جاباما
۷۷۱۸۳۸
۱۰ نظر
۵۰۰۹
۱۰ نظر
۵۰۰۹
پ

آصفی: روحانی باید به نیویورک برود

روزنامه ایران با حمیدرضا آصفی سفیر پیشین ایران در فرانسه در باره سفر رئیس جمهور به نیویورک و سازمان ملل مصاحبه کرده است.آصفی معتقد است این سفر باید انجام شود.

روزنامه ایران با حمیدرضا آصفی سفیر پیشین ایران در فرانسه در باره سفر رئیس جمهور به نیویورک و سازمان ملل مصاحبه کرده است.آصفی معتقد است این سفر باید انجام شود.

بخشهایی از مصاحبه را می خوانید:

آقای روحانی تا چند روز آینده باید برای حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی نیویورک شود؛ این سفر در برهه زمانی فعلی می‌تواند چه آورده‌هایی برای کشور داشته باشد و هیأت ایرانی باید با چه برنامه‌ای راهی مجمع عمومی سازمان ملل شود؟

این سفر از دو جنبه دارای اهمیت است. یکی از جنبه شرایط و موقعیتی که در آن قرار داریم، اتفاقاتی که طی چند سال قبل پشت سر گذاشته‌ایم و تحولاتی که پیش رو داریم و همه اینها متفاوت از قبل هستند، دیگری هم از نظر موقعیت و جایگاه خود سازمان ملل؛ مجمع عمومی سازمان ملل سالی یک بار برگزار می‌شود و کشورها در آن فرصت‌های زیادی دارند.

فرصت دارند دیدگاه‌های خودشان را بازگو کنند، فرصت دارند برنامه‌های خود را آنجا مطرح کنند، فرصت دارند ایده‌های نو خود را در زمینه‌های مختلف بیان کنند، فرصت دارند الگو‌سازی کنند، فرصت دارند جرایم و جنایات برخی عناصر بین‌المللی دیگر را افشا کنند و فرصت‌های زیادی از این قبیل در اختیارشان است. سازمان ملل عرصه و مکان طرح دیدگاه‌ها و منطق‌های مختلف و البته در موارد خاصی هم تقابل آنهاست.

اگر خود را در مواردی یکی از طرفین این تقابل بدانیم و از حضور در میان آنها پرهیز کنیم یعنی اینکه از پیش بازی را باخته و واگذار کرده‌ایم. مجمع عمومی سازمان ملل مانند جام جهانی فوتبال است که هر چهار سال یک بار به کشورها امکان بروز و ظهور می‌دهد. تقریباً هیچ کشوری در دنیا نیست که از روی میل و خواسته خود بخواهد فرصت جام جهانی را از دست دهد و حتی ضعیف‌ترین کشورهای دنیا هم با اینکه می‌دانند هیچ شانسی ندارند باز هم از غیبت در مسابقات مقدماتی آن پرهیز می‌کنند.

یا حتی در دور نهایی مسابقات که تعداد زیادی از کشورها شانس قابل ملاحظه‌ای برای قهرمانی و کسب عنوان ندارند هم دلیلی برای شرکت نکردن نمی‌بینند چون به جز کسب عنوان، آن میدان موقعیت دیده شدن را برای آنها فراهم می‌کند و می‌توانند مخاطبان جدیدی برای فرهنگ، جامعه و حتی فوتبال خود پیدا کنند. لذا از همین حیث هم سازمان ملل بسیار جایگاه و میدان مهمی است. تریبون سازمان ملل مخاطب دارد و نباید این مخاطب را دو دستی تقدیم رقیب کرد.

نباید از قسمتی از فضای ذهنی مخاطب این اجلاس که می‌تواند توسط ما پر شود چشم پوشی کرد، چون ما اگر آن را پر نکنیم دیگران این کار را خواهند کرد و این معادله بسیار ساده‌ای است که درک آن اصلاً پیچیده نیست. ترامپ دارد با یک «شو» سیاست‌های خود را پیش می‌برد و ما باید با منطق خود، شوی سیاسی ترامپ را خنثی کنیم.

شما درباره شرایط و موقعیت ویژه کشورمان به‌عنوان یکی از جنبه‌های مهم اجلاس امسال اشاره کردید. چقدر این موقعیت با قبل فرق دارد و چقدر مهمتر است؟

ما امروز مواجه هستیم با لگدپراکنی غیراخلاقی یک رئیس جمهوری که رفتارهای خارج از عرف او شهره عام و خاص است. آقای ترامپ یک آدم هتاک، بی‌منطق و از برخی جنبه‌ها مسخره است اما یک ویژگی مهم دارد و آن هم اینکه از هر تریبونی برای بیان افکار، برنامه‌ها و پیشبرد اهدافش چشم پوشی نمی‌کند ضمن اینکه سخت هم در تلاش است تا برای متحدان و همفکران خود هم تریبون ایجاد کند.

او و متحدانش به هیچ عنوان از موقعیت اجلاس سازمان ملل چشم پوشی نخواهند کرد و قطعاً یکی از مسائل مورد تمرکز آنها ایران خواهد بود. در این فضا جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مقابله‌ای اثربخش را در مجمع عمومی سازمان ملل ترتیب دهد. وزیر امور خارجه فرانسه اخیراً یک مقاله‌ای نوشته که طی آن گفته آقای ترامپ قبلاً تأکید داشت که اول امریکا و بعد کشورهای دیگر جهان اهمیت دارند اما اکنون می‌گوید اول امریکا و فقط امریکا.

یعنی اصلاً کشورهای دیگر را به حساب نمی‌آورد. این فضا یعنی همان شکافی که از زمان روی کار آمدن آقای ترامپ در واشنگتن ایجاد شده در این مجمع عمومی هم ادامه خواهد یافت و شاهد صف‌کشی‌های جدیدی خواهیم بود. در این شرایط بسیار حیف است که جمهوری اسلامی ایران حضور مؤثر نداشته باشد و معادلات خود را دنبال نکند. الان قطعاً وقت گوشه‌نشینی ایران در عرصه دیپلماسی و کنار گرفتن از حضورهای بین‌المللی نیست. ما باید از این فضا استفاده بکنیم بخصوص اینکه الان ترامپ منزوی‌تر از همیشه است.

آصفی: روحانی باید به نیویورک برود

فکر می‌کنید برنامه ترامپ برای مجمع عمومی امسال چیست و با چه پلانی اقدام خواهد کرد؟ یعنی چه سناریویی خواهند داشت؟

من فکر می‌کنم ترامپ در این مجمع عمومی حلقه‌ای از نزدیکان خود شامل رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و یکی دو کشور کم اهمیت‌تر را تشکیل خواهد داد. ترامپ شاید کمتر اما رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها بیشتر در مجمع عمومی امسال علیه ما صحبت خواهند کرد و حرف خواهند زد. ترامپ به‌دلیل موقعیت امریکا به مسائل متعددتری نسبت به این دو کشور می‌پردازد اما قطعاً قسمتی از سخنان او حمله به جمهوری اسلامی و حتی ملت ایران خواهد بود.

در نبود ما هیچ کشوری، از حق ما و اکاذیبی که احتمالاً علیه ما گفته می‌شود دفاع نخواهد کرد. یعنی عدم حضور ایران، اجازه دادن به ترامپ، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها برای حمله یک طرفه و بی‌پاسخ به ایران است و آن اصلاً صحیح نیست. حضور ایران و شخص آقای دکترروحانی هم فرصت دفاع را برای ما فراهم می‌کند، هم فرصت طرح بحث‌هایی که داریم را مهیا می‌سازد و هم می‌تواند باعث شود در خلال مذاکرات حاشیه‌ای مدافعان دیگری هم پیدا کنیم.

با توجه به این پیش‌بینی که شما از اقدام‌ها و تحرکات احتمالی امریکا و متحدانش دارید فکر می‌کنید تاکتیک حضور ما، از نطق رئیس جمهوری گرفته تا ملاقات‌های حاشیه اجلاس چگونه باید باشد؟

نطق آقای روحانی باید یک نطق فراگیر و ناظر و معطوف به مسائل مهم جهانی باشد که دغدغه کشورهای دیگری هم هست. یعنی آقای روحانی و دولت باید در این نطق به‌دنبال ایجاد و یافتن نقاط مشترک سیاست‌های ما با دیگر کشورها و ایجاد حس هم نظری و هم عقیدگی در دایره گسترده‌تری از بازیگران بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران باشند.

منظور شما این است که مسائل معطوف به ایران مورد بحث و طرح قرار نگیرد؟

ببینید کاری که ما باید بکنیم این است که مسائل خودمان را طوری مطرح کنیم که بتواند تأثیر سیاسی بگذارد، یعنی بتواند در یارکشی‌ها مؤثر باشد. اینکه برویم مسائل خودمان را بگوییم و به همین دلخوش باشیم تاکتیک خوبی نیست.

همین را بیشتر و مصداقی‌تر توضیح می‌دهید؟

ما نباید بیاییم در این نطق مطرح کنیم که مثلاً ایران سرمایه‌گذار می‌خواهد، ایران مسائل اقتصادی‌اش این است و اینچنین و آنچنان. طرح این مسائل آنجا مخاطب نخواهد داشت و اقدامی هم که مخاطب نداشته باشد مؤثر نخواهد بود. ما باید اول به فکر پیدا کردن مخاطب و ایجاد حس همسویی و همفکری در میان شرکت‌کنندگان باشیم.

بر همین اساس باید ظلم‌هایی را که در نتیجه سیاست‌های اخیر امریکا بر ما رفته بازگو کنیم. خلاف‌هایی که امریکا در پیمان‌های چندجانبه انجام داده باید مورد تأکید قرار بگیرند و من فکر می‌کنم باید لیستی از این اقدامات آنجا بازگو شود.

موضوع برجام در این لیست به نظر شما باید چه اولویتی داشته باشد؟

به‌نظر من اگر ما زیاد روی برجام تأکید کنیم به‌صورت پاشنه آشیل و نقطه ضعف ما در خواهد آمد. بر همین اساس من توصیه می‌کنم در این نطق به موضوع برجام خیلی گذرا و در کنار مسائل دیگر اشاره شود. امریکا جز برجام خیلی از پیمان‌های دیگر را نقض کرده؛ علیه چین اقدام کرده، علیه اتحادیه اروپا حرکت کرده، علیه پیمان پاریس حرکت کرده.

اینها باید توسط آقای روحانی لیست شوند. اینها کمک می‌کند که دنیا از ما تصویری دریافت کند که نه فقط نگران منافع خود در برجام بلکه بیشتر از آن نگران منافع و تعهدات بین‌المللی و جهانی هستیم.

علاوه بر اینها موضوعات مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای مثل مسأله یمن، بحرین، سوریه، فلسطین، نقض حقوق بشر امریکا، مداخله در دیگر کشورها و امثال اینها هم باید مورد اشاره قرار گیرند. ایران باید در این نشست از خود چهره یک بازیگر متعهد، صلح‌طلب و البته نگران در سطح جهانی را نشان دهد و بسازد.

قسمت مهمی از برنامه‌های حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به دیدارهای دو جانبه در حاشیه این مجمع بر می‌گردد. شما گفتید بهتر است مسائل ملی خودمان مثل موضوع سرمایه‌گذاری و امثالهم را در نطق رئیس جمهوری بازتاب ندهیم. فکر می‌کنید این دیدارها جای طرح مسائل باشد؟ اساساً معتقدید این بخش از حضور ما در سازمان ملل باید چگونه مدیریت شود؟

گفت‌و‌گوها و دیدارهای دو‌جانبه باید تکمیل‌کننده پازل نطق رئیس جمهوری در مجمع عمومی باشند که به نظرم باید بسیار هدفمند باشند. من معتقدم 10 تا دیدار هدفمند و برنامه‌ریزی شده بسیار بهتر و مؤثرتر از 50 تا دیدار بی‌برنامه است. مخصوصاً در این قسمت از پازل حضور ما در نیویورک باید دیدارهایی گنجانده شوند که به هر دلیل در ایران یا در طول سال و خارج از مجمع عمومی امکان آنها مهیا نیست. ما کشورهایی را می‌توانیم در حاشیه مجمع عمومی ملاقات کنیم که فعلاً شرایط دیپلماتیک و عمومی نه برای سفر مقامات ما به آنجا مهیا است و نه برعکس.

یعنی اگر سفری انجام شود احتمالاً هزینه‌ساز خواهد بود. در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ما اصلاً نباید این کشورها را فراموش کنیم، خصوصاً اینکه تقریباً تمام این کشورها از کشورهای قدرتمند و مؤثر دنیا هستند. الان مثلاً کشورهای مهم اروپایی از سیاست‌های ترامپ واقعاً رنجور هستند و باید آنها را از همین منظر طرف گفت‌و‌گوی خود در این سفر قرار دهیم.

در کنار اینها هم همسایگان ایران و چند کشور از مناطق مختلف جهان مثل آفریقا، آسیای دور، آسیای میانه و بخش‌های دیگر امریکا را باید مد نظر قرار دهیم برای تأثیر گذاشتن. در کنار این تدبیر کردن برای ایجاد لابی با گروه‌های مختلف امریکایی هم باید مدنظر باشد که از قبل باید برای آن برنامه‌ریزی مشخص داشته باشیم. از رسانه‌ها و نخبگان و اندیشمندان گرفته تا گروه‌های دینی و مذهبی.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آصفی معتقد است این سفر باید انجام شود..................مردم هم شدیدا معتقدن این سفر باید انجام شود ودر واقع برای بدست اوردن دل مردم و ترمیم زندگی اشفته مردم هیییییییچ راه دیگری نیست .لطفا سانسور نشود

    • بدون نام

      خوب بره بهش خوش میگزره حرف خاصی داشت همین تهرانم میشه زد وکرنه بی خودیه فقط هزینه بالا میره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اخه به نفع ایناس هم‌خوش میگذره،هم میخوان دوراره ماروبی عزت کنن

    • بدون نام

      بعله
      همتون باید برید

    • بدون نام

      شاید اتفاقی ترامپ دید ، ترامپ گوشه چشمی نشون بده ، شاید اوضاع یک زره بهتر بشه ، بگید بره نیورک

    • بدون نام

      فاید هاش چیه باز مثل همیشه میرن تو سازمان ملل هی از طرف مردم ایران حرف میزنند و دشمن تراشی و مقاومت با دشمن را سر لوحه کار قرار میدن خودشون هزار جور حق مردم ایران را نقض و ظلم میکنند میرن اونجا از حقوق بشر و استعمار حرف میزنند .کاش راهشون ندن به اونجا تا زمانی که حرفهایی که اونجا میزنند را به رفراندوم ملت بزارنند نه از طرف ۸۰ ملیون ملت ایران برا دنیا نسخه بپیچند

    • بدون نام

      این آقا از وقتی سفیر شد نان به نرخ روز خور هم که بود

    • ایران آباد

      روحانی باید به سازمان ملل برود تا اراجیف ترامپ به کرسی ننشیند باید به سازمان ملل برود تا ترامپ را بی آبرو ورسوا کند باید برود وبه دنیا اعلام کند جای یک خلافکار وقانون شکن در راس سازمان ملل نیست باید برود با روشنگری های خود تحریم ها جدید آمریکا را کم اثر کند باید به سازمان ملل برود تا فرصت سوزی هایی که کرده جبران کند

    • بدون نام

      خدایی میخواد بره چی بگه .بگه مردم ایران روز به روز فقیر میشوند. و........

    • بدون نام

      نداره از کجا بیاره بلیط بخره رووش نمیشه بگه فشار بهش نیارید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج