۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴

ایسنا: در طول تاریخ بانوان دانشمند بسیاری داشته‌ایم که با دستاوردهای خود کمک بزرگی به بشریت جهان کرده‌اند اما دستاودهای آنها در سایه نام و شهرت همسر و برادر دانشمندشان دیده نشده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از بی‌بی‌سی، اکنون در این خبر قصد داریم دو تن از بانوان دانشمند که دستاوردهای آنها در سایه نام و شهرت اقوام مرد آنها محو شده است را معرفی کنیم.

دانشمند نخست "میلوا ماریچ "(Mileva Marić) همسر فیزیکدان مشهور "آلبرت اینشتین" و دیگری"کارولینه لوکرتسیا هرشل "(Caroline Lucretia Herschel) خواهر ستاره‌شناس نامی ویلیام هرشل است.

"میلوا ماریچ"

زنان دانشمندی که در سایه همسر یا برادر خود دیده نشدند

"میلوا ماریچ "(Mileva Marić) فیزیکدان اهل صربستان و اولین همسر آلبرت اینشتین بوده است.

وی در ۱۹ دسامبر سال ۱۸۷۵ در صربستان متولد شد. میلوا و اینشتین هر دو در سال ۱۸۹۶ در "انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ" تحصیل می‌کردند. میلوا و اینشتین در سال ۱۹۰۵ چهار مقاله منتشر کردند که به نوبه خود تمام جهان‌بینی زمانه آنها و امروز را متأثر کرد. البته نقش دقیق میلوا در این مقالات مشخص نیست. طبق نامه‌های مبادله شده بین آنها که بعدها یافته شد، پیداست که هر دو دانش عمیق و مشترکی در نظریه‌هایی که منتشر شد، داشتند و باید آن مقالات را در مالکیت مشترک آنها دید.

"کارولینه لوکرتسیا هرشل"

زنان دانشمندی که در سایه همسر یا برادر خود دیده نشدند

" کارولینه لوکرتسیا هرشل "(Caroline Lucretia Herschel) ستاره‌شناس آلمانی ۱۶ مارس ۱۷۵۰ در هانوفر آلمان دیده به جهان گشود.

وی ابتدا آوازه‌خوان حرفه‌ای بود ولی اندک اندک با برادرش به ستاره‌شناسی روی آورد. پس از آنکه برادرش به انگلستان رفت او نیز چند سال بعد در ۱۷۷۲ به برادرش در انگلستان پیوست.

کارولینه هرشل سهم قابل توجهی در کشفیات چند ستاره دنباله‌دار بر عهده داشت. کارولینه خواهر ویلیام هرشل ستاره‌شناس نامدار بود و در طول زندگی خود با او کار می‌کرد.

او در طول زندگی خود موفق به کشف و شناسایی هشت دنباله دار شد که نام یکی از آنها "p۳۵ هرشل-ریگولت" است. کشفیات او نسبت به کشفیات برادرش که سیاره اورانوس را کشف کرد، کمتر شناخته شده است.

18:34 - 1397/09/01