۷۹۴۹۰۶
۲۴ نظر
۵۰۰۷
۲۴ نظر
۵۰۰۷
پ

توکلی: حداقل قیمت ارز باید ۸ هزار تومان باشد

احمد توکلی در مصاحبه با روزنامه خراسان گفت: موقعی که دولت ارز را ۴۲۰۰ اعلام کرد، در کمیسیون اقتصادی مجمع پرسیدم که این را از کجا آوردید؟ چرا عدد دیگری نه؟ گفتند ما از الگوی PPP (برابری قدرت خرید) به این رسیدیم.

احمد توکلی در مصاحبه با روزنامه خراسان گفت: موقعی که دولت ارز را ۴۲۰۰ اعلام کرد، در کمیسیون اقتصادی مجمع پرسیدم که این را از کجا آوردید؟ چرا عدد دیگری نه؟ گفتند ما از الگوی PPP (برابری قدرت خرید) به این رسیدیم.

یعنی اگر شما سبدی از کالاها و خدمات را داشته باشید، و در داخل کشور، قیمت این سبد مثلاً ۵۰ هزار تومان باشد، همچنین این سبد در کشور دیگر پنج دلار قیمت داشته باشد، در نتیجه ارزش هر دلار، ۵ هزار تومان می شود. این مدل همچنین بیان می کند که وقتی تورم های متفاوت در کشورها وجود داشته باشد و یکسان نباشد، برای قیمت واقعی ارز، قیمت را باید ضرب در عدد یک به اضافه تفاضل تورم دو کشور کرد.

توکلی در نقد این روش تعیین نرخ واقعی ارز گفت: این مدل پیش فرض هایی دارد که در ایران صادق نیست. اول این که دو کشور باید در یک سطح از صنعتی شدن باشند. تا این که آن سبد کالا درست در بیاید و تشابه واقعی داشته باشد. دوم این که دو کشور باید دارای روابط تجاری گسترده باشند. سوم این که بازار ارز دو کشور باید آزاد باشد. در صورتی که اولی و دومی نیست و سومی هم به طریق اولی نیست.

چرا که بازار ارز ایران دولتی است. وی تصریح کرد: ۶۰ درصد عرضه ارز در بازار ایران را دولت انجام می دهد و تقریباً به همین میزان تقاضا را هم دولت در بازار دارد. در صورتی که بازار آزاد، تمام عواملش باید کوچک باشند. چهارم، و از همه مهم تر نیز، سال پایه مبناست. سال پایه را در این مدل چه سالی می گیرید؟ هر سال پایه ای، جواب این مدل را متغیر خواهد کرد.وی گفت: دولتی ها گفتند که ما نرخ پایه را ۳۸۵۰ تومان که در بودجه هست گرفتیم. این در حالی است که نرخ دلار در بودجه یک نرخ اعتباری حاصل چانه زنی سیاسی است و واقعیت ندارد.

توکلی به نمودار مقایسه نرخ ارز مبتنی بر نظریه برابری قدرت خرید (نمودار شماره یک)با نرخ ارز آزاد اشاره کرد و گفت در این نمودار، و از ۱۹۷۷ تا حالا، این دو هیچ کدام با هم برابر نبوده اند. این نشان می دهد که بازار آزاد از نرخ حاصل از این فرمول تبعیت نمی کند. اگر تبعیت می کرد نباید این قدر بین نرخ ها فاصله می افتاد.بنابراین باید در نظر داشت که فرمول خاصی برای تعیین نرخ ارز نمی توان داشت. منتها باید چند قاعده را در تعیین نرخ ارز رعایت کرد. اول این که ذخایر ما را خالی نکند. دوم به قدرت رقابت خارجی ما لطمه نزند، سرمایه گذاری و تولید را تشویق کند.

این فعال سیاسی اصولگرا با همه این احوال، اعلام کرد: علایمی وجود دارد که به نظر می رسد، نرخ مطلوب بانک مرکزی برای ارز، هشت هزار تومان است. مرکز پژوهش های مجلس سال قبل بررسی انجام داد که بودجه سال ۹۸ در چه شرایطی تراز می شود. این به دست آمد که جز با ارز هشت هزار تومان تراز نمی شود. البته در این میان، شاهد تلاش دولت برای رسیدن ارز به این نرخ نیستیم و همان طور که دیدیم، بانک مرکزی حتی کف هم برای نرخ ارز در سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ هم می گذارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اس اس ته

      آقای توکلی بانک مرکزی دلار ارزان شود ناراحت میشود میدانید چقدر هزینه کردن تا قیمت دلار ۱۴۰۰۰ هزار تومان شود.

    • بدون نام

      همین چندماه پیش ارز 5 هزارتومانی روگرون میدونستن حالا قیمت واقعی ارزشده 8 هزارتومن!!!!. به نظرمن نبایدارزش پول ملی روپایین اورد حتی 1000 تومان هم زیاده برای هردلار

    • بدون نام

      خوب دکون دستگاهی برا خودت راانداختی و ماشاالله تو همه چیز خبره ای راستی راستی باورت شده

    • بدون نام

      از عقل ، منافع ملی و مالی به دور است که « هر کسی » با کفگیر خود ، قیمت ارز رو ، مشخص کند ، کم گوی و گزینه گو چون در .

    • آرش میرمحمدی

      همه فقط بلدن قیمت بدن،ما چکارمون به اینکه چند باید باشه،مهم اینه الان چنده!؟

    • شهرام

      آقای عزیز . شما از کجات در آوردی که قیمت ۸ هزارتومن میدی ؟ چرا ؟ همه تلاش میکنن تا ارزش برابری دلار و ارز ملیشون به کمترین اختلاف برسه اونوقت شما داری ریال رو نابود میکنی ؟ شما از کجای بیت المال ارتزاق میکنی که صدات از جای گرم درمیاد؟

    • م.ص.

      مبارکه. حداکثر چقدر؟!

    • بدون نام

      وقتی ارگانها و نهادها از بانک مرکزی گرفته تا پایین همه بشوند دلال و بشوند تاجر وقتی برای مسوولان باقی نمیماند که به پیشرفت کشور برسند
      بانک شده دلال ارز
      سایپا و ایرانخودرو تبدیل شده اند به کارخانه پولشویی و رانتخواری
      اکثر شرکتها شده اند احتکار کننده برای افزایش قیمت کالاهاشون
      همه چیز دست بدست هم داده برای ثروت اندوزی و دلالی

    • کارمند

      با این حساب حداقل حقوق کارگران هم باید۵میلیون باشه

    • کامبیز

      هشت تومان که هیچ ده تومان تواین دولت بی تدبیر وکابینه بی عرضه محال است قیمتی بالا رفت دیگه پائین بیاید یکجورایی پول به دهن خیلی هامزه می کنه نه اوتا کوتاه می آیندونه دولت عرضه داره اقدامی بکنه واین خودش نوعی تدبیر وامیده برای جیبش!کارشناسی توپایش گفت که این دولت بی پول می شه دستش میره جیب ملت واقعا باید این حرف راباطلا نوشت.

    • TNT1

      خهخخخ چه با افتخار هم میگه....اقاجون هیچ بایدی در کار نیست باید شماها گذاشتید و میگذارید اگر بایدی هم باشه با توجه به منابع نفتی و غیر نفتی از اورانیوم بگیر تا طلا و نقره و سنگهای قیمتی که فقط معدن اورانیوم ما کافیه که از فروش نفت هم بی نیاز باید میشدیم اما پولش کجا میره ؟معلوم نیست .اگه با ین منابع و معادن و پولی که از فروشش ون بدست میاد بخواید حساب کنید دلار باید زیر 10تا تک تومن یعنی زیر 100ریال باشه البببببببتتتتتته وقتی اختلاسها و دزدیها و پرداخت حقوقهای نجومی از بیت المال و گاها به همون خاطر برداشتها از ذخایر ارزی میشه میبینی نه مثل اینکه ارز خیلی هم ارزونه

    • بدون نام

      توکلی شکم سیر چی میگه؟؟؟

    • بدون نام

      باید هزار تومان باشه

    • بدون نام

      فعال شدی شیطون
      زمانی که خودت در راس امور بودی چیکار کردی اونو بگو
      ما دست همتونو خوندیم دیگه حناتون رنگی نداره

    • سلام

      آقای توکلی شما 8000 را از کجا آورده اید؟
      اتفاقا مبنای محاسبه دولت بر اساس قدرت خرید کاملا منطقی است زیرا اگر غیر از این باشد دولت برای جبران این عدم توازن باید اقدام به افزایش حقوقها و توزیع بیشتر نقدینگی در کشور کند که خود باعث تورم مضاعف و کاهش بیشتر ارزش پول ملی میشود

    • پیر مرد پرسپولیسی.

      کم نیست؟؟؟حداقل باید 15000تومان باشه ،باید امورات دولت بگذره ،آخه اونا هم خرج دارن ،باید یه جوری از جیب این ملت فلک زده درش بیارن .

    • بدون نام

      .... دلار باید زیر دوهزار تومن بشه وگرنه کشور و مردم را نابود میکنید . امان از دست مدیران پول پرست اخه چند هزار میلیارد برا هر کدامتون کمه

    • بدون نام

      واقعا توکلی آدم باسواد و منصفی هست

    • بدون نام

      سلام حقوق بدون شعار معلولین مددجوبهزیستی که باماهیانه 100 تومن زجر میکشند باید چقدرباشد؟

    • بدون نام

      لعنت بر پدر ومادر وآبا واجداد تمام این مسئولان بی کفایت بخدا قسم از اول سال تا الان ۲ بار به زور میوه آشغال خریدم

    • بدون نام

      اقای دکتر نکنه خودت دلار خریدی،کلک

    • علی

      فقط با بی ارزش کردن پول ملی فقر و بدبختی مردم رو چندین برابر کردین بترسید از عاقبت کارتون

    • بدون نام

      هی فقط بلدن شعار بدن اگه میتونین دلار بیارین پایین مردم بیچاره کردین

    • بدون نام

      انقدر بچاره شدن ایرانیها پول ما توعراق وافغانستان زیر پامیزارن حالا به فکر دلار هستید ؟کشوری مارو تحریم می کند انقدر بیچاره هستید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج