۷۶۰۹۴۴
۱۴ نظر
۵۰۱۰
۱۴ نظر
۵۰۱۰
پ

سلطان خانه‌های خالی کیست؟

در سال‌های نه‌چندان دور، معمولا از افرادی به عنوان «سلطان» یاد می‌شد که پس از سال‌ها مرارت و افتخارآفرینی، منشی اسطوره‌ای پیدا کرده باشند. اما به نظر می‌رسد در گذر زمان این عنوان دچار دگرگونی معنایی شده است، چراکه دیگر برای سلطان شدن نه احتیاجی به تاج و تخت است و نه نیازی به منش اسطوره‌ای. فقط اندکی ثروت و رانت کافی است تا فرد یک کالا و محصول را احتکار کند و به یکه‌تاز و سلطان بازار تبدیل شود.

روزنامه آرمان: در سال‌های نه‌چندان دور، معمولا از افرادی به عنوان «سلطان» یاد می‌شد که پس از سال‌ها مرارت و افتخارآفرینی، منشی اسطوره‌ای پیدا کرده باشند. اما به نظر می‌رسد در گذر زمان این عنوان دچار دگرگونی معنایی شده است، چراکه دیگر برای سلطان شدن نه احتیاجی به تاج و تخت است و نه نیازی به منش اسطوره‌ای.

فقط اندکی ثروت و رانت کافی است تا فرد یک کالا و محصول را احتکار کند و به یکه‌تاز و سلطان بازار تبدیل شود. از همین رو، این روزها لقب سلطان بیشتر تداعی‌کننده مفسدان اقتصادی است.

اولین بار هم برای سردمداران بازار شکر از این لقب استفاده شد و پس از آن بازارهای ارز، سکه، طلا، خودرو و... هم برای خود سلطانی پیدا کردند. اما اینبار نوبت به خانه‌های خالی رسیده است تا توسط این سلاطین، بازار مسکن را ملتهب کنند.

حال پرسش این است که سلطان خانه‌های خالی کیست؟ در این زمینه به نظر می‌رسد نه یک فرد یا گروه، بلکه بانک‌های عامل هستند که با تزریق سرمایه خود به بازار مسکن، حدود ۵/۲ میلیون خانه لوکس و گرانقیمت را به احتکار درآورده‌اند و لقب «سلطان‌ خانه‌های خالی» را از آن خود کرده‌اند.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که اکنون بیش از ۲۵ میلیون واحد مسکونی در کشور تولید و ساخته شده است، اما همچنان ۱۰ درصد از این واحدها که لوکس و گرانقیمت به حساب می‌آیند بدون سکنه باقی مانده‌اند.

اما افکار عمومی خواهان آن است که نام صاحبان این املاک فاش شود تا احتکارکنندگان رسوا شوند. به همین جهت در چند هفته اخیر عنوان «سلطان خانه‌های خالی» هم رواج یافته و مدام به گوش می‌خورد. اما آیا بازار مسکن هم واقعا سلطان دارد و این افراد با احتکار مسکن در پی گرانی آن و سودجویی هستند؟ در این زمینه نظرات متفاوتی وجود دارد.

به عنوان مثال روز گذشته محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، در همین باره به ایلنا گفت: صاحبان اصلی خانه‌های خالی بانک‌ها نبوده، بلکه افراد هستند. خانه‌های خالی به معضلی اقتصادی تبدیل شده‌اند که نمی‌توان برای آن دنبال سلطان گشت. اینکه نقدینگی در کشور افزایش یافته و به سمت بازار سکه و مسکن می‌رود، نشان‌دهنده سیاست‌های غلط اقتصاد در کشور است.

البته مطمئنا افرادی وجود دارند که نقدینگی خود را در بازار مسکن هزینه کنند، اما به نظر من چیزی به اسم سلطان خانه‌های خالی وجود ندارد. در تهران ۵۰۰ هزار خانه خالی وجود دارد، اما احتمالا حداکثر برخی دارای ۴۰ یا ۵۰ خانه خالی باشند.

اشکال کار از آنجایی است که مسکن در ایران تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است. در حالی که کمال اطهاری، کارشناس اقتصاد مسکن، نظر دیگری داشت و عنوان کرد: اگر بخواهیم سلطانی برای خانه‌های خالی پیدا کنیم، احتمالا فرد نبوده و در واقع همان بانک‌ها هستند.

ممکن است سلطان خانه‌های خالی وجود داشته باشد، اما از نظر من احتمالا بحث فرد در میان نیست، بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به بانک‌ها مالکان بزرگ خانه‌های خالی هستند که این هم در حد حدس و گمان است.

اما قرائن بسیاری ازجمله پروژه‌های بزرگ نیمه‌کاره در غرب تهران این مساله را نشان می‌دهد. این رویکرد اعتبار بانکی برای بخش‌های مولد را مسدود کرده است و تاثیر بسیار مخربی روی اقتصاد ایران گذاشته است. حسین عبده‌تبریزی، مشاور وزیر راه‌وشهرسازی، نیز سال گذشته طی مصاحبه‌ای عمده مالکان خانه‌های خالی را بانک‌ها خواند.

کارشناسان دیگری نیز معتقد به رسوخ بانک‌ها و موسسات ورشکسته پولی به بازار مسکن هستند و معتقدند این نهادها با سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ۵/۲ میلیون خانه را تحت اختیار خود درآورده‌اند و در انتظار نشسته‌اند تا این واحدها را با قیمت چندبرابری بفروشند. از سوی دیگر، برخی مسئولان می‌گویند بسیاری از واحدها در حال عرضه هستند، اما چون تقاضا برای آنها وجود ندارد، خالی مانده‌اند.

اما در این زمینه هم باید گوشزد کرد که اولا بسیاری از این واحدها با قیمت‌های بسیار بالاتر و حتی چند برابر ارزش واقعی عرضه می‌شوند، مشخص است که در چنین شرایطی کسی تن به خرید آنها نمی‌دهد، از سوی دیگر در صورت فروش این واحدها به چند برابر قیمت، خانه‌های با متراژ کوچک‌تر نیز تاثیر می‌پذیرند و علاوه بر شوک قیمتی به بازار مسکن، آثار سوء تورمی جبران‌ناپذیری را بر جای می‌گذارد.

همچنین پرسش دیگر این است که چرا با وجود تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی، وزارت راه و شهرسازی تن به اجرای آن نداده است. البته مسئولان این وزارتخانه توپ را به زمین سازمان امور مالیاتی می‌اندازد. اما باید توجه داشت که همین تعلل باعث شده است که تعداد خانه‌های خالی در یک دهه چهار برابر شوند و ادامه بی‌توجهی‌ها طبیعتا به تعداد آنها می‌افزاید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من

    • بدون نام

      بانکها و کارمندانشان بیشترین رفاه را در کشور دارند!!! هرچه به پول نزدیکتر..خوشبختر!!!!

    • امیر

      افرین، دقیقا زدید تو خال، مشکل از اینجا شروع شد که بانکها وارد بازار مسکن شدند، و حتی سازندگان خرد هم که نهایت ساختمان ۵ طبقه میساختن تحت تاثیر رانت و عظمت سرمایه بانک ها متضرر شدند و در نهایت این ضرر به مصرف کننده رسید.

    • بدون نام

      اداره مالیات بايد مالیات هنگفتی را سالیانه. از این خانه‌ها بگیرد تا افراد سودجو به نتیجه نرسند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیخیال آمو

    • بدون نام

      چرا همه دولتیها دارند لقمه را دور سرشان میگردانند دولت اگر راست میگویید قیمت دلار را به 3500 برگرداند تا محتکران ضرر کند و مردم راضی شوند .

    • بدون نام

      چن روز پیش رفتیم سمت روستای وردیچ پایین کوه برجهایی ساخته شده قیمت کردم متری هفت میلیون گفت واحدا رو خیلیها چن تا چنتا خریدن خالی انداختن مونده وافعا متاسفم برای این دولت وملت که به هم وطن خودش دلش نمیسوزه یکی بگه مگه چن سال زنده ای مگر ابدی هستی تهش میمیری ومیری تویه وجب خاک اگر انسان بفهمد که نمیفهمد خیای چیزا حل مبشد وافعا که حیوان شعورش از انسان بیشتر است

    • کارمند

      آغازاده ها وژنهای خوب و وابستگان آنها سلطان همه چیز این مملکت هستند ....

      پاسخ ها

      • دروغگو

        کاربر کارمند من هم مثل تو هم نگرانم هم ناراحت هم بی پول اما حرف زدن را فراموش نکرده ام لطف بفرما بجای اینکه بگی آقازاده آرام و ریلکس بفرما زالوزاده که حداقل حقیقت را گفته باشی، اگه خاطر مبارک باشه یک دفعه دیگه باهم صحبت کرده ایم، فدات فراموشت نمیکنم، دروغگو

      • دروغگو

        کاربر کارمند ببخشید که فراموش کرده بودم و دوباره وقت سرکار را میگیرم اگر بجای کلمه
        سلطان واژه سولقان مرقوم بفرمایید هم با مسمی تر است و نیز زالو ها را حیف آید که سلطان بنامیم، همان سلقان برازنده آنان است و بس، سپاس از شما

    • بی نام

      بازگشت به شاهنامه کشور سلاطین
      نبود سلطان

    • بدون نام

      قبل از اینکه قیمت مسکن در آذر 96 بصورت نجومی و غیر واقعی توسط مشاوران املاک کلاش و رئیس هایشان گران شود، خانه های خالی نوساز بسیاری وجود داشت که کسی با همان قیمتهای سال 96 قدرت خرید نداشت و همچنان خالی ماندن و سودجویان به فکر افتادند تا شاید با گرانی کاذب نجومی بتوانند سودجوئی کرده و ضمن تحریک خریداران سود کلانی را به جیب بزنند ولی تیرشان به سنگ خورد و مشتری برای این قیمتهای نجومی پیدا نکردند و همچنان آپارتمانهایشان خالی ماند و با قیمتهای نجومی هم نتوانستند انها را اجاره دهند! شما می توانید ساختمانهای کامل ساخته شده و یا نیمه کاره تا حد شل کاری را در سطح شهر ببیند که کاملاً خالی هستند و کسی آنها را نمی خرید و دست سازندگانشان باد کرده است! و مطمئناً سرمایه دارانی هم که صاحب سرمایه هستند بدلیل هزینه های نگهداری و افت قیمت در اثر قدمت آپارتمانها بدنبال خرید آنها نیستند و مطمئناً در صورت خرید آپارتمان فقط ضرر نصیبشان می شود و بدنبال سرمایه گذاری در بازارهای دیگر هستند و آپارتمان را جزو ملک سرمایه ای محسوب نمی کنند. بنابراین سلطان خانه های خالی سازندگان طماع هستند و بس و تنها خریداران آپارتمانها فقط مصرف کنندگان هستند و در صورتیکه فروشندگان و سازندگان به قیمت واقعی آنها را نفروشند ضرر هنگفتی نصیبشان خواهد شد! کافیست چند قدمی در شهر بزنید و ساختمانهای خالی فراورانی را ببینید که یا تکمیل شده و یا بصورت نیمه کاره رها شده اند!!!!
      سقوط قیمت مسکن تا بیش از 3 برابر حتمی است!

      پاسخ ها

      • کاربر قدیمی

        فقط در صورتی قیمت مسکن پایین می آید که قیمت دلار و طلا هم پایین بیاید و لا غیر.
        در ضمن این اجناس نیستند که گران میشوند ، ابن سقوط ارزش پول ملی است یعنی کسی که برای مثال با فروش بک آپارتمان میتوانسته آنرا تبدیل ۱۰۰ هزار دلار یا فلان مدل از اتومبیل کند ، آیا الان هم میتواند همان معامله و تبادل را انجام دهد ؟ مسلما خیر.
        مشکل کشور رشد نقدینگی است و این نقدینگی توسط صاحبانش سرمایه‌گذاری میشود.
        در کشوری که تولید خوابیده و حتی مادربزرگها هم میدانند کدام بانک سود بیشتری میدهد و از طرفی هرکسی در وحله اول به دنبال حفظ ارزش پول خود و در وحله دوم اگر بتواند سود است.
        در شرایط فعلی فقط عده کمی که به رانت و قدرت نزدیک هستند و یا کسانی که بواسطه‌ی شرایط تحریم به اصطلاح در صادرات کالای کشاورزی و خوراکی، آن هم به کشورهای اطراف هستند و هرروز هم یک کالایی به اسم ارز آوری گران میشود ، راضی و تو محلشون عروسیه.
        مابقی مثل من و شما و اکثریت فقط داریم دست و پا میزنیم.

    • بدون نام

      الهی به حق آقا ابلفضل عباس تمامی بانکهای خصوصی ورشکست بشن نابود بشن رسوا بشن که همشون نقدینگی مردم را با وعده وجایزه و سود به بانکهاشون سرازیر کردنوشدند ساختمان ساز وماک بخر وبرج ساز وربا خوار ونابودی ملت را رقم زدند به امید مابودیتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج