۷۶۷۸۳۷
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

شاید مسی فصل گذشته فرازمینی نبود، ولی این نشانه افت او نیست

لیونل مسی برای اولین بار در طی ۱۲ سال اخیر در لیست بهترین های سال جهان قرار نگرفته است.

وبسایت نود: چند روز قبل بود که فیفا اسامی نامزدهای بهترین بازیکن سال ۲۰۱۸ را معرفی کرد که کریستیانو رونالدو، لوکا مودریچ و محمد صلاح ۳ نامزد نهایی امسال معرفی شدند. نکته قابل توجه در این لیست، غیبت لیونل مسی در میان نامزدهای نهایی است.

آخرین بار در سال ۲۰۰۶ بود که لیونل مسی جایی در بین ۳ نامزد اصلی این جایزه قرار نگرفت. در آن سال فابیو کاناوارو با غلبه بر زین الدین زیدان و رونالدینیو توانست برنده جایزه مرد سال فوتبال جهان شود.

اما از سال ۲۰۰۷ مسی توانسته بود خودش را به جمع سه نامزد برتر برساند، حال چه اتفاقی افتاده که او نتوانسته به این لیست راه یابد. نگاهی داریم به سال گذشته:

مسی بهترین فصلش را سپری نکرد

شاید مسی فصل گذشته فرازمینی نبود، ولی این نشانه افت او نیست

لیونل مسی فصل گذشته برای نهمین بار با بارسلونا قهرمان لالیگا شد، ششمین بار هم جام حذفی را بالای سر برد، برای پنجمین بار هم کفش طلا را تصاحب کرد. او بهترین گلزن اسپانیا در فصل قبل بود و در ۵۴ بازی برای بارسا، ۴۵ گل زد.

تنها راکیتیچ در فصل قبل بیشتر از مسی برای بارسلونا به میدان رفت. همچنین مسی کسی بود که با درخشش در پیراهن آرژانتین در آخرین بازی مرحله مقدماتی و ثبت هتریک مقابل اکوادور، به تیمش کمک کرد راهی جام جهانی شود.

او همچون همیشه با تکنیک، نبوغ و گل های دیدنی اش هواداران را به وجد آورد و دوربین های تلویزیونی را مجذوب خود کرد. این در حالی بود که او در ترکیب تیم والورده، نقشی متفاوت را نسبت به سال های قبل بازی میکرد.

مسی در ترکیب بارسلونا در فصل گذشته در سیستم ۴-۴-۲ به عنوان بازیکن پشت مهاجم فعالیت می کرد. اگرچه باز هم اکثر کارهای او شامل نفوذ از جناح راست و به عمق زدن یا برگشت به عقب و بازیسازی یا خلق موقعیت روی نبوغ فردی بود. البته این فصل او دوباره در سیستم ۴-۳-۳ به عنوان یکی از آن سه نفر جلوی زمین در ترکیب قرار می گیرد.

شاید مسی فصل گذشته فرازمینی نبود، ولی این نشانه افت او نیست

مسی فصل گذشته ۳۴ گل در لیگ به ثمر رساند تا با امتیاز ۶۸ کفش طلای اروپا را بدست آورد، او بالاتر از صلاح ۶۴ امتیازی و ۶۰ امتیازی قرار گرفت. مسی آخرین باری که در سال ۲۰۱۵ توپ طلا را برای بار پنجم فتح کرد، موفق شد با بارسلونا سه گانه را فتح کند و در ۵۷ بازی ۵۸ گل زد. بنابراین اگر بخواهیم مسی را در اشل مسی مقایسه کنیم، باید گفت بله فصل قبل او یک بازیکن فرازمینی همچون سال های قبلش نبود ولی او آنقدرها هم که تصور می شود افت نکرده است.

چرایی انتخاب رونالدو، مودریچ و صلاح

شاید مسی فصل گذشته فرازمینی نبود، ولی این نشانه افت او نیست

اما برای آن که درک کنیم چرا مسی در بین سه بازیکن برتر قرار نگرفت، بد نیست به این بیندیشیم چرا رونالدو، مودریچ و صلاح در لیست نهایی حضور دارند. کریس رونالدو همچون یک ماشین است. چندبعدی، سخت کوش، مصمم و بااستعداد، همراه با انگیزه ای تمام نشدنی برای کسب موفقیت.

شاید تیم زیدان در حد و اندازه های تیم گواردیولا، چشم نواز بازی نمی کرد و صاحب سبک نبود ولی سه قهرمانی تاریخی پیاپی در لیگ قهرمانان، نشان از قدرت این تیم داشت. رونالدو و مودریچ هم دو عضو کلیدی این تیم قهرمان بودند.

رونالدو فصل قبل شروع خوبی در لیگ قهرمانان نداشت، اما در نهایت باز هم به استانداردهای فصول قبلش نزدیک شد. ۴۴ گل در ۴۴ بازی همراه با مدال ارزشمند لیگ قهرمانان. از این تعداد، ۱۵ گل در لیگ قهرمانان به ثمر رسید شامل یک گل استثنایی در تورین مقابل یوونتوس و یک گل سرنوشت ساز در بازی برگشت. این تعداد گل نشان از اهمیت حضور رونالدو در ترکیب رئال مادرید و قهرمانی این تیم دارد.

شاید مسی فصل گذشته فرازمینی نبود، ولی این نشانه افت او نیست

در آن سمت، مودریچی قرار دارد که در مرکز زمین، به جرات در حال حاضر جزو سه هافبک برتر جهان است، اگر نخواهیم بگوییم که قطعاً بهترین است. او فصل قبل نه تنها نقشی کلیدی را در ترکیب رئال مادرید برای هتریک در اروپا ایفا کرد. بلکه تاثیر او در جام جهانی غیرقابل انکار بود. کاپیتان و رهبر کرواسی در میانه میدان زوج خوبی را با راکیتیچ ساخت و آن قدر خوب کار کرد که بهترین بازیکن جام جهانی هم لقب گیرد، ولو اینکه نتوانست به خوشرنگ ترین مدال در روسیه برسد.

صلاح یکی از شگفتی های فصل قبل و البته هیجان انگیزترین بازیکنان سال گذشته بود. شاید کسی انتظارش را نداشت صلاح به یکباره در ترکیب لیورپول چنین شکوفا شود و عملکردی در حد یک سوپراستار ارائه کند. زدن ۴۲ گل در ۴۹ مسابقه، شامل ۱۰ گل در لیگ قهرمانان که ۴ گل بیشتر از مسی بود.

به لیورپول کمک کرد به فینال لیگ قهرمانان برسد. هرچند از آن جا به بعد اتفاقات تلخی برای صلاح رقم خورد، ولی همین عملکرد کلی در طول فصل کافی بود تا صلاح در بین سه نامزد برتر قرار گیرد. صلاح در فینال لیگ قهرمانان مصدوم شد تا شانس کسب جام را در آن دیدار از دست بدهد و در عین حال نتوانست به تیم ملی کشورش در جام جهانی آن طور که باید و شاید کمک کند.

چرا مسی افت نکرده است؟

شاید مسی فصل گذشته فرازمینی نبود، ولی این نشانه افت او نیست

با تمام تفاسیر ارائه شده، می توان ادعا کرد که هر سه بازیکن شایستگی حضور در لیست را داشتند. اما مسی دچار افت فاحشی نشده است بد نیست به آمارها نگاهی بیندازیم: فصل قبل درست است که مسی در لیگ قهرمانان ۶ گل زد، اما در شرایطی که تیمش در یک چهارم نهایی حذف شد، اما او آمارهای جالبی را به ثبت رسانده است.

مسی فصل قبل به طور متوسط در طول ۹۰ دقیقه در هر بازی لیگ قهرمانان، ۸۴ بار توپ را لمس کرد که ۴ بار بیشتر از مودریچی است که با ۸۰ لمس توپ در رده دوم قرار دارد.

فصل قبل لوکا مودریچ ۹،۳۱ پاس به یک سوم هجومی زمین ارسال کرد که بهترین آمار را در لیگ قهرمانان داشت، بعد از او مسی بود که ۸،۲۸ را به نام خود ثبت کرد. لیونل مسی در زمینه دریبل هم بهترین در لیگ قهرمانان بود. او به طور متوسط در هر بازی ۴،۲۵ دریبل را ثبت کرد که بسیار بیشتر از هر سه نفر دیگر است.

درست است مسی، مسیِ جادویی نبود. اما کسب دو جام، تکرار عنوان کفش طلا، بهترین گلزن لیگ اسپانیا، بهترین پاسور لیگ اسپانیا با ۱۲ گل و ثبت چند آمار فردی برتر، نشان از این می دهد که او هنوز هم مسی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حق خوری

    • بدون نام

      مافیا و در نهایت رونالدو رو بازم بدون شایستگی اول میکنن!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج