۷۶۷۲۶
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

۱۰۰ میلیارد دلار از درآمد دولت قبل کو؟!

براساس گزارش‌های رسمی، میزان درآمد دولت های نهم و دهم از چهار منبع صادرات نفتی، اوراق مشارکت، مالیات و فروش شرکت‌های دولتی ۹۸۰ میلیارد دلار بوده است. مقایسه این رقم با بودجه عمومی کشور نشان می‌دهد که طی سال‌های ۸۸ تا ۹۱ سرجمع بودجه عمومی کشور رقمی معادل ۸۲۴ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه این ارقام می‌توان گفت دولت‌های نهم و دهم در دوران طلایی نفت بالغ بر ۱۵۴.۵ میلیارد دلار مازاد درآمد داشته‌اند. اکنون سوال اینجاست که مازاد درآمد دولت کجاست؟

تابناک: براساس گزارش‌های رسمی، میزان درآمد دولت های نهم و دهم از چهار منبع صادرات نفتی، اوراق مشارکت، مالیات و فروش شرکت‌های دولتی ۹۸۰ میلیارد دلار بوده است. مقایسه این رقم با بودجه عمومی کشور نشان می‌دهد که طی سال‌های ۸۸ تا ۹۱ سرجمع بودجه عمومی کشور رقمی معادل ۸۲۴ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه این ارقام می‌توان گفت دولت‌های نهم و دهم در دوران طلایی نفت بالغ بر ۱۵۴.۵ میلیارد دلار مازاد درآمد داشته‌اند. اکنون سوال اینجاست که مازاد درآمد دولت کجاست؟

خبرآنلاین با ذکر این مقدمه نوشت: بخشی از این مازاد درآمد باید بر اساس قانون به صندوق توسعه ملی وازیر شده باشد. در حال حاضر بنا به گفته مسئولان، موجودی صندوق رقمی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار است. با احتساب این رقم باز هم چیزی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از منابع ارزی و ریالی جذب شده توسط دولت‌های نهم و دهم باید در چرخه اقتصادی کشور جایی پیدا کرده باشند ولی این جایگاه کجاست؟

بر اساس برخی اظهار نظرهای تأییدنشده و جسته و گریخته بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار از درآمد حاصل از فروش نفت ایران طی دو سال اخیر در کشورهای مانند چین و حتی برخی بانک‌های اروپایی مسدود شده است. در این میان در دوران تحریم یکی از راهکارهای کشور برای دور زدن تحریم، استفاده از اشخاص حقیقی برای انتقال درآمدهای ارزی بوده است. افرادی مانند بابک زنجانی در این سال‌ها با تکیه بر همین نیاز کشور توانسته‌اند به عنوان دلال ارز و نفت به درآمدهای سرشاری دست پیدا کنند ولی بسیاری از این افراد نیز در این سال‌ها برای انتقال درآمدهای ارزی کشور با مشکلاتی مواجه شده و از سوی تحریم‌کنندگان شناسایی و در نهایت و به دلایل متعدد منابع ارزی که در اختیار ایشان قرار داشته به کشور بازنگشته است. با توجه به تراز درآمدهای دولت های نهم و دهم می‌توان انتظار داشت که نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در اختیار این افراد باشد.

به هر شکل تراز دخل و خرج دولت‌های نهم و دهم بارها از سوی دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و بعضا نیز در این بررسی‌ها ایراداتی وارد شده اما هنوز نتایج این پرونده‌ها به صورت کامل رسانه‌ای نشده است.

امروز در شرایطی که دوره یکصد روزه وعده داده شده از سوی دولت یازدهم برای اعلام وضعیت اقتصاد کشور رو به پایان است، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در مورد تراز درآمد و هزینه دولت‌های نهم و دهم تصویری روشن و شفاف ارائه شود.

در بهترین شرایط بنا بر آمارهای رسمی همانطور که اشاره شده بیش از یکصد میلیارد دلار از منابع درآمدی کشور بلاتکیلف است و نهاد دولت باید در مورد آن پاسخگو باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ترسو

      چطور شده که بعد از 8 سال همگی از خواب خرگوشی بیدار شده اند و مدعی در امد و کشور و دولت و ....... ؟ یعنی تا حالا خبر نداشتین ؟ ادم و عالم در این موارد حرف میزدند و گوش شنوایی نبود و حالا ..... چی شده ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج