۷۸۰۲۶۲
۶۰ نظر
۵۰۰۲
۶۰ نظر
۵۰۰۲
پ

دلار دیگر بالا نمی‌رود، اما مسکن ظرفیت دارد

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که نه تنها دولت ایران بلکه دشمنان هم تمایل ندارند قیمت دلار در ایران بالا برود، گفت: معتقدم نرخ دلار روی عدد ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان تثبیت می‌شود و ظرفیت برای رونق بخش مسکن به وجود می‌آید.

خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که نه تنها دولت ایران بلکه دشمنان هم تمایل ندارند قیمت دلار در ایران بالا برود، گفت: معتقدم نرخ دلار روی عدد ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان تثبیت می‌شود و ظرفیت برای رونق بخش مسکن به وجود می‌آید.

بیت‌الله ستاریان اظهار کرد: بر اساس مطالعات، نرخ واقعی دلار در ایران باید ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان باشد. بنابراین هم‌اکنون دارای حباب است و طبیعتا باید تخلیه شود. این موضوع هم فقط خواست دولت ایران نیست بلکه دولت‌های متخاصم هم چندان تمایل ندارند قیمت دلار در ایران بالا باشد؛ زیرا بالا بودن نرخ ارز برای درازمدت به نفع ایران خواهد بود.

وی افزود: بازارهای ارز و طلا به عنوان دو بازار موازی همواره در نوسانات اقتصاد کلان به صورت کوتاه مدت سرمایه‌ها را به سمت خود می‌کشند و بعد از تخلیه این بازارها سرمایه‌ها وارد مسکن می‌شود. دلار و سکه در دوره‌ای که جاذب هستند به صورت کوتاه مدت منابعی را به سمت خود جذب می‌کنند و بعد با ارزش افزوده‌ای به بخش مسکن می‌رود.

این کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این سوال که بعضی می‌گویند با کاهش قیمت دلار، قیمت مسکن نیز پایین می‌آید و در مقابل، عده‌ای می‌گویند هم‌اکنون سرمایه‌ها به سمت مسکن می‌آید و قیمت‌ها بالا می‌رود تصریح کرد: هردو این نظریه‌ها به نوعی درست است. اگر دلار روی ۸۰۰۰ تومان بایستد در بخش مسکن هنوز ظرفیت جذب خواهد بود و رشد خواهد داشت و این رشد تا شش ماهه اول سال آینده ادامه پیدا می‌کند.

ستاریان ادامه داد: احتمال دیگر این‌که دلار از ۵۰۰۰ تومان پایین‌تر بیاید که در آن صورت تاثیرش در مسکن به صورت رکود خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که مسکن به نسبت دلار و سکه افزایش چندانی نداشته است، گفت: رشد قیمت ملک ۷۰ درصدی بوده در حالی که در بازار ارز جهش ۲۷۵ درصدی داشتیم. بنابراین مسکن با توجه به ماهیت دیرپذیر بودن باید خود را با قیمت ارز هماهنگ کند که این اتفاق در آینده رخ می‌دهد.

این کارشناس اقتصاد مسکن درباره پیش‌بینی از آینده قیمت دلار اظهار کرد: نرخ واقعی دلار در سبد ارزیابی کالاها ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان است. ولی با توجه به شرایط بازار تصور می‌کنم تا انتهای سال قیمت دلار به ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان برسد که در آن صورت مسکن رونق می‌گیرد. همیشه جابه‌جایی در این دو بازار به همین صورت بوده که با تخلیه حباب بازار ارز و طلا، سرمایه‌ها با فاصله‌ی زمانی وارد مسکن می‌شود.

به گفته ستاریان، هم‌اکنون بازارهای ارز و طلا به حد اشباع رسیده‌اند. قیمت ۱۹ هزار تومان دلار، حباب بود که از جنگ اقتصادی نشات می‌گرفت. این حباب منفی از جهاتی می‌تواند برای اقتصاد ما خوب باشد. طبیعتا دشمن می‌دانست دلار روی عدد ۱۹ هزار تومان بماند ما منافع بیشتری جذب می‌کنیم که فقط یکی از آنها درآمدهای صادراتی است و منافع زیاد دیگری هم در این بین وجود دارد.

بنابراین نه این‌که فقط دولت ایران بخواهد دلار را ارزان کند بلکه طرف مقابل هم دارد این برنامه‌ریزی را می‌کند و نمی‌گذارد روی عددهای بالا برود؛ زیرا این موضوع در یک ساله به نفع ایران خواهد شد و با وجود صدماتی که به وجود می‌آورد بسیاری از مشکلات ما را حل می‌کند.

قیمت مسکن پایتخت در شرایطی کماکان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد که معاملات در مسیر کاهش قرار دارد. با این وجود، در شهریورماه ۱۳۹۷ رکود افزایش ماهیانه و سالیانه قیمت مسکن طی شش ماه اخیر شکسته شد. آن‌طور که بانک مرکزی گزارش داد، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی شهر تهران ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۹.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۴.۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

معاملات اما همچون ماه‌های گذشته سیر نزولی داشته است. در شهریورماه ۱۳۹۷ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۳.۹ و ۳۳.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دلسوز

      همین افزایش ۷۹درصدی هم زیادچون خرید، مسکن خودش سنگین بود الان که دیگه اصلا نمیشه خونه خرید یا تغییر داد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این احمقها کارشناس اقتصادی هستند که وضعیت اقتصاد کشور به این وضع افتاده , مسکن بی دلیل و با قیمتهای احمقانه الان قیمتش حداقل 50 درصد بالاتر از قیمت عقلانی و واقعی خودش هست. الحمدلله که داره میاد پایین

    • بدون نام

      اسم خودت رو گذاشتی کارشناس
      توخیلی غلط کردی که مسکن ظرفیت داره ، مرتیکه نفهم اگر رب و روغن و....بره بالا درسته به ما فشار میاد ولی به اجبار کمتر مصرف می‌کنیم ولی مسکن چی ....تا ابد باید مستاجر باشیم
      بااین حقوق و درآمد و افزایش قیمت خونه چه کار کنیم
      از پارسال تا الان قیمت خونه سه برابر شده
      لعنت به تو وامثال تو و کسانی که تو گرونی مسکن نقش دارند
      کل کشور از گرونی دلار صحبت میکنند اما دریغ از مسکن
      آقا جان من مستاجرم چکار به دلار و طلا دارم

    • بدون نام

      زرشککڪ

    • بدون نام

      با این بازی دولت دلار اگه۱۰۰۰هم بشه معشت مردم بدتر میشه که بهتر نمیشه امروز مرغ وشیر با۳۰۰و۴۰۰تومن نسبت به روز قبل خریدم و اجناس بالا رفته به قبل بر نمیگردند اشکال کار قیمت دلار نیست بی ارزشی پولمونه

    • بدون نام

      کارشناس مغز فندقی آخه چجوری میشه مسکن رو با دلار و طلا مقایسه کرد، همین الانش مصرف کننده قدرت خرید نداره ، وای به حالی که اندازه دلار چهار برابر بشه، که به این کارشناسا مدرک میده آخه

    • مرادبیگ

      این تحلیلت تو حلقم معلومه که مدرکتو از دانشگاه ازاد تور قوز اباد گرفتی !

    • میثم

      قیمت مسکن اونقدر رشد کرده که دیگه خریدار پیدا نمیشه!

    • کارشناس اقتصادى

      زر نزن آقاى کارشتاس وقتى که نمى دونى ! کى گفته نرخ دلار بايستى بين 8تا 9 تومن باشه آدم نادان اگه اينطور بود که ارزش کارشناسى دولت رو نمى گذاشتن 4200 امثال شما جو تخيلى درست نکنن

    • صادق سلیمی

      یعنی دیگر گرانی نمیشود

    • بدون نام

      تا جایی که دلشون میخواد ببرن بالا! خریدار هم پیدا کنن!!!!!!
      مسکن مناسب خیلی وقته از سبد خرید قشر متوسط و ضعیف حذف شده

    • بدون نام

      واگذا رتون بخدا بدبختم کردین چندرغاز پول داشتم برای امور زندگیم ارزشش شده 5میلیون

    • بدون نام

      این سود جوی کاذب مسکن انگار سکته کرده که هذیان میگوید، چونکه در حال حاضر سرمایه داران در حال خروج از مسکن هستند، زیرا مستاجران از تهران فرار کرده اند و دیگر دلالها نمیتوانند خانه هابی را که میخرند با قیمت بالاتر به مستاجر بفروشند.

    • بدون نام

      ورود به بازار مسکن کار هر کس با سرمایه خرد نیست که انتظار رونق یا افزایش برای آن داشت. مسکن هم متغیرهای وابسته به ارز است و از ارزان شدن ارز که باعث پایین آمدن قیمت تمام شده ساخت میشود و قیمت مصالح را کاهش خواهد داد نمی‌توان نتیجه گرفت مسکن رونق و رشد قیمتی خواهد داشت. آدرس غلط ندهید.لطفا.

    • تبریز

      حتماً این کارشناس محترم در مسکن سرمایه گذاری کرده و دلش نمیاد مسکن ارزان بشه!!!!!!

    • بدون نام

      کاملا اشتباه است. مسکن هم دیگر جا ندارد. مسکن هم پایین خواهد آمد.

    • بدون نام

      یعنی.... در حد لالیگا.. اگه علم تو امثال تو کارساز بود که الان وضعیت مردم این نبود.. خودتونم نمیدونید چی میخواد بشه و فقط زر میزنید.. هر بچه ابتدایی هم میدونه همه چی در دست شرایطه.. عین سیل و زلزله .. بیاد خراب میکنه حالا به هر سمتی

    • بدون نام

      احتمالا انبوه سازه کارشناس محترم ۷۰درصد رشد بی سواد یعنی رکود مطللق ظرفیت افزایش قیمت داره می دونی ۷۰ درصد افزایش یعنی چی

    • بدون نام

      این اقا سکته ای صحبت میکند، چون نمیفهمد که وقتی دلال خانه میخرد میخواهد به قیمت بالاتر به مستاجر بفروشد که توان خرید نیست و در نهایت فروشنده باقی میماند و در واقع نه تنها چیزی از خانه های خالی و مورد فروش گم نمیشود، بلکه به حانه های مورد فروش و خالی هم اضافه میشود و کمکی به ساخت و ایجاد شغل و رفع بیکاری نمیکند.

    • بدون نام

      نويسنده محترم مقاله ،با حلوا حلوا دهان شيرين نميشه، بانك مركزي بايد دلار خرج كنه تا بشه بازار رو كنترل كنه
      وگرنه همه مردم ما كارشناس اقتصادي هستن

    • بدون نام

      این اقا نمیخواد بفهمد که قیمت مسکن به امید دلار چهل هزار تومانی بالا رفته و وقتی دلار به زیر ده هزار تومان برسد، یعنی بالا رفتن ارزش پول ملی و تا قیمت مسکن به کمتر از نصف نرسد سرمایه گذاری در مسکن ریسک بسیار خطرناکی خواهد بود و در سرمایه گذاری در مسکن مانند دلار نقد نیست که در چند ماه سرمایه ات برگردد و در مسکن ممکن است سرمایه دهها سال راکد باقی بماند که به عمر بنا و با افت قیمت همراه است و در نتیجه ضرر احتمالی ان بسیار زیاد است و خدا را خوش نمیاید که سرمایه دار را گول بزنیم و به تله بیاندازیم که مثلا رونق کاذب ویرانگر ایجاد کنیم تا نمایشی تبلیغ رونق کنیم.

    • خائن وطنی لجن تر از خائن خارجی

      ببینید چی میگه، میگه اگر قیمت دلار بالا باشه به نفع اقتصاد ایران هست، قضاوت با شما، ایشون اقتصاد دان هستند یا ......

    • بدون نام

      جناب کارشناس محترم ، آیا حاضرید در صورتی که برخلاف نظر جنابعالی دلار باز هم بالاتر برود خودتان را از بالای پل طبیعت به پایین پرت کنید ؟
      درغیر اینصورت هرکسی از جمله مادربزرگ من هم میتواند نظر کارشناسی غیر مسئولانه بدهد .

    • مهدی

      خخخخ جوک سال ...الان فصل رکود مسکن میشه احمق جان نه رونق

    • بدون نام

      یعنی میخوای مردم رو تحریک کنی که از بازار دلار به بازار مسکن کوچ کنند؟؟؟ یعنی نمیفهمی که با همین قیمتها هم مردم پول خرید مسکن ندارند؟!

    • بدون نام

      یعنی میخوای مردم رو تحریک کنی که از بازار دلار به بازار مسکن کوچ کنند؟؟؟ یعنی نمیفهمی که با همین قیمتها هم مردم پول خرید مسکن ندارند؟!

    • بدون نام

      ميخوام كه رونق نگيره با ايي گروني ميگه هنوز جا داره فكر جيب ما رو بكن جيبمون قدرت نداره

    • بدون نام

      شکر زیاد خوردی

    • بدون نام

      حباب مسکن خیلی زیاده چرا چرت می گی خدا اگر هست که هست بزنه به کمرت چرا نیازهای اساسی مردم را به دست گرفتین تا کمرشون را خرد کنید متاسفم برای کسی که حرفهای بی ارزش امثال تو را به خورد مردم ساده می ده با این اوضاع مردم بتوانند از پس شکمشون در بیایند هنر کردن مسکنات را قبرستونت کن چون خریدار ندارن و عمر نوح نداری که برات بمونند بزودی خدا به صاحبان واقعیش می رساند

    • ایرانی

      آقای ستاریان پدر ملت با این نظریه هاتون دراوردید دلار سه هزار تومان نهایتا باید هزار تومان رشد داشته باشد نه اینکه چهار برابر نگهش دارید این بازاری که درست کردید بازاریان ودلالان به هیچ وجه حاضر نیستند اجناس خود را ارزان تر بدهند حقم دارند چون دلار سه چهار برابر مانده اگرچه نظر شما سیاسیون این است که هر کس میتواند ازنظراقتصادی زندگی کند وهر کس که نمی تواند بمیرد

    • رضا

      مشخصه که کارنشناسی

    • بی نام

      چند خونه داری که تو فکر گرون شدنشی

    • بی نام

      تو رو به خدا نظر الکی ندید .بزار مردم زندگی کنن.یه کم تو فکر آخرت خودت باش

      پاسخ ها

      • کرمانشاه

        عزیز جون اگه اینا بفکر آخرت خودشون بودن وضعیت ما مردم این نبود! اگه اینا ۲۰درصد بیشترم نه باخدا بودن الان همه ی ما باید باوضع مالی خوب بدون استرس وناراحتی زندگی میکردیم. اینا از انسانیت چیزی به ارث نبردن !!! امیدوارم خداونداز سر تقصیراتشون نگذره . واز خدا میخوام به کوری چشم این حرامیان تمام گرفتاری هموطنانم رو رفع کنه .آمین .

    • بدون نام

      فکر کنم خونه هاش تو دستش باد کرده که شعر میگه مسکن کشش داره.مگه لاستیکه کش بیاد.

    • بدون نام

      چه نظریات آبکی

    • بدون نام

      من امروز دلار خریدم 8000تومن

    • بدون نام

      آخه بی عقل روانی مردم باید برن بانک بزن خونه بخرن؟یک سال دیگه این آپارتمان خراب شده اگه رشد داشته باشه باید ده نفر جمع بشن شاید بتونن یکواحد آپارتمان بگیرن! مسکن باید جزو کالایه مصرفی باشه نه سرمایه گزاری

    • بدون نام

      مسکن مسکن مسکن مسکن پدر ما رو در اورد به داد ما برسید

      پاسخ ها

      • حشمت

        تازه باز میخاد بره بالا عزیز

    • قدر شناس

      فقط بیمار بودن اقتصاد ایران و تاثیر پذیری از مولفه های کاذب خودش را نشان میدهد ،دلار همین الان ریال رو له کرده است افزایش زیادی داشته حدود 300درصد ،که مثلا تثبیت شده است آن هم با نیروی قهریه که بازم نشان از ضعف سیستم پولی و التهابات روانی مساله دارد،و این در دراز مدت سبب افت ریال در برابر ارزها ی دیگر مانند یورو ،یوان ،روبل ،دینار و درهم و عراقی و افغانی شده چون اقتصاد کشور آن پویایی لازم را برای افزایش قدرت ارز ایران ندارد ،و خود این مساله که تقویت بیشتر دلار در برابر ارزهای دیگر است آینده ای نه چندان روشن برای کشور خواهد شد،راه حل مساله افزایش توان اقتصاد داخلی بدون شعار و خروج کامل دولت و سازمانهای ديگر از بازار و تولید می باشد.

    • بدون نام

      بشین تا بیاد پایین
      بابا مردم بیچاره شدند تمام پس اندازشون ارزشش بهم ریخته نمیتونیم چکار کنیم دلار رو الان دارند ۱۴ میخرند
      امروز که همه میخریدند

    • بدون نام

      دلارُ شخم کردین حالا نوبت املاکِ

    • ب

      عججججججب. اظهار نظری. این آقا چیزی زده انگار میگه مسکن 70% رشد داشته که به اندازه دلار نبوده. برترینها اینا کی هستن که نظرات احمقانشونو منتشر میکنی؟ حیف انسان که به ی سری بگی

    • بدون نام

      نرخ دلار در ایران باید 1000تومان باشد.

      پاسخ ها

      • م ا

        نرخ دلار در ایران ۳۸۰۰تومن ولا غیر

    • بدون نام

      اگر شما به اصطلاح کار شناسها حرف نمیزدید چقدر خوب بود نمیدونم بابت این مصاحبه چقدر پول گرفتی یا خودت یکی از همان کسانی هستی که باعث بدبختی مردم شدی!!!

    • محمد سلطان

      اینها کارشناس نیستند.اینها گاو هم نمیتوانند ببرند چرا.دولت هنوز بعد از ۴۰سال وابسته است به امریکا.

    • ب

      چقد ر پروووووو هستین شما. هنوز ظرفیت دارد ؟ یعنی,سیر نشدین هنوز؟

    • بدون نام

      مدیر محترم سایت خواهشا اراجیف این اشخاص به اصطلاح کارشناس و در اصل دلال و خائن را جاپ تکنید به خدا اینها دشمن مردم هستن . گرگهایی هستن در لباس میش . اینها سخنگوی تاحرها و دلالها و ثروتمندان و مفسدین اقتصادی هستن . اینها از مقامشون سو استفاده کرده و دنیا را به خاطر پول کثیف بر آخرت ترجیح میدهند .

    • بدون نام

      مردم با دلار چهار هزار تومنی هم با خفت زندگی میکردن اونوقت بعضی افراد بی دین و پول پرست دهان گشادشون را باز میکنن و حیلی ریلکس میگن دلار ده یازده هزار تومنی . واقعا ننگ بر این اشخاص که مرفهانی بیدرد هستن که از فقر و بدبختی مردم بیخبر هستن

    • بدون نام

      مسکن قبلا به اندازه کافی گرون شده، قطعا مسکن درچندسال آینده در رکود خواهدماند

    • م ا

      این کارشناس چی میگه فکر کنم زیاد خورده هذیان میگه اخه مردک مسکن جه ظر فیتی داره پدر مردم درااوروید با این حرفا

    • طاها سلیمی

      چند واحد مسکونی برای فروش داری یه ارزن انصاف هم خوبه ما مستاجربم میخوایم خونه بخریم مسکن دوبرابر ونیم اضافه شده باز میگی کمه

    • بدون نام

      مرگ بر آمریکا مرگ مردم را در پی دارد و آمریکا و اسرائیل گردن کلفت تر و پیشرفته تر میشوند

    • بدون نام

      کارنشناس عزیز! آخرین بار که رفتی به املاک ها سر زدی، چند سال قبل بود؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
      اینو بدون که بازار دلار و خودرو سقوط کرد و در آینده نزدیک بازار مسکن نابود میشه و دلال ها و محتکرهایی مثل تو کاسه گدایی به دست خواهند گرفت.
      زمان انتقام خداوند نزدیک است.

    • بدون نام

      سرمایه ها در بخش های دیگر فقل شده به سمت مسکن نمی اید

    • بهزاد

      این کارشناس نیست این بسازبفروش است مرگ بر این کارشناس کثیف از خدا بیخبر سرمایه دار دشمن مردم فقیر مرگ بر این کارشناس مرگ بر این کارنشناس

    • بهزاد

      این یارو کجاش کارشناس است این نامرد بیشتر شبیح دلال مسکن است تا کارشناس خدا کنه این کارنشناس هیچ وقت به هیچ مقامی نرسه چون اگر برسه مردم که بیچاره هستن بیچاره تر میشدند مرگ بر کارشناس دلال مسکن

    • بدون نام

      تو اینکه تو یه کارشناس احمق هستی هیچ شکی ندارم...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج