۷۸۷۶۳۱
۶۵ نظر
۵۰۰۹
۶۵ نظر
۵۰۰۹
پ

رشد ۷۴ درصدی قیمت‌ها در بازار مسکن

بازار مسکن در آستانه‌ی تغییر وزیر این حوزه، تحت تاثیر نوسانات ارزی و اثرات اقتصاد کلان ۷۴ درصد رشد قیمت یافته است.

ایسنا نوشت: بازار مسکن در آستانه‌ی تغییر وزیر این حوزه، تحت تاثیر نوسانات ارزی و اثرات اقتصاد کلان ۷۴ درصد رشد قیمت یافته است.

طی یک سال منتهی به شهریورماه امسال قیمت مسکن شهر تهران ۷۴ درصد رشد داشته است. این آمار احتمالا در مهرماه افزایش بیشتری را نشان خواهد داد. این بیشترین میزان رشد قیمت طی پنج سال اخیر بوده است. این اتفاق در شرایطی رخ داده که در سمت تقاضای واقعی خرید مسکن، اتفاق قابل توجهی رخ نداده و هم‌اکنون میزان اثرگذاری سقف تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین از ۵۰ درصد سال گذشته به ۲۶ درصد رسیده است. شرایط جدید نشان می‌دهد که آینده این بازار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وزارت راه و شهرسازی به مدیریت عباس آخوندی طی پنج سال اخیر که او در این مسند حضور داشت با توجه به قرار داشتن در رکود، ثبات قیمت را تجربه کرد. اما همه چیز از آذرماه ۱۳۹۶ تغییر کرد. به دنبال رشد یکباره قیمت ارز و طلا، مسکن نیز که بازاری دیرپذیر محسوب می‌شود با رشد قیمت مواجه شد.

البته نه به اندازه‌ی بازارهای رقیب. در شرایط فعلی عده‌ای از کارشناسان می‌گویند مسکن در نهایت خود را با نرخ دلار و سکه هماهنگ می‌کند اما برخی دیگر معتقدند که در همین حد هم قیمت مسکن دارای حباب است و ظرفیت رشد بیش از این مقدار را ندارد. هم‌اکنون قیمت دلار نسبت به ابتدای سال قبل ۲۳۷ درصد، سکه ۲۵۰ درصد و مسکن ۷۴ درصد رشد یافته‌اند.

رشد ۷۴ درصدی قیمت‌ها در بازار مسکن

سرعت گرفتن رشد ماهیانه قیمت مسکن

قیمت مسکن پایتخت در شرایطی کماکان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد که معاملات در مسیر کاهش قرار دارد. با این وجود، در شهریورماه ۱۳۹۷ رکود افزایش ماهیانه و سالیانه قیمت مسکن طی شش ماه اخیر شکسته شد. آن‌طور که بانک مرکزی گزارش داد، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی شهر تهران هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۹.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۴.۱ درصد رشد نشان می‌دهد. معاملات اما همچون ماه‌های گذشته سیر نزولی داشته است.

در شهریورماه ۱۳۹۷ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۳.۹ و ۳۳.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این شرایط بعضی معتقدند هرچه قیمت مسکن متاثر از رشد بازارهای ارز و سکه بالا برود رکود بازار مسکن عمیق‌تر می‌شود.

مهدی سلطان‌محمدی در این خصوص می‌گوید: رابطه‌ی ارز و مسکن دوگانه است؛ بدین صورت که بازار ارز هم تاثیر منفی و هم تاثیر مثبت بر بازار مسکن می‌گذارد. از یک بعد دلار به عنوان رقیب مسکن، وقتی که برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌شود طبیعتا اقبال به مسکن کاهش می‌یابد؛ زیرا مسکن کالایی است که تغییرات کندی دارد، بنابراین سرمایه‌گذاران در کوتاه مدت تمایل دارند به سمت دلار، ‌طلا و بورس بروند. از سوی دیگر افزایش دلار علامتی می‌دهد که ارزش ریال دارد کاهش می‌یابد، انتظارات تورمی بالاست و در چنین شرایطی بخشی از توجهات برای حفظ ارزش خرید سرمایه‌های قبلی خانوار به سمت مسکن می‌رود.

از این زاویه می‌توان گفت که افزایش قیمت دلار با افزایش قیمت مسکن همبستگی مثبتی دارد. مضافا این‌که نهاده‌های تولید مسکن مثل مصالح فلزی و اقلام وارداتی متاثر از نرخ دلار هستند که آن هم تاثیر مثبت در قیمت مسکن دارد. بنابراین رابطه ارز و مسکن به این نحو است که در کوتاه مدت که شیب افزایش قیمت دلار بالاست، مسکن نمی‌تواند همپای آن جلو برود ولی در طولانی مدت، خود را با آن تطبیق می‌دهد.

وزیر آینده، بخش مسکن را به آرامش برساند

دبیرکانون انبوه‌سازان با بیان این‌که منابع بخش مسکن به جای صندوق پس‌انداز مسکن یکم، باید به دو حوزه تولید و بازآفرینی اختصاص یابد گفت: بخش تولید مسکن شرایط سختی را می‌گذراند و وزیر آینده اگر این حوزه را به آرامش برساند ما از او حمایت می‌کنیم.

فرشید پورحاجت اظهار کرد: به عنوان یک فعال حوزه مسکن، انتظاری جز این نداریم که آقای اسلامی یا هر شخصی که به عنوان وزیر انتخاب می‌شود شرایط را برای بهبود تولید مسکن در کشور فراهم کند. هم‌اکنون حوزه ساخت و ساز در رکود به سر می‌برد و شرایط سختی دارد. در حوزه بافت فرسوده برای استفاده از صندوق توسعه ملی پیشنهاد دادیم که خوشبختانه دیروز تفاهم‌نامه آن انجام شد.

در این حوزه می‌شود هزینه‌های تولید را کاهش داد. اما مصوباتی که بعضا در مجلس دنبال می‌شود و نیز سمت و سوی تسهیلات، برای حوزه تولید کفایت نمی‌کند. منابع به سمت استفاده از صندوق‌های پس‌انداز مسکن یکم سوق یافته که در آینده چالش خود را خواهد داشت. بنابراین حتما باید در استفاده از صندوق توسعه ملی برای بافت فرسوده تمهیدات لازم صورت گیرد.

وی با بیان این‌که بخش تولید، ابتدا باید وارد فرآیند بازآفرینی شود گفت: در مرحله‌ی دوم، واحدها در قالب فروش اقساطی و صندوق‌های پس‌انداز مسکن یکم به خریداران واگذار شود. این سیاست الان وجود ندارد و صندوق توسعه ملی عملا به سمت صندوق پس‌انداز مسکن یکم و خرید مسکن شیفت پیدا کرده است. علت این است که دولت و مجلس به درستی نظرات بخش خصوصی را رعایت نکردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ssss

      بعد خبر تیتر میزنه که..کاهش آمار طلاق در ایران...آخه مگه با این گرانی کسی ازدواج میکنه که طلاق بگیرن...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهتر من بساز بفروشم متری 1700 پام ابخورده تا 6 ماه پیش 2 میلیون باید التماس میکردی نمیبردن الان 5 ملیون التماس میکنن نمیدم خخخخخخ

      • بدون نام

        ۲:۱۲
        تو که راست میگی همون پارسالشم تو رکود بود مسکن کلا چند ساله تو رکوده متری ۲ تومنی رو تازه خوب میخریدن تو رکود همون پارسالم ۵ تومنی کمتر فروش داشت وای به امسال که کلا مردم تو هزینه های زندگیشون موندن

    • خدارحمتش کنه...

      ایران رونابودکردید.آمارهم میدید!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آمارشون به درد خودشون می خورد

    • رضا

      ما رو بگو
      به احمدی نژاد فحش میدادیم
      حالا رو ببین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قیمت مسکن بعد از افزایش هییچ وقت پایین نیامده ولی این بار در ایران قیمتها پایین خواهد امد بعنی فروشنده های حریصی که الکی الکی قیمتهارابالا بردن این بار دستشون در حنا خواهد ماند

      • بدون نام

        دوره احمدی نژاد ملت تا حدی بودجه ش رو داشتن خونه خریدن به همین جهت قیمت ها بالا رفت اما الان با این دستمزد و حقوق ها، مسکن فعلا در رکود خواهد بود

    • علی

      یه سریا که خیلی دوست دارن قیمت مسکن بره بالا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من مسکن خریدم ولی خدا شاهده دلم میخواد همه چیز ارزون بشه. مهم فقط خلاصی از اجاره نشینی بود دیگه مهم نیست گرون بشه یا ارزون

    • بدون نام

      الان هیچ خرید و فروشی نیست، چی برسه به اینکه بخوان بازم قیمت رو افزایش بدن!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا دوست من .قدرت خرید نیس

      • سعید

        با اینکه خرید و فروش نیست اما باز هم دارن قیمت رو بالا میبرن. خدا لعنت کنه هر چی بساز بفروشه. اردیبهشت رفتم یه آپارتمان بخرم می گفت متری 3 میلیون. الان دیدم تو سایت دیوار عکس همون آپارتمانو زده بود متری 6 میلیون و صد هزار تومن. آهای مسئولین برید بمیرید بهتره.

      • بدون نام

        قیمت مسکن بستگی به خیلی موارد داره که فقط یکیش تقاضا هست .مواردی چون زمین پروانه ساخت نیروی انسانی مصالح انشعابات پایان کار آتش نشانی و....در قیمت مسکن تاثیر گذارند

    • بدون نام

      چند وقت پيش يه برنامه اي كه راجع به ساخت و ساز تو كانادا بود نشون ميداد كه اگر مالك خونه اي رو با يه قيمت مشخص براي فروش بذاره و براي چند هفته مشتري نداشته باشه قيمت رو بايد كاهش بده جالب اينجاست كه چند تا خونه رو تو تهران ديديم دو ساله براش مشتري پيدا نشده الان كه رفتيم فروشنده خونه رو گرونتر كرده!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرص و طمع انتهایی نداره

      • سعید

        خدا لعنتشون کنه. رشد قیمت ها بالای صد در صد. ولی حقوق ها رو دارن از این ور و اونورش میزنن و کم میکنن. خدا لعنتتون کنه

      • بدون نام

        اینا مجبورن بالاخره به هون قیمت سابق بفروشن تازه اگه بتونن بفروشن باید کلاهشون را هم بندازن هوا

      • بدون نام

        اگه ايران كانادا بود كه خاوري كانادا از كانادا اختلاس ميكرد ميومد ايران الان ايران پر از آقازاده هاي كانادايي بود!
        هرچند كانادا نه خاوري داره نه آقازاده وگرنه كانادا نميشد.

    • بدون نام

      اگر خودرو گوشی بالا رفت خرید و فروش شد خونه هم میشه عمرا رکود کامله مردم پول ندارن جو میدن گرون میکنن میمونن توش دلال ارز مسکن خودرو املاک صراف از خون مردم درامد دارن

      پاسخ ها

      • سعید

        نمیدونم این مردم نادون چرا وقتی یه چیزی گرون میشه حمله میکنن و بیشتر میخرن. از ماست که بر ماست

    • بدون نام

      ماکه نه خونه داریم نه خونه دار میشیم. گرون بشه تا برسه به فضا والااااا

      پاسخ ها

      • e123

        اشتباه مثبت دادم
        هرچی گرون بشه صاحب خونه ها هم کرایه رو میبرن بالاتر

    • بدون نام

      هیچ دولتی برنامه برای کنترل قیمت و مستاجر خونه به دوش نداره مسکن مهر هم خیلی مهر و محبت داشت تو بیابان کوه دور افتاده بدون دسترسی درست بی کیفیت ساختن خیلی هم منتظرن هنوز تاسف برای دولت ها

    • aap

      نوش جونمون.بدتر از اینا حقمونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه بوته کاهو و نیم کیلو گوجه خریدم 6000... خدایا به داد مردم ایران برس

      • بدون نام

        وقتی مردم ایران غیرت ندارن خدا هم میگه بدتر از این سرتون بیاد تا بلاخره غیرت پیدا کنید

    • محمد گیلانی

      سلطان مسکن را پیدا کنید چرا که اوست که قیمت ها را باب مسکن و مصالح ساختمانی تعیین می کند منتهی مصالح را به سختی می توان پنهان کرد و یا به خارج از کشور منتقل نمود علی ایحال مافیای مسکن مهمترین عامل گرانی در این بخش می باشد .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان که سلطان سکه رو گرفتن و میخوان اعدام کنن چه فرقی کرد بحال ماها که بخوان سلطان خونه رو پیدا کنن!!!!! قشر ضعیف همیشه بدبخته چه مسبب رو بگیرن چه نگیرن

    • خودمم

      توی این مملکت تنها چیزی که رشد می‌کنه فقط قیمتاس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رشدی در کار نیست فقط درشهرهای بزرگ یه خرده افزایش قیمت داشته اون هم خریدار نیست

      • بدون نام

        کاربر ۱۲.۵۰ حالت خوبه؟؟ اهل کجایی که اینقدر شوتی؟؟ فقط یذره افزایش قیمت بوده؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      کمتر دروغ بگید بیشتر مردم پول ندارن که خونه بخرن ،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاربر۴۹"۱۷تقریبا ۷ماهه یه خونه ۳۰۰م رو ۵۰م پایین تراز ارزش واقعیش گذاشتم کسی نمیخره تا یه ماه دیگه چکم برگشت میخوره نمیدونم اونایی که میگند 70درصد افزایش قیمت داشته دقیقا کجا رو میگن شاید دارن منظورشون زمین نیست دارن تو مریخ خرید فروش میکنن من خبر ندارم

    • حمید رضا جانه

      دوود این گرونی ها فقط تو چشم جوونامیره

    • بدون نام

      ...خداروشکر ک کسی نمیتونه مال دنیارو با خودش ببره. ایشالا ک هر چه زودتر هرکی ظلم میکنه ریششو خدا قطع کنه

    • بدون نام

      عجب صبری خدادارد وعجب رویی جماعت دارند خداوکیلی جایی درایران مانده که ویران نشده باشدخجالت نمی کشید ....

    • بدون نام

      ای وای و ای داد از این عمری که به سرعت داره از بین میره.
      چقدر اندوهناکه که ما مردم این کشور در حالیکه موهبت به دنیا اومدن و زندگی کردن ، فقط یکبار برای هر انسانی پیش میاد ، نمیتونیم با آرامشی نسبی با لااقل حداقل های لازم برای یک زندگی معمولی هم داشته باشیم..
      چقدر زندگی برامون سخت و عذاب آور شده..براستی این مردم برای همین چند صباحی که عمرشون به دنیاست ،مگر چه توقع خارج از عرفی دارن؟!؟
      مگر هر انسانی چند بار شانس به دنیا اومدن و زندگی رو دارن؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین . عمر گرانمایه در این صرف شد که چه خورم صیف وچه پوشم شتا.
        اگه زندگی بر اینه پس مرگبر بر این زندگی

    • بدون نام

      وام اولی ا که قدرت خریدشون به صفر رسید کجا 26 درصده؟
      با 160 تومن کجا مسکن میدن بخریم

      حیف پولی که یکسال گذاشتیم بانک اگه با همون 80 تومن دلار یا سکه خریده بودیم الان نیاز نبود وامی بگیریم که عملا چیزی نمیشه خرید علاوه بر اون 12 سال هم قسط بدیم

    • بدون نام

      مسکن چندین سال دررکود کامل خواهد ماند بیشتر مردم تو ما یحتاج زندگی خودشان هم مونده اند چه برسه مسکن بخرن باید تقاظا بیشتر بشه تا مسکن افزایش پیدا کنه واین هم بستگی به اقتصاد ودر آمد مردم داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شایدم طی چند ماه همه چیز زیر و رو بشه. بستگی به غیرت مردم داره

      • بدون نام

        کاربر ۱۷:۵۱ سال ۵۷ هم یه عده مثل تو غیرتی شده بودن مردم سوریه و لیبی و ...هم مردم غیرت دارن از بد بدتر و دیدن که تو ندیدی تویی که تحمل تورم و نداری تحمل جنگ داخلی رو داری

    • بدون نام

      برای هر مسکنی به راحتی خریدار پیدا نمى شه چون قیمت مشخصی ندارد و تقاضا هم محدود است به پایین ترین قیمت میخرند

    • بدون نام

      دولت هم که کلا خوابه!

    • بدون نام

      تا وقتی که حقوق کارمندان وکارگران افزایش نکرده باشد وتورم پایین نیاید بخش مسکن در رکود جدی تر خواهد بود یابهتره بگم پس اندازی برای مسکن برامون نمی مونه

    • بدون نام

      در هر کشوری که ثروت ها در دستان ۴ الی ۵ درصد متمرکز شده باشد و درآمد سرانه نسبت به کشور های پیشرفته حداقل باشد و ۹۵ درصد در آمد هایی در حد خط فقر داشته باشند ، مسلم است که علاوه بر اینکه مسکن در رکود به سر می برد حتی کارخانه های نوشابه سازی هم ضرر می دهند و در نهایت آن کشور در همه زمینه هاراه سقوط را طی خواهد نمود لذا تا دیر نشده است باید مسئولین و نخبگان در فکر چاره ای باشند.

    • بدون نام

      سودش برای بساز و بفروش هایی که سال قبل میلگرد را 2100خریدند حالا با قیمت 5500 روی قیمت مسکن سودشان دریافت می کنند

    • بدون نام

      بازار مسکن نابود است
      نابود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان سرمایه گزاری درمسکن حماقته بهترین سرمایه واسه آدم فقط پول نقد هست

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه همه اونایی رو که زندگی رو به این مردم سخت کردن
      خدایا خودت به داد هموطنام برس به زندگیشون آرامش و برکت بده . آمین

    • بدون نام

      بی لیاقتی مسوولان تا چه اندازه هست خدایا!

    • بدون نام

      مگر خدا به فریاد این ملت برسه وگرنه اینا که خودشون کاخ نشینن دلشون به حال کسی نمبیوزه

    • بدون نام

      دولت سبز و بنفش با ایران چه کردیییییییی:)))

    • بدون نام

      کل اقتصاد مملکت رو هواست اونوقت شما دنبال آرامش در بازار مسکن هستین؟ مگه بخش مسکن جدا از اقتصاد این مملکته؟

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه باعث وبانیشو

    • پیمان

      قیمت الکی بالا اشتباهه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قیمت ها تو کاغذ بالاست در واقعیت کمتر ازاین است

    • بدون نام

      خیلی نامردین
      جونیمونو به فنا دادین

    • بدون نام

      آپارتمان در دی ماه 96 نوساز در تمام مناطق تهران تا مهر ماه 97 ّّصدوبیست درصد رشد یا بهتر گران تر شده. آمار غلط به خورد مردم ندید. عاملش گران کردن ارز توسط دولت بی تدبیر است.

    • بدون نام

      ای کاش آقای روحانی جای هزینه برای اتاق فکر برای گول زدن مردم این وقت و هزینه رو خرج مردم میکرد حداقل یه خرده جلو تر بود چه انتظاری میشه از قومی داشت که حیله گرن مکار چه حیف شد که دین و خرجش کردن ببینید مردم به چه روزی بیفتند به سال نمیکشه

    • بدون نام

      مسئولین گرامی بی کفایت هستند درست!!!
      اما قبول کنید مردم ایران هم خیلی ... هستند
      آقا یکم انصاف داشته باشید،
      صاحب خونه ها کرایه ها رو قشنگ سه برابر کردن
      حالا تورم هست تو هم باید از این تورم سود ببری؟؟؟
      شرفت کجا رفت هموطن؟
      به چه قیمت آخه؟

    • بی نام

      نابود شدیم رف

    • امیر

      علی برکت الله

    • بی نام

      هر کی تو فکر خودشه. ‌‌‌
      کامیون دارا اعتصاب کردن،کرایه رو گرون کردن....به ضرر مردم شد
      حالا دانشجویان که امید اول مملکتند، اعتصاب کردن برا وضع بد غذا.....این همه مشکل خدا وکیلی روتون شد؟
      معلم ها هم که اعتصاب کردن.
      شما کارمندان هم که به خاطر حقوقتان نا رازی هستید
      پس الباقی مردم چی ؟؟؟؟
      گرونی مردم رو بیچاره کرده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج