۷۹۷۰۳۴
۱۱ نظر
۵۰۰۶
۱۱ نظر
۵۰۰۶
پ

باوند: روسیه و چین شرکای مطمئنی نیستند

داوود هرمیداس‌باوند،استاد روابط بین‌الملل در روزنامه شرق نوشت:رفتارهای اخیر روسیه و چین بعد از آغاز تحریم‌های ایالات متحده نشان داد رابطه این دو کشور با ایران، کاملا در چارچوب منافع آنان و مناسبات کشورهای عضو شورای امنیت دنبال می‌شود.

داوود هرمیداس‌باوند،استاد روابط بین‌الملل در روزنامه شرق نوشت:رفتارهای اخیر روسیه و چین بعد از آغاز تحریم‌های ایالات متحده نشان داد رابطه این دو کشور با ایران، کاملا در چارچوب منافع آنان و مناسبات کشورهای عضو شورای امنیت دنبال می‌شود.

فرصت‌طلبی روس‌ها در جایگزین‌کردن تولید نفت ایران در بازار بعد از دیدار وزرای انرژی روسیه و ایالات متحده و تلاش‌های اخیر چین و آمریکا برای بهبود روابط خود و درخواست ترامپ از چین برای همکاری‌کردن در تحریم ایران نشان می‌دهد روابط ایران با این دو کشور، هیچ‌گاه استراتژیک نبوده است.

در شرایط فعلی همچنان مواضع و رویکرد اتحادیه اروپا درباره آینده برجام و دادن اطمینان به ایران برای باقی‌ماندن در برجام، کارکرد به مراتب بیشتری داشته و اگر سازوکار ویژه حمایتی کشورهای عضو این اتحادیه‌ عملیاتی شود،آن‌گاه می‌توان دریافت چرا بسیاری از کارشناسان و آگاهان، خواستار ایجاد زمینه‌های همکاری کامل با این اتحادیه هستند.

می‌دانیم تحریم‌های آمریکا مضاعف است و اگر شرکتی با ایران همکاری داشته باشد، مشمول تحریم‌های آمریکا نیز می‌شود که عمدتا شرکت‌ها و مؤسسات اروپایی به دلیل سود هنگفتی که در تجارت با ایالات متحده دارند، از همکاری با ایران بیمناک هستند؛ اما اگر سازوکار حمایتی به درستی تبیین و اجرائی شود، می‌تواند وضعیتی نسبی در مراودات مالی و تجاری ایران و اروپا حاکم کند؛ بنابراین نمی‌توان روی روسیه و چین در کارزار موجود چندان حساب کرد. تلاش‌های روسیه معطوف به حل مسائل و اختلافات با غرب در عین حفظ دستاوردهایش است. حضور در سوریه و نقش‌آفرینی‌هایش در این کشور به منزله کانونی برای حل نهایی ماجرا تلقی می‌شد. در گذشته نیز هنگام ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل، روسیه و چین به هفت قطع‌نامه تحریمی ذیل فصل هفتم علیه ایران رأی دادند.

در شورای حکام آژانس بین‌المللی نیز آنها از موضع غیر‌متعهدها حمایت نکردند و همسو با هند، ژاپن و... هرگونه مراوده مالی با ایران را خاتمه داده و به سمت معاملات کالایی حرکت کردند. روسیه در حملات اسرائیل به سوریه که به مواضع ایران و متحدان آن بود، نوعی سکوت را دنبال کرد.

به‌هر‌حال حدود ۶۰ درصد درآمد ارزی روسیه از فروش نفت و گاز است. مهم‌ترین رقیب روس‌ها، سعودی‌ها هستند؛ بنابراین مسکو بی‌میل نیست که سیاست‌های نفتی خود را با ریاض هماهنگ کند. این رویکرد، تأمین‌کننده منافع حداکثری روسیه است و به‌نوعی در تقابل با ایران است. آنچه مشخص است، در زمان‌های حساس، ایران صرفا می‌تواند روی ظرفیت‌های خود حساب کند و این دو کشور به اصطلاح بلوک شرق، اراده‌ای برای حمایت از ایران نخواهند داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه عجب الان یادتان افتاد

    • بی نام

      در شرایط حساس حتی نبود اعتماد ملی بر مردم هم نمی توان حساب کرد

    • بدون نام

      کو گوش شنوا

    • بدون نام

      روسها هچوقت نخواستند ایران یک کشور قدرتمند باشد چون دیگه نمیتونند هروقت بخوان امتیاز بگیرن

    • کارمند

      ایران چنان خوار وخفیف شده که چاره ای ندارد

    • بدون نام

      بنابراین الفاتحه

    • بدون نام

      چه جالب یک نفر فهمید کشور های مثل هند چین و روسیه چه جانوران منفعت طلبی هستند و در زمان مناسب ایران را غارت خواهند کرد.

    • بدون نام

      این را تاریخ به ما ثابت کرده که به خصوص روسیه اصلا قابل اعتماد نیست.

    • بدون نام

      یکی یکی دوست برادران غیرمطمئنیشون ثابت ومیش وحتی افغانستان جیرخواراویزون هم ایران تحریم میکنهه

    • بدون نام

      مردم عادی چندین ساله هشدار میدن که اقایون سیاست مدار روسها و چینیهای کمونیست کشورهای کثیفی هستن اما برخیها بخاطر منافع شخصی و بخصوص تجار رانت خواری که از اجناس بنجل چین سود کلانی به جیب میزدن کر شده اند

    • محمد

      هرکشوری به فکر منافع خودش است بجزمسولان ما.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج