۷۷۴۷۳۱
۱۲ نظر
۵۱۷۰
۱۲ نظر
۵۱۷۰
پ

چرا مردم صدای خود را دوست ندارند؟

در دوران کودکی وقتی برای اولین بار پدرم از جشن تولد برادرم فیلم‌برداری کرد و فردای آن شب، فیلم را در خانه تماشا می‌کردیم، نخستین باری بود که صدای خودم را می‌شنیدم. از این صدا منتنفر بودم. احساس می‌کردم صدایم بیشتر به جیغ زدن شبیه است تا صدای خودم. به خیالم صدای من اینقدر کودکانه نبود...

وبسایت روزیاتو: در دوران کودکی وقتی برای اولین بار پدرم از جشن تولد برادرم فیلم‌برداری کرد و فردای آن شب، فیلم را در خانه تماشا می‌کردیم، نخستین باری بود که صدای خودم را می‌شنیدم. از این صدا منتنفر بودم. احساس می‌کردم صدایم بیشتر به جیغ زدن شبیه است تا صدای خودم. به خیالم صدای من اینقدر کودکانه نبود.

این اولین باری بود که صدای ضبط شده خودم را می‌شنیدم و آن را دوست نداشتم. وقتی بزرگ‌تر شدم دیدم بقیه دوستانم هم تجربه مشابه من داشته‌اند. همین باعث شد تا دنبال پاسخ این سوال باشم که چرا مردم صدای خود را دوست ندارند؟

برای یافتن پاسخ این سوال، ادامه مطلب را تا انتها بخوانید.

چرا مردم صدای خود را دوست ندارند؟

در دوران مصر باستان، هنرپیشه‌ها نقاب‌هایی موسوم به «پرسونا» به صورت می‌زدند. این نقاب دو کارایی داشت: علاوه بر نمایش شخصیت متفاوت، کمک می‌کرد تا صدای شخص بلندتر شده و به همه جای تالار برسد. پس از آن نیز واژه Person وارد زبان انگلیسی شد و به خوبی بیانگر هویت آدمی است.

به گفته محققان موسسه MIT Rébecca Kleinberger صداهای ما نیز در واقع وسیله‌ای برای بیان و توصیفمان به خود و دیگران است. این گروه تحقیقاتی همچنین بیان داشته‌اند که: ما دوست داشتیم صدا را به عنوان وسیله‌ای برای بیان خود فرض کنیم. به این صورت که صدا به جهان بیرون پرتاب می‌شود و نشانه‌ای برای بیان شخصیت محسوب می‌شود. ما چه کسی هستیم؟ و چگونه می‌توانیم خودمان را قبول کنیم؟

چرا مردم صدای خود را دوست ندارند؟

علیرغم این رابطه قوی بین بدن و صدا، بسیاری از ما با شنیدن صدای خود مشکل داریم. تقریبا همه مردم پس از شنیدن صدای ضبط شده خود این سوال را می‌پرسند: صدای من واقعا این‌گونه است؟

در همین راستا از دانشمندان پرسیده شد: چرا صدایی که در سر خود می‌شنویم با صدای ضبط‌شده‌ای که می‌شنویم فرق دارد؟

پاسخ ساده بود: این تفاوت در وهله اول به فیلترها مربوط است. به زبان دیگر، با اینکه دهان انسان به گوش‌هایش بسیار نزدیک است، اما صدایی که از خودمان می‌شنویم از داخل استخوان‌ها عبور می‌کنند. این در حالی است که بقیه صدای ما را در حالی می‌شنوند که از هوا عبور کرد.

تراکم و فشردگی استخوان با هوا بسیار متفاوت است. به همین خاطر صدا از دو فیلتر کاملا مجزا عبور می‌کند - بر اساس این اصل ساده فیزیک، صداها متفاوت از هم به گوش خواهند رسید.

چرا مردم صدای خود را دوست ندارند؟

وقتی شما صدای حرف زدن بقیه را می‌شنوید یا زمانی که دیگران صدای شما را می‌شنوند، صدا از هوا عبور کرده است، که روش خاص خود برای فیلتر صدا را دارد. به این معنی که، وقتی طیف صدای خود زمانی که از میان لب‌هایمان خارج می‌شود را با زمانی که به گوش می‌رسد مقایسه کنیم، کاملا با هم فرق خواهند داشت.

طیف صدای انسان، سیگنال بسیار پیچیده‌ای است. صدا به همراه آلات موسیقی در یک فرکانس ثابت خواهند شد تا همیشه در اوج باشد. این در حالیست که صدای انسان از چندین فورمانت (سازه) تشکیل شده است. نخستین فورمانت مسئول دانگ صداست و بقیه مسئولیت آواهای دیگر همانند آآآ ااا اووو و … را به عهده دارند.

هنگامی که شما صدای خود را می‌شنوید، استخوان‌ها بالاترین فرکانس‌ها را منعکس می‌کنند و فرکانس‌های پایین را نزد خود نگه می‌دارد. به همین خاطر است صدای خودتان را موزیکال‌تر و هارمونیک‌تر از آنچه بقیه می‌شنوند، می‌شنوید.

چرا مردم صدای خود را دوست ندارند؟

چرا این صدا آزاردهنده است؟

دلایل مختلفی وجود دارد که افراد از صدای خود خوششان نمی‌آید. اول اینکه، صداها حرف‌های زیادی در مورد شخصیت افراد بیان می‌کنند - در مورد احساسات و شرایط ذهنی و اینکه اهل کجا هستند. اما واقعیت ماجرا این است که مردم به این خاطر از صدای خود خوششان نمی‌آید که آن را با فرکانس بالاتر از آنچه تصور می‌کنند، می‌شنوند. یا اینکه چون این صدا مسایل ریز و کوچکی از احساسات و عیوب ما را نشان می‌دهد.

در واقع انسان از صدای خودش بدش نمی‌آید، بلکه از این بدش می‌آید که این صدای اوست!

این پارادوکس از بقیه موارد ذکر شده توسط دانشمندان جالب‌تر است. چندین تحقیق علمی ثابت کرده که انسان اگر صدای خودش را بشنود و متوجه نشود که صدای اوست، ناراحت نمی‌شود و از آن بدش نخواهد آمد. اما به محض اینکه بفهمد این صدای خود اوست، سریع موضع منفی به آن می‌گیرد.

چرا مردم صدای خود را دوست ندارند؟

زیبایی صدای خود را کشف کنید

روانشناسان، خواننده‌ها و گوینده‌های رادیو و تلویزیون همیشه صدای خود را می‌شنوند و این حس انزجار از صدایشان را هم ندارند. چرا؟ به این خاطر که آنها زیبایی طبیعی صدای خود را کشف کرده‌اند و در اثر تکرار شنیدن صدایشان، حساسیت به این صدا هم از بین رفته است.

نکته قابل اشاره دیگر این است که افکت‌هایی که به صدا اضافه می‌شوند، یا میکروفون و سیستم‌های ضبط صدا را با آوایی دیگر ضبط و پخش می‌کنند هم باعث می‌شو تا فرد حس بد به صدای خود نداشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مبینا

      صدایی که خودم میشنوم یه صدایی شبیه به صدای پسرا تو بلوغه خخخ
      بقیه میگن صدات واقعا انقدر نازک یا مسخره بازی در میاری/:

      پاسخ ها

      • مریم...پ

        خیلی عجیبه
        منم وقتی صدامو میشنوم به شدت بدم میاد و حاضر نیستم تو فیلیمی یا صدای ضبط شده ای صدامو بشنوم و بقیه هم بشنون

    • آرش

      به نظر من اگر بخواییم صدای اصلیمون رو بشنویم باید تو یه استودیوی حرفه ای صدامون رو ضبط کنیم بعد بشنویم حتی صدای ضبط شده بقیه افراد رو که با یه گوشی یا دوربین خیلی خوب ضبط شده باشه رو پقتی میشنوم با صدای اون فرد شباهتی نداره صداش انگار زمانی هست که سرماخورده

    • بدون نام

      چرت پرت

      پاسخ ها

      • علی

      • بدون نام

        چرت خودتی درست میگه

    • روزبه پشمالو

      1طوفانی درراه است یک اسب راترجیح میدهیدیاخانه؟2قراراست به خواستگاری برویدیاکسی به خواستگاری تان بیاید کدام شیرینی راترجیح میدهید شیرینی تریاخشک؟3اگرقرارباشدیک کتاب داستان برای بچه هابنویسید دوست دارید راجع به چی باشد؟ مذهبی یک داستان واقعی ازیک آدم معروف نوشتن داستانی درموردیکی ازارزش های اخلاقی مثل راستگویی یارذایل اخلاقی مثل دروغ یکی ازداستان های شاهنامه یاسایرکتب ادبی طبیعت دانستنی ها. پاسخ اسب یعنی درهنگام مشکلات همسرتان نسبت به فرزندتان اولویت داردهمچنین فردی شجاع هستید ولی خانه یعنی فرزندتان درمشکلات به همسرتان اولویت دارد شیرینی تر:دوست دارید لاکچری وباکلاس به نظربرسید(احتمالا)وهمچنین خودتان راخیلی درگیرمشکلات نمیکنیدومهربانید خشک:فردی قانع وصبورید،صبرشما نسبتازیاد است وخیلی به نظردیگران اهمیت نمیدهید. مذهبی:ممکن است فردی بسیارمومن باشید،اهل نذرکردن هستید کنجکاوید ومهربان وصبور داستان واقعی یعنی فردی واقع بین هستید اطلاعات عمومی نسبتاخوبی دارید کنجکاو،مهربان وکمی عصبی هستید ارزش ورذیلت فردی دلسوزومهربانید خلاقیت زیادی دارید ودرمشکلات ازدیگران مشورت میگیرید شاهنامه وادبی :به ادبیات علاقه دارید،شجاع ورک هستید مهربان. طبیعت حافظ طبیعتید به گل وگیاه علاقه دارید اهل سفرید خودتان رادرگیرمشکلات نمیکنیدو دوست داشتنی هستید مهربانید وقوی ومحکم دانستنیها کنجکاو،محکم،بااراده وعاشق اطلاعات عمومید فیلم زیادمیبینید(التماس میکنم التماس میکنم بذارید)

    • بدون نام

      ولی من خیلی وقتا احساس می کنم نه فقط صدای خودم، بلکه صدای بقیه هم تو فیلمهایی که می گیریم یا توی ضبط صدا شبیه اون چیزی که در محیط عادی می شنویم نیست. کلا همه صداها تو ضبط عوض میشن نه فقط صدای خودمون

    • مریم

      با آقای آرش کاملا موافقم

    • مریم

      ولی جالبه که من صدای ضبط شدمو بیشتر دوسدارم واقن خیلی بهتره :l

    • رویا

      دقیقا همینطوره
      اما من از زمانی که روی صدام کار کردم
      تمرین های زیادی انجام دادم
      مدام متن و دکلمه خوندم و تکرار کردم البته به روش درست
      الان بی نهایت صدای خودم رو دوست دارم
      و هیچ صدایی رو به زیبایی صدای خودم نمیشنوم

      پاسخ ها

      • mohammadz1377

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج