مرگ تلویزیون در راه است؟
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
دکتر نداف کرمانی_ fموبایل
دندانپزشکی تاج_f موبایل
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
ادیب_1
لاله زار مال_1
اپیلاسیون نانا 1
لاله زار مال_3
اپیلاسیون نانا 3
ادیب_3
لاله زار مال_4
اپیلاسیون نانا 4
ادیب_4
اپیلاسیون نانا 2
ادیب_2
لاله زار مال_2
دکتر نداف کرمانی_ f
دندانپزشکی تاج_f
۸۰۳۰۳۰
۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
۵۸۲۰
استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای دریافت محتوای مورد علاقه در حالی از رسانه‌های سنتی‌تر مانند تلویزیون پیشی می‌گیرد که ابزارهای مدرن و اینترنتی نیازمند به‌روزرسانی در محتوای مناسب هستند.

خبرگزاری ایسنا: با توجه به اهمیت چگونگی حضور کودکان در اینترنت، شرکت‌های مختلفی سعی در ایجاد فضای مناسب دارند و در این میان استفاده از محتوای صوتی و تصویری توسط کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، البته به گفته تحلیلگران، پس از ایجاد زیرساخت فنی و بستر مناسب، باید فرهنگ استفاده از این امکانات هم وجود داشته باشد.

در ایران بیش از ۱۳ درصد کاربران اینترنت کودکان هستند؛ آن‌ها برای دستیابی به اطلاعات، برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده، انجام تکالیف درسی، دانلود موسیقی، فیلم و البته بازی رایانه‌ای به اینترنت مراجعه می‌کنند. هم‌اکنون استفاده از رایانه و فناوری‌های دیجیتال بخش عمده‌ای از اوقات فراغت کودکان ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد.

از طرفی درحالی‌که تحقیقات نشان می‌دهد قشر کودک و نوجوان در دنیا طی تغییر رفتاری به جای استفاده از تلویزیون، روزبه‌روز سهم بیشتری از محتوای مورد علاقه خود را از ابزارهای دیجیتال به دست می‌آوردند، اما تقریبا بیش‌تر آن‌ها از فقدان محتوای مناسب، حس مشترکی دارند.

تغییر رفتار در تهیه محتوا از تلویزیون به ابزارهای دیجیتال

طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بررسی‌های انجام‌شده در شورای سیاست‌گذاری جشنواره کودک‌آنلاین، کودک و نوجوان همواره بیش‌ترین علاقه را به دریافت محتوای تصویری و ویدیو دارند که در بین آن‌ها محتوایی با مضامین شاد و سرگرمی محبوب‌ترین هستند. از طرفی محتوای ویدیویی راحت‌ترین مسیر برای گسترش به سمت صنایع مجاور را داراست. ضمن این‌که این شکل از محتوا بیش‌ترین قابلیت را برای مهاجرت به‌سوی انواع دیگر محتوا دارد و عمر، بقاء و امکان استمرار محتوای ویدیویی، به مراتب بیش از انواع دیگر محتواست.

هم‌چنین مطابق تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۷ توسط سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای بریتانیا موسوم به آفکام، بیش از ۴۰ درصد خردسالان، نزدیک به نیمی از کودکان و چیزی حدود ۷۰ درصد نوجوانان در دنیا از طریق ابزارهای دیجیتالی چون تلفن همراه و تبلت، محتوایی که می‌خواهند را دریافت می‌کنند که این یعنی حرکت به سمت تحقق تئوری «مرگ تلویزیون» که از سال‌های پیش از سوی کارشناسان حوزه ارتباطات عنوان شده بود.

واقعیت دیگر این است که نزدیک به نیمی از خردسالان، بیش از دوسوم کودکان و ۹۰ درصد نوجوانان در جهان از یوتیوب استفاده می‌کنند. به عبارتی هرچه سن از خردسالی به سمت نوجوانی پیش می‌رود، علاقه به دریافت محتوای تصویری از طریق ابزارهای دیجیتال بیش‌تر شده و اگرچه در ایران تحقیقات مدونی پیرامون استفاده کودکان و نوجوانان از پلت‌فرم‌های تصویری مانند آپارات در دست نیست اما در دنیا و در میان خردسالان، کودکان و نوجوانان میل به استفاده از پلت‌فرم‌هایی تصویری مانند یوتیوب بالاتر رفته است.

این روزها شبکه‌های اجتماعی بزرگترین چالش رسانه‌هایی مانند تلویزیون به شمار می‌روند اما تقریبا بیش‌تر این قشر از فقدان محتوای مناسب، حس مشترکی دارند. از نظر اقتصادی نیز آمارها گویاست که بازار جهانی محتوای کودک و نوجوان در دنیا یکی از پنج بازار دارای رشد سریع به شمار می‌رود به‌طوری‌که تنها یکی از برندهای فعال در این حوزه، سالانه ۴۵۰ میلیون دلار درآمد دارد.

آفکام هم‌چنین حجم بازار محتوای کودک و نوجوان را در دنیا بالای ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌کند که به‌طور متوسط بیش از ۲۵ درصد شاخص رشد آن است. ضمن این‌که در این بازار بیشتر وزنه به سمت کفه خدمات آنلاین سنگینی می‌کند که این تغییر رفتار تقریبا در همه دنیا به وضوح قابل رویت است.

در نهایت، باید توجه داشت همان‌طور که امروزه یکی از مهم‌ترین ابزارهای دریافت محتوا، ابزارهای دیجیتال هستند و افراد با بهره‌گیری از اینترنت بسیاری از فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند، کودکان هم در این دنیای جدید دیجیتالی نقشی دارند و از این ابزارها برای دریافت محتواهایی که عمدتا جنبه‌ی سرگرمی دارد بهره می‌گیرند و این موضوع نیاز به ایجاد محتوای مناسب برای این قشر از جامعه را آشکار می‌کند.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: 8
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
10:05 - 1397/09/11
کدوم تلويزيون مثلا بزرگترين جشن ها و مراسم يه ستاره چند مربع که هي اسمش تبليغش مياد يه خواننده يه بازيگر يه فوتباليست که از اين شبکه ميرن تو اون يکي والا ديگه مردم همه چي اينا رو ميدونن بهتر و کامل تر از تلويزيون تو فضاي مجازي اين مثلا بهترين برنامه صدا سيما شده خدايي آدم خندش ميگيره از اين برنامه ها جالبه مهمان ها از شبکه يک ميره 2و بعد ميره 5 دور ميزنن جالبه فکر ميکنن برنامه هاشون خوبه هنوز خب تعارف نداره که لاتاري بذارين اين همه ادا اصول چيه
Iran, Islamic Republic of
10:18 - 1397/09/11
من که فقط فوتبال از تلویزیون میبینم آخرین باری هم که شبکه یک و دو رو دیدم وقتی بود که داشتم کانالهای تلویزیون رو مرتب میکردم
France
10:45 - 1397/09/11
صدای سیما ایران سالهاست مرده, خدا رحمتش کنه,....
Iran, Islamic Republic of
11:12 - 1397/09/11
بدبختی مادراینه که مدیریت صدا وسیما درپی کسب رضایت مردم و خواسته های آنها نیست بلکه درپی رضایت مسوولین و علایق شخصی خود ش می باشد د درحالیکه تکنولوژی دردقیقه درحال پیشرفت و عوض شدن می باشد
Iran, Islamic Republic of
12:59 - 1397/09/11
انشالله صدا و سیما نابود بشه.
پاسخ ها
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
انشالله
Germany
13:39 - 1397/09/11
پدیده جهانی شدن یه پدیده اجتناب ناپذیره و با قلع و قمع و سانسور راه به جایی نمی بریم
اینکه بگوییم هر ویدئویی روی نت می آید باید از ما اجازه بگیرد یا هر پیام رسانی باید دارای مجوز می باشد من فکر می کنم اینها آخرین تلاشهای همان ذهن های بسته است
اخیرا دیدم یوتیوب را فیلتر هوشمند کرده اند که اجازه دیدن قسمت های مفید آن را می دهد به شرط احترام به حریم خصوصی این طرز تفکر آینده بهتری دارد
Iran, Islamic Republic of
14:00 - 1397/09/18
خوب مردم چقدرفیلم هایی ببینن که باواقعیت های جامعه فاصله داره ودردهاومشکلات اجتماعی واقعی مردم رونشون نمیده وبرنامه های یکنواخت وتکراری واخباری که میخوادهمه چیزروخوب نشون بده وازبه جالش کشیدن کسایی که مسئولیت دارن وکوتاهی کردن توکارشون طفره میره خوب معلومه مخاطبش کم میشه
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
سفیر بار ساقدوش_1
گروه تولیدی نیلوفر_1
شرکت هوش و دانش سپهر_1
گروه تولیدی نیلوفر_3
شرکت هوش و دانش سپهر_3
سفیر بار ساقدوش_3
گروه تولیدی نیلوفر_4
سفیر بار ساقدوش_4
شرکت هوش و دانش سپهر_4
گروه تولیدی نیلوفر_2
شرکت هوش و دانش سپهر_2
سفیر بار ساقدوش_2
دکتر عارفی - موبایل فوتر
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
نیکان فارمدمهر_فوتر موبایل
دکتر لاجوردی_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
روانشناسی مرهم_ فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
اورانوس_فوترموبایل2
شفا_فوترموبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
دکتر صالحی_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
دندانپزشکی تاج _ فوترموبایل2
ترجمه زندگی_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
تنورستان_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
روشا فارمسی_فوتر موبایل
دکتر آزاد خواه_فوتر موبایل
پارسیان طب - فوتر موبایل
قالیشویی ثمین_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
دکتر صالحی_فوتر
دکتر لاجوردی_فوتر
روانشناسی مرهم_ فوتر
قالیشویی ثمین_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
ترجمه زندگی_فوتر
دکتر آزاد خواه_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
تدبیرکالا_فوتر
کلینیک النا_فوتر
شفا_فوتر
فنی آتل_فوتر
نیکان فارمدمهر_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
تنورستان_فوتر
پارسیان طب - فوتر
اورانوس_فوتر2
دندانپزشکی تاج _ فوتر2
رستوران پارسیان_فوتر
آیلین_تزریق چربی
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
روشا فارمسی_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو