جاباما
۸۰۵۸۹۸
۲۶ نظر
۵۰۰۸
۲۶ نظر
۵۰۰۸
پ

نرخ دلار پایین آمد، چرا اجناس ارزان نشد؟

عضو هیئت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت:روزی که دلار جهشی بالا رفت، کالاها از قبل در صنوف موجود بود و لحظه ای قیمت کالا افزایش یافت اما حال که کاهش قیمت ارز را شاهد هستیم ولی کاهش قیمت ها محسوس نیست چون نظارت به درستی انجام نمی‌شود.

خبرگزاری تسنیم: علی عوض‌پور دبیرکل اتاق اصناف گفت: با توجه به اینکه تولید آمادگی افزایش نرخ ارز را نداشت و سیاست های پولی برای واحدهای تولیدی مشخص نبود نمی توانستند قیمت های واقعی را مشخص کنند اما با ارائه و مشخص شدن سیاست های پولی بازار به ثبات خواهد رسید.

واحدهای صنفی آخرین حلقه توزیع و عرضه کالا هستند ولی کالایی که در اختیار واحد صنفی قرار داده می شود بر اساس قوانین سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده به فروش می رسد.

عوض پور گفت : کالاها در چند گروه کالایی عرضه می شود و واحدهای صنفی هیچ نقشی در قیمت گذاری کالا ندارند بلکه شبکه توزیع بر اساس قیمت درج شده کالا را به فروش می رساند. آمار و ارقام نشان می دهد که سهم گرانفروشی در برخی کالاها در هفت ماهه امسال کم بوده است.

او گفت: ما منکر افزایش قیمت کالاها متاثر از قیمت دلار نیستیم، با افزایش قیمت دلار قیمت کالاها نیز به صورت پلکانی افزایش یافت ولی اینکه گفته می شود یک شبه قیمت ها دوبرابر شد درست نیست.

او افزود: کسی منکر این نیست که واحد صنفی باید سرمایه در گردش داشته باشد ولی واحدهای تولیدی که انبار داشتند و عمده فروش ها بر اساس سامانه ای که در واحدهای نظارتی وجود دارد افزایش قیمت ها بیشتر با نظارت بوده است.

عوض پور گفت: وقتی ثبات در قیمت ارز رخ داده در نظارت بر قیمت ها نیز باید ریشه یابی شود و کارشناسی به خوبی انجام شود. در رابطه با خیلی از کالاها در تامین و توزیع مشکل داریم مثل تلفن همراه که ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارد و به صورت صد درصد وارداتی است آمارها نشان می دهد وقتی اینگونه کالاها چند ماه در گمرک می ماند افزایش قیمت خواهد داشت بنابراین با تسهیل در قوانین ثبت سفارش کالا شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود.

او افزود: صندوق های مکانیزه فروش در سال های قبل مطرح شد و اصناف در سال ۹۳ این امر را به دولت پیشنهاد داد اما با توجه به نبود مکانیزم ، صندوق مکانیزه راه اندازی نشد .

محمد محمدی عضو هیئت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان دیگر مهمان برنامه گفت : ما به عنوان تشکل مردمی مسئول هستیم و باید از حقوق مردم دفاع کنیم .

او با گلایه از اتاق اصناف و ستاد تنظیم بازار گفت : روزی که دلار جهشی بالا رفت ، کالاها از قبل در صنوف موجود بود و لحظه ای قیمت کالا افزایش یافت اما حال که کاهش قیمت ارز را شاهد هستیم ولی کاهش قیمت ها یا دیده نمی شود یا محسوس نیست چون نظارت به درستی انجام نمی شود .

او افزود : در انبارها کالاها موجود بود ولی با افزایش قیمت دلار و ارز همان کالای خرید قبل با توجه به افزایش قیمت دلار افزایش یافت که اتاق اصناف باید پاسخگو باشد .

محمدی گفت : ما نوسانات و افزایش قیمت ها را قبول داریم اما ستاد تنظیم وظیفه تدبیر بازار را به عهده دارد و باید افزایش قیمت را کنترل کند چراکه ستاد تنظیم بازار وظیفه قیمت گذاری دارد . گوشت جز کالاهای گروه یک است که ستاد تنظیم بازار وظیفه دارد قیمت را کنترل کند نه اینکه برای گوشت وارداتی قیمت گذاری کند. وقتی گفته می شود در تمام دنیا اقتصاد کشورها به اینگونه است قانع کننده نیست بلکه باید قیمت ها به گونه ای باشد که مردم قانع شوند.

محمدی با انتقاد از نبود نظارت بر بازار گفت : در اکثر کشورها تشکل ها را در جلسات شرکت می دهند و از تشکل ها در تنظیم بازار حمایت می شود و ما از دولت انتظار داریم که از ما در جلسات دعوت کند .

محمد علی اسفنانی معاون سازمان تعزیرات حکومتی در ارتباط تلفنی درباره نظارت بازار گفت : واقعیت امر این است که با افزایش قیمت دلار شاهد افزایش قیمت بسیاری از کالاها بودیم اما اینکه چرا با کاهش قیمت ارز کاهش قیمت ها محسوس نبود باید علل و ریشه به صورت کارشناسی بررسی شود و به صورت مصداقی بیان شود .
او گفت: سازمان تعزیرات در جایی که تخلف صورت گرفته برخورد شده است و در برخی موارد برخورد ها بازدارنده بوده است. مثلا قیمت محصولات لبنی با برخورد و نظارت سازمان تعزیرات با کاهش مواجه شده است .
او گفت : در توزیع نیز تخلفات هست و سازمان تعزیرات تخلفات در شبکه توزیع کالا را نیز رصد می کند.

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع مجلس در ارتباط تلفنی گفت : ما در سال های گذشته سه بار جهش ارزی داشتیم بنابراین تا سامانه جامع الکترونیک که قابل رصد باشد را نداشته باشیم نمی توانیم قیمت ها را به صورت واقعی رصد کنیم . مانع اصلی در این راه ها مقاومت صنوف و نداشتن اعتماد دولت ها به این سامانه است .

او افزود : شهریور امسال سامانه ای رونمایی شد اما این سامانه جامع و کارآمد نیست. سامانه جامع تجارت الکترونیک قیمت گذاری ها را کنترل می کند اما با نبود این سامانه با افزایش نرخ ارز بازار عرضه و تقاضا به هم خورد و شبکه توزیع پنهان شد اما اصناف توانایی نظارت بر قیمت ها را ندارند چون تعداد بازرس ها کافی نیست .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیران نادان ==کشور ویران

      پاسخ ها

      • مملی

        اتفاقا اونا دانان ما نادانیم

      • بدون نام

        نادان ما مردم هستیم آیا میدانی سرمایه آدمهای دانا از پولهای مردم نادان هست

    • شهرام

      وقتی دولت ناتوان باشه همینه . حتی دلار برسه به ۱۰۰۰ تومان باز هم گوجه فرنگی گرونه . شیر گرونه و..............گرونه . در صورتیکه یه دولت مقتدر و تحصیلکرده حتی با وجود دلار ۲۰۰۰۰ تومانی هم میتونه اوضاع رو کنترل کنه . وقتی کسی بر مسندی نشسته که در باره اش چیزی نمیدونه چه توقعی میره که بتونه درد مردم رو دوا کنه . خشکبار ۶۰ درصد گرون شد . مثلا پسته شده ۳۰۰ هزارتومن اما دیشب یه خبر خوندم که زده بود پسته ارزان شد . وقتی کامل خبر رو خوندم دیدم مثلا کیلویی ۲۰۰۰ تومان ارزون شده . دولتمردان هم فکر کردن خیلی سوپرمن هستند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین برادر عزیز.واقعا گل گفتی.قربون دهنت

    • بدون نام

      میگه افزایش قیمتها با نظارت بوده اما برای کاهش قیمت هیچ گونه نظارتی وجود نداره!!!!
      منکه ازاین حرفا فقط یک برداشت میکنم اونم اینکه دولت خودش سر دسته دزداست ودیواری کوتاهتراز دیوار عامه ملت نیست که ازش بالابره

    • بدون نام

      هرچه زودتر دولت باید دستور کاهش قیمت ها را به همه گوشت فروشی ها مرغ فروشی ها و ماهی فروشی ها و سایر شرکت های لبنیاتی بدهد
      هرچه زودتر

    • حمید

      اصل گرون کردن عرض و ارزون شدنش مال آلان هست مردم به گرونی عادت کردن باهاش کنار اومدن حال وقت به دلار ارزون خریدن و به قیمت دلار گرون تر فروختنه به عبارت ساده هم از توبره خوردن هم از آخور لعنت بر باعث و بانی این بی عدالتی

    • بدون نام

      چیزی که بالارفت دیگه رفته کم کم به بدبختی عادت میکنی مثل دوره قبلی تحریم فقط من موندم کسی به آینده امیدوارهست هنوزبدبخت اون جوان هایی که میخوان ازدواج کنن چکارمی کنندتواین وضع

    • مهدی

      هیچ اصولی در کنترل قیمت لحاظ نمی شود.اگر موجودی انبار ها با دلار قبل بوده دلیلی برا ی گرانی نیست.یا اینکه نرخ میانگین دو نوع تولید با دو.نرخ دلار بایستی منظور گردد.
      اگر تولید کننده موجودی انبار خویش را که با دلار ارزان قبل داشته و اینک با نرخ جدید محاسبه نماید.300 درصد گران فروشی کرده و برابر است با سود سه سال ان.واحد تولیدی.اگر این رانت را در توذیع دیده و لحاظ کنیم میشود سه برابر کل ارزش پولی کشور که نصیب عده ای محدود شده.یعنی افزایش نقدینگی در درآمد تولیدی و واسطه گری.از طرف دیگر چون دولت اصولا سرمایه گذار نیست و بودجه کلی هزینه ای است این هم بصورت کلان اکثرا به بازار تزریق میشود.لذا باز شاهد رانت به عده ای محدود هستیم.
      دولت با این نرخ ارز و صادرات غیر نفتی درآمدی 15 برابر سال 89که دلار 1260 تومان بوده داشته و خواهد داشت.ببینید این درآمد به عموم نمی رسد چون حقوق به این سطح هرگز رشد نکرده. بلکه اینها در هزینه های کلان نقش دارد که معمولا رانتی و در قشر محدود.بهره مند میشوند.اینگونه نوسانات اقتصادی صرفا چپاول هدف است و نابود کننده اقتصاد کلان و تولید است. نتیجه آن فقر و بیکاری و بازار فروشی به غرب است. و این را بسیاری از متولیان نفوذی میدانند و عامل هم هستند.

    • بدون نام

      مدیران نادان چکار کردید به مردم ایران الان مثل پارس میشم

    • مرتضی

      دلاروتحریم بهانه بودمیخواستنداجناس وببرندبالا.

    • ناشناس....

      برادر دلار 3بوده الان شده 11چی اومد پایین تازه این گرونیا بر اساس دلار 7تا 8 تومن هست

    • بدون نام

      تا زمانیکه نظارت نشود وضعیت روزبروز بدتر خواهد شد.

    • بدون نام

      اقا من فکر میکنم کسی به فکر ما مردم نیست گرانی از خود دولت سرچشمه میگیردو بس.

    • مهدی

      ارزونی دلار موقتیه.میخوان دلارای مردم رو از دستشون دربیارن.کاش ملت بفهمن.

    • بدون نام

      مگه دلار به قیمت قبلی اومده هان4000 شده 12000تومان نرخ پایینه ... دلار قبلی4000تومانه کو پس ...

    • بدون نام

      دروغه
      دلار460هزار تومان ب بالا

    • کارمند

      باز هم اراجیف و حرف مفت و توجیه

    • بدون نام

      تازه دلار پایین آمد قیمت اجناس بالا رفت!!!

    • بدون نام

      تا کی میخواید تحمل کنید تا بفهمید اینا تنها چیزی که تو فکرشون نبوده ونیست رفاه مردم. بابا بیدار شید از این خواب جهل ونادانی.

    • خدا

      تجربه میگه طی 40 سال گذشته هر چی رفت اون بالا دیگه همونجا میمونه،پایین بیا نیست

    • بدون نام

      نرخ دلار همینجوری پایین نیونده اینا دارن طبق نقشه پیش میرن میخوان ارز و سکه های مردم رو از خونه ها بکشن بیرون بعد این بار قیمت دلار سه برابر بره بالا

    • بدون نام

      گرانی ربطی به دلار نداره دلار فقط بهانه است

    • بدون نام

      چون مردم دزدی رو از بالادست یاد میگیرن. میگن وقتی اونا میخورن ماهم میخوریم

    • بدون نام

      از دست مردم دلار ارزون جمع می کنند بعد قیمت دلار افزایش می دهند هوشیار باشید از دستتون بیرون نکشند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج