جاباما
۸۰۶۰۵۸
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

پوشش اینترنت ۴G در مسیر‌های ریلی حرم تا حرم

توافق‌نامه ایجاد پوشش نسل چهارم ارتباطات سیار در مسیرهای ریلی تهران-قم و تهران-مشهد امضا شد.

گزارش ایسنا: توافقنامه تامین پوشش نسل چهارم اینترنت در مسیرهای ریلی حرم تا حرم (تهران به قم و مشهد) به‌دلیل برخورداری از بیش‌ترین مسافر در این مسیرهای ریلی، امروز بین شرکت‌های همراه اول و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران امضاء شد.

در مراسم امضای این توافق‌نامه که در محل وزارت ارتباطات برگزار شد، محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - با بیان این‌که حمل‌ونقل ریلی یکی از حوزه‌های قابل توجه توسعه است و با اشاره به استفاده از فناوری اطلاعات برای مدیریت حمل و نقل اظهار کرد: شرکت راه‌آهن از سالهای اخیر مسیرهای فیبرنوری در کنار خطوط ریل را توسعه داد. هم‌چنین بین شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت راه‌آهن، تفاهمی انجام شد که از این ظرفیت برای ترانزیت بین‌الملل استفاده شود که بدین واسطه علاوه بر برخورداری از شبکه پایدار درآمد شرکت راه‌آهن نیز افزایش می‌یابد.

آذری‌جهرمی با بیان این‌که پیش از این از لحاظ ارتباطات حوزه ریلی، قدرت لازم را نداشتیم اظهار کرد: اکنون یکی از دلایلی که می‌تواند مردم را به استفاده از قدرت حمل و نقل ریلی تشویق کند، ارتباطات ارزان و مناسب است. زیرا حمل و نقل ریلی اگرچه ارزان‌تر است اما زمان بیش‌تری نسبت به خطوط هوایی در آن صرف می‌شود. ضمن این‌که وجود ارتباطات در طول این مسیر می‌تواند باعث ایجاد کسب‌وکار شود و برای شرکت مسافربری نیز درآمد داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت ارتباطات کنونی در مسیر ریلی بیان کرد: در طول مسیرهای ریلی کشور ۶۰ درصد پوشش در حوزه نسل دو و ۳۸ پوشش نسل سه داشتیم. به همین خاطر از اپراتورها برای توسعه دعوت شد که در ایستگاه‌های راه آهن و در طول مسیر خدمات ارائه دهند. سوال بود که سراغ تکنولوژی LTI برویم یا از ظرفیت فیبر راه آهن استفاده کنیم؟ با مشاهده بخش پژوهشی و بررسی رگولاتوری به یک مدل اقتصادی رسیدیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نقش اپراتورها در این توسعه اظهار کرد: همراه اول برای این کار پیشگام شد و تصمیم گرفت در کنار مشترکین بماند البته این طرح به لحاظ اقتصادی، در ابتدا سودآور نیست اما امیدواریم با افزایش مسافر در این مسیرها سهم سرمایه‌گذاری برگردد. البته اپراتورهای دیگر به دلیل این‌که برایشان توجیه اقتصادی نداشت، حاضر به همکاری نشدند.

وی با بیان این‌که مسیر حرم تا حرم، یعنی از قم تا مشهد بالغ بر ۱۰۰۰ کیلومتر با همکاری شرکت راه‌آهن و همراه اول پوشش داده می‌شود گفت: این اتفاق قرار است با برنامه اجرایی مشخص شده ظرف یک سال آینده بیفتد و این مسیر پوشش نسل چهار داشته باشد. امیدواریم این کار اجرایی که از فردای امضای این سند آغاز می‌شود، موجب رضایت مردم و استفاده بیش‌تر از مسیر ریلی شود.

او ادامه داد: استفاده از مسیر ریلی نسبت به مسیر جاده‌ای، کاهش تصادف و صرفه‌جویی در هزینه‌ها در پی خواهد داشت. هر دو شرکت ارتباطات شرکت سیار و راه‌آهن مسوول توسعه ارتباطات هستند، یکی ارتباطات حمل و نقل و دیگری مخابرات. البته پوشش اینترنت مسیر حرم تا حرم متوقف نخواهد شد و امیدواریم پس از آن با یک برنامه عملیاتی مسیر جنوب که مسیر پرمسافری است نیز از این امکان برخوردار شود.

در این مراسم هم‌چنین مجید حقی - معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - با اشاره به پوشش نسل چهارم ارتباطات سیار روی خطوط ریلی راه آهن اظهار کرد: جلساتی با هر سه اپراتور گذاشتیم که همراه اول با توجه به طرح تجاری خود که پاسخگویی پوشش نسل چهارم بود، این طرح را پذیرفت و درنهایت با نظر مثبت و تایید طرفین این طرح نهایی شد.

به گفته او با استفاده از این طرح، ظرف مدت ۱۵ ماه بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی به نسل چهارم ارتباطات سیار مجهز می‌شود و اپراتورها می‌توانند برای خرید حجم ایتنرنت سالیانه از همراه اول اقدام کنند.

همچنین محمدزاده - مدیر عامل شرکت راه‌آهن - اظهار کرد: در راه‌آهن، سیستم ارتباطی داریم که ظرفیت قابل استفاده‌ای برای سایر خدمات است. با پیگیری وزیر ارتباطات، این زمینه فراهم شد که برای مسیر تهران - مشهد، از خدمات اینترنتی و ارتباط بیش‌ترین بهره برده شود. زیرا در حال حاضر، بیش از ۴۰ درصد مسافران تهران - مشهد، روی ریل هستند و پس از برقی شدن ریل، این تعداد شاید به ۸۰ درصد هم برسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج