جاباما
۷۶۷۲۸۴
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

کری: ترامپ داستان سرایی می‌کند

وزیر امور خارجه سابق آمریکا معتقد است تصمیم‌گیری دونالد ترامپ گاها بر اساس حقیقت یا توصیه اشخاص نیست و او داستان‌ سرهم می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: وزیر امور خارجه سابق آمریکا معتقد است تصمیم‌گیری دونالد ترامپ گاها بر اساس حقیقت یا توصیه اشخاص نیست و او داستان‌ سرهم می‌کند.

جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با سی‌بی‌اس که یکشنبه پخش شد، درباره ادعای دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران که آن را "بدترین توافق تا به اکنون" توصیف کرده بود، پاسخ داد. این سناتور در مذاکرات مذکور نقش پر رنگی ایفا کرد.

کری گفت: متاسفانه، نکته غم‌انگیز اینجاست که او اکثر اوقات اصلا متوجه نیست که درباره چه چیزی حرف می‌زند. او داستان‌سرایی می‌کند.

جان کری ماه مه با افشای دیدار محرمانه‌اش با رهبران جهان در تلاش برای نجات توافق هسته‌ای ایران پیش از ضرب‌الاجل تمدید آن خشم ترامپ را برانگیخت. ترامپ در پیامی توئیتری علیه کری، این وزیر خارجه سابق را به باد انتقاد گرفت و تاکید کرد که او قبلا فرصت داشته و آن را از دست داده است و اکنون در حال لطمه وارد کردن به آمریکاست.

کری در برنامه "رو در رو با ملت" در پاسخ به اینکه آیا واکنشی به توئیت‌های ترامپ دارد یا خیر گفت: هنوز خیر. معتقدم آمریکا و دموکراسی ما متفکرتر از این توئیت‌های نادرست است.

به گفته این سناتور آمریکایی، اینکه ترامپ مدعی است توافق ایران برای آمریکا "ضعیف و زیان‌بار" است، در عرصه سیاست هسته‌ای بین‌المللی "اشتباه و مخرب" است.

او تاکید کرد: نمی‌توان با چند کلمه چنین ادعایی کرد. این یکی از سختگیرانه‌ترین توافق‌ها به لحاظ بازرسی و مسوولیت‌پذیری بود که هیچ کشوری مجبور نبود که کاری که ایران برای مدیریت این مساله کرد، انجام دهد. بعد ناگهان از چنین توافقی خارج می‌شوید؟!

کری همچنین به این حقیقت اشاره کرد که چین، فرانسه، آلمان و انگلیس همگی برای حفظ این توافق تلاش کردند. او گفت: فقط ایالات متحده خارج شد. فقط دونالد ترامپ. وزیر دفاع او معتقد به حفظ این توافق بود، مقام‌های اطلاعاتی او تاکید به ماندن در این توافق داشتند. حقیقت این است که توافق مذکور کارآمد است.

او افزود، حمایتش از این سیاست فقط انتقادی به ترامپ نیست بلکه بهترین منفعت برای مشارکت آمریکا در یک سیاست مثبت است.

کری گفت: من برای حفظ سیاستی از ایالات متحده آمریکا تلاش کردم که بخشی از این توافق، برای تداوم و ادامه روند منطقی است.

جان کری همچنین در این مصاحبه یادآور شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا باید هشدار خط قرمزی که برای سوریه ترسیم کرده بود، اجرایی می‌کرد و معتقد است که ایالات متحده در نتیجه آن بهایی پرداخت کرد. او فکر می‌کرد که اوباما پس از حمله ادعایی به شهروندان سوری با تسلیحات شیمیایی در سال ۲۰۱۳ قرار است که دست به یک حمله موشکی بزند.

یک سال پیش از این حمله، اوباما به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هشدار داده بود که استفاده از تسلیحات شیمیایی خط قرمز است و احتمالا برای مشارکت آمریکا در سوریه "تغییر دهنده بازی" خواهد شد.

کری در سی‌بی‌اس گفت: فکر می‌کردم رو به جلو حرکت می‌کنیم. فکر می‌کردم زمانش فرا رسیده باشد. فکر می‌کردم با من تماس می‌گیرد و می‌گوید که همان شب حمله می‌کنیم یا هر چیز دیگری اما اینطور نشد.

کری تاکید کرد: من ایده‌های متفاوتی را روی میز گذاشتم. رئیس‌جمهوری آمریکا (اوباما) با بحث‌های من متقاعد نشد. معتقد بودم ما گزینه‌های متعددی داریم که می‌توانیم با پذیرش کمترین خطر این پیام را به اسد برسانیم که هر وقت بگوییم کاری را انجام می‌دهیم، می‌دهیم. فکر می‌کنم باید این کار را می‌کردیم. فکر می‌کنم آمریکا بابت اینکه اوباما پای حرفش نایستاد، بهایی پرداخت کرد. اما ما تسلیحات شیمیایی را خارج کردیم که جزو اهداف بود.

کری که در کتابش تحت عنوان "هر روز روز تازه‌ای است" درباره انفعال اوباما گفته است، همچنین افزود اگرچه با نحوه مدیریت رئیس‌جمهوری وقت آمریکا موافق نبود اما آن را بدترین عملکرد اوباما نمی‌داند.

وزیر خارجه سابق آمریکا به سی‌بی‌اس گفت: از نظر من منصفانه نیست که بگوییم رئیس‌جمهوری آمریکا عملکرد ضعیفی داشت چون این رئیس‌جمهوری مواضع سرسختانه بسیاری داشت و خیلی کارها انجام داد که نشان دهنده قدرت ما بود و رئیس‌جمهوری را به تصویر کشید که یک حوزه اخلاقی مشخص داشت و همچنین به یک سری ارزش‌ها و اصولی پایبند بود که می‌دانست می‌تواند از کشورمان حفاظت کند.

او در پاسخ به اینکه آیا از روش دونالد ترامپ در مدیریت مساله سوریه به دنبال استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه حمایت می‌کند یا خیر گفت با استفاده از جبر توسط ترامپ موافق است اما فکر می‌کند که این نباید در همانجا متوقف می‌شد.

او گفت: من از اینکه چند بمب بیندازید و بعد این روند را با دیپلماسی یا تلاش دیگری برای استفاده از اهرم نفوذ دنبال نکنید، حمایت نمی‌کنم. معتقدم که رئیس‌جمهوری آمریکا باید این کار را می‌کرد و ترامپ این کار را کرد.

جان کری در کتاب جدیدش که داستان زندگی شخصی اوست، همچنین به مواردی از جنگ ویتنام و توافق آب و هوایی پاریس اشاره کرد. او بر اهمیت دیپلماسی و رهبری آمریکا برای مدیریت چالش‌های پیچیده روز افزون در یک جهان بیشتر جهانی‌شده تاکید دارد. وزیر خارجه سابق آمریکا در این کتاب همچنین به تنش‌هایی که گاها میان ایران و روسیه رخ می‌دهد، اشاره کرد. او در ادامه به مذاکرات محرمانه ۲۰۱۱ با دولت عمان که در نهایت به مذاکرات با تهران ختم شد، اشاره کرد. در این کتاب همچنین به شکست انتخاباتی او در سال ۲۰۰۴ به جورج بوش اشاره شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقای کری تازمان انتخابات خیلی مانده چرا نمی ایران واز این حال وهوا لذت ببری

    • بدون نام

      ای مارمولک عوضی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج