۷۸۵۴۸۷
۹ نظر
۵۰۰۵
۹ نظر
۵۰۰۵
پ

«هامون» مُرد از بس که جان ندارد!

در چند سال گذشته خبر کم آب شدن و خشک شدن تالاب بین المللی «هامون» گاه‌و‌بیگاه به صدر اخبار آمده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، با‌این‌حال همیشه کور‌سویی از امید وجود داشت تا شاید از طریق راهکاره‌هایی چون دی‍پلماسی سیاسی و مذاکره با دولت افغانستان بار دیگرخون رگ‌های این شریان حیاتی مهم جنوب شرق ساری و جاری شود؛ اما دریغ که چنین نشد.

روزنامه همدلی: در چند سال گذشته خبر کم آب شدن و خشک شدن تالاب بین المللی «هامون» گاه‌و‌بیگاه به صدر اخبار آمده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، با‌این‌حال همیشه کور‌سویی از امید وجود داشت تا شاید از طریق راهکاره‌هایی چون دی‍پلماسی سیاسی و مذاکره با دولت افغانستان بار دیگرخون رگ‌های این شریان حیاتی مهم جنوب شرق ساری و جاری شود؛ اما دریغ که چنین نشد.

این سد سازی های دهه های اخیر سبب شده تا چرخه طبیعی انتقال آب از هیرمند به تالاب هامون متوقف و هامون دچار یک چالش زیست محیطی شود. چالشی که در ۱۸ سال اخیر گریبان هامون را گرفته و موجب شده تا هامون برای زنده ماندن در برزخ مرگ و زندگی دست و پا بزند.

«عیسی کلانتری»، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست کارگروه احیای تالاب هامون و مقابله با گرد و غبار سیستان و بلوچستان با بیان جمله « هامون دیگر هامون نمی‌شود» تلویحا پایان هامون را اعلام کرد. وی گفت: مردم باید قبول کنند که هامون دیگر آن هامون پر آب سال های گذشته نخواهد بود و هیچ وقت این اتفاق نمی افتد. آیا این سخن کلانتری به معنای «پایان هامون» نیست؟

«هامون» مُرد از بس که جان ندارد!

پایان هامون یک جمله ساده نیست. پایان هامون یعنی اینکه سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و ارومیه و هفتمین تالاب بین المللی جهان که نامی به درازای تاریخ ایران را با خود یدک می کشد و روزگاری ایستگاه زمستان‌گذرانی 186گونه پرنده مهاجر بود امروزه به بیابانی به وسعت 570هزار هکتار تبدیل شده است!

اگر هامون خشک شده باشد باید پرسید کسانی که معیشت‌شان در درازای تاریخ به این تالاب مهم گره خورده باید چه کنند؟ بر اساس گزارشات رسیده موج مهاجرت از سیستان چند سالی است که بی وقفه در جریان است. آیا مرگ هامون بخش‌هایی بزرگ از سیستان را متروکه خواهد کرد؟

نابودی هامون یعنی اینکه دیگر نیزاری نیست که صید و دامی وجود داشته باشد، دیگر علوفه‌ای در کار نخواهد بود و به تبع آن دیگر جاندارانی نظیر ‍پستانداران و آبزیان و ... نیز از بین می روند. پایان هامون به معنای مهاجرت خیل عظیمی از هامون نشینان به شهرهای دور و نزدیک است. اما هنوز کسانی مهاجرت نکرده و مانده اند، بسا که این مادر اسطوره ای بار دیگر جان بگیرد. آنها به آسمان چشم دوخته‌اند، به این امید بارانی ببارد یا مسئولان دیپلماسی کشور مقامات افغانی را مجاب کنند که راه بر حقابه‌های هامون باز کنند.

واقعیت این است، استان سیستان و بلوچستان سال‌هاست با بحران آب مواجه است. نرخ بارش سال به سال‌ کم‌تر می‌شود و سازمان هواشناسی نیز خبرهای خوبی برای ساکنان تشنه این استان ندارد. گزارش سازمان هواشناسی حکایت از سیر نزولی باران دارد، و این به معنای کاهش منابع سطحی آب و سفره‌های زیززمینی است.

اگر چه استان سیستان و بلوچستان به خاطر شرایط خاص جغرافیایی همواره مستعد طوفان‌های شن بوده است، اما کم آبی و خشکسالی چند سال اخیرکانون‌های گرد و غبار جدیدی را ایجاد کرده است. کانون‌های گرد و غبار با بادهای 120 روزه سیستان دست به دست هم دادند و استان سیستان و بلوچستان را در صدر جدول بیماری‌های تنفسی و ریوی از جمله بیماری سل قرار داده است. دیروز مهشید ناصحی، رئیس اداره کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت،استان سیستان و بلوچستان و گلستان را در صدر استان‌های که بیشترین آمار قربانیان سل دارد را اعلام کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سلام آقای کلانتری آیا جرات داری درباره دریاچه ارومیه هم همین طور حرف بزنی و پایان حیاتش را اعلام کنید سیستان کسی را ندارد که از آن دفاع کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و بختگان و دریاچه طشک و کمیجان وکافتر ومهارلو و پریشان

    • بدون نام

      سلام یکی از الطافی که شامل حال هامون و مردم مظلوم سیستان شد انتقال نادرست آب به زاهدان جهت مصارف شهری می باشد، بی کفایتی وعدم آینده نگری درخصوص آینده ی مردم و تالاب هامون ودامداری و کشاورزی و طبیعت و گردشگری و کوچ اجباری مردم چیزی نیست که بخواهند بار آن را به گردن طبیعت بیندازند ، اگر حدود 500هزارنفر مصرفی آب در سیستان می ماند آیا امروز هامون را باید مرده می خواندند؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!

    • زاده ی وطن

      هامون مرد از بی عرضگی مسئولین .

    • بدون نام

      توخشکسالیها ده درهم مقصرمسئولان هستندمگه مسئولان باران اختراع کنند.هرچندهم مدیریت باشدولی ازخداطلب باران کنید

    • ح

      فقط اونجاش قشنگه که می که از مسئولین افغانستان خواهش کنن حق آبه های هامون را باز کنن

      چند ملیون شون اینجا از همه مزایا برخوردار هستن
      بقیه شون هم اونطرف آب را بستن

    • بدون نام

      سلام مردم ما در سیستان آب برای خوردن ندارند بعضی از روستاها روزی یک ساعت آب شرب دارند ولی به لطف دولت اصلاحات کل آب به زاهدان انتقال می‌شود از بس آب زیاده خط دوم هم به همین زودی افتتاح میشود خدایا خودت بداد ما برس

    • هادی خواجه

      من خودم سیستانیم....و دارم میبینم چه رنجی میکشن مردم این منطقه
      منطقه ای ک زمانی لذت میبردی از دیدنش...الان شده جهنمی برای زندگی مردم...اگ واقعا کسی بفکر منطقه نیست بکل بیان با خاک یکسان کنن. اینجوری فک کنم ب نفعشونم باشه، دغدغه هامونم از بین میره برا مسئولان توانمند

    • بدون نام

      همه ایران خشک میشود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج