۷۷۷۶۴۷
۱۷ نظر
۵۰۰۳
۱۷ نظر
۵۰۰۳
پ

علت تداوم اعتراضات راننده‌های کامیون چیست؟

از ماه‌های ابتدایی امسال که یکی از بخش‌هایی که همواره نسبت به وضعیت اقتصادی خود ناراضی بوده و برای بهبود سطح معیشتی‌شان تلاش کردند، راننده‌های کامیون بوده‌اند، راننده‌هایی که حالا بار دیگر گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با اعتراضات‌شان به گوش می‌رسد.

خبرگزاری ایسنا: از ماه‌های ابتدایی امسال که یکی از بخش‌هایی که همواره نسبت به وضعیت اقتصادی خود ناراضی بوده و برای بهبود سطح معیشتی‌شان تلاش کردند، راننده‌های کامیون بوده‌اند، راننده‌هایی که حالا بار دیگر گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با اعتراضات‌شان به گوش می‌رسد.

بالارفتن قیمت تمام شده خودروهای سنگین که در طول سال‌های گذشته در بازار عرضه شده‌اند، از چند سال قبل ابهام‌ها و گمانه‌زنی‌هایی را درباره آینده کامیون‌های فعال در جاده‌های ایران به وجود آورده بود.

طبق برآوردهای سازمان راهداری حدود ۲۰۰ هزار کامیون نیاز به نوسازی جدی داشتند و این در حالی بود که اختلاف قیمت تمام شده خودروهای جدید با قیمتی که خودروهای فرسوده خریداری می‌شد، بسیار زیاد بود و همین مساله باعث شد راننده‌ها از چند سال قبل نسبت به موقعیت خود اعتراضاتی را مطرح کنند.

هرچند دولت تلاش کرد با طراحی برخی طرح‌های حمایتی شرایط را برای نوسازی کامیون‌ها فراهم کند، اما در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۷ برهم خوردن دیگر شرایط اقتصادی باعث شد راننده‌ها نسبت به موقعیت شغلی خود اعتراضات جدیدی داشته باشند.

پایین‌بودن نرخ کرایه جابه جایی بار، در دسترس نبودن خدمات مورد نیاز بیمه‌ای و بالارفتن قیمت تمام شده لوازم یدکی اصلی‌ترین محورهایی بود که اعتراض راننده‌ها را در ماه‌های ابتدایی سال جاری برانگیخت.

به‌دنبال این اعتراض‌ها وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری در جریان جلساتی مشترک با نمایندگان کامیون‌داران تلاش کردند لااقل بخشی از دغدغه‌های آن‌ها را پوشش دهند.

تنها چند روز پس از آغاز اعتراض‌ها نرخ کرایه جابه‌جایی بار به‌طور متوسط ۲۰ درصد افزایش یافت. سازمان راهداری اعلام کرد که شرایط بیمه راننده‌ها تسهیل خواهد شد و هم‌چنین مذاکراتی با وزارت صمت برای کاهش قیمت لازم یدکی صورت خواهد گرفت.

با وجود این اقدامات هنوز رانندگان اعتراضاتی دارند که بخشی از آن‌ها به گذشته و بخشی دیگر به وضعیت زمان‌ حال اختصاص دارد. راننده‌ها معتقدند هنوز بخشی از وعده‌های ارائه شده به آن‌ها برای بهبود شرایط‌شان اجرایی نشده و البته هنوز دو دغدغه مهم دیگر نیز باقی مانده است. یکی از این دغدغه‌ها محاسبه نرخ کرایه براساس تن - کیلومتر است.

این شیوه که از روزهای ابتدایی اعتراض مطرح شده بود، از سوی وزیر راه و شهرسازی برای کارشناسی به سازمان راهداری ارجاع شد و هرچند این سازمان چند روز قبل اعلام کرد که کلیات این طرح نهایی شده و برای اجرا تنها به سیاست‌های جزئی نهایی نیاز دارد، اما رانندگان معتقدند که هنوز این خواسته مهم آن‌ها اجرایی نشده است.

از سوی دیگر دغدغه‌ای که در حال حاضر مطرح بوده اما از گذشته به ارث رسیده است، بحث بالارفتن نرخ تمام شده لوازم یدکی است.

محمدجواد عطرچیان - دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران - می‌گوید که در حال حاضر یک جفت لاستیک نو برای خودروهای سنگین حدودا ۱۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود و اگر یک خودرو نیاز داشته باشد که در یک زمان چند جفت از لاستیک‌های خود را تعویض کند، قطعا توان پرداخت مبلغ آن را نخواهد داشت.

دیگر لوازم یدکی نیز در ماه‌های گذشته گران شده و همین مساله شرایط را برای رانندگان سخت کرده است.

به نظر می‌رسد هرچند دولت تلاش کرده در هفته‌های گذشته بخشی از مشکلات راننده‌های کامیون را حل کند، اما هم‌چنان بخشی از دغدغه‌های آن‌ها بی‌پاسخ مانده و همین مساله گمانه‌زنی‌هایی را در رابطه با اعتراضات آن‌ها به وجود آورده است.

هرچند دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران چند روز قبل اعلام کرده بود که این اتحادیه قصد اعتصاب ندارد، اما امکان آن وجود دارد که با بالارفتن هزینه خودروها بسیاری از راننده‌ها عملا توان فعال کردن خودروهایشان را نداشته باشند و این مساله دشواری‌هایی را برای اقتصاد کشور ایجاد کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچی خوشی زده زیر دل راننده ها! لاستیک مفت، سوخت مفت، قطعه یدکی فراوان و مفت! ..کار از سر و روشون ریخته! والا دیگه! این چه کشوریه آخه؟!

    • تبریز

      شاید کمتر کسی باور کند همه چیز یک کشور مخصوصاً ایران وابسته به کامیون هست! این زحمت کشهای بی نام ونشان نباشند کشور فلج خواهد شد.

    • بدون نام

      اعتصاب کامیون داران تکذیب شد ... دشمنان نظام شایعه درست کردند !!!

    • مسعود.الف

      اینا هم دیگه شورشو درآوردن! ماهانه 20تا30میلیون سود خالص نه هنوز ناراضی هستن و کرایه ها رو افزایش میدن. کارگربدبخت با 2میلیون درآمد

    • بدون نام

      تا دیروز که میگفتید اعتراضی نیست.

    • بدون نام

      علت مشخص است لاستیک شده ۱۵ تومان راننده بیچاره چقدر کار کند پول استهلاک ماشین رو جبران کند به اصطلاحی مگر خر خورده که بیگاری کند

    • بدون نام

      شما کاری کردین که همه اعتراض داشته باشند کی ببین ترقه بترکه والان بابت گوجه خیلی چیزا اعتراض کنن پارسال تخم مرغ بود دیگه عاصی کردین همه را زلزله میاد ولی تلنگر نیست برای دولت ومجلس شما فکر میکنید مردم الکی میگن نداریم

    • بدون نام

      حق دارن خب. بیگاری که نباید بکنن

    • بدون نام

      ان شاالله که با نظر عنایت مسوولان در این مقطع حساس ، هر چه زودتر مشکل حل بشه....

    • بدون نام

      گمانه زنی!!!!!!

    • بدون نام

      دولت از زمان شروع برجام هیچ کاری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل نکرد ، معلم نشد پول ها چی شد ؟

    • بدون نام

      تمام معترضان باید کشته شوند

    • نااشنا

      به داد مردم نرسید این اعتراضات به تمام اقشار سرایت می‌کنه.

    • خودم

      کدوم اعتراض؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      مشاغل سخت ‌رانندگان‌راتصویب‌کنید

    • حسین

      واقعادیگه کامیون داران دیگه گندیش دراوردندودارن دیگه سواستفاده میکنن ازاوضاع مملکت این خیانت هست به مردم وکشور

    • بدون نام

      این بار اعتصاب با دفعه های قبل فرق دارد یابنوعی نمیتوان اعتصاب نام گذاشت چون مشکل ماحادتراز اعتصابه چون مشکلات اصلی یدکی.لاستیک وووومیباشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج