۷۹۲۹۳۹
۲۷ نظر
۵۱۹۵
۲۷ نظر
۵۱۹۵
پ

گزارشگران ایرانی؛ صداهای فوتبال‌کُش!

یکی از جدیدترین انتظارهای فوتبالی، لحظه‌شماری برای اعلام نام گزارشگر بازی هاست. اگر نام عادل فردوسی پور از درون گردونه شبکه ۳ بیرون بیاید، کانال‌های هواداران نفسی به راحت می‌کشند، ولی امان از روزی که صحبت از گزارشگرانِ نامحبوبی مثل علیرضا علیفر، محمد سیانکی و البته جواد خیابانی باشد.

روزنامه همدلی - مهدی فیضی‌صفت: یکی از جدیدترین انتظارهای فوتبالی، لحظه‌شماری برای اعلام نام گزارشگر بازی هاست؛ کانال‌های تلگرامی و حتی خبرگزاری های رسمی کورس می‌گذارند تا زودتر از بقیه اعلام کنند صدای چه کسی قرار است با هیجانِ فوتبال همراه شود. اگر نام عادل فردوسی پور از درون گردونه شبکه ۳ بیرون بیاید، کانال های هواداران نفسی به راحت می کشند ولی امان از روزی که صحبت از گزارشگرانِ نامحبوبی مثل علیرضا علیفر، محمد سیانکی و البته جواد خیابانی باشد.

ادامه روند نزولی خیابانی

وقتی به صورت رسمی اعلام شد جواد خیابانی همراه با کاروان تیم فوتبال پرسپولیس به ژاپن سفر کرده تا بازی رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا مقابل «کاشیما آنتلرز» را گزارش کند، آهِ حسرت از نهاد هواداران تیم سرخ پوش پایتخت بلند شد. خیابانی در سال های اخیر نشان داده هیچ علاقه ای ندارد اطلاعات فوتبالی‌اش را به‌روز کند و اصلا برایش مهم نیست نام بازیکنان را هم اشتباه بگوید.

گزارشگران ایرانی؛ صداهای فوتبال‌کُش!

وقتی حدود یک نیمه ارتباط با خیابانی قطع شد، بسیاری از مردم در شبکه های مجازی از خوشحالی سر از پا نمی‌شناختند! بماند که برای چنین بازی مهمی، تمهیدات لازم سخت افزاری در نظر گرفته نشد تا اتفاقات غیر منتظره رخ ندهد.

سرهنگ علیفر هم انگار کمین کرده تا خواب را از چشم بینندگان بدزد و با فریادی ناگهانی بگوید «توی دروازه»! پیمان یوسفی که گویی تاریخ بیهقی را برای مخاطبان روایت می کند و به لطایف الحیلی در حال گزارش بازی است. سیانکی و میرزایی هم به قدری از صحنه ها جا می مانند و شورِ بازی را می کُشند که هوادارانِ نشسته در خانه برای شان تفاوتی ندارد بازی را با صدا بشنوند یا بدونِ صدا.

دایره بسته

خیابانی اما پدیده ای است متفاوت، بعد از مصاحبه عجیبش با سرمربی تیم ملی فوتبال بولیوی و سوال حیرت انگیزش که در هیچ یک از قواعد زبان انگلیسی نمی گنجید، با کج سلیقگی مدیران سازمان صدا و سیما راهی ژاپن شد؛ مدیرانی که انگار تعمدی دارند برای لج‌بازی با مخاطبانِ در حال ریزش خود. وقتی سه هفته آنتن را از برنامه 20 ساله «نود» دریغ کردند، نشان دادند سلیقه مخاطب برای شان در صدر فهرست اولویت ها نیست.

نکته قابل تامل این که دایره گزارشگران فوتبالی رسانه ملی بسیار محدود است و در یک دهه گذشته به ندرت چهره ای توانسته خود را وارد حلقه کند. در سال های اخیر تنها محمدحسین میثاقی توانسته خود را به جمع گزارشگران و مجریان فوتبالی صدا و سیما اضافه کند. اما مهم این است که او هم به واسطه دوستی با عادل فردوسی پور و سال ها تلاش شبانه روزی در برنامه نود موفق شد جایگاهی در میان گزارشگران ثابت و تکراری پیدا کند.

کدام آقای گزارشگر؟

چند سالی مسابقه ای در ایام عید نوروز به روی آنتن شبکه سه رفت که قصد داشت استعدادیابی کرده و چهره های جدیدی را به دنیای گزارشگری معرفی کند اما این برنامه هم خروجی خاصی نداشت و باز هم گزارش های فوتبالی میان همان گزارشگران همیشگی دست به دست شد.

گزارشگران ایرانی؛ صداهای فوتبال‌کُش!

وقتی از چند مخاطب جدی فوتبال پرسیدیم صدا و گزارش کدام گزارشگر ایرانی را ترجیح می دهند، انتخاب‌شان عادل فردوسی‌پور بود و البته ترجیح شان زمان گزارشِ گزارشگرانی مانند علیفر، سیانکی و خیابانی این بود که صدای تلویزیون را قطع کنند! این روزها بعد از بازی های آسیایی پرسپولیس و حتی رقابت‌های مهم اروپایی، به کرات دیده می شود صحنه گل یا موقعیت خطرناک با گزارش عربی دست به دست می شود.

گزارشگران عربی با هیجان وصف ناپذیر و البته تعابیر جالب، تماشای تلویزیون را برای مخاطبان جذاب تر می کنند؛ کاری که در تلویزیون ایران ظاهرا به قصد تخریب لحظه های ماندگار فوتبالی صورت می‌گیرد. به طور مثال چندی پیش لیونل مسی و لوئیس سوارز، ستاره های تیم فوتبال بارسلونا تصمیم گرفتند ضربه پنالتی را به شکلی نادر بزنند؛ مسی پنالتی را پاس داد و سوارز گل کرد؛ گزارشگر اسپانیایی چنان فریادی زد که تصور شد تا مرز بیهوشی رفته اما مزدک میرزایی بدون هیجانی، صحنه را گزارش کرد و به نوعی لذت ناب هیجان را کُشت.

گزارشگران انگلیسی هم دست‌کمی از عرب زبان ها ندارند؛ در سالی که تیم فوتبال لسترسیتی، معجزه کرد و قهرمان لیگ برتر انگلیس شد، گزارشگران از تعابیری مانند «حضور در بهشت» استفاده می کردند؛ توصیف هایی که گزارشگران عربی هم با توجه به غنای زبانی خود در آن سرآمد هستند اما گزارشگران ایرانی با جمله های اضافه و بی فایده که هیچ ارتباطی با فوتبال ندارد و ارائه اطلاعاتی از جمله نسبت های فامیلی بازیکنان، شور بازی را از بین می برند.

گزارشگران ایرانی؛ صداهای فوتبال‌کُش!

دانشگاهی بدون خروجی

عجیب تر اینکه صدا و سیما، دانشگاهی مخصوص به خود دارد، اما در سال های اخیر حتی نتوانسته چهره ای را به دنیای گزارشگری فوتبال معرفی کند؛ مدیومی که چند دَه میلیون نفر را پای تلویزیون می‌نشانند و طبیعتا باید از اهمیت زیادی برای مدیران رسانه ملی برخوردار باشد.

اوضاع در دیگر حوزه های اجرای تلویزیونی هم بهتر نیست؛ جز رضا رشیدپور، علی ضیا، احسان علیخانی، فرزاد حسنی و اخیرا پیمان طالبی کدام مجری با سطحی قابل قبول به رسانه ملی پای گذاشته و توانسته رضایت مخاطبان را جلب کند؟ در این روزها شاید هواداران پرسپولیس به همان اندازه که نگران جبران شکست در بازی رفت هستند، می خواهند بدانند چه کسی قرار است مهمترین بازی تاریخ باشگاه شان را گزارش کند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اتفاقا خیابانی گزارشگر خوبی هست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اين كار باند عادله كه قديميارو داره كنار ميزنه تا جا براي دوستانش بازتر بشه

      • بدون نام

        خیابانی خوبه که چرا اینقدر چرت و پرت واسش میگید....هر زبانی سبک گزارش خودش رو داره...قرار نیست که فارسا و عربا و اسپانیایی ها و.... همه مثه هم کزارش کنن

    • بدون نام

      بابا خیابانی گناه داره

    • بدون نام

      باز یک روزنامه با تیراژ شرم آور دوهزار اومد راجع مخاطب میلیونی تلوزیون تز داد

    • بدون نام

      تو هدفت حمایت از هوادار نیست اومدی صدا و سیما رو به خاطر فردوسی پور بکوبی نوچه فردوسی پور

    • elf

      خیابانی خیلی هم خوبه من که دوست دارم گزارشاشو

    • بدون نام

      من که خیلی تماشاگرفوتبال نیستم ولی تیکه ی آخر مطلبتون که علی ضیا رو جزءمجریان خوب صداو سیما قرار داده بودید خیلییییی بی معنی بود

    • بدون نام

      خدایی خیابانی باید بره دیگه
      حالم بهم میخوره وقتی گزارش میکنه

    • بدون نام

      گزارشگر فقط فردوسی مور هم با هیجان میگه هم تیکه میندازه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فردوسی مور:)))))

    • پروانه

      من دوستشون دارم دیگه هم توهین نکن بهشون

    • Farhad Davoodi

      اخرش دوباره برای تیم حکومتی لونگ

    • بدون نام

      فقط چون شما گردانندگان برترینها پرسپولیسی هستین و باختین میخواین ربطش بدین به خیابانی و کلید کردین رو این بنده خدا ول کنید همش میخواین بقبه رو در شکستهاتون مقصر جلوه بدین و خودتون بی گناه مثل سیاستتونه که حالا که دولت دلخواه شما اصلاح طلبها هیچ کار نکردن اولش که ربطش میدادین به احمدی نژاد الانم چسبیدن به یقه صدا و سیماو بقیه بابا بگین چیکار کردین و کم کاریتون کجایه نشر نمیدی یا با سانسور ولی حرفمو میزنم بخونی فکر نکنین کل مملکت مثل شما فکر نمیکنه

    • بدون نام

      دیگه خدایی خیلی دارید توهین میکنید به خیابانی حالا فارغ از سوتی های که میده که خودش یه جور نمک گزارشگریش محسوب میشه اون شور و هیجانی که به بازی میده اون عرق ملی که خیابانی داره هیچ کدوم از گزارشگر ها ندارن

    • بدون نام

      خیابانی خوبه که چرا اینقدر چرت و پرت واسش میگید....هر زبانی سبک گزارش خودش رو داره...قرار نیست که فارسا و عربا و اسپانیایی ها و.... همه مثه هم کزارش کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کمین سرهنگ علیفر و تاریخ بیهقی یوسفی رو خوب اومدی:))))))

    • بدون نام

      کمین سرهنگ علیفر و تاریخ بیهقی یوسفی رو خوب اومدی خخخخخخ

    • بدون نام

      اینا مثلا مجریای خوبتون بودند علامت سوال

    • بدون نام

      بابا بی جنبه ها مگه بخاطر گزارش خیابانی باختید مشکل فوتبال عقب افتاده ایرانه چرا به خیابانی گیر دادید لنگیای نفله

    • فالي

      لهجه ی فارسی کلا تهی از هر گونه ظرافت و زیبایی برعکس عربی و ترکی

    • بدون نام

      از سوتیهای خیابانی که خودش خیلی سرگرم کننده هست بگذریم انصافا" هنوز هم گرمترین صدا رو خیابانی داره واقعا تن صداش گرم و استثنایی هست حالا بعضی جاها بروز نیست خوب نباشه دلیل نمیشه اینجوری تخریبش کنید
      گذشته از همه اینا باید کسی باشه که استعداد فوق العاده داشته باشه که فعلا نیست همچین کسی

    • بدون نام

      فعلا که حتی مثل خیابانی هم نمی تونید بیارید. بیرون گود می ایستید و می گید لنگش کن.

    • بدون نام

      اولا چه ربطی به بازی و باخت پرسپولیس داشت.نمیدونم چرا بعضیا در مقابل فهمیدن مقاومت میکنن.
      بعدم وقتی استقلال و پرسپولیس به شهرستانا میرن کاملا ی طرفه گزارش میشه و اعصاب ما خورد میشه ولی وقتی بازی تهرانه گزارشگر میترسه بگه گل.چه اشکالی داره هر تیم ی گزارشگر خوب و متعصب داشته باشه.نترسید نمیکشنتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقای فیضی صفت کی به شما اجازه داده در مورد این آقایون اینگونه اظهار نظر شخصی کنی همین آقای خیابانی که بی پروا در باره اش جفنگ میگی باشخصیت مثال زدنیش طرفداران میلیونی داره آخه خودشما روچند نفر میشناسن چرا چون موقعیتی نصیبت شده به همه توهین میکنی توی بی ادب که لایق شما گفتن هم نیستی بهتره فقط در حد خودت باشی واظهار نظر های آبکی وخط وبودار نکنی با این نظریه فاتحه خودتو خوندی..‌.‌

    • m

      خیابانی هم مرد بزرگیه هم گزارشگر خوبیه، این مطلبتون اصلا خوب نبود

    • saffary

      خیابانی عالیه در مورد خیابانی چرت و پرت نگید لطفا تن صداشو خیلی دوست دارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج