۷۷۹۰۹۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

جنگ مالکیتی ایران - قطر در جاسم بن حمد

آیا پرسپولیس در روزی که با لشکری از مصدومان و محرومان به مصاف السد می رود، مالکیت توپ را در اختیار خواهد داشت؟

ورزش سه: سرانجام بهترین تیم های غرب آسیا به هم رسیدند؛ تیم هایی که در مرحله گروهی نیز ۲ بار مقابل هم صف آرایی کردند و نتیجه آن یک برد برای السد و یک پیروزی برای پرسپولیس بود. در این دیدار حفظ و انتقال درست و سریع توپ در نتیجه بازی تاثیرگذار خواهد بود و به همین دلیل، فریرا و برانکو به دنبال آن خواهند بود.

السد: ژاویِ 38 ساله، مهره کلیدی

السد فردا با هافبک هایی چون ژاوی ارناندس، گابی، جونگ وو یانگ و... به مصاف پرسپولیس می رود. حضور ژاوی می تواند انتقال دهنده این پیام باشد که السد با تاکتیک بارسلونا و فوتبال اسپانیا که مبتنی بر حفظ توپ است، به مصاف رقبا می رود اما آنچه در زمین دیده ایم، تفاوت هایی با این فرض دارد. فریرا باتوجه به مهره های بومی، کم تجربه و نه چندان توانا (نسبت به ژاوی) قید مالکیت حداکثری توپ را زده و تاکیدش بر انتقال صحیح توپ است.

السد در دو بازی رفت و برگشت مقابل استقلال هم مالکیت توپ را بیشتر در اختیار داشت و هم درصد پاس صحیح بهتری را نسبت به آبی های پایتخت به ثبت رساند. اما در بازی مرحله گروهی مقابل پرسپولیس، داستان برعکس بود و پرسپولیس بود که توانست بیشتر از السد مالک توپ باشد. سرخ ها همچنین درصد پاس صحیح بیشتری را هم داشتند اما هیچگاه مقابل السد به بیش از ۸۰ درصد پاس درست نرسیدند.

جنگ مالکیتی ایران - قطر در جاسم بن حمد

به جز بازی با پرسپولیس، السد در دیگر دیدارها توانست به مدد ژاوی در ارسال پاس بادقت تر عمل کند. همچنین آن ها در اغلب مسابقات پاس های کلیدی بیشتری را هم ارسال کردند. نکته اصلی جایی است که می بینیم بین بازیکنان السد، ژاوی لمس توپ و ارسال پاس بیشتری را دارد. همچنین فراموش نکنیم که او بیشترین خلق موقعیت را هم در بین بازیکنان حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به نام خود ثبت کرده است.

جنگ مالکیتی ایران - قطر در جاسم بن حمد

بنابراین می توان گفت، از کار انداختن ژاوی راهکار درستی برای ایجاد نقص در کارکرد ۱۰ بازیکن دیگر السد است اما کدام بازیکن در فوتبال آسیا می تواند چنین عملیاتی را انجام دهد؟

پرسپولیس: حفظ توپ غیرمتمرکز

پرسپولیسی ها میانگین ۵۱ درصد حفظ توپ را در لیگ قهرمانان آسیا دارند. این آمار عجیب در حالی ثبت شده که قرمزها با تیم های قدرتمندی چون السد و الدحیل دیدار کرده اند اما در مقابل این تیم ها نیز حافظ توپ بوده اند. ولی در پرسپولیس برخلاف السد، حفظ توپ بر پایه یک بازیکن مشخص انجام نمی شود و برای تعریف شیوه بازی تیم برانکو ایوانکوویچ می توان از عبارت «حفظ توپ غیرمتمرکز» استفاده کرد.

در یک بازی مثل دیدار برگشت مقابل الجزیره محمد انصاری بیش از همه توپ را لمس می کند و در بازی دیگر، احمد نوراللهی یا هر کس دیگری. نکته مهم در تیم برانکو این است که آن ها به خوبی توانایی انجام پرسینگ ۹۰ دقیقه ای برابر هر حریفی را دارند و همچنین می توانند در زمین هر تیم قدرتمندی توپ را به گردش در بیاورند.

جنگ مالکیتی ایران - قطر در جاسم بن حمد

جنگ مالکیتی ایران - قطر در جاسم بن حمد

گراف اول نقشه حرارتی و گراف دوم نقشه لمس توپ بازیکنان پرسپولیس در دیدار رفت با الدحیل است و به خوبی نشان می دهد که چقدر خوب توانسته اند در میدان تیم قهرمان قطر توپ را حفظ کرده و ساده ترین کار در فوتبال یعنی پاس دادن را انجام دهند.

برای مقابله با پرسپولیس، نمی توان با منهدم کردن یک بازیکن خاص به نتیجه رسید. السد در ابتدا باید سعی کند بیشترین زمان بازی را در زمین پرسپولیس سپری کند و همچنین با ارسال های عرضی و طولانی بلند و دقیق، نظم دفاعی (پرسینگ) قرمزها را بر هم بزند.

پیش بینی: نزدیک به 50-50

اگر شاهد تاکتیک غیرمنتظره از برانکو نباشیم، احتمالا پرسپولیسی ها همچون قبل بازی می کنند و تمام تلاششان بر این خواهد بود که توپ را در زمین السد در دست داشته باشند. اما این کار با مهره هایی چون آدام همتی، احسان علوان زاده و... (با تمام احترام) کاری بسیار مشکل خواهد بود. به همین دلیل احتمالا السد مالک توپ خواهد بود اما نمی تواند به طرز شگرفی بیشتر از پرسپولیس توپ را در اختیار خواهند داشت.

در بازی مرحله گروهی پرسپولیس - السد، قرمزها موقعیت چندانی به دست نیاوردند و تنها یک شوت در چارچوب داشتند. در بازی برگشت هم اوضاع تفاوت چندانی نکرد اما اکنون السد از وضعیت خوبی در دفاع بهره نمی برد و شاگردان برانکو می توانند گل با ارزش در قطر را به ثمر برسانند.

جنگ مالکیتی ایران - قطر در جاسم بن حمد

باتوجه به کمبود بازیکن روی نیمکت پرسپولیس، تاکتیک برانکو در دقایقی از بازی تقدیم توپ به حریف و نگه داشتن آن ها در زمین خودشان خواهد بود، چرا که در این صورت پرسپولیسی ها کمتر خسته می شوند و می توانند 11-12 نفره بازی را به سر برسانند.

نویسنده: محمد همتی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج