جاباما
۷۹۸۹۱۰
۵ نظر
۵۲۱۹
۵ نظر
۵۲۱۹
پ

گردن درد ناگهانی، علت و درمان فوری

درد گردن، چه بخاطر بد خوابیدن باشد چه وضعیت و فرم بد بدن و یا یک چرخش و حرکت ناگهانی گردن یا استرس زیاد، یکی از شکایت‌های همیشگی است. بیشترین علت گردن درد ناشی از سه بیماری شایع آرتروز ستون فقرات، فتق دیسک گردن و سندرم‌های عضلانی است.

وب‌سایت نبض ما: درد گردن ، چه بخاطر بد خوابیدن باشد چه وضعیت و فرم بد بدن و یا یک چرخش و حرکت ناگهانی گردن یا استرس زیاد، یکی از شکایت‌های همیشگی است. تحقیقات نشان می‌دهد که برای جلوگیری از گردن درد، تمرینات تقویت‌کننده گردن بسیار مهم‌ است.

ستون مهره های ناحیه گردن یکی ازساختارهای شگفت انگیز و پیچیده دربدن است و می تواند وزن سررا درحدود ۱۵ پوند یا ۶ کیلوگرم یا بیشتر را هنگام حرکت در جهات مختلف پشتیبانی کند. هیچ کدام از نواحی ستون مهره ها چنین آزادی را درانجام حرکات ندارند، وجود این حرکات و پیچیدگی مفصل گردن می تواند باعث ایجاد آسیب دیدگی و گردن درد شود.

گردن درد ناگهانی، علت و درمان فوری

بیشترین علت گردن درد ناشی از سه بیماری شایع آرتروز ستون فقرات ، فتق دیسک گردن و سندرم های عضلانی است که در صورت وجود درد در ناحیه گردن و انتشار آن به دست ها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص قطعی و درمان گردن درد در مراحل اولیه صورت گیرد.

گردن درد بیماری وخیمی است که باعث می شود نتوانید کارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهید. این بیماری باعث کاهش دامنه حرکتی شما در گردن می شود و همچنین منبع درد در شانه، بازو یا دست است.

گردن دردهای ناگهانی ممکن است به علل زیر ایجاد شود:

کشش عضلات گردن: وقتی فشار زیادی به گردن خود وارد می کنید ( یکی از علل شایع آن قرار دادن سر و گردن در یک وضعیت نامناسب به مدت طولانی است) عضلات و لیگامان های اطراف ستون مهره ای گردن شما تحت کشش زیادی قرار می گیرد و به دنبال آن ممکن است پارگی های میکروسکوپی در آنها ایجاد شود.

بدنبال آن در این بافت ها تورم و درد ایجاد میشود که شما آن را به صورت درد و خشکی گردن احساس می کنید. این محدودیت حرکت قدری به علت درد و قدری به علت انقباض عضلات اطراف ستون مهره است که خارج از اراده شما صورت می گیرد و به آن اسپاسم هم می گویند. این نوع درد معمولاً با چند روز استراحت خوب می شود.

رانندگی

ضربه: گردن بین سر و تنه، بدون حامی و در معرض آسیب های خارجی است. این عوامل موجب می شوند تا گردن بشدت نسبت به ضربات آسیب پذیر باشد. تصادفات وسایل نقلیه، ورزش هایی مثل شیرجه و یا ورزش های رزمی و سقوط از ارتفاع میتوانند به راحتی به گردن صدمه بزنند.بستن کمربند تا حد زیادی میتواند مانع آسیب های خطرناک به گردن در حین رانندگی شود. البته اگر اتومبیل از پشت ضربه بخورد کمربند ایمنی کمکی نمی کند.

در این مواقع پشت سری که در روی پشتی صندلی اتومبیل وجود دارد میتواند تا حد زیادی گردن را حمایت کند. درد بدنبال اکثر ضربات شدیدی که به گردن وارد می شوند به علت آسیب به عضلات و یا لیگامان های اطراف سون مهره ای گردنی است. وقتی شدت ضربه بالا است ممکن است موجب شکستگی مهره های گردنی شود.

گردن درد عصبی

علت درد های گردن که به شانه، بازو، ساعد یا دست انتشار پیدا می کنند در بسیاری اوقات تحریک ریشه های عصبی است که از نخاع گردنی خارج می شوند.

به این عارضه رادیکولوپاتی گردنی Cervical radiculopathy می گویند و شروع این بیماری با پیر شدن دیسک بین مهره ای است. ریشه های عصبی در ناحه گردن به علل مختلفی ممکن است تحت فشار قرار بگیرد و این فشار موجب بروز علائمی مانند درد و اختلال حسی و حرکتی شود.

با افزایش سن، دیسک بین مهره ای محتوای آب خود را از دست داده و چروکیده و کوچک میشود. کاهش ارتفاع دیسک موجب میشود مهره ها به یکدیگر نزدیک تر شوند. این نزدیک شدن مهره ها موجب میشود سوراخ یا دهانه ای که بین دو مهره مجاور هم و در دو طرف آنها قرار دارد تنگ میشود. این دهانه ها محل خروج ریشه های عصبی از نخاع هستند. پس به این اعصاب فشار وارد میشود.

گردن درد ناگهانی، علت و درمان فوری

آرتروز گردن

شایع ترین علت گردن درد ، اسپوندیلوز ( آرتروز گردن ) است. آرتروز گردن‌ عبارت‌ است‌ از تغییرات‌ تخریبی‌ استخوان‌های‌ گردن‌ که‌ موجب‌ وارد آمدن‌ فشار به‌ اعصابی‌ می‌شود که‌ به‌ دست‌ها، پاها، و مثانه‌ می‌روند. این‌ مشکل‌ در مردان‌ ۴۰ سال‌ به‌ بالا شایع‌تر است‌ و شیوع‌ آن‌ پس‌ از ۶۰ سالگی‌ افزایش‌ می‌یابد و علائم شایع آن به شرح زیر است:

  • درد، سوزش و صدای مهره های گردن
  • بی حسی بین شانه و انگشت ها
  • سفت و خشک شدن گردن هنگام چرخاندن سر
  • میگرن های پشت سر
  • سرگیجه در حین حرکت های شدید
  • مشکل در بلع غذا(در آرتروز گردن پیشرفته)

روشهایی برای کاهش عوارض آرتروز گردن و گردن درد

از یک بسته یخ یا یک کیسه آب جوش بر روی گردن برای مدت ۱۵ دقیقه روز استفاده کنید.

سعی کنید دوش آب گرم گرفته و به این ترتیب به آزاد شدن عضلات گردن و ریلکس شدن آنها کمک کنید.

عضلات گردن را با چرخاندن آرام گردن به سمت راست و چپ و نیز به سمت بالا و پایین تحت کشش قرار دهید.

نقاط دردناک روی گردن را مالش دهید تا به این ترتیب به کاهش گرفتگی عضلات گردن کمک نمایید.

قرار دادن گردن در وضعیت صحیح: سعی کنید گردن خود را در حالت مناسب قرار دهید.

این شرایط را بطور خاص در زمانی که پشت یک کامپیوتر برای تمام روز نشسته اید، در نظر بگیرید. در این حالت لازم است پشت خود را به صندلی تکیه داده و مطمئن شوید مانیتور کامپیوتر در سطح چشم های شما قرار گرفته باشد.

درمان دارویی گردن درد

- مصرف داروهای ضد التهاب

- استفاده از داروهای شل کننده عضلات و حتی داروهای ضد افسردگی، بسته به منبع ایجاد درد

- پزشک ممکن است از تزریق داروهای کورتیکو استروئید در عضلات گردن برای کمک به کاهش درد بیمار استفاده کند.

- در این حالت می توان داروهای بی حس کننده همچون لیدوکائین را برای کاهش درد بیمار به عضلات گردن تزریق کرد.

- مواقعی که ریشه اعصاب و نخاع باعث ایجاد درد می شوند، انجام اعمال جراحی لازم است.

گردن درد ناگهانی، علت و درمان فوری

روش هایی برای تقویت عضلات گردن

- هر زمان در محل‌کار احساس خستگی کردید، پیشانی‌تان را به کف دستتان فشار دهید. خیلی از ما وقتی استرس داریم، عضلات گردنمان را سفت می‌کنیم که به مرور زمان ممکن است موجب درد و خشکی گردن شود. می‌توانید با این حرکت ساده، هم فشار وارد بر گردن را کاهش دهید و هم عضلات آن را تقویت کنید.

ارگونومی

- پشت میز تان نشسته، کمی به سمت جلو خم شوید و آرنج‌هایتان را روی میز بگذارید. سرتان را صاف در مرکز شانه‌ها قرار داده و پیشانی‌تان را به کف دستتان فشار دهید؛ از کف دست برای مقاومت در برابر فشار سرتان استفاده کنید. ۵-۳ ثانیه در این حالت بمانید، رها کرده و پنج مرتبه دیگر تکرار کنید.

- موقع تماشای تلویزیون، شانه‌هایتان را عقب بکشید. روی لبه صندلی‌تان بنشینید و ستون فقرات تان را بکشید، انگار می‌خواهید قدتان را بلندتر کنید. دست‌هایتان را جلو بدن روی لباستان قرار دهید. شانه‌هایتان را تا می‌توانید عقب بکشید، طوری که کتف‌هایتان از پشت جمع شود.

بهترین راه درمان گردن درد

- هر زمان که بیش از ۴۵ دقیقه پشت فرمان اتومبیل یا پشت کامپیوتر نشستید، تمرین لاک‌پشتی را انجام دهید. موقع رانندگی یا تایپ کردن پشت کامپیوتر، تظاهر کنید لاک‌پشت هستید که می‌خواهید سرتان را به سمت لاکتان جمع کنید. سرتان را به سمت عقب بیاورید، طوری که گردی پشت گردنتان صاف شود. از یک تا ۵ ثانیه در این وضعیت نگه دارید و رها کنید. این تمرین را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

- هر یک ساعت، چانه‌تان را به سمت سینه‌تان خم کرده، سپس گردن تان را به سمت چپ، عقب، راست و دوباره پایین به صورت دایره‌ای بچرخانید. این حرکت را پنج مرتبه تکرار کرده، سپس جهت خود را عوض کرده و از راست به چپ دایره بزنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه گردن موقع حرکت خش خش کنه دلیلش چیه؟

      پاسخ ها

      • کریم

        این علامت بمعنی مرگ نزدیک است ما همسایه داشتیم اینطوری شد زود مرد

    • بنده خدا

      باید کمتر حموم بدی.

    • بدون نام

      چقدر امیدوارش کردی

    • سلامتی

      کریییم
      کریم تو مسلمون نیستی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج