۷۷۶۰۹۲
۵۸ نظر
۵۰۰۹
۵۸ نظر
۵۰۰۹
پ

بیانیه مشترک نشست ایران و ۱+۴ در نیویورک

وزیران خارجه ایران و ۱+۴ بار دیگر دور یک میز جمع شدند و تاکید کردند که «برجام یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه است و یک دستاورد بسیار مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه محسوب می‌شود که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ با اتفاق آرا مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.»

خبرگزاری ایسنا: وزیران خارجه ایران و ۱+۴ بار دیگر دور یک میز جمع شدند و تاکید کردند که «برجام یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه است و یک دستاورد بسیار مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه محسوب می‌شود که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ با اتفاق آرا مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.»

پس از نشست وزیران خارجه ایران و اعضای ۱+۴ در نیویورک، بیانیه مشترکی صادر شد که طی آن، اعضا بر فوریت و ضرورت تأسیس یک «ساز و کار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های نفتی و واردات ایران تأکید شد.

بیانیه مشترک نشست ایران و ۱+۴ در نیویورک

متن بیانیه مشترک پایانی دومین نشست وزیران خارجه کشورهای باقی‌مانده در برجام به شرح زیر است:

«۱. نشست وزیران ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس به اضافه نماینده عالی اتحادیه اروپا برای امور خارجی و امنیتی) و جمهوری اسلامی ایران، اعضای برنامه جامع اقدام مشترک، در ۲ مهرماه ۱۳۹۷ در نیویورک برگزار شد. اعضا مسیرهای پیش رو برای تضمین اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای در تمامی ابعاد را بررسی کردند. آنها همچنین فرایند یافتن و عملیاتی کردن راهکارهای عملی برای مسایل ناشی از خروج یکجانبه ایالات متحده از این توافق و و وضع مجدد تحریم‌هایی که وفق برجام و پیوست شماره دو آن رفع شده بود - موضوعی که عمیقاً موجب تاسف است - را مورد مداقه قرار دادند.

۲. نشست به ریاست خانم فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی و با حضور اعضای برجام در سطح وزرای خارجه برگزار شد.

۳. اعضای برجام مجدداً بر تعهد خود نسبت به اجرای کامل و مؤثر آن در کمال حسن نیت و در یک فضای سازنده تاکید نمودند. آنها خاطرنشان نمودند برجام یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه بوده و یک دستاورد بسیار مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه می‌باشد که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ با اتفاق آرا مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

۴. اعضا تصدیق کردند همانطور که ۱۲ گزارش پی‌در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده است، ایران به اجرای کامل و مؤثر تعهدات هسته‌ای خود ادامه داده، و بر ضرورت تداوم این عملکرد تاکید کردند. اعضا کماکان پروژه مدرن‌سازی رآکتور تحقیقاتی اراک به عنوان بخشی از برجام و طرح تبدیل تأسیسات فردو به یک مرکز هسته‌ای فیزیک و فناوری را مورد حمایت قرار خواهند داد. اعضا همچنین مجدداً حمایت خود را از پروژه‌هایی که در حوزه همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز در چارچوب پیوست شماره سه برجام قرار دارند، اعلام کردند.

۵. اعضا اذعان کردند که در کنار اجرای تعهدات هسته‌ای از سوی ایران، رفع تحریم‌ها و از جمله برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله از آن، یک بخش حیاتی از برجام است.

۶. اعضا بر اراده خود برای حمایت از آزادی فعالان اقتصادی در تعقیب کسب و کار مشروع با ایران، در تطابق کامل با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، تاکید کردند.

۷. اعضا همچنین فعالیت‌های فشرده و پیشرفت‌های ماهوی که تاکنون صورت گرفته است، تشدید گفت‌وگوهای فنی، تلاش‌هایی که برای حفظ و تقویت روابط دوجانبه اقتصادی انجام می‌شود، بسیج منابع قابل توجه توسط همه اعضا، از جمله با کشورهای ثالث علاقه‌مند برای حمایت از برجام، و پیگیری به موقع و مؤثر عادی‌سازی روابط تجاری و بازرگانی با ایران را مورد توجه و تاکید قرار دادند.

۸. در این زمینه، اعضا از به‌روزسانی «قانون انسداد» اتحادیه اروپا، و اعطای مجوز به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای اینکه ایران نیز واجد شرایط برای دریافت وام‌های خارجی محسوب شود، و اینکه این به‌روزسانی در ۱۶ مرداد اجرایی شده است، استقبال کردند.

۹. اعضا تداوم تعهد خود به اهداف مندرج در بیانیه وزرای جلسه کمیسیون مشترک در ۱۵ تیرماه ۱۳۹۷، به ویژه پیگیری اقدامات مشخص و مؤثر برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران، و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی را مجدداً مورد تأیید قرار دادند.

۱۰. نظر به فوریت و ضرورت حصول به نتایج ملموس، اعضا از پیشنهادات عملی برای حفظ و توسعه کانال‌های پرداخت و به طور مشخص ابتکار تأسیس یک «سازوکار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ایران، که فعالان اقتصادی را در تعقیب تجارت مشروع با ایران مساعدت کرده و به آنها اطمینان مجدد می‌دهد، استقبال کردند. اعضا مجدداً بر اراده قوی خود برای حمایت از فعالیت بیشتر برای عملیاتی کردن این «سازوکار ویژه‌» در کنار تداوم تعامل با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کردند.

۱۱. اعضا بر تصمیم خود برای حمایت از راهکارهای عملیاتی درخصوص موارد فوق تاکید و توافق کردند پیشرفت‌های حاصله را به دقت زیر نظر داشته باشند و جلسه کمیسیون مشترک را، از جمله در سطح وزیران، به نحو مقتضی برای پیشبرد تلاش‌های مشترک تشکیل دهند.

۱۲. اعضای برجام خاطرنشان کردند این ابتکارها با هدف حفظ برجام صورت می‌گیرد که در جهت منافع بین‌المللی است.»

نشست وزیران خارجه ایران و اعضای ۱+۴ در نیویورک حدود یک ساعت به طول انجامید و در پایان ظریف وزیر خارجه ایران و موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگارانِ حاضر در محل نشست حضور یافتند و بیانیه نشست را به زبان‌های فارسی و انگلیسی قرائت کردند.

این برای نخستین‌بار است که بعد از خروج آمریکا از برجام، پس از مذاکرات هفت‌جانبه وزیران خارجه در وین یا مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی با حضور موگرینی در بروکسل، نماینده ایران و ۱+۴ به طور مشترک در کنفرانس خبری حاضر می‌شوند و بیانیه را قرائت می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برجامی که هیچ تعهدی برای غربی ها ایجاد نمی کنه...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گذر پدرشان .ماباید آن طور که صلاح هست انجام بدیم.

      • بدون نام

        فقط بايد بتونيم روي پاي خودمون بياستيم
        كار دست كسي نيست كار دسته خودمونه نه غرب نه شرق نه آمريكا

      • بدون نام

        ول کن خداوکیلی مردم نون ندارن بخورن تو دنبال تعهدی. بیا من سی تا تعهد بدم بهت

      • بدون نام

        اینها از اول هم تصمیم داشتن فقط ایران بپیچاند ولی رئیس جمهور و وزیر خارجه فقط میخوان هزینه تراشی بکنند وبرایشان حق ماموریت بخوره بعد هم فکر ذکر رئیس جمهور فقط برجام مشکل داخل را فراموش کرده یا دست وپاشوگم کرد گیج شده یا خودشو بگیجی زده.

      • محمود

        میشه بفرمایید از کجا به این نتیجه رسیدید. شما متن توافقنامه را مطالعه فرموده اید؟

      • بدون نام

        نه اینکه واسه ما ایجاد کرده ؟!!!!

    • بدون نام

      این نشستها بجز خواری و ذلت برای ملت دستاوردی دیگه نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران برای انتقام از اروپا باید یکی دو میلیون پناهنده به سمت اروپا صادر کنه .اینها باید حس خطر کنند تا کاری بکنند

    • بدون نام

      زرشک بدون امریکا اینا همش فیلم وفریبکاری مگه بدون امریکا این گروه می تون ی لیوان آب بخورن الکی همش دارن ایران رو خر میکنن روحانی باید حرف بزنه اگه حرف نزنه یعنی مقصریم باید اگه حقی دعریم دفاع کته نباید قهر کنیم اینهه قهر کردیم چی شد همه کشورها سود بردن از آب گل آلود ماهی گرفتن چرا حرف نمی زنه چرا کاررو تمام نمی کته لال نیست که خسته شدیم آخه د جون بکن دیگه اه

      پاسخ ها

      • محمدامین

        اره دقیقا منم همین کامنتو میخواستم بزارم

      • بدون نام

        اگه میذاشتن

    • بدون نام

      حال روز برجام اینطوری که با چند نفر قراره برین شمال یه دفعه یکی شون میگه منم نمیام. بعد اونی که نمیاد دقیقا همونی که ماشین داره.حالا تو برجام هم امریکا نقش ماشین دار رو بازی میکنه.....حالا ببینین شمال رفتن کنسل میشه خخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ماشین و ویلا
        بقیه هم هیچ فقط سیاه لشکر

    • بدون نام

      شما چند تا کشور به خدا عددی نیستی در برابر قدرت ایالات متحده آمریکا ...
      عوضی های پول پرست

      پاسخ ها

      • محمدامین

        ایوللللللل

      • بدون نام

        پول پرست تر از ترامپ هم مگه وجود داره؟ برده های ترامپ باز صف کشیدند ...

    • سعید

      ن ک خودتون رو علاف این برجام کردید کشور از تو داغون شده اونوقت من نمیدونم اینا میشینند دور هم بگو بخند راه میندازند

    • بدون نام

      خاله بازی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی بیشتر شرکتهای اروپایی همین کشورها بخاطر تحریمهای آمریکا از ایران خارج شدند دیگه این نشستها به چه دردی میخوره

    • بدون نام

      برجام مرده بفهم آقای نحیف

    • بدون نام

      تمام شرکت های اروپایی که یارفتن یا دارن میرن تحریم نفتی ایران هم‌که شروع شده دلار وسایر ارزها هم که سربه فلک گذاشته وضعیت معیشتی مردم‌هم که اسف باره خود کشورهای امضا کننده برجام هم که عملا هیچ گونه تحرکی درخصوص حفظ برجام ندارن وهمه شون تو تحریم ها عملا دارن شرکت میکنن این چه برجامیه فقط خودمون عضوش هستیم

      پاسخ ها

      • س

        شماهاتادیروزمیگفتین برجام بدون فایده بوده اصلاشرکتی واردایران نشده حالا میگین همه شرکتهاازایران رفتن یادارن میرن این دشمنی جناحی ودوگانه گوی ومصلحت کشورونظام وملت رافدای جناح کردن وضع کشوررابه این رو انداخته نه آمریکا

    • بدون نام

      بیشینید و بیانیه بدید! اوضاع هم که خودش درست میشه! از ماست که برماست!

    • طوفان

      جلسه تموم بشه دلار میشه ۱۸تومن

    • بدون نام

      خوب کلاهی سرایران رفت چرابایداین مسولین بخصوص اقای صالحی بایددستوربتن کردن نیروگاهای ایران رابدهندوسریع عملی کنندخدامرگتان رابدهدکه امریکاچنین کلاه بزرگی سرتان گذاشت بی غیرتها.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بتن ریختن به امید رفع تحریمها فکرنمیکردن که رییس جمهور بعدی آمریکا بیاد بزنه زیر همه چیز الانم که بحث موشکی رو مطرح کرده موافقم مذاکرات هسته ای بودم و با بتن ریزی هم موافق بودم الانم فکر میکنم کار درستی کردن ولی الان دیگه امیدی به مذاکره با آمریکا نیست اومدیم و موشکها رو هم گذاشتن کنار بازم آمریکا زد زیرش یا دور بعد کس دیگه ای رئیس جمهور شد و بازم زد زیر مذاکره جدید بعدش چی ازمون میخوان لابد زمین بعدم نوامیس و ...

    • هموطن

      داخل کشور رو سرو سامان بدین بعد دنبال خارج باشید
      عده ای مسئول بیخود و بی خاصیت ملت رو بازیچه مزخرفات خودشون کردن

    • alireza

      ظریف و آقای پرزیدنت به همین خیال باشین :)

    • بدون نام

      برجام بدون آمریکا یعنی کشک
      اینو هم خود مردم میدونن هم مسئولین
      همه کاره آمریکاست
      بی خود زمان الکی نخرید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرگ بر اسرائیل

    • بدون نام

      دست و پا زدن الکی اتحادیه اروپا همه شرکت ها و بانک هایش از ایران رفتند جلسه چی کار چی !

    • بدون نام

      دست و پا زدن الکی اتحادیه اروپا همه شرکت ها و بانک هایش از ایران رفتند جلسه چی کار چی !

    • پرویز

      از این بیانیه ها تا کنون خیلی صادر شده ولیکن تا مشکل با امریکا حل نشود وضعیت بدتر خواهد شد چون اتحادیه اروپا خودش وابسته به امریکا است وضع گشور از این هم خرابتر خواهد شد

    • فرهاد

      جالبه... از این ور میان میگن متعهدیم از اون ور یکی یکی شرکت های اروپایی از ایران میرن. البته شرایط و قوانین اروپا به گونه ایست که مسئولین سیاسی نمیتوانند شرکت های اقتصادی رو مجبور به این کار کنند.

    • بدون نام

      همش فقط حرف است امریکا گنده دنیا است اروپا وجود اینو نداره مخالفت کنه .جای این کار برید با امریکا ببندید و دخالت تو کشورهای دیگه نکید مشکل اصلی ما این است نه هسته ایی

    • بدون نام

      همه چی رو کاغذ ودور میز خوبه ولی نمیدونم چرا بدون کدخدا اوضاع مملکت روز به روز بدتر میشه

    • علی

      باید دید تو وضع اصلی خانواده های ایرانی چه تغییری ایجاد میکنه وگرنه پول هایی که بیاد و بره جای نامعلوم به چه درد ما میخوره

    • حشمت فردوس

      ایرانیها هیچوقت این خیانت اروپاییها رو فراموش نمیکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چخه

    • رضا

      1+180 کشور هم همراه ایران بشن و بیانیه که هیچ قطعنامه هم صادر کنن باز هم آمریکا یک فوت کنه همه رو باد میبره!!!

    • بدون نام

      این یک بیانیه کاملاً سیاسی است که نتیجه عملی قابل توجهی نخواهد داشت

    • بی نام

      برخی افراد افراطی برای خروج آمریکا ازبرجام لحظه شماری می کردند پنج ماهه آمریکا ازبرجام خارج شده فقر وفلاکت وتورم وگرانی نوسانات ارز وسکه برکشوریایه افکنده به حال مسؤلان مرفه فرقی نمی کند مردم دردردرد وعذاب گرفتارشده اند

    • بی نام

      برخی افراد افراطی برای خروج آمریکا ازبرجام لحظه شماری می کردند پنج ماهه آمریکا ازبرجام خارج شده فقر وفلاکت وتورم وگرانی نوسانات ارز وسکه برکشوریایه افکنده به حال مسؤلان مرفه فرقی نمی کند مردم دردردرد وعذاب گرفتارشده اند

    • نگاه

      که چی حالا

    • محسن

      برید به درک همگیتون انشاالله که مردم زو به خاک شیاه نشوندید

    • ایرانی

      اعضا یه فکری هم برای سقوط ارزش پول ایران و معیشت مردم میکردن

    • حسینی

      واالله من تو این چند ماه که همه چی گرون شد فهمیدم خود ملت ایران به هم رحم نمیکنن چه برسه به دولت وامریکا وبرجام .مغازه دارها که همه کالا هاشونو قایم کردن یا اگرهم هر چی از قبل داشتن به قیمت روز میفروشن کارخونه ها هم که از اب گل آلود ماهی گرفتن وقیمتهارو به بهانه تحریم سه برابر کردن ومردم همیشه در صحنه هم اماده هستن تا چیزی گرون شد هجوم ببرن وقفسه ها ی فروشگاه هارو خالی کنن. وقتی خودمون به همدیگه رحم نمیکنیم از بالاترها چه انتظاری داریم از ماست که بر ماست

    • بدون نام

      من هم با كاربر ١٠:٤٣كاملا موافقم خودمون به هم رحم نداريم فقط ما نون داشته باشيم بقيه نداشتن خب نداشتن. مساله دوم اينكه نژاد اروپاي غربي و انگلو سكسون فقط گيرندست نه دهنده، يعني اگر چيزي داشته باشيد كه اونا نداشتن مثل انرژي طلا نقره حتما شده با اتحاد از چنگتون در ميارن. وقتي شما كنارشون غذا ميخوريد اگر كمي زياد باشه بهتون ميگن خيلي زياده يعني اينكه به ما هم بده

    • بدون نام

      مرگ‌بر همه ما
      ننگ بر همه ما
      بخدا بیشترمون دزدیم و بدرد لای جرز هم نمیخوریم
      هر چی به سرمون مباد حقمونه
      این ملت لیاقتش همینه

    • بدون نام

      چه عکس عشقولانه ای! انگار سر سفره ی عقد نشستند

    • بدون نام

      خخخخخخخ اذعان ..تاکید..مصمم..حمایت برگام ..واژه‌هایی برای ایران ناتوان و مستاصل

    • لوشانی

      حتی همه اعضا خارج بشن باز ظریف و روحانی به برجام پایبند خواهند ماند.
      ....

    • کرمانشاه

      یواش یواش هی داره پایین میاد قول میدم به ۱+۱ هم برسه آن یکی هم کشور بدبختی مثل خودمون باشه .

    • بدون نام

      زنیکه موگرینی . متنفرم ازش. رشوه بگیر

    • بدون نام

      آه مردم یه روزی همتونو میگیره

    • بدون نام

      همه خارج بشن فکر نکنم جوادی ومو گرینی پیاده بشن

    • مصطفی

      فقط تاکیید کردن....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج