۷۶۷۲۳۳
۱۶ نظر
۵۰۲۱
۱۶ نظر
۵۰۲۱
پ

مخالفت با رد شدن قطار سریع‌السیر از داخل قم

اجرای پروژه قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران در‌سال ٨٦ مصوب و بخشی از کار در همان زمان آغاز شد. بعدها پروژه به تعویق افتاد و دولت یازدهم هم وعده افتتاح پروژه را تا ٤‌سال آینده داد.

روزنامه شهروند: اجرای پروژه قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران در‌سال ٨٦ مصوب و بخشی از کار در همان زمان آغاز شد. بعدها پروژه به تعویق افتاد و دولت یازدهم هم وعده افتتاح پروژه را تا ٤‌سال آینده داد.

به این ترتیب مسافران اصفهان- تهران در‌‌سال ١٣٩٩ می‌توانند مسیر ٤٠٠کیلومتری دو شهر را در ٢ساعت طی کنند، اما روز گذشته و در جدیدترین اظهارنظرها درباره این پروژه مهرداد تقی‌زاده، معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفته: «مشکلی درباره مکان‌یابی ایستگاه‌ها داریم که نیازمند همکاری شهر قم است.

مسأله این است که در این استان، با پدیده جدیدی مواجه شدیم. شهر قم از طریق مقامات محلی به راه‌آهن اعلام کرد که نمی‌خواهیم قطار به داخل شهر بیاید! که برای ما خیلی تعجب‌آور بود؛ زیرا در همه‌ جای دنیا ۱۸۰درجه برعکس است. در کشورهای دنیا در همه ‌جا بدون استثنا، وقتی قرار است قطار سریع‌السیر از جایی عبور کند، مقامات محلی لابی می‌کنند که قطار به مرکز شهر بیاید و مردم راحت‌تر استفاده کنند.»

تقی‌زاده گفته؛ واقعا متوجه دلیل این کار نشدیم، چون با هیچ منطق حقوق شهروندی و حمل‌ونقلی و عقلايی سازگاری ندارد و آنها می‌گفتند نمی‌خواهیم قطار به داخل شهر بیاید و اگر قرار است این اتفاق بیفتد و قطار به داخل شهر بیاید، باید به صورت تونل باشد و از زیر شهر عبور کند که کار غیرعقلایی بود و هزینه زیادی داشت.

قرارداد راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان، فروردین ‌سال‌جاری با شرکت چینی منعقد شد و برای این‌که اصل پروژه عقب نیفتد، از سمت اصفهان و تهران ساخت‌وساز انجام گرفت. اما آن‌طور که معاون وزیر راه گفته، قسمت قم به‌عنوان یک علامت سوال و مبهم باقی مانده است.

چون قمی‌ها مایلند ایستگاه به جایی در خارج شهر مثل جمکران وصل شود و وزارت راه هم این امر را غیرمنطقی دانسته و قبول نمی‌کند. تقی‌زاده امیدوار است قمی‌ها با مطالعات بیشتر در زمینه تجارب کشورهای دیگر دنیا اقناع شوند و در این بخش با آنها همکاری کنند.

امکانات فنی وجود ندارد

زین‌العابدین قراچورلوی، عضو شورای شهر قم به «شهروند» می‌گوید: مخالفت‌ها با ردشدن قطار سریع‌السیر از داخل شهر فردی نیست و مباحث فنی مطرح است. «عبور یک قطار پرسرعت از داخل شهر مشکلات بسیاری را می‌تواند برای مردم به وجود بیاورد. این قطار به فاصله‌ای ١٢کیلومتری برای کم‌کردن سرعت نیاز دارد که برای عملی‌شدن این فاصله به فضایی بیشتر نیاز است و امکان فنی این مورد وجود ندارد.»

قراچورلوی می‌گوید: مشاور چینی پروژه هم این موارد را تأیید کرده و این درحالی است که عبور قطاری با سرعت بالا از داخل شهر طبیعتا لرزش‌ها و سروصدای زیادی خواهد داشت و آسایش و امنیت مردم را به هم می‌ریزد و گذر این قطار شمال و جنوب شهر قم را درگیر خواهد کرد. «خارج از شهر راه‌ها و مسیرهای ترددی به صورتی است که به راحتی می‌توان قطار را از آن‌جا رد داد. این اتفاق عاملی می‌شود تا ترافیک داخل شهر هم کمتر شود.

مرکز شهر قم بسیار پرترافیک است و گذر قطار بین‌شهری از آن‌جا می‌تواند مشکلات را بیشتر کند.» عضو شورای شهر قم می‌گوید: دلیل مخالفت‌ها با بردن ایستگاه به خارج از شهر برایشان نامشخص است؛ درحالی‌که اگر ایستگاه قطار بین‌شهری به خارج از شهر برود، هم رفت‌وآمد برای مسافران راحت‌تر خواهد بود، هم مسافرانی که وسیله شخصی دارند و هم کسانی که می‌خواهند از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. «ایستگاه‌های مترو به آن سمت فعال می‌شوند و همین هم بار ترافیک را کم خواهد کرد.»

سیدمیثم لاجوردی، کارشناس حمل‌ونقل ریلی هم به «شهروند» می‌گوید: هر پروژه‌ای خاصیت خودش را دارد اما مخاطب اصلی قطارهای سریع‌السیر مسافر است و هرچه ایستگاه در دسترس‌تر باشد، بهتر است، اما اگر قرار است ایستگاه این قطارها خارج از شهر هم قرار گیرد، باید در محدوده قابل توجیهی باشد تا بتواند مسافر جذب کند. «این قطارها حواشی خودشان را دارند و به نسبت مدل‌های سنتی آلودگی‌های محیطی کمتری دارند.

همچنین از نظر ایمنی هم مشکلی نخواهند داشت، چراکه حریم مشخصی دارند و سرعت و شتابی که می‌گیرند، چند کیلومتر است و نمی‌تواند مشکل ایمنی ایجاد کند؛ از این‌رو حضورشان داخل یا بیرون یک شهر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که کارشناسان باید بر سر آن توافق کنند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ورود قطار به داخل شهر حرام است

      پاسخ ها

      • محسن وات ؟؟

        برو بابا جمع کن خودتو ....

    • بدون نام

      اینقد تحویلشون میگیرید که کل مملکتو کردن بازیچه خودشون. خدایی مستقیم از تهران بزنین اصفهان و جاهای گردشگری زیبا تا حالشون بیاد سرجاشون.

    • بدون نام

      این همه شهر و روستا از تهران تا فیلم پایتخت که قطار با سرو صدایش داخل شهرها و منازل هست را باید جمع کرد؟ ناگفته نماند ضروری ترمز کند ابتدای قم ، خروجی قم توقف میکند چرا از ۸۶ تا حالا؟ پاسخ بهتری دهید کسبه هم نفعشان در نزدیکی ایستگاه به شهرو داخل شهر است.کمی مغزفندقی را کار بندازید

      پاسخ ها

      • ساوان صباحت

        آقای1444 شماچطوردلت میاد آقایون چرتشون باصدای قطاربپره خخخخخخخ

    • بدون نام

      واتیکانه دیگه....

    • بدون نام

      فاجعه پروژه منوریل در قم تقصیر کیست

    • سعید

      اخه قم چیه بابا اصلا قم رو حذفش،کنید فقط اصفهان_تهران عالیه

    • بدون نام

      قم را حذف کنید یک شهر مصرفی است تمام شهر های ایران تولید می کند قم مصرف میکند حالا باید برای خدمت رسانی نازشورا هم کشید

    • بدون نام

      برین گمشید باباه بااون قطارای کثیف وداقونتون ابروی ادمو میبرید

    • بدون نام

      توروخدااااااراه اندازی کنین قطارسریع السیرتهران قم اصفهان را

    • بدون نام

      توروخدددداااااااهرچه زودترقطارسریع السیر تهران قم اصفهان راراه اندازی کنین

    • بدون نام

      پس کی راه اندازی میشه قطار سریع السیر تهران اصفهان

    • بدون نام

      توروخدااااااا توروبه 124000 پیامبر توروبه امام حسین توروبه سی جز قران توروبه امام هشتم این قطارسریع السیر تهران قم اصفهان راراه اندازی کنین دیگه مااحتیاااااااج داریم

    • بدون نام

      پس قطارسریع السیر تهران قم اصفهان کی راه اندازی میشه مااحتیاااااااااااااج دارییییییییییییییییییییییییییییییممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم

    • بدون نام

      راه اندازیش کنین قطارسریع السیر تهران قم اصفهان رامااحتیاج داریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج