۷۶۸۳۴۳
۸ نظر
۵۰۰۶
۸ نظر
۵۰۰۶
پ

شگرد جدید ایرلاین‌ها برای گرانفروشی

در حالی بازار حمل‌ونقل هوایی کشور همچنان در نابسامانی به سر می برد که برخی ایرلاین‌های بزرگ کشور از یک شگرد جدید برای تداوم گرانفروشی رونمایی کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم: بازار حمل‌ونقل هوایی کشور به واسطه تاثیر مستقیمی که از نوسانات نرخ ارز می‌گیرد، چند وقتی است دچار رکود شده است. افزایش تا ۵ برابری نرخ پروازهای داخلی رهاورد این وضعیت بوده که به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار شرکت‌های هواپیمایی نقش زیادی در آن داشته اند.

رصد قیمت‌های بلیت پروازها طی دو هفته اخیر به خصوص در ۲ هفته اخیر و در تعطیلات اعیاد مذهبی، این افزایش قیمت از سوی یکی از سه ایرلاین بزرگ کشور در برخی مسیرها تا ۷۰۰ درصد نیز بوده است.

پرواز گرگان-مشهد نمونه‌ای از خروار است. نرخ بلیت این پرواز تا یکماه قبل به طور میانگین ۱۰۰ هزار تومان بود، اما قیمت این پرواز به ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. یعنی ۷۰۰ درصدی قیمت‌ها. این گرانفروشی در حالی از سوی ایرلاین‌های داخلی صورت گرفته که اوایل شهریور ماه جاری، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی از تصمیم شرکت‌های هواپیمایی برای کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی خبر داد، خبری که البته به نظر می‌رسد در حد حرف و نه عمل باقی ماند.

اوایل ماه جاری معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: در جلسه‌ای که امروز بین مسئولان شرکتهای هواپیمایی داخلی و سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، نرخ پروازها تا پایان مهر تعیین شد و هیچ شرکتی اجازه ندارد بالاتر از این نرخ‌ها بلیت بفروشد.

مرتضی دهقان با اشاره به اینکه در این جلسه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی داوطلبانه اعلام آمادگی کردند که با وجود آزاد سازی نرخ‌ها به منظور کمک به شرایط اقتصادی کشور و سیاست‌های صنعت هواپیمایی نرخ‌های مشخصی برای انجام پروازهای داخلی‌شان نهایی کرده و تا پایان مهر ماه امسال تغییری در آنها ایجاد نکنند افزود: با اجرایی شدن این سیاست، نرخ‌های اجرایی شده در طول روزهای گذشته به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان این که نرخ جدید پروازها روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی قرار گرفته است افزود: به عنوان مثال نرخ پرواز در مسیرهای پرتردد با احتساب عوارض فرودگاهی.

عوارض نظارت بر ایمنی، عوارض شهرداری و نرخ پایه پرواز در مسیر تهران - اهواز ۳۲۰ هزار تومان، در مسیر تهران- اصفهان ۲۹۰ هزار تومان، تهران - شیراز ۳۸۰ هزار تومان، تهران - مشهد ۳۹۰ هزار تومان، تهران - کیش ۵۱۰ هزار تومان و تهران - بندرعباس ۵۴۰ هزار تومان تعیین شده است. نرخ بلیت در مسیر تهران - چابهار هم ۶۴۰، تهران - تبریز ۳۱۰ و تهران - عسلویه ۴۹۰ هزار تومان است.

وی تاکید کرد: این نرخ‌ها سقف مجاز قیمت بلیت پروازها به شمار می‌رود و در صورت کشش بازار و تصمیم گیری شرکت‌های هواپیمایی امکان پایین آمدن آن نیز وجود دارد، اما قطعا هیچ شرکتی اجازه نخواهد داشت که بیشتر از این قیمت بلیت فروشی کند.

وی با بیان این که کاهش تعداد مسافران حاصل از افزایش نرخ بلیت قطعا برای خطوط هواپیمایی اتفاق خوبی به شمار نمی‌رود، تاکید کرد : با وجود تمام فشارهای بین‌المللی که تامین نیازهای شرکت‌های هواپیمایی ایران را با دشواری‌های فراوان مواجه می‌کند و برغم این که با سیاست‌های جدید ارزی شرایط برای تامین نیازهای شرکت‌ها بسیار دشوارتر از گذشته شده است، اما خطوط هوایمایی داخلی تصمیم گرفته‌اند با همراهی با سیاست‌های دولت، نرخ‌های مشخصی را تعیین کنند و به آنها پایبند باشند.

در حالی انتظار می‌رفت نارضایتی مردم از گرانی‌های عجیب، حضور وزیر راه و شهرسازی در مجلس و وعده‌ مسئولان و مدیران باعث ساماندهی پروازهای داخلی در بخش قیمتی و نه خدمات شود که خبر می‌رسد برخی ایرلاین‌ها در جال اجرای یک برنامه حساب شده برای تداوم فروش بلیت با قیمت‌های نجومی هستند.

ر این اساس شرکت‌های هواپیمایی برای فرار از شفافیت و رصد لحظه ای قیمت ها اقدام به قطع ارتباط با سامانه‌های مجاز آنلاین فروش بلیت هواپیما کرده‌اند. به عبارت دیگر ایرلاین‌های داخلی سیاست ارائه قیمت و هدایت فروش به کانال‌های فروش دفتری و تلفنی را در پیش گرفته است که غیرقابل رصد هستند و امکان کنترل و مقایسه لحظه ای قیمت‌ها در آنها وجود ندارد.

این‌گونه به نظر می‌رسد شرکت‌های هواپیمایی به استراتژی منسوخ شده سختی دسترسی مشتری به کالا و خدمات متوسل شده اند و تصور می‌کنند که این حرکت رو به عقب که یادآور روزهای سخت دهه ۶۰ و محرومیت خریداران کالا و خدمات ایرانی از دسترسی آسان به کالاهای مورد نیازشان است، می‌تواند آن را از گرانفروشی تبرئه کند.

احتمالا این نوع تلاش‌های غیرحرفه‌ای برای عدم شفافیت در راستای افزایش درآمدها به هر قیمت است، ماجرایی که می‌تواند نشان‌دهنده ناتوانی در پوشش هزینه‌های ناشی از عدم بهره‌وری و سوءمدیریت باشد. با توجه به این مسئله لازم است سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی به این موضوع ورود پیدا کرده و از احجاف بیشتر به حقوق مصرف‌کنندگان جلوگیری به عمل آورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      تو ابن کشور برای گرانفروشی یا هر عمل دیگری که به ضرر مردم و کشورباشد احتاج به هیچ شگردی نیست شما تو روز روشن خلاف کن کی به کیه

    • بدون نام

      سفر با این قیمت واقعا سخت است

    • بدون نام

      دیگه حالا هر کس به فکر نقشه ای برای کلاه گذاشتن سر مردم میگرده

    • بدون نام

      دیگه حالا هر کس به فکر نقشه ای برای کلاه گذاشتن سر مردم میگرده

    • بدون نام

      من نمیدونم میگن بنزین هواپیما خود کفاییم همه تکنسينها و دیگر پرسنل ایرانین دلار 4200 هم که داریم تا دلت بخواد و و و و ........ چرا بلیط گرون شده پس نتیجه میگیریم . مملکت از دستتون خارج شده هر کی به هرکیه....

    • مونتلا

      بابا بلیط هواپیمای به درک معیشت مردم رو بگو اینم به خاطر این خیلی پوشش میدهید چون خود برترینها نیاز مبرم به پرواز های داخلی داره چرا از سیاستمداران انتقاد نمیکنید چرا بیکاری رو پوشش کامل نمیدهید چرا فشار نمیاورید که دولت باید استعفا دسته حمعی بدهد کشور از فرماندهان تا مجلسی همه باید استعفا بدهند تا افرادی که دارای سیاست های نخبه ای و فکر جدید هستند جایگزین این جماعت بشه حال میخواد با دنیا رابطه داشته باشند یا نداشته باشند فقط کشور رو از ورشکستگی نجات بدهند

    • محمدنژاد

      خیر سرتون به لطایف الحیل بلیط هواپیما را چند برابر میکنید و بعد خبر از تخفیف جزئی را با آب و تاب صدقه سری به مردم میدهید و با کلی منت از همراهی با دولت و مردم سخن میگوئید! واقعا شرم بر شما که هرچه شرم و حیا است قی کرده اید

    • ناشناس

      خداکنه قیمت بلیط بشه ده میلیون تومن .منکه یبار رفتم بدمم اومد تا اخر عمرمم نمیرم. هرچقدر گرونتر بهتر.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج