۸۰۱۳۷۱
۳۴۰۷۲۱
۳۴۰۷۲۱
پ

محتوای حمایت شده

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟

افتادگی پلک به شل شدن و افتادگی پوست بالا و پایین گفته می شود که ممکن است به دلیل شرایط ژنتیکی و موروثی و بالا رفتن سن باشد. در این مطلب علل افتادگی پلک و روش های رفع افتادگی را با شما در میان خواهیم گذاشت.

برترین ها: افتادگی پلک‌ها چهره شما را غم انگیز و خسته نشان می‌دهد و زاویه داشتن چشم‌ها چند سال به سن شما اضافه خواهد کرد. پس اگر با مشکل افتادگی پلک‌ها روبه‌رو هستید و به دنبال روشی برای درمان آن می‌باشید، و برایتان سوال است که ، افتادگی پلک چیست؟این مطلب کاملا مناسب شماست. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با افتادگی پلک، روش‌های درمان آن و بلفاروپلاستی با شما در میان بگذاریم  و پاسخ سوالاتی در رابطه با آن را با شما در میان بگذاریم.

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟
برای مشاوره و نوبت دهی با دکتر عطالله حیدری همین حالا تماس بگیرید.

۰۹۲۰۳۴۷۵۴۵۴

۰۹۲۰۳۳۰۹۳۰۷

برای مشاهده نمونه جراحی‌ها بدون نیاز به فیلترشکن کلیک کنید.

افتادگی پلک (پتوز) چیست؟

افتادگی پلک چشم چیست؟برای آشنایی با افتادگی پلک باید در ابتدا بدانیم افتادگی پلک چشم یا پتوز چیست؟ در پاسخ به این سوالات کلی که پتوز چشم چیست یا افتادگی پلک چگونه است به طور کلی می‌توان گفت به افتادگی پلک فوقانی پتوز  یا ptosis گفته می‌شود. عوامل مختلفی اعم از ژنتیک و افزایش سن می‌توانند سبب گردند که پلک افراد افتاده شده و از زیبایی افراد کم کند. در برخی از موارد افتادگی یا پتوز پلک یا حتی پتوز چشم می‌تواند موجب ایجاد اختلالات در بینایی یا تنبلی چشم در  افراد شود. در این صورت نیز لازم است افتادگی پلک درمان شود و از مشکلات جبرا ناپذیر جلوگیری کرد. در بسیاری از موارد درمان افتادگی پلک، به منظور افزایش جاذبه و زیبایی چشم‌ها صورت می‌گیرد و برای هر دو پلک بالا و پایین انجام می‌شود.

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟

علائم افتادگی پلک (پتوز) چیست؟

بدون شک بهترین روش برای تشخیص پتوز چشم مراجعه به پزشک متخصص است. در طی فرایند معاینه پزشک ابتدا معاینه‌ای فیزیکی روی چشم شما انجام می‌دهد. بعد از اتمام این فرایند پزشک افتادگی پلک شما را تشخیص داده و علت آن را برای شما شرح می‌دهد. با این وجود مشاهده برخی از علائم زیر می‌تواند راه تشخیص خوبی برای شما باشد:

  • مشکلات خشکی چشم

یکی از علائم اولیه پتوز پلک مشکلات خشکی چشم است. این مشکل در طولانی مدت می‌تواند آسیب جدی به سطح بینایی وارد کند.

  • ترشح اشک از چشم‌ها

ترشح اشک در سطح قابل قبولی در روز طبیعی است اما اگر میزان ترشح بیشتر از حد معمول باشد، باید نگران ابتلا به پتوز چشم باشید.

  • کوچک شدن مردمک چشم به شکل غیر معمول

یکی دیگر از علائم نگران کننده که می‌تواند هشدار ابتدا به پتوز چشم باشد، کوچک شدن مردمک چشم به شکل غیر معمول است که باید به آن توجه داشته باشید.

  • حالت غیر طبیعی پلک‌های فوقانی

افرادی که دچار پتوز چشم می‌شوند، معمولا با حالت غیر طبیعی پلک‌های فوقانی مواجه می‌شوند که از علائم بسیار مهم افتادگی پلک است.

  • مشکل در کیفیت بینایی

کاهش کفیت بینایی نیز یکی دیگر از علائم پتوز است که در صورت تجربه آن بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

افتادگی پلک چشم به چه دلایلی به وجود می آید؟

برای آشنایی بیشتر با افتادگی پلک یا پتوز باید با دلایل ایجاد پتوز نیز آشنا شوید. به طور کلی موارد زیر اصلی‌ترین دلایل افتادگی پلک به شمار می‌رود:

ژنتیک

ژنتیک از عمده‌ترین دلایل پتوز چشم است که می‌تواند بیمار را نیازمند جراحی زیبایی پلک کند. این مشکل ژنتیکی از ابتدای تولد همراه با فرد است و می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد به وجود بیاورد. این مشکل ژنتیکی به نام سندرم هورنر نیز شناخته می‌شود که نوعی افتادگی پلک مادرزادی است.

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟

افزایش سن

افزایش سن از جمله دیگر دلایلی است که باعث بلفاروتوسیس یا همان پتوز چشم می‌شود. با بالاتر رفتن سن ممکن است امکان ایجاد تومور پلک در افراد بالاتر برود. البته این تومورها معمولا خوش خیم هستند و به راحتی درمان می‌شوند.اوکولوفارنژال نیز  نوعی افتادگی پلک در اثر افزایش سن  است که در دهه‌ی چهارم تا ششم زندگی اتفاق می‌افتد.

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟

پتوز مادرزادی

میاستنی گراویس نوعی پتوز مادرزادی است که با تولد فرد در به وجود می‌آید. این بیماری باعث ضعف عضلات چشم شده و مسبب افتادگی پلک و چشم می‌شود.افتالموپلژی هم از بیماری‌های مادرزادی  افتادگی پلک است که می‌تواند کودک را دچار مشکلات بینایی و ظاهری بکند.

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟

بیماری ام اس

بیماری ام اس می‌تواند باعث سست شدگی عضلات تمام بدن شده و عضلا زیادی را در بدن تحریک کند. این سستی ممکن است در عضلات خارجی چشم نیز بروز کرده و باعث  افتادگی و پتوز چشم شود.

بیماری‌های عصبی

با شوک‌های حاصل از بیماری‌های عصبی امکان سست شدگی عضلات بالا می‌رود.افرادی که دارای بیماری و حمله‌های عصبی هستند،بیشتر از افراد عادی به افتادگی پلک دچار شده و برای بلفاروپتوز یا عمل افتادگی پلک به جراحی زیبایی پلک مراجعه می‌کنند.

دیستروفی عضلانی

دیستروفی عضلانی از گروهی از بیماری‌های عضلانی است که باعث افتادگی و سست شدن عضلات می‌شود. این بیماری ممکن است از دلایل اصلی پتوز یا افتادگی پلک نیز باشد.

چگونه افتادگی پلک را تشخیص دهیم؟

علائم ذکر شده برای افتادگی پلک، ممکن است مربوط به بیماری‌های دیگر باشند.به همین دلیل برای مطمئن شدن از ابتلا به  افتادگی پلک باید به چشم پزشک مراجعه کنید. برای تشخیص این بیماری پزشک از لامپ مخصوص و تست تنسیلون استفاده کرده و افتادگی پلک را تشخیص می‌دهد.

پتوز (افتادگی) پلک چشم چه انواعی دارد؟

برای آشنایی بیشتر با پتوز چشم بهتر است برخی انواع پتوز را بشناسید:

پتوز آپونوروتیک

پتوز آپونوروتیک از شایع‌ترین انواع پتوز چشم است. این نوع از افتادگی چشم معمولا به دلیل افزایش سن و ضعیف شدن عضلات به وجود می‌آید.

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟

پتوز نوروژنیک

پتوز نوروژنیک معمولا در سنین کودکی در افراد بروز می‌کند و باعث افتادگی پلک به مرور زمان می‌شود. این نوع پتوز ممکن است در مرور زمان پیشرفت کند  و به عضلات شقیقه نیز نفوذ داشته باشد که برای درمان آن به لیفت شقیقه نیاز است.

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟

پتوز میوژنیک

پتوز میوژنیک به حالتی از افتادگی پلک گفته می‌شود کهدر اثر مشکلاتی در عضله‌های چشم  ایجاد شده باشد  و باعث افتادگی یا بالارفتگی پلک چشک شده باشد.

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟

پتوز مکانیکال

در این حالت از پتوز پلک بالایی وزن زیادی دارد و عضلات نمی‌توانند وزن آن را تحمل کنند. همین امر باعث افتادگی پلک می‌شود.

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟

آیا می‌توان از افتادگی پلک چشم پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از افتادگی پلک باید از بیست و شش سالگی اقدام کنید، ولی اگر از این سن گذشته‌اید هم خیلی نگران نباشید و از همین الان شروع کنید و نکته‌های زیر را به خاطر بسپارید:

  • رژیم غذایی مناسب و کم نمک و کم چربی که باعث تشدید پف چشم نشود.
  • ​استفاده از کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی
  • کمتر کردن نور های مصنوعی و استفاده کمتر از موبایل و لپ تاپ
  • ​قرار نگرفتن زیر نور مستقیم آفتاب

افتادگی پلک با چه روش‌هایی قابل درمان است؟

افتادگی پلک‌ها می‌تواند بر کاهش زیبایی چهره افراد تاثیر گذاشته و اعتماد به نفس آن‌ها را نیز کاهش دهد. همین موضوع سبب گشته بسیاری از افرادی که با افتادگی پلک مواجهند، به دنبال راه درمانی برای این مشکل باشند. به طور کلی درمان افتادگی پلک به دو روش انجام می‌پذیرد. روش بلفاروپلاستی و روش جراحی پلک. هر دو روش به نوبه خود دارای مزایای منحصر به خود هستند. در این مطلب بیشتر در رابطه با درمان افتادگی پلک به روش بلفاروپلاستی صحبت خواهیم کرد.

 درمان خانگی

درمان‌های خانگی برای پتوز چشم ممکن است با تاثیر زیادی انجام نشود اما به هرحال نمی‌توان فواید آن‌ها را نادیده گرفت.استفاده از ماساژ می‌تواند یکی از درمان‌های سنتی و خانگی مفید برای درمان پتوز چشم باشد.از طرفی این درمان‌ها به دلیل سنتی بودن و نداشتن مواد شیمیایی می‌تواند بسیار سالم‌تر از درمان‌های شیمیایی باشند.انواع درمان خانگی برای افتادگی پلک عبارتند از:
 

  • ماساژ پلک برای درمان افتادگی پلک در خانه 
  • استفاده از کاهش‌دهنده‌های التهاب: برخی مواد طبیعی مانند آلوئه‌ورا، خیار، چای سبز 
  • استفاده از کیسه‌های یخ برای درمان افتادگی پلک در خانه  
  • روغن خراطین 
  • ماساژ با روغن نارگیل 
  • عصاره آلوئه‌ورا 
  • عصاره خیار 

جراحی افتادگی پلک (بلفاروپلاستی)

یکی از درمان‌های بسیار مفید برای از بین بردن افتادگی پلک، انجام عمل بلفاروپلاستی یا جراحی افتادگی پلک است. در این جراحی برشی در ناحیه پلک ایجاد می‌شود و چربی‌های اضافی در این ناحیه از بین می‌رود. این عمل باعث بازشدن چین و چروک‌های اطراف پلک شده و افتادگی پلک را از بین می‌برد.

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟

 پلاسماجت

پلاسماجت از جمله کاربردی‌ترین روش‌های جوانسازی صورت است که برای لیفت صورت و شقیقه استفاده ‌می‌شود.از این روش جوانسازی می‌توان برای درمان افتادگی پلک نیز استفاده کرد.این روش حداقل آسیب را به پوشت شما می‌زند و بدون درد و خونریزی انجام می‌گردد. 

 تزریق بوتاکس

 تزریق بوتاکس از شناخته شده‌ترین روش‌های جوانسازی پوست است که برای درمان افتادگی عضلات صورت کاربرد زیادی دارد. این روش برا درمان افتادگی پلک چشم نیز بسیار توصیه می‌شود چرا که دارای نتیجه قطعی و طول درمان کوتاه‌تر است.

استفاده از نخ

استفاده از نخ برای لیفت صورت از نوین‌ترین روش‌های جوانسازی صورت است که امروزه نسبت به روش‌های قدیمی از طرفداران بیشتری برخوردار است و  نتیجه بسیار خوبی به همراه دارد.این روش در درمان افتادگی پلک نیز استفاده می‌شود و آسیب بسیار کمی بعد از جراحی به پوست و چشم شما می‌رساند.

 عصای پتوز

اگر به روش‌های جراحی محور علاقه ندارید، عصای پتوز یا عصای بینایی انتخاب بسیار خوبی برای شماست. در این روش با اضافه کردن شی‌ای خارجی به عینک شما فرم پلک افتاده را به مرور زمان تغییر می‌دهند. البته این روش برای طولانی مدت مناسب است و نمی‌توان از آن انتظار درمان سریع داشت. اگر به دنبال اصلاح سریح افتادگی پلک خود هستید این روش برای شما مناسب نیست.

داشتن افتادگی پلک (پتوز) سبب چه مشکلاتی در زندگی روزمره افراد می شود؟

افرادی که دارای پتوز یا افتادگی پلک هستند، مشکلات زیر را تجربه می‌کنند.

  • ضعف در رانندگی
  • خشکی چشم
  • سطح پایین بینایی
  • ترشح اشک به شکل غیر طبیعی
  • ظاهر خسته
  • بالا رفتن سن ظاهری

افتادگی پلک چه تفاوتی با پف چشم دارد؟

بسیاری از افراد معمولا متوجه تفاوت پتوز چشم و پف چشم نمی‌شوند. این دو بیماری با تمام شباهت‌هایی که دارند، در ساختار باهم متفاوت هستند. پف چشم معمولا به دلیل جمع شدن چربی‌ها در پلک به وجود می‌آید اما پتوز چشم ناشی از عوامل دیگر است.

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟

برای رفع و درمان افتادگی پلک چشم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علائم زیر برای رفع و درمان افتادگی پلک چشم اقدام نمایید:

  • بروز ناگهانی افتادگی پلک
  • پتوز چشم همراه با دوبینی و سردرد شدید
  • افتادگی پلک همراه با عفونت و خونریزی چشم
  • ایجاد اختلال در بینایی

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟

دکتر عطاالله حیدری - فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

  • جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی و لیپوساکشن)
  • ژنیکوماستی (جراحی سینه در آقایان)
  • جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی اولیه و ثانویه)
  • جراحی زیبایی پستان (ماموپلاستی، پروتز پستان، تزریق چربی به پستان)
  • پیکرتراشی و لیپوساکشن نواحی مختلف بدن
  • جراحی افتادگی پلک (پتوز)

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟

همین حالا تماس بگیرید.

۰۹۲۰۳۳۰۹۳۰۷

۰۹۲۰۳۴۷۵۴۵۴

ولیعصر

۰۲۱-۸۶۰۸۱۷۶۹

برای مشاهده نمونه جراحی‌ها بدون نیاز به فیلترشکن کلیک کنید.

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟

نمونه‌های جراحی لاغری دکتر عطاالله حیدری را از اینستاگرام ببینید.

@dr.heidari.ata

افتادگی پلک (پتوز) چیست و به چه دلایلی به وجود می آید؟

آدرس 1: خیابان ولیعصر، نرسیده به  توانیر، نبش بلوار بخشندگان، ساختمان مدیکوسنتر، طبقه سوم، واحد 304

آدرس ۲: محدوده زعفرانیه

سوالات متداول

جراحی افتادگی پلک با بیهوشی انجام می شود؟

این جراحی با بیحسی موضعی انجام می شود.

جای بخیه روز پلک چه مدتی طول می کشد تا محو شود؟

بسته به فرد و مراقبت های لازم نهایتا تا ۶ ماه طول می کشد.

کی می توانم بعد از عمل سر کار بروم؟

حداقل سه روز بعد.

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج