۷۶۴۲۸۰
۳۷ نظر
۵۰۰۷
۳۷ نظر
۵۰۰۷
پ

عراقی‌هایی که فقط چند ساعت به ایران می‌آیند

برخی از این مسافران که از مرز‌های غربی و شرقی وارد کشور می‌شوند نه‌ تنها توریست نیستند، بلکه در طول چند ساعت تمام موادخوراکی و کالا‌های اساسی شهر‌های مرز‌نشین را خریداری و از مرز خارج می‌کنند.

روزنامه جوان نوشت: برخی از این مسافران که از مرز‌های غربی و شرقی وارد کشور می‌شوند نه‌ تنها توریست نیستند، بلکه در طول چند ساعت تمام موادخوراکی و کالا‌های اساسی شهر‌های مرز‌نشین را خریداری و از مرز خارج می‌کنند.

اخیراً در پی کاهش ارزش پول ملی ایران، اخباری مبنی بر افزایش ورود مسافر و توریست از مرز‌های کشورمان، به ویژه مرز‌های غربی منتشر شده است.

موضوع از این قرار است که تعداد سفر‌ها از مرز‌های کرد‌نشین و عرب‌نشین عراق به داخل ایران در یک ماه اخیر افزایش یافته است. برخی از این سفر‌ها که توریستی است و مسافران خارجی با اقامت در شهر‌های زیارتی و سیاحتی مانند شهر‌های شمالی هزینه می‌کنند و باعث رونق صنعت توریسم و گردشگری می‌شود، مشکلی نیست.

چراکه به گفته کارشناسان رونق این صنعت در ایران می‌تواند حتی جایگزین درآمد‌های ایران از محل فروش نفت باشد، اما چالشی که اخیراً ایجاد شده بر سر ورود مسافرانی است که با هزینه اندک وارد شهر‌های مرزی ایران می‌شوند و با خرید انواع موادخوراکی و کالا‌های اساسی که با یارانه دولتی وارد و عرضه می‌شوند،فروشگاه‌های عرضه مواد‌غذایی در این شهر‌ها را خالی کرده و از مرز خارج می‌کنند.

دیاکو افخم، یک فعال صنایع غذایی تخلیه فروشگاه‌های مواد‌غذایی در شهر‌های همسایه به ویژه غرب کشور را خطر می‌داند و می‌گوید: با کاهش ارزش پول ملی در مقابل دینار عراق، ورود عراقیان به شهر‌های پیرانشهر، سردشت، کرمانشاه، ایلام و... افزایش یافته است.

این مسافران عراقی به هیچ عنوان توریست نیستند، زیرا صبح به شهر‌های مرزی ایران وارد می‌شوند و در کمتر ازچند ساعت گوشت، مرغ، برنج، روغن و انواع مواد‌خوراکی را خریداری کرده و از مرز خارج می‌شوند. وی می‌افزاید: این مسافران در گروه‌های سه نفره اغلب از مرز خسروی وارد شده و با خرید گاو و ذبح آن، گوشت‌ها را بسته‌بندی کرده و مرغ و ماهی و حتی تخم‌مرغ و سایر موادخوراکی را از مرزخارج می‌کنند.

این اتفاقات در حالیست که دولت ایران به منظور رفاه حال شهروندانش گوشت قرمز، گوشت سفید، روغن خوراکی و حتی نهاده‌های دامی و طیور وارد کرده و با قیمت ارزان عرضه می‌کند. اگر قرار باشد هر شهروند خارجی این کالا‌ها را با قیمت دولتی خریداری و خارج کند، در حق شهروندان ایرانی ظلم شده و باید مراجع ذیصلاح آن را پیگیری کنند.

وی از نایاب شدن آیفون‌های تصویری در شهر‌های مرزی خبر می‌دهد و می‌گوید: به دلیل ارزانی آیفون تصویری در داخل ایران، عراقی‌ها بازار لوازم‌الکترونیکی در شهر‌های مرزی را تخلیه کرده‌اند و علاوه بر این در شرایطی که بازار داخل نیازمند مواد پلی‌اتیلن است است، این مواد به اندازه ۱۰ برابر نیاز کشور عراق به این کشور صادر می‌شود.

در‌حالی‌که کارخانجات تولید سبد میوه که به این مواد‌اولیه نیاز دارند به سختی و با قیمت گران پلی‌اتیلن تهیه می‌کنند و کشاورزان نیز در تهیه این سبد‌های میوه دچار مشکل شده‌اند. افخم می‌افزاید: به‌عنوان مثال در گذشته قیمت تمام شده این جعبه‌های ۱۰ کیلویی ۱۲۰۰ تومان بود و امسال به ۲۰۰۰ تومان افزایش یافته است.

گرانی اجاره در شمال با هجوم توریست‌ها

این سخنان درحالیست که در چند هفته اخیر به دلیل هجوم گردشگران عراقی قیمت اجاره و خرید مسکن و زمین در شمال به شدت بالا رفته است. به علاوه واکنش مردم به این نوع هجوم گردشگر نیز متفاوت است، زیرا از یکسو برخی مغازه‌داران که به عرضه مواد‌غذایی مشغول هستند یا عرضه‌کننده خدمات به گردشگری هستند کار و بارشان سکه است، اما در مقابل کارمندان و حقوق‌بگیران در شهر‌های مناطق شمالی کشور از اینکه مبادا کالا‌های اساسی با این روند گران‌تر شود و هزینه‌های زندگی برای آن‌ها بالا رود نگران و ناراحت هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      باپول ایران کالاهای اینجا براشون مفته

      پاسخ ها

      • ترسو

        مسئولين عراقي ، هواي هموطنانشونو دارن ، چيز عجيبي نيست !

    • یوکو

      دقیقا همینطوره ، ما ساکن ابادان هستیم بیاید ببینید که چه خریدهای نمیکنن خدا لعنتشون کنه باعث شدن اینجا همه چیز گرون بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بنده کارمند گمرک مرزی ترکمنستانم
        اوناهم میام بخاطر ارزش پول بیشتر همه چیزو میخرن میبرن
        1منات ترکمنستان حدود650 تومن ماست
        البته تصمیم گرفتند که اینجوری زندگی کنیم

    • لیلا

      واسه چی اجناس و مفت می دید به عربای دشمن. پس هر بلایی سر ایرانیا میاد حقشونه.

    • نقى

      كشور بى در و پيكر كه ميگن همينجاست

    • بردیا

      خبر داشتم میخوندم گفتم باز دوباره زائران امدن تا بدنبال هوسرانی به کشور و مجددا بی ابروگری
      داستان مشهد...
      خدا میدونه شاید دوباره تا چند وقت دیگه...

      بدبختی یکی نیست که وقتی بیاد مثل رگبار واسمون میباره مشکلات و دردسرهای خودمون کم نیست اینگونه توریست ها هم با سواستفاده از بازار اشفته ما خوب استفاده میکنن

    • بدون نام

      ... بهتر از این نمیشه تازه اول غارت شدنیم "من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هر چه کرد ان اشنا کرد"

    • بدون نام

      خاک تو سر ما. که اینطوری شده. شرایطمون. این عراقی هایی که پیاده مسیرهای شهر های مذهبی و طی میکنن واسه اینکه کرایه اتوبوس ندن. چطوری میتونن جایگزین پول نفت بشه

    • بدون نام

      برترینها روت نشد از تن فروشی به عراقی ها صحبت کنی.

    • بدون نام

      مگه مرز بی در و پیکر ه که اینا میان روزی ایرانیها رو غارت میکنن ؟ چرا اصلا به اینا کالا فروخته میشه؟ از صبح تا شب فقط باید اعصابمون خرد بشه صد رحمت به شاهان قاجار و هخامنشی وساسانی وسامانی و همه!

    • بدون نام

      مگه قوانین کنترل مرز و صدور ویزاتون حساب کتاب نداره که بخور بخور ژن های خوب کم بود حالا ته مانده دله های زباله را هم باید بدهیم به کشورهای همسایه؟
      چطور رفت و آمد ما به ترکیه چند میلیون هزینه داره و اونها از بابت رفتن ایرانی ها حسابی خوشحالند
      کدوم ایرانی به فرض محال می تونه صبح بره اونجا گاو بکشه بسته بندی کنه ظهر برگرده
      هر توریستی تا منافع مالی کافی نداشته باشه اصلا ویزا نباید بگیره
      مگه دهاته؟

    • بدون نام

      راهش گرون کردن خیلی راحته انقدر گرون کنید تا هیچکس نتونه بخره

    • بدون نام

      بابا این بی شرفا رو راه ندیین خوب جلوشون بگیرین ....

    • قلی

      بفرمایید غارتگران عراقی را راه میدهیم ..بسلامتی غارت کنند

    • مرگ بر سیاسی بی دین

      کو مسئول .کو وطن پرست

    • بدون نام

      چرا دولت جلو این عراقیها رو نمیگیره که جنس از مرز خارج نکنند

    • بدون نام

      پس به این نتیجه می رسیم که همه دست به دست هم داده اند تا ایران را ویران کنند

    • پلاک ۴۷

      علی برکت الله....

    • بدون نام

      این چند تا توریست را هم از این ملت نگیرید

    • بدون نام

      مسولین محترم وقتی کشور خالی از مواد خوراکی شدمیخواهید ستاد بحران تشکیل دهید همین الان به فکر خروج کالاهای اساسی مردم باشید کشور عراق و..بدرد ما نمیخورند پاچه خواری نکنید

    • بدون نام

      راست دارن تومشهدوخوزستان زمین وملک میخرن اینجامیش فلسطین اشغالی اصلا نبایدشناسنامه ایرانی دادواونهایی که دادین پس بگیرین وهمون شهروندعراقی خارجی باشن زندگی کنن چه معنی داره هرچندکم هستن ولی بازم کم‌کم میگیرن وافغانیارم اخراج کنید۱۶ملیون چه توجیحی بااین بی ابی زیادفقرنجومی بیکاری مملکت وبه گندکشیدن

    • بدون نام

      عراق و سوریه ده بیست سال که جنگ داخلی و داعش و تحریم هستن ولی ارزش پول ملیشون کم نشده چون مثل ما آقازاده و رانت خوار ندارن

    • بدون نام

      خبر مفیدی بود....مردم اهواز و اطرافش هم چند ماهه دارن تو سرشون میزنن که عراقیها خوزستان رو غارت کردن ولی کو گوش شنوا......هشت سال عراق ایران و خوزستان رو بمباران کرد هشت سال دشمنی همین الانش هم عراقیها به خون ایرانیها تشنه هستن ولی دارن تو این وضعیت اقتصادی بیشتر به ملت ایران ضربه میزنن من عرب اهوازیم ولی دلم به حال وطنم میسوزه....لطفأ پیگیر این مساله باشید به طور جد.....موفق باشید

    • نااشنا

      نهایتا با این وضعیت باید منتظر قحطی و گرونی بیشتر اجناس باشیم .

    • بدون نام

      بهترین روش اینه که در شهرهای مرزی فروشگاه های زنجیره ای افتتاح بشه و فروش صرفا با ارائه کد ملی انجام بشه با چک کردن کد ملی هایی که خریدهای بزرگ و عمده دارن جلوی دلال ها و واسطه ها هم گرفته میشه!
      البته از دولت انتظار نداشته باشید اینقدر درگیره که اصلا دنبال این قضیه نیست خود فروشنده ها و کاسب های محل با همکاری افراد فرهیخته و مسئولین محلی باید بازارچه و فروشگاه های زنجیره ای درست کنن به هرحال هر کسی باید در مقابل شهری که توش زندگی می کنه و مردمش مسئولیت پذیر باشه!
      عزیزانی که طلا و دلار می فرستین عراق به بهانه جنگ و بازسازی عتبات عالیات هم تحویل بگیرید!

      پاسخ ها

      • احمد

        دوست عزیز بعد عربها میان به ایرانی ها پول میدن با کد ملیشون چیز بخرن ایرانی هام که ماشالا ملیاردرم باشن بازم برای دوریال بیصتر کد ملی میفروشن

    • بدون نام

      بابا فقط مواد خوراکی نمی برند اینها دنبال ناموس مردم هستند با پولشو ن هر کثافت کاری می کنند

    • بی نام

      خود دولت با اوناست چطورجلوشونو بگیره

    • بدون نام

      وزیر امور خارجه جوابگو باشد خیلی این عراقی ها پررو تشریف دارند

    • بدون نام

      لعنت به کسی که میتونه کاری انجام بده و نمیده.

    • بدون نام

      برن گم شن

    • ایرانی

      کوروش بزرگم آرزوست

    • بروجرد

      راه باز شده برای ورود داعش,

    • بدون نام

      تحلیل خبر مسافرین عراقی به ایران کاملا صحیح است من نیز درقم شاهد این ماجرا هستم.مسؤولین فکری بکنند که بعد ا مشکلی پیش نیاید.

    • بدون نام

      تحلیل خبر مسافرین عراقی به ایران کاملا صحیح است من نیز درقم شاهد این ماجرا هستم.مسؤولین فکری بکنند که بعد ا مشکلی پیش نیاید.

    • یاالله

      من درآبادان زندگی میکنم‌ متاسفانه عراقیها برای جندساعت به آبادان وخرمشهر سفرمیکنند وتمام مواد غذایی وگوشت وماهی رامیخرندوماباکم کمبود شدیدموادغذایی بخصوص ماهی وگوشت هستیم مسعولین محترم سریعا فکری برای این مشکل کنید چون صبر مردم بسرآمده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج