۸۰۸۱۲۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

کلوپ چطور خط حمله لیورپول را باز طراحی کرد؟

لیورپول به نسبت فصل گذشته تغییرات زیادی در بخش هجومی خود داشته است.

وبسایت نود: با وجود آن که لیورپول فصل گذشته عملکرد خوبی در گلزنی داشت و به فینال لیگ قهرمانان هم رسید، اما کلوپ در این فصل تغییراتی مهم را در فاز هجومی تیمش ایجاد کرده است.

لیورپول در بازی با ناپولی دوباره به همان سیستمی برگشت که فصل قبل در آخرین مسابقه لیگ قهرمانان استفاده کرد: ۴-۳-۳. در این مسابقه همان شش بازیکن بخش هجومی بازی فینال لیگ قهرمانان دوباره برای لیورپول به میدان رفتند. مثلث هجومی لیورپول طی فصل گذشته به جرات جزو موفق ترین ها در اروپا بودند. صلاح، فرمینو و مانه در لیگ برتر ۵۷ گل زدند و در لیگ قهرمانان روی هم با زدن ۳۰ گل به لیورپول کمک کردند تا به فینال برسد. روی هم در تمامی مسابقات، این سه نفر در فصل گذشته، ۹۱ گل زدند.

کلوپ چطور خط حمله لیورپول را باز طراحی کرد؟

اما یکی از تفاوت های کلیدی تیم کلوپ در این فصل در مقایسه با سال گذشته، تغییرات مهم تیم در بخش هجومی بوده است. با وجود موفقیت های فصل قبل مثلث هجومی لیورپول، علیرغم آن که این سه نفر هنوز هم در ترکیب اصلی لیورپول قرار می گیرند ولی پست بازی، وظایف و تاکتیک تیم در بخش هجومی دچار تغییر شده است.

یکی از تغییرات کلیدی، حضور صلاح در نوک پیکان حمله بوده است، در شش مسابقه ای که صلاح به عنوان مهاجم مرکزی در لیگ برتر در این فصل به میدان رفته است، موفق به زدن هفت گل و ارسال دو پاس گل شده است. که تفاوت فاحشی با آمار او در پست مهاجم سمت راست (همچون فصل قبل) دارد.

او در 9 بازی در این پست در فصل جاری، فقط سه گل زده و یک پاس گل ارسال کرده است. به نظر می آید تمرکز کلوپ در این فصل در مورد استفاده از صلاح، بیشتر این بوده که این بازیکن گلزن در نقطه ای نزدیک تر به دروازه حریف قرار گیرد تا بتواند بهتر و بیشتر به حریف ضربه بزند و با حضور در پست سمت راست، خیلی مجبور به بازگشت به عقب در طول مسابقه نباشد.

کلوپ چطور خط حمله لیورپول را باز طراحی کرد؟

کلوپ برای استفاده از صلاح در پست مهاجم نوک، تصمیم به خرید شکیری گرفت و حالا این بازیکن سوئیسی در برخی مسابقات به عنوان بازیکن هجومی سمت راست به میدان می رود، این تغییرات خیلی در وظایف مانه تغییری ایجاد نکرده و او همچنان در پست بازیکن سمت چپ ایفای نقش می کند. اما تغییر مهم دیگر، در وظایف فرمینو ایجاد شده است.

فرمینو که پیش تر مهاجم نوک تیم بود، اکنون با این تغییرات، بیشتر به عقب بر می گردد تا به کار بازیسازی کمک کند و همچنین بیشتر در جریان بازی قرار می گیرد. او اکنون شبیه به یک بازیکن شماره ۱۰ ایفای نقش می کند. نتیجه اش هم این شده که او گل های کمتری در این فصل زده است: ۳ گل در ۱۶ مسابقه. همین موضوع باعث انتقاداتی از فرمینو شده ولی دلیل اصلی آن، تغییراتی است که کلوپ ایجاد کرده است.

کلوپ چطور خط حمله لیورپول را باز طراحی کرد؟

طی فصول اخیر ثابت شده که فرمینو جزو بازیکنان مورد علاقه کلوپ در لیورپول است، او کمتر به این ستاره برزیلی استراحت داده و همیشه در پی استفاده از او بوده است. کلوپ بر این باور است که فرمینو در نقش جدیدش نیز می تواند خوب کار کند. او همچنان به استفاده از فرمینو در بخش هجومی خود تاکید دارد چرا که او را سختکوش ترین بازیکنش در بخش هجومی می داند، ضمن این که تصور کلوپ این است، فرمینو بیش از بازیکنان دیگر بخش هجومی تیم، به اهمیت کارهای دفاعی (توسط مهاجمین تیم) آگاه است.

کلوپ چطور خط حمله لیورپول را باز طراحی کرد؟

شاید اگر قرار بود کلوپ از سیستم ۴-۲-۳-۱ استفاده کند، آن وقت فرمینو بدل به یک شماره ۱۰ عالی در تیم کلوپ می شد. در چنین شرایطی لیورپول با حضور فرمینو هم می توانست یک مهاجم داشته باشد و هم یک بازیکن خلاق. فرمینو هم قدرت گلزنی دارد، هم بازیسازی، هم قابلیت نگاه داشتن توپ را دارد و هم توانایی پرس بازیکن حریف.

با تغییرات رخ داده، شاید امار فرمینو از نظر فردی فدای منفعت تیم شده است ولی نتیجه خوبی حاصل شده است. کلوپ با تغییرات رقم زده، حالا می تواند از شکیری نیز در سمت راست هجومی خود استفاده کند. خرید تابستانی لیورپول، توانسته خلاقیتی را در بخش هجومی به تیم اضافه کند که موجبات پیروزی لیورپول را در بازی هایی رقم زده که آن ها فصول قبل در بردن آن ها ناکام بودند.

کلوپ چطور خط حمله لیورپول را باز طراحی کرد؟

به طور مثال بازی با بورنموث نمونه خوبی از تاثیرگذاری شکیری در بازی لیورپول بود. هر چند او در این مسابقه نه گلی زد و نه پاس گلی ارسال کرد ولی بارها و بارها با پاس های خوب خود عمق دفاع حریف را هدف قرار داد و سعی کرد بازیکنان سریع لیورپول را در فضای پشت مدافعین حریف، صاحب توپ کند. شکیری در این فصل از نظر میانگین پاس ها در یک سوم هجومی (در طول 90 دقیقه) بهترین بوده است. همچنین بعد از صلاح، بهترین آمار را در زمینه خلق موقعیت در طول 90 دقیقه دارد.

در شرایطی که خیلی ها تصور می کنند تغییرات رقم خورده از سوی کلوپ در لیورپول منفی بوده است، ولی نتایج پیشرفت کرده و اکنون لیورپول صدرنشین لیگ برتر است. آن چه که مشهود به نظر می رسد این است که اکنون گزینه های بیشتری پیش روی کلوپ قرار گرفته و این تغییرات به نظر برای مقابله با پستی و بلندی های یک فصل طولانی موثر خواهند بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج