جاباما
۷۷۶۷۴۶
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

کاهش ۴۱.۷ دهم درصدی قدرت خرید کارگران

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور از کاهش ۴۱.۷ دهم درصدی قدرت خرید کارگران ایران در شش ماهه اول امسال خبرداد و دلیل این کاهش را شرایط نابسامان اقتصادی خواند.

خبرگزاری ایلنا: حسن صادقی گفت: در شش‌ماه گذشته امسال حدود ۱۹ و نیم درصد به حقوق‌ها اضافه شده اما ۴۱ و هفت دهم درصد از قدرت خرید کارگران کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه عملا پول نقدی که کارگران داشته‌اند اکنون حدود ۴۰ درصد قدرت و ارزش آن کاهش یافته است، اظهارداشت: شاید دولت ناخواسته در شرایط اقتصادی فعلی، کارگران را دچار خسران و زیان کرده است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه دولت بایستی مکانیزیم‌های جدیدی برای جبران زیان و خسارت وارده به قدرت خرید کارگران ایران در شش ماه گذشته تعریف کند، خاطرنشان کرد: باید مکانیزیمی برای پر کردن این شکاف و خسران تعریف شود.

کاهش ۴۱.۷ دهم درصدی قدرت خرید کارگران

صادقی افزود: به نظر ما مکانیزمی که دولت باید در این ارتباط تعریف کند این است که دولت باید با ارائه راهکاری از منابع برگشتی مابه التفاوت دلار 35 هزار تومانی تا 42 هزار تومانی و یا از منابع دلار آزادی که به بازار ثانویه از طریق شرکت‌های پتروشیمی، شرکت‌هایی که مشتقات نفتی تولید و صادر می‌کنند و ارز آن به بازار ثانویه برمی گردد، سبد غذایی کالایی حمایتی اساسی با مشارکت دولت و کارفرمایان تعریف شود.

تخصیص سبد کالای حمایتی برای کارگران ضروری است

وی تخصیص این سبدکالا در شرایط کنونی را برای کارگران کشور ضروری خواند و یادآور شد: با تعریف و اجرایی شدن این سبد کالا، کاهش قدرت خرید 41 و هفت دهم درصدی که از ابتدای سال تاکنون اتفاق افتاده بگونه ای جبران خواهد شد.

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور گفت: با تعریف چنین سبد کالایی، شاید کارگران بتوانند معاش شان را با عزت و سربلندی در مقابل خانواده های شان تامین کنند.

صادقی با اشاره به اینکه فکر می‌کنم اگر دولت این کار را بکند، دولت در ارتباط با مسائل کارگری کم نگذاشته و نهایت تلاش و همکاری خود را کرده است، ادامه داد: مشکل جامعه کارگری، دولت نیست.

وی گفت: مشکل جامعه کارگری شرایط اقتصادی کشور است؛ شرایط اقتصادی که امنیت شغلی و امنیت اقتصادی را به همراه ندارد که اگر شرایط اقتصادی مثبت شود مثبت شدن زندگی و امنیت شغلی کارگران را هم شاهد خواهیم بود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری کشور در پاسخ به این سئوال که عملکرد دولت را نسبت به معیشت کارگران در شش سال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار داشت: باید عملکرد دولت را به 2 بخش دولت اول و دولت دوم تقسیم بندی کرد.

صادقی افزود:‌ انصافا در رابطه با مسائل کارگری، دولت اول با انتخاب وزیری از جنس کارگران اولین امید را به جامعه کارگری تزریق کرد و نشان داد که می‌خواهد با جامعه کارگری تعامل داشته باشد و جامعه کارگری را مورد حمایت خود قرارداده و از حقوق نیروی کار صیانت کند.

وی با بیان اینکه روند کاری هم در دولت اول حکایت از همین روند بود و در طول سال‌های 93 تا 96 و حتی دولت دوم آقای روحانی در سال 97 شاهد افزایش دستمزدها به بیش از نرخ تورم بودیم، تصریح کرد: بدلیل عقب ماندگی مزد 63 درصدی که از زمان دولت های قبل باقیمانده بود عملا این افزایش که معمولا از 2 ، سه تا پنج درصد بیشتر از تورم بود نتوانست شکاف بوجود آمده را پر کند اما آن را کم کرد.

امیدواریم لایحه نظام مند کردن قراردادهای موقت در دولت تصویب شود

معاون دبیرکل خانه کارگر ایران گفت: از طرفی دولت اول آقای روحانی با ارائه یک راهکاری برای نظم دادن و منظم‌کردن حوزه روابط کار اقدام به انتخاب فردی از جامعه کارگری در حوزه سازمان‌های کارگری و کارفرمایی کرد که خروجی آن ارائه لایحه ای برای نظام مند کردن قراردادهای موقت بود که این لایحه اکنون در دولت است.

صادقی افزود: امیدواریم این لایحه در دولت به تصویب برسد تا براساس بند 2 ماده هفت قانون کار که تعریفی از قرارداد موقت و قرارداد استمراری دارد دیگر شاهد سردرگمی و سوء استفاده‌ها از قرارداد موقت در حوزه کارفرمایی نباشیم.

وی با تاکید براینکه عملکرد دولت کنونی در حوزه کارگری از نیروی کار تا سال 1396 عملکرد مثبتی و قابل قبولی بود و حتی در ابتدای سال 97 این عملکرد مثبت بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز شاهد پیام‌های منفی نشآت گرفته از شرایط حوزه اقتصادی هستیم که آثار خود را در حوزه روابط کار گذاشته است.

معاون دبیرکل خانه کارگر ایران گفت:‌ هرآنچه که دولت برای پرکردن شکاف بین درآمد و هزینه خانوار کارگر تلاش کرده بود، اکنون آن تلاش از بین رفته و الان به نقطه صفر دولت اول که تلاش کرد شکاف بین درآمد و هزینه خانوار کارگر کاهش یابد برگشته ایم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدی

      خدا پدرت رو بیامرزد هیچ کس هواسش به ما فقرا نیست

    • پرهام

      حرف حرف حرف
      شعار شعار شعار
      از رییس جمهور تا وزیر تا نماینده تا .... فقط حرفهای قشنگ میزنند. همه اعلام میکنند تورم فلان درصد زیادشده و باید فکری بحال کارگران وکارمندان و بازنشستگان شود، معلوم نیست چه کسی باید به این حرفها عمل کند...

    • م .ح

      اخه لعنت به روح پدر کسی که فقط شعار میده و تو عمل میره توچال تفریح.اخه با ماهی یک میلیون و هشصت هزار نون و ماست هم کم میاد..کارگر فقط برده است

    • بدون نام

      وای به حال این دولت که خشم کارگر در اید

    • نااشنا

      علی برکت الله.دلخوش نباشید به این مقدار

    • کامبیز

      همین ها رای دادند وانم به تدبیر وامید!؟

    • بدون نام

      ازسیصددرصدهم ردشده چی میگی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج