وجود آب یخ زده در قطب‌های ماه تایید شد
۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰

خبرگزاری ایرنا: یک گروه بین المللی از محققان با شناسایی آثار ژئوشیمیایی آب در بین داده های به دست آمده از فضاپیمای چاندریان-1 وجود آب یخ زده در قطب های ماه را تایید کردند.

آب درحالت های مختلف جامد، مایع و گاز، مقادیر متفاوتی از پرتوهای مادون قرمز را جذب و منعکس می کند. محققان با تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از دو قطب ماه به این نتیجه رسیدند که آب در دو قطب این کره به صورت یخ زده وجود دارد.

وجود آب یخ زده در قطب‌های ماه تایید شد

بر اساس این تحقیقات، بخش عمده یخ موجود در قطب جنوب این کره در دهانه های آتش فشانی متمرکز است، اما در قطب شمال آب یخ زده در پهنه گسترده تر و با ضخامت کمتر توزیع شده است.

با توجه به فقدان اتمسفر در کره ماه، تابش خورشید به سرعت دمای سطح کره را بالا می برد، به همین علت عجیب نیست که بخش هایی از هر دو قطب این کره دمای بالایی دارند. اما وجود آب یخ زده در قطب ها نشان می دهد قسمت هایی از سطح ماه از تابش نور خورشید در امان است.

بخش عمده آب یخ زده در سایه دهانه های آتش فشانی کشف شده است که دمای آن هرگز به بیش از 250- درجه فارنهایت (156- درجه سانتی گراد) نمی رسد. در واقع به دلیل انحراف بسیار اندک محور گردش کره ماه نور خورشید هرگز به بخش هایی از سطح این سیاره نمی تابد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PNAS منتشر شده است.