداران را هر کدام چند تیغ به جلو سرهای تراشیده شده شان زده و حرکتشان می دادند و نوحه خوان ها شروع به نوحه خواندن و سنج زدن و سینه زدن می کردند.

بعد از آن در میان نوحه و فریاد یا حسین و خواندن این شعر که: حسین تنها به میدان می رود الله اکبر- برای دادن جان می رود الله اکبر، وارد میدان می شدند به این صورت که میاندار دسته در فاصله خیابان وسط دو ردیف قمه زنان نمایان می شد با فریادی بلند یا حسین اولین قمه را بر سر خود فرود می آورد و به دنبال این حرکت بود که دیگران هم هر یک با شمشیر و قمه و قداره های خود به جان خود افتاده با کوبیدن بر سر، کفن سفید بر تنشان را آغشته به خون می کردند.

نذرهای منسوخ‌ شده محرم +عکس

دسته سنگ زنی

یکی دیگر از نذرهای عجیبی که دیگر خبری از آن نیست، «دسته سنگ زن ها» بود که افراد به جای سینه زدن و زنجیر زدن و... هر یک دو قلوه سنگ به دست گرفته با نوای نوحه خوان و صدای سنج بهم می زدند به این ترتیب که هر زدن آن سه ضربه داشت که سنگ زن ها، در حالیکه دو صف دراز روبروی هم را تشکیل می دادند با خم و راست شدن، یکی ار نزدیک زمین و یکی را برابر شکم و یکی را بالای سر می کوفتند،هدف از برگزاری این مراسم بر این بود که می گفتند روز عاشورا از جانب اشقیا چنین سنگ هایی بر سر و پا و سینه و بدن امام و شهدا خورده بود.

زخم‌های عفونت گرفته

«شبیه زین العباد» هم از دیگر مراسم های تحریف شده در ماه های محرم و صفر در تهران قدیم بود که در آن، افرادی که نذر مصیبت امام زین العابدین(ع) را داشتند از مدت ها قبل از محرم مچ پاها و بیخ بازوان و حلقه گردن خود را با زخم تیغ و نشتر و حتی تیزآب مجروح می کردند تا جایی که چرک کند و درروز عاشورا و یازدهم و دوازدهم آنها سوار شتر برهنه می شدند و مواضع مجروهشان را با زنجیر و غل بسته داخل دسته به تماشا می گذاشتند به نشانه اسارت امام و اینکه با چنان حالتی او را به بارگاه یزید رسانیده اند

نذرهای منسوخ‌ شده محرم +عکس

میخ و سیخ در پوست

در تهران قدیم آنهایی که نذر قفل آجین می کردند، از مدتی قبل اندام خود را با داروهایی بی حس می کردند و قسمت هایی از آن را از گردن به پایین را سوراخ کرده و از آنها قفل و تیغ و نیزه و خنجر و سیخ و میخ و چاقو و شمشیر و امثال آن می گذراندند و خود را با این وضعیت به معرض نمایش می گذاشتند. حال بعضی از آنها به حدی به وخامت می رسید که افرادی همراه آنها می شدند تا نیفتند یا جان ندهند.

شمعی در بدن

کنار نذر قفل‌ آجین، "شمع آجین" هم از نذرهایی بود که در گذشته عده ای از روی جهل و خرافات آن را ادا می کردند. این نذر هم تصورات دیگری از بلایای اسرا و شهدای کربلا بود که سر امام حسین (ع) در تنور خولی رفته، خیمه امام به‌ آتش کشیده شده است و آتش از آنها به دامان زنان و اطفال صغیر امام رسیده و به تلافی آن افرادی به صورت همان قفل آجین نقاطی از بدن خود را سوراخ کرده و بر آنها شمع قرار داده و روشن می کردند و خود را در میان جمعیت عزاداران به نمایش می گذاشتند.

نذرهای منسوخ‌ شده محرم +عکس

نذرهای ماندگار

با وجود نذرهای عجیب و غریبی که در این روزها در تهران قدیم باب بود، عده ای هم نذرهای عام المنفعه را انتخاب می کردند. مثلا رسیدگی به وضع خیابان ها، تامین روشنایی معابر تاریک، پوشاندن چاله ها و راه آب‌ها، کمک به نابینایان، پرداخت بدهی زندانیان یا تهیه غذا و پوشاک برای خانواده آنها، غذا دادن به پرندگان، میانجیگری در اختلافات خانوادگی هم از جمله کارهایی بود که در این ماه ها انجام می گرفت اما در این میان یکی از انواع نذورات گرفتن روزه سکوت بود به صورتی که فرد روزه گیر، در تمام دوازده روزعزاداری یعنی تا اخر محرم و گاهی تا آخر صفر یک کلام سخن نمی گفت. نذری که اگرچه خرافی نیست اما یکی از نذرهای عجیب آن دوره به حساب می آمد.

نذرهای منسوخ‌ شده محرم +عکس

روضه خوانی از کی رواج پیدا کرد؟

مراسم عزاداري امام حسین(ع) تاريخچه‏‏ ای بسیار طولاني دارد، گفته اند که ريشه آن به عزاداري اوليه طايفه بني اسد برمی گردد كه هنگام دفن شهداي كربلا بر سر مزار آنان آمدند و شروع به مويه و زاری كردند و اشك ريختند تا اینکه شيعيان اجازه پیدا کردند در دوره ديلميان و صفويه عزاداری هایشان را آشكار برگزار کنند و کم کم شکل عزاداری ها تغییر کرد. مجالس گریه و مویه ای که در دوره های قدیم برای شهدا برگزار می شد، جای خود را به مراسمی داد که پیچیدگی آن در دوران قاجار به اوج رسيد.

در سال نهصد قمري هم ملاحسين كاشفي هراتي با استفاده از مقاتل مختلف و كتب تاريخي كتابي به نام "روضه‏الشهداء" تدوين كرد و آن را وقف عام كرد و چون تنها كتاب و معتبرترين نيز بود به زودي بین مردم مشهور شد و هر كسي كه مراسم عزاداري داشت از روي آن كتاب براي مردم مي‏خواند و مردم گريه مي‏كردند به طوري كه اسم اين مراسم به روضه‏خواني و سپس به اختصار روضه ناميده شد.

تا جایی که هر کس سواد خواندن و نوشتن داشت می توانست از نوشته های این کتاب برای روضه خوانی استفاده کند، در تهران قدیم نیز وضع به همین صورت بود مراسم های مختلفی در ایام عاشورا و تاسوعا توسط مردم برگزار می شد که بخش مهمی از آن به نوحه خوانی و روضه خوانی و راه اندازی دسته های سینه زنی در کوچه و خیابان ها و تکیه و حسینه و امام زاده و گاهی بعضی از خانه ها می انجامید.

مردم و محلات و کوچه ها در این دو ماه كاملاً سياهپوش مي‏شدند، در اين ايام هر كار و عمل زشت از ميان بیشتر مردم رخت بربسته و هر يك به طريقي كوشش در اصلاح اعمال ناپسند خود حداقل در طي اين دو ماه مي‏كرد. شوخي و خنده و تفريح و مزاح و خوشگذراني و عيش و نوش در اين ايام پسنديده نبود و سرود و شادماني را دشمني با امام حسين(ع) مي‏دانستند. در اين دو ماه حتي عقد و نكاح و عروسي نيز تعطيل می شد و آن را شوم و بد عاقبت مي‏ دانستند چنانكه اكنون نيز چنين است.

نذرهای منسوخ‌ شده محرم +عکس

معروف‏ترين دسته‌ها

معروف‏ترين دسته ‏های تهران قدیم، دسته ميدان و عرب‌ها و بعد دسته ‏هاي قزاقخانه و سنگلج و قنات‏آباد و دسته ترك‌ها بودند. اين دسته ‏ها از روز هفتم محرم به حركت درمي‏آمدند و به بازارها روانه مي‏شدند. سالي نبود كه در تنگي بازار بين برخي از دسته‏ها بر سر نوبت عبور درگيري پيش نيايد. به هر حال بازار مركز اصلي دسته‏هاي عزا در اين ايام بود. همراه با دسته‏ها پرچمهاي رنگارنگ و علمهاي ده الي بيست و چهار تيغه ‏ای حركت داده مي‏شد كه بر ابهت دسته‏ ها مي‏افزود.

شب‌ها هم دسته‏ هاي مخصوص در تهران حركت مي‏كرد كه به دسته شاحسيني (شاه‏ حسيني) معروف بودند. دسته‏ هايي كه در شب‌هاي دهه اول محرم به نيت مشق با آلات برنده از قبيل قمه و شمشير به خيابان‌ها مي‏آمدند و در دو رديف منظم روبه ‏روي يكديگر با صداي مهيبي يا حسين مي‏گفتند و با صدای شيپور و نقاره همراه مي‏شدند. برق شمشير و صداهاي طبل و ساير آلات موسيقي شكوه خاصي به اين دسته‏ها مي‏داد و طرفداران بيشتري داشت. در روز عاشورا نیز افراد اين دسته‏ ها به ياد فرود آمدن شمشيرها بر بدن شهداي كربلا قمه و شمشيرها را بر فرق خود مي‏كوبيدند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • babak

      زمانی که مردمان دیگرکشورها درحال تفکر وعمل برای پیشرفت بودند اجداد ما درحال چنین کارهایی بودن، مردمان غرب پیشرفت و تکنولوژی و علوم مفیدرا پایه گذاری کرده و برای جهانیان به ارث گذاشتند پدران ما خودزنی و قمه زنی و عزاداری هایی که باعث عقب ماندن از قافلۀ پیشرفت میشدرابه ارث گذاشت، ماییم وارثان این سرزمین که با انقلاب اقتصادی وپیشرفت دانش و بینش امروزی می تونیم ایرانی آباد و پیشرفته را برای آیندگان به ارث بگذاریم، پیشرفت و مدرنیته ای که باعث عزت ما بشه نه اینکه ما را ازاصول اخلاقی دورکنه، عزتی که خود امام حسین برای آن جان داد، عزتی که مارا از وابستگی نجات داده و رفاهی خوب و امنیتی بالارا به ارمغان خواهدآورد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه امکانش بود 1000 تا مثبت میدادم

      • بدون نام

        خوب و بد هر دو بایمان به ارث گذاشته شد این مردمان نسل بعد ( یعنی خود ما ) هستیم که خوب را انتخاب میکنیم یا بد را

      • babak

        هیچ کس دراین دنیا ماندنی نیست، تنها یادگاری که ازما می ماند تربیتی درست برای فرزندان یا دادن آگاهی وشناخت به دیگران است

    • kami

      قمه زنی هنوزم هست

    • المیرا

      در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی میکنند و بر حسینی میگریند که آزاده زیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باش تا اموراتت بگذره.

      • علی رضا رحمانی

        د نشد ده کاربر جان هست تا امورات تو بگذره نههههههههههههههههههههه

      • babak

        مرسی المیراجان، این جمله روبربالای درب ورودی اتاقکی زدند که قبردکترعلی شریعتی درسوریه درداخل اون قرارداره، واقعا که جملۀ پرمعناییه، افسوس که هنوزبعدازسی چهل سال کسی به عمق ماجرای عاشورا پی نبرده، همه ازعاشورافقط رسم و رسومات پدران و اجداد بیسواد رو یادشون مونده واصلا به این فکر نمی کنند که درزمان اونها وضع طوری دیگه بوده والان با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات بنیادی و فرهنگی درتک تک انسانها جور دیگه شده، بایستی جوردیگه عاشورا رو تعریف کرد وبه جای ذلیل کردن وگریه وکارهای سنتی دست به تفکر و اعمالی بزنیم که دراین عصرو دراین قرن عزت خودمون روحفظ کنیم، عزت درونی وانسانیت خودمون رو که باعث رشد جامعه و زندگی فرزندانمون میشه، حسین (ع) را باید ازنوشناخت

      • بهمن

        موافقم

        البته اینا برا خودشون گریهمیکنن!

      • بدون نام

        از دکتر شریعتی بود؟

      • سجاد

        آقا بابک گریه کردن برای امام حسین ذلیل کردن و بیسوادی نیست. افتخاره.بهتره بدونی عزت یک مومن اینه که برای حسین اشک بریزه و ماتم بگیره.حسین برای ابدیت زنده ست امثال توام نمی تونید با این حرف های قشنگ قشنگ چیزی و تغییر بدی عزیزم.بهتره بدونی حسین متعلق به تمام عصرها و زمانهاست و گریه کردن برای حسین بی سوادی نیست گلم.اینارو گفتم تا ذهن بعضیا رو اینجا با حرفای قشنگ قشنگ و پوچت تغییرندی.

      • babak

        جناب سجاد اول اینکه من نخواستم با حرفهای قشنگ قشنگ ذهن کسی رو منحرف کنم همه مردم عقل وشعوردارند وکسی حق نداره باحرفهای قشنگ اونها رو تغییربده، دوست عزیز اگرنظرات منو ببینی دربیشترمواقع نظراتی انتقادیه و انتقاد همیشه تلخه و قشنگ نیست دوم اینکه منظور من ازگریه کردن برای امام حسین این نبوده که نفس گریه کردن رو بد بدونم هرکس اگرنزدیکی عزیزی رو ازدست بده براش گریه می کنه اما حرف من اینه که فقط نباید برای امام حسین گریه کردباید کارهای دیگه هم انجام داد، این به نظرشما درسته که مثلا شما کل سال مادرتو اذیت کنی بعد در روز مادربراش گل بخری ، هیچ می دونی امام حسین ازدست خیلی از عزادارانش ناراحته، چرا ما گریه کردن رو سرپوشی برای جبران اشتباهاتمون گذاشتیم، هرکاری دلمون خواست انجام بدیم بعد گریه کنیم تا جبرانش کنیم، دیشب نزدیک بود یک موتوری به من بزنه چون خیابان رو خلاف می اومد وقتی نگاهش کردم دیدم سرتاپا سیاه پوشیده ریش گذاشته و شال سیاه عزا برگردن انداخته با خودم گفتم این که عاشق امام حسینه و حتما هم داره به مجلس عزای او میره چرا باید به خودش حق بده که حقوق مردم رو زیرپا بگذاره، نمونه آزارهایی که عزاداران می کنند کم نیست، صدای گوب گوب طبلها واقعا آزاردهنده است چرا باید با صداهایی که هیچ ثوابی رو به همراه نداره باعث بشیم تا دیگران آزار ببینند، دوست عزیزامام حسین بااین کارها و انتقادات نه بزرگ میشه نه کوچک، امام حسین امام حسینه و نیازی به تعریف و عزاداری های ما یا انتقادات ما نداره، ماییم که به او محتاجیم و باید کاری کنیم که درزندگی مثل او باشیم، اگرانتقادات من قشنگ به نظرشما میاد ببخشید من قصد گمراه کردن ندارم قصدم به خدای خودم قسم اصلاح هست و بس

      • بدون نام

        با حرف های بابک موافقم.
        پس سجاد پس تا عمر داری گریه کن!!!ببین واقعا حضرت حسین هم راضی هستند که بعد گذشت 1400 سال خودتو درگیر غم و غصه اونم تا این حد بکنید!!!بعدشم همه به خاطر غم های خودشون گریه میکنن نه حضرت حسین!!!حضرت حسین ارزشش بالاتر از این حرف هاست!

      • المیرا

        آقا بابک مهم اینکه ما توهین نمیکنیم.. این دوستانن که عزاداری امام حسین میرن ولی یک لحظه به فلسفه قیام امام حسین فکر نکردن.. مگر امام حسین گریه کنان میخواد مگه میخوان خودتونو با سگ مقایسه کنی اگه هزار بار هم امام حسین در زمان های مختلف قیام کنن یاراشون بیشتر از 72 تجاوز نمیکنه چراشو باید از امام زمان پرسید؟؟

      • babak

        من اگرگفتم عزادارانی هستند که کارهایی میکنن که فلسفه عزاداری برای امام حسین رو زیرسوال میبرن، منظورم همه عزادارها نبود، انسانهای خوب چه بدون مذهب باشند چه اهل عزاداری باشند درهمه جا خوبند و اصلا نباید بهشون انتقادی کرد، من هم اونقدربیشعور نیستم که خوبی آدمها رو به نقد بکشم، اگر نقدی انتقادی می کنم خطابم به اونهایی هست که ازفرهنگ پایینی برخوردارند و بوسیله های مختلف از سلاح دین و مذهب استفاده کرده تا سرپوشی برروی خطاهای روزمره اشون بگذارن، خطابم به اون دسته از جوانانی هست که طبق سفارش پدرانشون در مراسم ها شرکت می کنن اما اگر ساده ترین سوالی ازشون درباره تاریخ عاشورا یا فلسفه محرم یا خرافاتی که به ارث رسیده بپرسیم جوابی ندارن، چشمهاشونو بستن و فقط گریه کردن رو بلدند، باید اونقدراطلاعات داشته باشیم که اگر یک یهودی یا طرفداردینی دیگه ازمون سوالی کرد بتونیم قانعش کنیم که علت مسلمونیمون چیه، والا به خدا درخیلی جاها مسخره میشیم و این حقمون نیست

      • سجاد

        دوست عزیزبابک: ادعای روشنفکری اول جاده جاهلیته.حرفای شما درسته که روشنگر در چشم بعضی ها به حساب میاد ،اما بر پایه حقیقت جامعه نیست. نیست چون دروغه.ما با همین طبل و گوب گوب خوشیم.شما هم اگه میبینی نمی تونی صدای طبل امام حسین و گوش کنی ، به وحشت می افتی از صداش به فکر درمان افکار خودت باش.نسخه جعلی تجویز نکن واسه همه.والسلام

      • babak

        آقاسجاد متاسفانه باید بهتون بگم که شما اشتباه فکر می کنی ، شما درجایگاهی نیستی که بخواهی منو قضاوت کنی ، مگه شما منو می شناسی که به من نسبت روشنفکرنما میدی؟ مگر من شما رو می شناسم که بخوام به خودم این اجازه رو بدم که به شما توهینی کرده باشم؟ این جسارته که من بدون در نظرگرفتن تمام زوایای شخصیت شما درموردت قضاوتی کنم، شما اگر از دین و مذهب تعریفی جز نواختن صداهای ناهنجار یا بند آوردن خیابان نداری اشکال شماست، والا اگر این کار درست بود در تمام مراسم ها باید شاهد این کار می بودیم، بهتره نگاهی به مراسم عزاداری که علما یا فقها یا رهبردراون شرکت میکنه بندازی، درضمن آیا شما میتونی جواب سوالات منو بدی؟ اگر نمی تونی اطلاعاتت رو ببربالا و نگو که دل خوش به این چیزهایی ، مگر زمانی که حمزه سیدالشهدا عموی پیامبرکه حتی از جانش هم درراه اسلام دریغ نکرد با پیکری پاره پاره دراحد به شهادت رسید و جگرش از سینه درآورده شد پیامبر ما از این کارها کرد؟ مگر زمانی که بسیاری از شهدای صدر اسلام جانشان را ازدست دادند بزرگان همین دین و مذهب از این نوع عزاداری ها کردند؟ باید کمی بیشتر بیندیشی که گاهی جهالت هم می تونه به اسم واقعیت وارد افکار آدم بشه، من نمیگم عزاداری بده من میگم آدم عزادار اول باید حق الناس رو رعایت کنه اول باید به حقوق مردمان زنده احترام بگذاره بعد به دنبال آخرتش باشه، اگر مزاحمت در اروپا و آمریکا هم باشه بازهم من اونو به نقد میکشم، درخود آمریکا هم کارناوال هایی هست که کمتر با عقلانیت جور درمیاد و من به اون هم اشکال می گیرم

    • هتی

      همین کارهارو کردین هیچی نشدیم دیگه..

    • مهدی

      خدایی تاحالا علامت 10 تیغه دیدی؟ یا 24 تیغه؟ انگار تو عمرت علامت ندیدی.

    • مانا

      نه عزیزم هنوز به طور کلی خیلی ازین عادات زشت منسوخ نشده هنوزم هستن احمق هایی که بلا سر بدن خودشون میارن به خاطر خرافه گرایی و جهل

    • فاطمه

      اگه امثال همین آدمایی که قمه میزدن زمان امام حسین بودن همشون در میرفتن. یه عاشق واقعی اینو خوب می دونه که ضربه زدن به بدن علاوه بر اینکه گناهه، باعث خراب کردن وجهه دین میشه. اینا همه ریا کاری و فیلم بازی کردنه.

    • بدون نام

      دلم رییش شد یه مثبت 18 میزدین خب

    • ناشناس

      عجب مردمی داریم!!!!!!!، یک جو شعور!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شعور؟؟؟؟معنی نمیده براشون
        خودتو اذیت نکن

    • خردادي

      تصور كنيد خانم ها يك ماه روزه سكوت بگيرن !

    • مهرزاد

      به يزدان كه گر ما خرد داشتيم*** كجا اين سرانجام بد داشتيم

    • رضا

      خانمها وروزه سکوت؟اونم یکماه؟دریغ ازیکساعت

    • Elesar

      واقعاً متاً سفم كه فرق خرافات و مقام گريه براي امام حسين(ع) رو نميفهميد

    • یویو

      مهم اخلاق ورفتارومنش حسینیه نه اینکه یه نفرازصبح تاشب گریه کنه وبعد نمازصبحش روقضاکنه امام حسین به یه زیارت عاشورا راضی تره تا به این کارا....

    • میناخانم

      متاسفانه و باز هم متاسفانه بعضی ها از محرم فقط گریه کردن و عزاداری رو میشناسن... و فکر میکنن چون دارن عزاداری میکنن بنابراین بقیه هم باید مطیع تمام کمال اونا باشن.. فکر میکنن همیشه حق بااوناس. سر خیابون ما یه هیت زدن و کل خیابون رو گرفتن و ما مجبوریم برای رفتن به خونه از خیابون دیگه بریم. وقتی هم میگیم یه راه باز کنید مردم رد شن میگن همینه که هست... برید از خیابون بغلی رد شین.. واقعا از شمامیپرسم این انصافه؟؟؟؟ این عزاداری قبوله؟؟؟ امام حسین هم راضیه به این نوع عزاداری؟؟

      پاسخ ها

      • babak

        بیچاره اون کارگران شهرداری که باید در این سرما ساعتها مشغول جمع کردن ظرفها لیوان ها و آشغال هایی برروی زمین باشند که همین به اصطلاح عزاداران برروی زمین ریختند، بعضی ها که اصلا به هیچی توجه نمی کنن و با کارهاشون زندگی مردم رو با ناراحتی توام می کنن، اینکه با ماشین به هیئت میری برو اما اونو جلوی خونه مردم پارک نکن، جلوی درب پارکینگ مردم پارک نکن، چون مامورها کاری ندارن خلاف نیا، چی بگم که هزاران نکته هست که نمیشه گفت فقط خوشحالم که تموم شد بالاخره

    • توحید

      با سلام. انشاا... آقا بابک و مینا خانم و یویو و مانا و هتی و مخصوصاً المیرا تو اون دنیا که اگر بهش اعتقاد داشته باشین با شریعتی محشور بشین و من که خودمو خادم و نوکر دم در خانه اهل بیت علی و اولاد علی میبینم با اربابم مهشور شم . شما که ادعای روشنفکری دارین برین تو اون کشورهای که مرکز روشنفکرهای عالم هست یک نگاه بندازین این گروههای متال و یا شیطان پرست ها و گروه های دیگری که من شرم می کنم اسمشان را بیاورم که این چند وقت خیلی سرو صدا کرده تو دنیا حق ابراز بیان و ازدواج و یا خیلی مسائل دیگر دارن بعد شما به دم دستگاه امام حسین گیر می دین برین به شیطان پرستها و این آدمها با تیپ های جور واجور که تو خیابون هستن گیر بدین حالا شما که ابا اجدادتون که شاید خدتون هم خبر نداشته باشین قمه زن بودن و خادم الحسین بودن دم از روشن فکری ترافیک کثیفی خیابان و.... میزنین. به خدا این اعتقاد قلبی من است اگر شما هم قبول نداشته باشید اگر یک بار هم برای حسین فاطمه اشک ریخته باشید تو اون دنیا دستتان را می گیرد.(( بر منکر مرتضی علی تا به ابد لعنت))

    • بدون نام

      سلام
      ما همه به اصطلاح مسلمانیم ما مسلمانان باید به اگر مسلمانیم وظیفه داریم به هم احترام بگذلریم و با ذهم زندگی کرده همدیگرو به کار خیر امر کرده و از کار نادرست نهی کنیم
      قرآن کلام پاک الهی را خوانده و آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم
      اصلا بابا هدف آفرینش خودمون رو بدونیم

      از خداوند منان خواستارم ما را از عاملان به کلام الهی قرار داده و توفیق روز افزون عنایت فرماید

    • فرزاد

      سلام
      با تشکر از شما که رسم های قدیمی رو نشون میدین
      کار های اونا الان از نظر ما غیر متعارفه ما هم اگه تو اون زمان بودیم برامون عادی بود
      ولی هر کاری هم میکردن بهش اعتقاد داشتن و خالصانه بود از کجا معلوم شاید اونا رفتن بهشت ما جهنم کسی از حکمت خدا که خبر نداره

    • محمد جواد

      *لطفا حتما تا اخر بخونید*
      باید الان ببینم اقتضای زمان چیه الان خودتون هم میدونید که قمه زنی از نظر اکثر علمای ما عملی موهون است و نه تنها به شیعه بلکه به تمام اسلام ضربه میزنه
      دشمانان ما منتظرن همچین کار هایی رو ازما ببینن اونوقته که بیان عکسی تو اینترنت پخش کنن که فلان حیوون به بچه ش مهر داره اونوقت یه شیعه میاد به خاطر یه تفکر غلط بچه ی خودش رو با قمه میزنه
      اصلا ما چرا از امام حسین فقط سینه زدن و قمه زدنش رو بلدیم؟(نمیگم سینه زدن و گریه کردن بد هستن)ولی میگم که چند نفر از ما داریم راه امام حسین رو ادامه میدیم؟چند نفر از ما سبک زندگی ما همون سبک زندگی امام حسین است؟
      عزیز من با قمه زدن باعث میشیم که چند تکفیری وهابی به شیعه ها بگه وحشی و اصلا شیعه ها ادم نیستن و شروع کنه به سر بریدن و فریاد الله اکبر

    • سعید

      بعضی از نذر ها خیلی احمقانه می باشد.نذرهای ادمها کوته فکر و خرافاتی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج