۷۹۶۴۲۸
۵۶ نظر
۵۳۲۲
۵۶ نظر
۵۳۲۲
پ

چند نکته درباره دیالوگ مرد طبسی با وزیر کشاورزی

فیلم گفت و گوی یک کشاورز طبسی با وزیر جهاد کشاورزی که در فضای مجازی انتشار یافته یک دنیا حرف دارد.

مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: فیلم گفت و گوی یک کشاورز طبسی با وزیر جهاد کشاورزی که در فضای مجازی انتشار یافته یک دنیا حرف دارد.

در این ویدیو پیرمرد در مواجهه با محمود حجتی به جای تقاضاها یا گله های معمول در مقام یک ناصح، شعر مشهوری را می خواند که البته به اشتباه به حافظ نسبت داده می شود:

همه آفاق پر از فتنه و شر می بینم/ ... این جهان را پر از خوف و خطر می بینم/ دختران را همه جنگ است با مادر/ پسران را همه بدخواه پدر می بینم...

لحن پیرمرد در این کلیپ شِکوه‌آمیز اما با شُکوه و در عین حال مشفقانه است. صحنۀ تکان‌دهنده اما در پایان است. آنجا که با خونسردی و بی نیازی دست خود را به شانه‌های آقای وزیر می‌زند و می‌گوید: «خود دانید و مملکت‌تان!»

دربارۀ این گفت وگو چند نکته را می توان یادآور شد:

۱. صرف حضور وزیران در جمع مردم امری مثبت است. نباید چنان فضاسازی و نقد شود که وزیران ترجیح دهند در دفتر کار خود بمانند یا با مردم گفت و گو نکنند. آن هم در دورانی که هر کس با گوشی تلفن همراه خود تصویر برداری می کند. از این نظر جای نگرانی است که استمرار انتشار این ویدیوها این تماس ها را محدود کند. همان نکته ای که درباره ویدیوی گفت و گوی وزیر بهداشت با آن نانوا نوشتیم.

۲. کشاورز طبسی با شور و حرارت شعر را می خواند و نصیحت می کند اما آقای وزیر «خُب خُب» می کند. حال آن که می توانست برخورد صمیمانه تری داشته باشد. محمود حجتی را به برخوردهای صمیمانه و اصطلاحا «خاکی بودن» می شناختیم و می شناسیم. اما این رفتار به این تصور خصوصا برای کسانی که با پیشینه و خاستگاه سیاسی او آشنا نیستند خدشه وارد می کند.

۳. بعید است آقای حجتی بتواند مانند این پیرمرد این گونه شعر بخواند یا در مقابل مقامات بالاتر به صراحت نظر خود را ابراز کند. آیا این استغنا و طلب نکردن برای خود و دغدغۀ جامعه داشتن شایستۀ تحسین نبود؟ آیا بر زبان آوردن کلمۀ «احسنت» این قدر سخت بود؟ واقعا جا نداشت بر پیشانی پیرمرد و حتی دست او بوسه بزند؟ او که زاده و بالیدۀ یک خانوادۀ متمکن نیست و خاستگاه خودش نیز همین بوده است.

۴. چنانچه اشاره شد اصل ماجرا در آخر اتفاق می افتد: خود دانید و مملکت تان! تمام قصه در همین «تان» است. این که احساس «غیر بودن» یا « دیگری بودن» می کند.

کشاورز طبسی به زبان شعر و کنایه دربارۀ « شکاف بین دولت و ملت» هشدار می دهد. بی آن که دچار لکنت شود یا کلمات را در لفافه بپیچد این موضوع را توضیح می دهد.

اگر احساس تعلق به کشور از بین برود و به جای «مملکت مان» بشنویم «مملکت تان» هشداری جدی است و با «خب خب» هم حل نمی شود.

وقتی مردم احساس کنند به رأی و نظر آنان احترام گذاشته نمی شود، وقتی با تبعیض و تحقیر رو به رو شوند و وقتی های دیگر رابطۀ مردم با حکومت و دولت کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر می‌شود و احساس تعلق خود را از دست می‌دهند و این همان کاهش سرمایۀ اجتماعی است؛ بزرگ ترین تهدیدی که جامعۀ ایران را تهدید می کند.

سرمایۀ اجتماعی الزاما با سطح رفاه نیز ارتباط دارد. کما این که بر پایۀ یک تحقیق معتبر، سرمایۀ اجتماعی در آغاز دولت اصلاحات در یک منطقۀ محروم سیستان و بلوچستان از منطقۀ یک تهران (شمیرانات) بیشتر بوده است.

در این فیلم پیرمرد به جای مطالبات شخصی دغدغۀ اجتماعی خود را مطرح می کند و هشدار می دهد. به جای این که وامی طلب کند با سری بلند و از موضع بالا صحبت می کند. این استغنا و عزت نفس را جز فرهنگ ایران از کجا آورده است؟

۵. مهم‌ترین هشدار و تنبه اما همان ضمیر ملکی «تان» است. در غیاب هم گفته می‌شود «شان». در حالی که انقلاب برای آن بود که بگوییم «مان». مملکت مان، دولت مان، حکومت مان....

تلخ تر اما در همان «خداحافظ» آخر است. این خداحافظی یک خداحافظی عادی نیست. اتنقطاع است. ترک است.

در فیلم «بر باد رفته» در صحنه ای ماندگار «رت باتلر» با بازی «کلارک گیبل» در پاسخ به پرسش اسکارلت اوهارا ( ویوین لی) که می‌خواهد بداند چه می‌کند، می گوید: « دارم ترکت می کنم عزیزم!»

کاری نکنیم که طبقاتی از جامعه احساس انقطاع، بی‌توجهی یا به بازی‌نگرفتن کنند که در آن صورت چاره‌ای جز جدایی برای آنان باقی نخواهند ماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نمونه این پدر عزیز در ایران زیاده ولی مسوولان حواسشان جای دیگریست و در غفلت هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نمونه اين مسئولين نيز در نظام زياده كه از اهانت ها ناراحت نمي شن و نمي گن محافظاشون طرف رو دور كنن، و مي ذارن طرف حرفش رو بزنه
        البته تو آمريكا هم اينجوري هاااا
        مثلا همين سخنراني اخير ترامپ
        نه خودش به منتقده توهين كرد نه باديگارداش طرف رو زدن!!!
        به جان شما

      • بدون نام

        خود داني و شب اول قبر خودت پدر جان
        تو اين سال ها چقدر براي عظمت ايرانو اسلام تلاش كردي؟
        آيا جز زخم زبان و از دور گفتن لنگش كن كاري كردي؟
        حالا بعد اين همه سال بجاي دادن اميدواري به جونا مياي شعراي نااميد كننده امثال داريوش رو براي ما مي خوني!!!

      • بدون نام

        داريوش تو اوج جوني وقتي داشت اينو مي خوند سه گرم گرد زده بود خخخخ

      • بدون نام

        يعني اگه براي خود اين پدر، اين تفسير نگارنده رو بخوني مي گه:
        Wahttttt

      • بدون نام

        17 .30 چقدر میگیری 10 تا کامنت میزاری

    • هوشیار

      حیف عنوان وزیر که زمانهای قدیم به ادمهای با فکر و تدبیر نسبت داده میشد ولی الان وزیران ما مترسک مزرعه دولت هستند و لا غیر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درست است کاملاً

      • بهمن

        برخلاف همه وزیرای دیگه روحانی که به قول خودت مترسکن این وزیر خوبه
        حالا اینجا نمیدونم چرا اینطوری کرد
        ولی در کل هرکی ممکنه اشتباه کنه

    • عبادی

      من که ازنحوه برخوردپیرمرد خوشم امدوشما هم خیلی خوب این دیالوگ راتفسیرکردیدحرف دل این روزهای اکثرمردم است

    • بدون نام

      سلام این پدربزرگوارکه بنده وامثال بنده ازدوردست پینه بسته ایشان رامی بوسیم در مواجه با آقای وزیرواقعیت ملموس جامعه رابازبان شعری بیان می‌کند و این در د بزرگی است که دولتمردان حراف ودروغ گومردم مایوس میکنند

    • بدون نام

      (تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد )اقای مهرداد خدیر تفسیرت نشانه بیسوادی سطح فکر در پیتی بودنت است اولا یه وزیر هرکی باشد وزیر است نه بخاطر کبر و غرور بلکه هر سمت برا خودش یه تعریف جایگاهی دارد این همون چیزی است که افراد بیسواد و حقه باز نمیفهمند فکر میکنند وزیر یا هر مقامی خاکی باشد افتخار در هر کسی باید برای برقراری نظم و انظباط به ان سمت که خودش داره ارزش قائل باشد این یک رمز دارد وان رمز این است که اگر ارزشهای شغلی از بین برود رغابت برای برتری بود از بین میرود و جامعه به حال رکود و بسنده سطحی بودن ولی احترام کذاشتن به پیر مرد و دیگران راهش جور دیگست گفتم احترام به شغل و ارزش نهادن به وزارت و وکالت رمز را است برای امثال تو هرچی توضیح بدهم نخواهی فهمید چون مردمان بیسواد و حق بازی هستید

      پاسخ ها

      • ن

        خودت فهمیدی چی گفتی؟
        رغابت...

      • seyyed

        حرف مفت نزن،مردم از دست همین وزیران ومسئولان دارن فریاد میزنند

      • بدون نام

        جای تاسف دارد که درک مفاهیم برای جامعه سخت شده است، در این مکالمه باید درک شود که در یک گفتمان ساده یک کشاورز از یک وزیر پیشی می گیرد و عملا سرتر از وزیر است. در صورتیکه عکس این باید باشد.

      • شهریار

        شما اگر با این املا و انشائی که داری دفاع نکنی احترام وزرا بیشتر حفظ میشه!!

      • یک بیسواد

        افتادگی آموز اگر طالب فیض
        هرگز نخورد آب زمینی که بلند است

      • علی

        شما اگر چیزی نگی نمیگن لالی

    • بدون نام

      واقعا جای تاسفه

    • سارا

      چقدر دلم برای خودم و مردمم میسوزه چرا باید اینجوری بشیم. چرا قدر مردم رو نمیدونن

    • بینام

      این شعر از حافظ است

      پاسخ ها

      • m o

        حالا کی از تو پرسید شعر از کیست منگل

      • حسین جاوید

        ای شعر قسمتی از پیشگوئیهای شاه نعمت الله ولی هست که به صورت شعر سروده.

    • بدون نام

      دروربرپیرمرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت که حرف دل مردم رازدی نه تملق بود نه تقاضای شخصی ،نه خود کم بینی ،ازین نصایح طلائی خیلی ضرورت داره تا مسئولین ما بشنوند این حرف های باارزش تنها به طرف مقابل نیست بلکه عمومیت داره به بالا دستیها وفرودست ها وخلاصه بهمه شان تا بخود بیان ازخر شیطان پائین بیان بامردم باشن مدیری که با مردم فاصله داشته باشه آدمای متملق دورش جمع میشه نه مخلص مثل امام علی سلامش باد بامردم متواضعانه بشینه تاکسی وارد شد تشخیص نده مسئول کیه احترام مردم رابجابیاره که خدمتگذارشان هست وقص علی هذا.

      • دوست

        کو گوش شنوا؟
        همگی در خوابند!!؟

    • احمدرضا

      وقتی مسئولین مملکت ،از اون بزرگـ تا کوچیک به فکر مردم کشورشان نباشند این مملکت واسه ی خود مردم هیچ ارزشی نداره، پس میشه مملکتتان، چون واسه اونها تحریم و گرونی وــــمعنی نمیده ، هر مسئولی خود به خود که مسئول نشده ؟یکی به اون قدرت داده و حمایتش هم میکنه ، پس فعلا خود دانید و مملکتتان، و اون دنیا خدا داند و شما مملکت داران،دور نیست همین نزدیکی هاست ...

    • عباس

      آقا حجتی بر خورد با مردم را برو ازشهید رجایی بیاموز عین همین صحنه شهید رجایی بیای خب خب گفتن پیشانی آن کشاورز را می بوسد

    • بدون نام

      مسئولان قراربودخادم ملت باشند, ولی وقتی به قدرت رسیدندوترنج دیدند قضیه دگرگون شد.قطعا" اگرجمهوری اسلامی نشده بود, به اینها بز هم نمیداند تا بچرونه.

    • بدون نام

      قرار بود روحانی اووون چنان رونق اقتصادی ایجاد کنه که اووونقدر وضعمون توپ بشه که دیگه یارانه هم نگیریم
      ولی الان قراره بسته غذایی بده از گشنگی نمیریم

      علی‌برکت‌الله

    • محمود

      این پیرمرد حرف دل ما رو زد
      این باس نماینده شهر من بــــــــــــــــود

    • حمید

      اول یه شونه بخریم واسه وزیر،تا حداقل موهاشو مرتب کنه،،بعد نقد کنیم

    • بدون نام

      این آقایان مملکت را به تاراج بردن و تمام...

    • بدون نام

      بی خیال وزیران ، اینا کین مگه ، تو کشورهای متمدن وزیر از کار ور می دارند فرداش میره راننده اتوبوس میشه یا مکانیک میشه ، ایجا فقط اسم وزیر یکبار بنامش بخور ۷۰ نسل بعدیش هم وزیر زاده می شود ، خواهشن گندشون نکنید ، متاسفانه فرهنگ مردم ما همیشه القاب و عناوین درست کنه ، بابا اسم بچه اش را می زاره رستم بعد می ترسه صداش کنه ، این افراد پدر مملکتو در آوردند

    • بدون نام

      این شعر شاعر نعمت... شاه ولی هست که در زمان قرن هشتم هجری می زیسته و تمام اتفاقات را از زمان صفویان تا انقلاب رو با شعر پیش بینی کرده که خیلی خوب توسط این پیر مراد سروده شد

    • بدون نام

      منطورش کل کشورروحانی بود

    • شمس جاوید

      این از اشعار وپیشگوئی های شاه نعمت الله ولی هست، من همه این پیشگوئی ها رو که به صورت شعر هس خوندم..

    • seyyed

      عزیزم،همه با مملکت احساس غیر بودن می کنیم،همیشه مسئولان چهار پنجم در آمد مردم را بی ارزش کردند،ویک دهم آنرا گذاشتن بهشون برسه،چون تورم 500درصد ودر آمد نصف شده،دیگر امیدی به بهبودی نیست

    • علیرضا جوادی

      متن تحلیل روان وجالب بود.آفرین به شما وپیرمرد دانا

    • دوست

      دیرزمانی است،که این زنجیره ارتباطی پاره شده!!!!
      شکاف بین طبقه ژن خوب،وجامعه محروم،بسیار عمیق است.
      این بازدید ها هم شو ونمایش است!
      بیش از ۸۰٪ مردم به فلاکت افتاده اند،حضرات همگی در خواب اند.

    • ایرانی بیچاره

      سلام هموطنانم. اولا به هم توهین نکنید. دوما من نمیدونم مهرداد خدیر کیه و کارش چیه ولی هموطن بدون نامی که در نقد ایشان مطلب نوشته و بجای نقد کردن سعی در به چالش کشاندن داشته بهتر است ابتدا رقابت را درک میکرد و میفهمید. انگاه سعی در تخریب دیگران می نمود. مطلبی که در خصوص سخنان مرد کشاورز درج شده است حقیقتی انکار ناپذیر است. همه ما ملت از شرایط موجود ناراضی هستیم و مملکت را از آن خودمان نمیدانیم. نه اینکه وطن پرست نیستیم بلکه بدلیل غارت و چپاول نابحق مملکت توسط افراد مسئول و یا فرزندان و دوستان انها هستیم. هیچ کدام هم بهتر از دیگری نبوده است. اصولگرا از اصلاح طلب بدتر است و بالعکس. پوزش از

    • بدون نام

      کاش در مورد خنده های اطرافیان وزیر هم مینوشتی شنیدن درد مردم خنده داره؟

    • ایرانیم

      وقتی جای وزیر و وکیل و نماینده یه مشت بیسواد یا باسواد ولی سست عنصر و بی بوته شدن صاحب منصب شد اونیکه نباید میشد

    • بدون نام

      صحنه روبروشدن این پدربزرگوارباآقای وزیرمارایادآن پیرمردی میاندازدکه شهیدرجایی خم میشودودست آن رامیبوسدواقعاجای تاسف هست که بعضی ازمسئولین تاکجاتنزل کردندبرخوردشهیدرجایی کجاومسئولین الان کجا

    • بدون نام

      صحنه روبروشدن این پدربزرگوارباآقای وزیرمارایادآن پیرمردی میاندازدکه شهیدرجایی خم میشودودست آن رامیبوسدواقعاجای تاسف هست که بعضی ازمسئولین تاکجاتنزل کردندبرخوردشهیدرجایی کجاومسئولین الان کجا

    • ناشناس

      احسنت به پیرمرد طبسی
      احسنت به نویسنده مقاله

    • حسین

      ایکاش ما هم مثل این عزیزمون باغیرت و باقدرت بودیم،،،، واقعا ک خاااااااااک توسرمون

    • بدون نام

      صحبتهای این پدر بزرگوار با وزیر مصداق یاسین ....

    • علی

      پدر بزرگوار با یک شعر کوتاه همہ چی بہ دولتمردان فهماند هر چند نمی فهمند،ولی ما. چهل سال هست ک نمی فہمیم درد. این مسئولان چه هس چه میگن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میگن که مردم هیچی نمی فهمن و ما خیلی می فهمیم

    • بدون نام

      فکر کنم شعرش ماله شاه نعمت لله ولی باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سبک شعرش به اشعار شاه نعمت ا... ولی خیلی شباهت دارد خصوصا پیش بینی هایی که کرده.

    • مهدی

      کاش تمام مردم ایران انقدر عزت نفس داشتن و کسی به خاطر دوزار پول پاچه خواری نمیکرد.

    • مهندس مکانیک

      من بودم میگفتم لابد می دونی چه حسی دارم

    • Ali

      دمش گرم مرده . اگه همه مردم همینجوری باشن وضع مملکت گلستان میشه. و مسئولینِ نامسئول ب خودشون میان و میفهمن توسط کیا ب اینجا رسیدند و از موضع قدرت نگاه نمیکنن .
      کاش اتحاد مردم بیشتر بشه

    • سعید

      اینگونه برخوردهای شعروشعایری‌خوانی‌ هاراجدی نگیرید؟بردخورد پیرمرد روستایی نیازی به اینهمه تحلیل وتفسیرنداشت!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج