۷۷۹۳۸۰
۱ نظر
۵۰۳۹
۱ نظر
۵۰۳۹
پ

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

از سال ۲۰۰۳ تا به امروز فیفا هر ساله به بهترین بازیکن زیر ۲۱ سال جهان جایزه پسر طلایی را اهدا می‌کند. این جایزه در واقع به نوعی توپ طلای بهترین استعداد جهان است و از اهمیت بالایی برخوردار است. سال گذشته این جایزه به کیلیان امباپه فرانسوی رسید و امسال هم او محتمل‌ترین گزینه برای دریافت این جایزه است.

روزنامه اعتماد - بهرام سرگوسرایی: از سال ۲۰۰۳ تا به امروز فیفا هر ساله به بهترین بازیكن زیر ۲۱ سال جهان جایزه پسر طلایی را اهدا می‌كند. این جایزه در واقع به نوعی توپ طلای بهترین استعداد جهان است و از اهمیت بالایی برخوردار است. سال گذشته این جایزه به كیلیان امباپه فرانسوی رسید و امسال هم او محتمل‌ترین گزینه برای دریافت این جایزه است. اما در بین ۴۰ نامزد اعلام شده فیفا، بازیكنان خوب و مهم دیگری هم هستند. نامزد‌های اصلی كسب این جایزه امسال، كیلیان امباپه، وینیسیوس جونیور، عثمان دمبله و ماركوس رشفورد هستند.

دمبله دومین بازیكن گران‌قیمت تاریخ فوتبال است، اما در فصلی كه گذشت بیشتر تحت تاثیر رقم قراردادش بود و فشار رسانه‌ای زیادی به او وارد شد. او هم در فرانسه و هم در بارسلونا یك نیمكت‌نشین بود. البته در شروع فصل جدید دمبله بازی‌های بیشتری را از ابتدا آغاز كرده است.

ماركوس رشفورد هم ستاره فصل گذشته یونایتد و البته تیم ملی انگلیس است. او با وجود سن پایین جوایز متعددی برده است. وینیسیوس هم بازیكن خوب و با استعدادی است؛ اما نكته اینجاست كه او در سطح اول فوتبال اروپا به میدان نرفته است.

او تا سه سال آینده این شانس را دارد تا این جایزه را ببرد، اما امسال اگر سنت‌شكنی نشود، بعید است این جایزه به بازیكنی از لیگ برزیل برسد كه بازی‌های ملی زیادی هم ندارد. در نهایت اگر عملكرد تنها یك سال را ملاك قرار دهیم، كیلیان امباپه با اقتدار مدعی اول كسب این عنوان است. این جایزه توسط روزنامه ایتالیایی توتواسپورت ایجاد شد.

از آن پس روزنامه‌های دیگر چون بیلد (از آلمان)، بلیك (از سوییس)، آبولا (از پرتغال)، اكیپ (از فرانسه)، فرانس فوتبال (از فرانسه)، ماركا (از اسپانیا)، موندو دپورتیوو (از اسپانیا)، تانئا (از یونان)، اسپورت اكسپرس (از روسیه)، د تلگراف (از هلند) و تایمز برای گزینش بازیكن در رای‌گیری شركت می‌كنند.

نكته جالب اینجاست كه تاكنون هیچ دروازه‌بان، مدافع یا هافبك دفاعی برنده این جایزه نشده است. دوناروما نزدیك‌ترین دروازه‌بان به دریافت این جایزه بود، اما امباپه نهایتا او را شكست داد و جایزه را مال خود كرد. تا امروز هشت هافبك و هفت مهاجم این جایزه را برده‌اند و امسال به احتمال قریب به یقین یك مهاجم این جایزه را می‌برد. منچستریونایتد تنها باشگاهی است كه بازیكنانش سه بار این جایزه را برده‌اند و بازیكنان دیگر باشگاه‌ها نهایتا یك‌بار موفق شده‌اند این جایزه را ببرند. در ادامه نگاهی گذرا به سرنوشت برندگان این جایزه داریم. برخلاف انتظار بسیاری از این بازیكنان در آینده موفق نشدند، فاتح توپ طلا بشوند.

2003- رافائل فن در فارت

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

این بازیكن خیلی زود چهره شد، اما موفق نشد توقعات را برآورده كند. مصدومیت‌های پی در پی
امان او را برید و خیلی زود از تیم‌های بزرگ دور شد .

۲۰۰۴- وین رونی

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

رونی از معدود بازیكنانی بود كه سطح كیفی‌اش تا ۳۰ سالگی رو به بهبود بود و روند گلزنی‌هایش قطع نشد. او در نهایت موفق شد عنوان بهترین گلزن تاریخ تیم ملی انگلیس و منچستریونایتد را كسب كند.

2005- لیونل مسی

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

طلایی‌ترین پسری كه این جایزه را برد، لئو مسی بود. پسری كه موفق شد پنج بار فاتح توپ طلا بشود و برای ۴ سال پیاپی پادشاه بی‌چون و چرای فوتبال جهان لقب بگیرد. مسی یكی از بهترین بازیكنان تاریخ فوتبال است و كسب این جایزه توسط او اعتبار ویژه‌ای به این جایزه بخشیده است.

2006- سسك فابرگاس

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

سسك فابرگاس هم از بازیكنانی است كه به نسبت موفق ظاهر شد. او هر چند هرگز در لیست سه نفره توپ طلا جای نگرفت، اما با آرسنال، چلسی و بارسلونا به افتخارات بزرگی رسید.

2007- سرخیو آگوئرو

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

مهاجم گلزنی كه حالا در رده بهترین مهاجمان تاریخ لیگ برتر انگلیس جای گرفته است. او سطح بالای خود را همواره حفظ كرد، اما مدت‌هاست كه از او نمی‌توان حتی به عنوان یكی از
10 بازیكن برتر جهان یاد كرد.

۲۰۰۸- اندرسون

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

بازیكن منچستر‌یونایتد. او در ۳۹بازی اولش برای منچستریونایتد حتی یك گل هم نزد.

2009- پاتو

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

هنوز دقیقا مشخص نیست چه بلایی سر این پسر برزیلی آمد. ستاره تیم میلان و تیم ملی برزیل كه قرار بود یادآور مهاجمان بزرگ برزیلی باشد، خیلی زود از صحنه فوتبال محو شد. اتفاقات عجیب در زندگی خصوصی او كم نیفتاد و خیلی‌ها آن اتفاقات را دلیل اصلی افت فاحش پاتو می‌دانند.

2010- ماریو بالوتلی

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

بالوتلی ایتالیا را به فینال یورو ۲۰۱۲ رساند و آن تورنمنت اولین، آخرین و تنها تورنمنت خوب سوپرماریو بود. مهاجم فوق‌العاده‌ای كه كمتر كسی شبیه به او بود و به خوبی از پس گل زدن بر می‌آمد، اما به یك‌باره جوری وارد حاشیه شد كه هر چه تلاش كرد، نتوانست از آن خارج شود.

2011- ماریو گوتزه

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

ماریو گوتزه از آن بازیكنانی بود كه تا دو، سه سال پس از دریافت این جایزه همچنان به درخشش ادامه می‌داد. او یكی از اركان اصلی دورتموند جذاب یورگن كلوپ بود و موفق شد گل قهرمانی آلمان در جام جهانی را به ثمر برساند. انتقال به بایرن مونیخ اما فوتبال او را نابود كرد. گوتزه نیمكت‌نشین بعد از مدتی به تیمش برگشت، اما هرگز آن بازیكن سابق نشد.

2012- ایسكو

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

ایسكو آلاركون بعد از انتخاب به عنوان پسر طلایی به رئال‌مادرید پیوست. هر چند در چند سال اول حضورش چندان فرصت بازی پیدا نمی‌كرد، اما حالا مهره اصلی مادریدی‌ها شده و جادوی او در میانه میدان این تیم را به عناوین مختلفی رسانده است. ایسكو همچنان در مسیر پیشرفت است و اگر اعتماد بیشتری به او بشود، می‌تواند هر بیننده‌ای را به وجد بیاورد.

2013- پل پوگبا

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

از پوگبا به عنوان یكی از«over rated»‌ترین بازیكنان جهان یاد می‌شود. بازیكنی كه رسانه‌ها او را بزرگ كرده‌اند. او به عنوان گران‌ترین بازیكن تاریخ در زمان خودش به منچستریونایتد پیوست و هرگز موفق نشد با این تیم به عنوان درخوری برسد. هرچند با فرانسه قهرمان جهان شده و یكی از اركان اصلی تیمش هم بود، اما كارشناسان معتقدند كه انتقال او ارزشی معادل صد میلیون پوند نداشت و منچستر از این انتقال ضرر هنگفتی كرد.

2014 - رحیم استرلینگ

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

استرلینگ بازیكنی است كه می‌تواند ناجی تیمش باشد، اما در همان بازی می‌تواند تیمش را نابود كند. او ستاره بزرگی نیست و هنوز موفق نشده خودش را به عنوان یك ستاره در جهان فوتبال مطرح كند. رسانه‌ها و كارشناسان همچنان منتظرند او از یك «استعداد» فراتر برود، اما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

2015- آنتونی مارسیال

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

بازیكن مغضوب ژوزه مورینیو. سرمربی منچستریونایتد معتقد است، آنتونی مارسیال كم‌كاری می‌كند و تمام توانش را برای تیم به كار نمی‌گیرد. دیدیه دشان هم او را به تیم ملی دعوت نمی‌كند و مارسیال قهرمانی تیم ملی كشورش را از تلویزیون تماشا می‌كرد. او هم هرگز در حد یك ستاره ظاهر نشده و معلوم نیست كی بتواند این استعدادی كه دارد را به همه ثابت كند.

2016 - رناتو سانچز

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

رناتو سانچز بعد از درخشش در تیم ملی پرتغال و قهرمانی با این تیم در یورو ۲۰۱۶ به این جایزه رسید. اما بعدها ثابت كرده كه درخشش او تنها یك جرقه بوده و دوامی ندارد. رناتو بعد از یورو تا امروز حتی در یك بازی هم خوب نبوده و هرگز نتوانسته خودش را اثبات كند.

2017 - كیلیان امباپه

پسران طلایی ۱۵ سال گذشته؛ پسر طلایی امسال کیست؟

امباپه آخرین برنده این جایزه است و این شانس را دارد تا امسال دوباره این جایزه را كسب كند. اگر این جایزه به او برسد تبدیل به اولین بازیكنی خواهد شد كه در بردن این جایزه دبل كرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فکرکنم بازم امباپه بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج