۷۷۷۸۲۰
۲۴ نظر
۵۰۰۹
۲۴ نظر
۵۰۰۹
پ

عذاب «مشق شبِ» دانش آموزان ادامه دارد

چند سالی است سند تحول بنیادین تلاش می کند کفه سنگین آموزش را با کفه تربیت متعادل‌تر کند. طرح حذف مشق شب برای دانش آموزان ابتدایی نیز در همین راستاست.

روزنامه صبح نو: چند سالی است سند تحول بنیادین تلاش می کند کفه سنگین آموزش را با کفه تربیت متعادل‌تر کند. طرح حذف مشق شب برای دانش آموزان ابتدایی نیز در همین راستاست.

وزیر آموزش‌و‌پرورش در یک سال گذشته بارها به سنگینی کتاب‌های درسی و کمک‌درسی دانش‌آموزان ابتدایی اشاره کرده و از تریبون‌های مختلف درباره حذف آزمون‌های زائد از دوره ابتدایی، حذف کتاب‌های کمک‌درسی این مقطع، حذف رقابت‌های فردی و جایگزینی آن با رقابت‌های گروهی و آموزش مهارت زندگی به دانش‌آموزان دوره ابتدایی سخن گفته است.

گام‌هایی نیز در این زمینه برداشته شده است که سال گذشته نمونه آن در قالب حذف پیک‌های نوروزی بروز کرد و امسال هم مشق شب دوره اول ابتدایی حذف شده و هم در این مقطع هفته‌ای دو ساعت از کلاس درس کاسته شده تا دانش‌آموزان بر حسب برنامه‌ریزی مدرسه به کسب مهارت مشغول شوند.

حذف مشق شب برای تعدادی خاص

خانم رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزرات آموزش و پرورش درباره حذف مشق شب دانش‌آموزان ابتدایی گفته است: برای اجرای این طرح یک معیار مشخص کردیم که براساس آن جمعیت دانش‌آموزان در کلاس درس باید بالای ۱۴ نفر و زیر ۲۵ نفر و شرایط مدرسه به گونه‌ای باشد که فضای لازم را داشته باشد که بچه‌ها مجبور نشوند کتاب‌های درسی را با خود ببرند همچنین مدارس غیردولتی هم شامل این طرح می‌شوند.

وی ادامه داد: در طرح حذف مشق شب، دانش‌آموز به جای آنکه در منزل رونویسی انجام دهد و تکرار و تمرین داشته باشد، این کار را در مدرسه انجام می‌دهد و در خارج از مدرسه فعالیت عملی که برای زندگی‌ضروری است، انجام خواهد داد. سعی کردیم در سراسر کشور در مناطق مختلف، طرح اجرا و برای بچه‌ها این امکان فراهم شود که تکالیف‌شان را در کلاس درس انجام دهند و معلم با نظارت به آن‌ها بازخورد دهد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید:در نظام‌های پیش‌رو، دانش‌آموزان تکالیف خود را در مدرسه انجام می‌دهند و این کار فواید بسیاری دارد چون روش‌های خانواده‌ها با مدرسه متفاوت است و گاه سر تکلیف شب با دانش‌آموز درگیر می‌شوند.

همچنین محدود کردن کتاب‌های کمک‌آموزشی و ورود مؤسسات خصوصی به مدارس ابتدایی باعث می‌شود بهتر به سمت اجرای این طرح برویم چون قبلاً در کنار کتاب درسی، کتاب کمک‌درسی به دانش‌آموز می‌دادند که باید آن را هم حل می‌کرد و هم‌اکنون در تمام مدارس دولتی و غیردولتی ارائه کتاب‌های کمک آموزشی ممنوع است.

حکیم‌زاده با تاکید بر اینکه اولویت تخصیص منابع با دوره ابتدایی است که شامل منابع مالی و انسانی است، گفت: فردی که در دوره ابتدایی تدریس می‌کند باید آموزش‌های لازم را دریافت و روحیه او متناسب با دانش‌آموزان دبستانی باشد همچنین سن و سال معلم باید متناسب با بچه‌ها و اگر نهادهای قانون‌گذار مانند مجلس و سازمان امور اداری و استخدامی در کنار آموزش‌و‌پرورش قرار بگیرند دستیابی به چنین شرایط مطلوبی امکان‌پذیر است.

وی بیان کرد:‌ تغییر در نگرش و رویکردها را آغاز کرده‌ایم و از معلمان خواسته‌ایم این پیام را به بچه‌ها بدهند که تمام آنها شایسته احترام هستند و معلم نگاه مهربان خود را بین تمام بچه‌ها تقسیم کنند، این مسأله روح بچه‌ها را از درون شاد می‌کند حتی اگر روی نیمکتی نشسته باشند که فرسوده است اما اگر به جنبه‌های ظاهری نگاه کنیم در شرایطی که معلم مهربان نباشد و با تبعیض نگاه کند کودک دچار افسردگی می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اکبری

      این وزیر بیچاره عقایدش خوبه اما نمیگذارند کارش را درست انجام بدهد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقيقا فرمايش شما درست است

      • بدون نام

        متناسب با شرایط ایران فکر نمیکنه
        فقط شعارهای خوشگل میده مردم ما هم عاشق شعار

      • مادر عروس

        بچه کلاس اولی مشق شب ننویسه چه جوری نوشتن یاد بگیره؟وزیر کودن تر از این آقا نمیشه

    • بدون نام

      بچه ای که تازه میخواد نوشتن یاد بگیره، چه جوری بدون نوشتن مشق میتونه فرآیند یادگیری رو تکمیل کنه؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر میکنین اگه مشقی هم نباشه،چه طور باید تمرین های کمی که توی کلاس هست تو ذهن بچه بمونه.
        اگه قرار مشق نباشه باید تموم کتاب های درسی تغییر کنن.مدارس هم باید مثل کشور های دیگه از صبح تا ساعت 5 غروب باشن و به این خاطر شکل و امکانات
        مدارس ما اجازه ی همچین کاری رو نمیدن.

    • صادق کوشکی

      سند تحول فقط با چند برگه و کاغذ نوشته اجرایی نمی شود سند تحول در اولین قدم نیاز به بودجه و پول دارد که ما داریم اما نمی دهیم و شاید نمی خواهیم در قدم دوم نیاز به معلمان به روز و آموزش دیده دارد که ما معلمان در تابستان به جای تحقیق و پژوهش باشیم تا اول مهر نسبت به سال قبل با دست پر سر کلاس برویم به دنبال کرایه کشی و تعمیر کولر و... هستیم و هر سال مثل سال قبل سر کلاس حاضر می شویم!!!! حکم کارگزینی بنده 205000تومان و دریافتی بنده 160000بدون قسط و وام می باشد که اکنون 7مهرماه فقط 92000تومان باقی مانده و 23 روز باید با این حقوق روزگار سپری کنم که روزانه 4000تومان باید خرج کنم!!!!! اکنون به سند تحول فکر کنم یا سررسید و اقساط معوقه بانک و ضامن ها؟!؟!

    • traveler

      جایی ندیدم که به این موضوع اشاره شده باشه گفتم بهتره مسئولین بدونن که ما میدونیم، شنیدم امسال یک عده بچه هاشون رو مدرسه نفرستادن. هرچند آموزش و پرورش "رایگانه" ولی تامین هزینه ی تحصیل و رفت آمد و کتاب دفتر و... برای خوانواده ای که با این وضع اقتصادی نون شب هم نداره غیر ممکنه.

    • بدون نام

      مشق شب باعث در جریان قرار گرفتن والدین از وضعیت تحصیلی دانش اموز کمک به برای یادگیری و تلاش بیشتر برای یادگیری اما در حدی که دانش اموز خسته نشه ودر حد متعارف

    • بدون نام

      در این طرح حذف مشق هم باز تبعیض آمیز عمل می کنید کدام مدرسه دولتی در تهران پیدا می کنید زیر 25 نفر باشه و حذف مشق فقط و فقط برای مدارس غیرانتفاعی است . اینه آموزش یکسان و رایگان شما.

    • بدون نام

      بازم تبعیض اگه حذف مشق شب درسته چرا فقط برای از ما بهترون کلاس ۱۴ نفره و ۲۰ نفره مال مدارس غیر انتفاعی است بقیه باید مشق بنویسن اوایل انقلاب روستاها و مدارس زیر چادر و بیابون و نشون می دادن هنوز هم موقع کمکهای مردمی نشون می دن اونجاها معلم بیچاره ۵۰۰ تومان حقوق می گیره بعد چهل سال اینه سیستم آموزش

    • رویا ساز

      والا بچه ما که هر روز کلی تکلیف و مشق برای مدرسه داره...چجوری حذف شده.........البته به نظرم اگه حرفاشون عملی بشه خیلی خوبه خیلی از کشورا این روشو دارن

    • بدون نام

      حذف تکلیف در صورتی موفقه که دانش آموز در مدرسه فرصت کافی تکرار و تمرین رو داشته باشه پس زمان حضورش باید در مدرسه بیشتر بشه والا با قواعد هورهوری بیشتر از این تیشه به ریشه سواد این نسل نزنید مدارس دو شیفته کاهش انگیزه آموزش نبود بودجه و هزاران مشکل دیگه رو گذاشتید چسبیدید به مشق ف ض بر اینکه اینم مثل همه مشکلات دیگه حذف کنید این دانش اموز کی باید بنویسه تا یاد بگیره

    • بدون نام

      روش تمام کشورهای اروپای است حتی کشورهای عربی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کلاغ اومد راه رفتن کبک رو یاد بگیره

    • بدون نام

      اشتباه نشه این حذف مشق هم بیشتربخاطرحال دادن به قشرمعلمهاست وقتی معلم حال نداره دونه دونه تکالیف راورق بزنه وقتی پنج شنبه جمعه هاوسه ماه تابستان تعطیلندباحقوق وحقوق ومزایاشون هم دارن میگیرندفقط بخاطرچندساعت حضورسرکلاهاوقتی دلشون به حال تعلیم وتربیت بچه های مردم نمیسوزه اگرمیسوخت اعتراض میکردندومیگفتن بابامشق شب برای بچه هاپیشرفت درتحصیل رابه همراه داره اینطوری معلمها سرساعت اداری میرندکلاس سرساعت هم خارج پنج شنبه وجمعه هم لالاوسه ماه تابستان وباقی ایام تعطیلی هم توخانه وسفروحقوق ایام تعطیلی راهم بدون کم وکاست میگیرندهروقت هم هوس نان داغ وکباب داغ کردندالحمدلله رستوران خانه معلمهابراشون براه هست وبچه های مردم هم به امان خداتازه همش هم نق میزنندحقوق کمه

    • همین دیگه...

      الان واقعا مشکل مشق شبههه؟؟؟
      اولا واقعا لازمه ..... ثانیا مدارس و دانش اموزان مشکلات جدی تری دارن ! ذهنشون به سمت چه چیزایی میره ....

    • هموطن

      به اندازه کافی تحصیل کرده بی سواد داریم بسته دیگه،اگه مشق ننویسند،هیچی یاد نمیگیرند.

    • خدا

      چه عذابی؟بچه ای که گرسنه بخوابه عذاب میکشه،وگرنه مشق شب مال بچه مدرسه ای ،بدون مشق شب که دیگه نمیشه بچه مدرسه ای،نیت این دوستان اینه که بچه ها یاد بگیرن از همین الان چیزی یاد نگیرن بهتره!!!

    • بدون نام

      مشق خوبه ولی نه مشقی که میگه پنج بار از رو این درس بنویسید

    • بدون نام

      آموزش رایگان خیلی وقته مرده فاتحه ش رو بخونین

    • بدون نام

      فقط به خاطر گرونی لوازم تحریره که میگن مشق نداشته باشن،بچه ها خیلی تنبل شدن ،چطور چندساعت پای برنامه های مسخره بشینن یا سرشون توی گوشی باشه ایراد نداره فقط برای درس خوندن وقت ندارن.هرچند که اصل ماجرا ایراد داره، سیاه کردن چند تا دفتر آموزش واقعی نیست

    • بنده خدا

      تا کنون این طرح در حد حرف بوده و اجرا نشده یا اینکه آقایان از اجرا نشدنش بی اطلاع هستند !

    • بنده خدا

      هم‌اکنون در تمام مدارس دولتی و غیردولتی ارائه کتاب‌های کمک آموزشی ممنوع است. دروغ های شاخ دار تو روز روشن !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج