۷۷۹۹۷۳
۱۴ نظر
۵۰۷۷
۱۴ نظر
۵۰۷۷
پ

جانوران در حال انقراض؛ شاید فردا دیگر نباشند!

تهیه فهرستی از جانوران در معرض خطر انقراض کار ساده‌ای نیست، زیرا شوربختانه دامنه دست‌اندازی‌های بشر به طبیعت و حیات‌وحش به قدری گسترش یافته است که تقریبا هر روز یک جانور جدید نامش در این فهرست قرار می‌گیرد. البته هستند جانورانی که به دلایل مختلف بیش از دیگر همنوعان خود در این فهرست مورد توجه قرار گرفته و برای نجات ‌نسل‌شان از انقراض همه دست به هم داده‌اند، اما خب، این میان برخی از جانوران کم‌اهمیت‌تر یا به بیان درست‌تر «بی‌پارتی» مورد کم‌‌توجهی قرار گرفته و به معنای واقعی کلمه در ورطه انقراض قطعی افتاده‌اند.

روزنامه شهروند: تهیه فهرستی از جانوران در معرض خطر انقراض کار ساده‌ای نیست، زیرا شوربختانه دامنه دست‌اندازی‌های بشر به طبیعت و حیات‌وحش به قدری گسترش یافته است که تقریبا هر روز یک جانور جدید نامش در این فهرست قرار می‌گیرد. البته هستند جانورانی که به دلایل مختلف بیش از دیگر همنوعان خود در این فهرست مورد توجه قرار گرفته و برای نجات ‌نسل‌شان از انقراض همه دست به هم داده‌اند، اما خب، این میان برخی از جانوران کم‌اهمیت‌تر یا به بیان درست‌تر «بی‌پارتی» مورد کم‌‌توجهی قرار گرفته و به معنای واقعی کلمه در ورطه انقراض قطعی افتاده‌اند. در این مطلب قصد داریم تعدادی از این جانوران مهم را که معمولا کمتر از بقیه به چشم می‌آیند، به شما معرفی کنیم.
دارکوب منقار عاجی

جانوران در حال انقراض؛ شاید فردا دیگر نباشند!
انیمیشن «دارکوب زبله» را که به یاد دارید؟ این دارکوب منقار عاجی تقریبا از طایفه همان جناب دارکوب زبله است! این پرنده بومی آمریکای‌شمالی است. تعداد این دارکوب‌ها به قدری در طبیعت کم شده است که متاسفانه زیست‌شناسان احتمال می‌دهند این جانور تقریبا منقرض شده باشد.

لاک‌پشت پشت‌چرمی

جانوران در حال انقراض؛ شاید فردا دیگر نباشند!
این لاک‌پشت بزرگترین گونه لاک‌پشت‌های دریایی و بزرگترین گونه زنده لاک‌پشت است و پس از تمساح چهارمین خزنده بزرگ زنده در جهان به شمار می‌رود. سرشماری‌‌هایی که به تازگی از جمعیت این گونه انجام شده‌، سیر نزولی تعداد این جانداران را نشان می‌دهد.

گوریل غربی

جانوران در حال انقراض؛ شاید فردا دیگر نباشند!
رنگ گوریل غربی روشن‌تر از گوریل شرقی است. گوریل غربی به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری است و پیشانی‌اش به زردی می‌زند. بیماری در کنار شکار غیرقانونی از مهمترین عوامل کاهش شدید جمعیت این پستاندار قوی‌ هیکل است.

پلنگ آمور

جانوران در حال انقراض؛ شاید فردا دیگر نباشند!

پلنگ آمور یا پلنگ منچوری یکی از زیرگونه‌های پلنگ بومی خاور دور روسیه، شبه‌جزیره کره و شمال شرقی چین است. از این جانور با آن پوست نرم و گرمش تنها ۴۰ قلاده در شرق ‌دور کشور روسیه باقی ‌مانده‌ است.

کرگدن جاوه‌ای

جانوران در حال انقراض؛ شاید فردا دیگر نباشند!
زمانی پراکندگی کرگدن جاوه‌ای دامنه وسیعی از جزایر اندونزی تا آسیای جنوبی و هند و چین را شامل می‌شد، اما با کمال تاسف امروز تنها ۶۰ رأس از این جانور ستبر آسیایی باقی ‌مانده‌ است.

طوطی زلاندنو

جانوران در حال انقراض؛ شاید فردا دیگر نباشند!
طوطی زلاندنو یا کاکاپو پرواز نمی‌کند و امروزه تنها تعداد انگشت‌شماری از این طوطی سبزرنگ باقی‌ مانده ‌است. شاید یکی از عوامل موثر در نابودی این جانور را بتوان عدم توانایی‌‌اش در پرواز عنوان کرد.

لمور

جانوران در حال انقراض؛ شاید فردا دیگر نباشند!
لمور یا همان میمون پوزه‌دار که بومی جزیره ماداگاسکار است این روزها حال‌ و روز خوشی ندارد. امروزه بزرگترین خطر برای لمورها از دست دادن زیستگاه است، زیرا انسان‌ها جنگل‌های بومی آنها را برای ساخت مزرعه از بین می‌برند.

خوک دریایی

جانوران در حال انقراض؛ شاید فردا دیگر نباشند!

این هم از جمله حیواناتی است که شکار بی‌رویه نسلش را در معرض انقراض قرار داده است. شکار خوک دریایی در ۹ کشور کانادا، روسیه، نامیبیا، سوئد، نروژ، گرینلند، ایسلند، ایالات متحده آمریکا و فنلاند انجام می‌گیرد.

وال شمالگان

جانوران در حال انقراض؛ شاید فردا دیگر نباشند!
شکار بی‌رویه این جانور باشکوه دریاها را تا آستانه انقراض پیش ‌برده‌ است. درحال‌حاضر کمتر از ۳۵۰ عدد از این غول‌های دریایی در پهنه آب‌های سرد شمالی زندگی می‌کنند.

ببر سیبری

جانوران در حال انقراض؛ شاید فردا دیگر نباشند!
این جانور بزرگترین گربه جهان است که وزن آن تا ۳۰۰ کیلوگرم هم می‌رسد. ببر منقرض‌شده مازندران (ببر خزر) نزدیکترین نوع ببر به ببر سیبری است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • روزبه پشمالو

      مرسی ازمطلبتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از زرنیخ استفاده کن روزبه

    • بدون نام

      گفتین: تعدادی از این جانوران مهم را که معمولا کمتر از بقیه به چشم می‌آیند!!!بعد ببخشید این یوز ایرانی و پلنگ ایرانی و خرس سیاه بلوچستان و سمندر لرستانی و... که مال ایرانن چرا تو این لیست نیستن؟ 40 قلاده پلنگ آمور یعنی در حال انقراض ولی این ها شامل انقراض نمیشن یا کلا هر چی مربوط به ایرانه مهم نیست؟!! شایدم شما مطالبتون رو قبل انتشار یه نگاهم نمیندازین که اینقدر ناقص هستن(هر چی هر جا دیدین که نباید ترجمه و پخش کنین یه کمم راجع بهشون فکر کنین شاید درست نباشن)

      پاسخ ها

      • az

        آرام آرام

      • 001

        هزاران گونه دیگم درحال انقراضن. اونام باید مینوشت؟

      • بدون نام

        مگه باید همه چی رو نوشت!
        شاید این مطلب ترجمه شده یه متن دیگه باشه
        حالا چون برترین ها چیزی رو میذاره باید قبلش حتما در مورد همون مطلب که واسه ایران هم صدق می کنه بذاره؟!!!!!!!
        عجب آدمهایی هستین بابا

      • ستایش

        کاملا موافقم با حرفت. نوبت کی ب ایران میرسه ا

      • Fantastic

        ایران تو چی شانس داره که این دومیش باشه؟

      • یونس

        واقعا که حرفش درسته من میخوام به کسایی که موافق نیستم بگم که تا وقتی ما خودمون رو باور نداشته باشیم نمیشه انتظاری از بقیه کشور ها
        داشت

    • دیجم

      مرغ دم سیاه هم در حال انقراضه

    • ژیکال

      پس نسل انسان های بی وجدان کی منقرض میشه

    • بدون نام

      بخدا حیف است اینها انقراض شوند...نمیشه یه سری ازاین افراد که هم من میشناسم وهم شما وهم مردم میشناسند انقراض شوند...دیگه خسته شدیم از دستشان....

    • آرش میرمحمدی

      پلنگه،چه چشم قشنگه...

    • ارش

      لعنت به انسان که باعث نابودی این آفریده های زیبای خدا شده کاش میشد جمعیت انسان ها از این بیشتر نشه چون هرچی جمعیت بیشتر میشه محیط زیست بیشتر تخریب و نابود میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج