۸۱۴۶۰۹
۵ نظر
۵۰۰۵
۵ نظر
۵۰۰۵
پ

مرور ۵ شکست تلخ ایران در تاریخ جام ملت‌ها

بین همه سال‌های ناکامی ایران در جام ملت‌های آسیا، تلخی ۵ شکست بیشتر از همه در یادها مانده است.

وبسایت نود: ۴۳ سال، از آخرین قهرمانی ما در جام ملت‌ها گذشته و در این سال‌ها، باخت‌های متنوعی داده‌ایم. شکست‌هایی که منصفانه یا غیر منصفانه، تیم ملی را از مسیر فینال حذف کردند و جلوی قهرمانی دوباره ما در آسیا را گرفتند. در بین همه این شکست‌ها، چند مسابقه بیشتر طرفداران تیم ملی را آزار داد. تیم ملی بارها در یک مسابقه، امیدوار و ناامید شد و در نهایت جام از دست رفت.

جام ملت‌های آسیا 1980 / کویت 2-1 ایران

هیچ چیز بجز جنگ تحمیلی، نمی‌توانست ایران و قهرمانی آسیا را از هم جدا کند. از سال ۱۹۶۸ که تیم ملی وارد جام ملت‌های آسیا شد، برای سه دوره پیاپی اجازه نداد دست هیچ تیمی به جام قهرمانی برسد.

جام ملت‌های ۱۹۸۰، ایران برای چهارمین قهرمانی پیاپی به کویت سفر کرد. در دور گروهی، تیم ملی با صدرنشینی به نیمه نهایی رسید و نشان داد عزم جزمی برای تکرار قهرمانی آسیا دارد. رسیدن خبر جنگ به تیم ملی اما، همه چیز را عوض کرد. فکر و ذکر بازیکنان تیم ملی، در ایران بود و شهادت برادر حسن روشن، روحیه آن‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

ایران در نیمه نهایی، روبروی کویت میزبان قرار گرفت و نتوانست نمایشی در حد انتظار داشته باشد. مقاومت تیم ملی، دقیقه ۶۳ بازی با کویت شکست و نتوانست به فینال برسد. جنگ تلخی که در کنار آسیب‌های انسانی، در فوتبال هم برای اولین جام را از ایران گرفت.

جام ملت‌های آسیا 1984 / عربستان 1-1 ایران (ضربات پنالتی 5-4)

جام ملت‌های ۸۴، جنگ تمام نشده بود اما تیم ملی با روحیه و نسلی طلایی وارد سنگاپور شد تا جام قهرمانی را پس بگیرد. در دور گروهی، ایران شکست ناپذیر بود. با این حال مساوی با میزبان باعث شد چین به لطف تفاضل گل بهتر سرگروه شود و ایران در نیمه نهایی فرصت انتقام از کویت را از دست بدهد و با عربستان بازی کند.

اولین تقابل ایران و عربستان در جام ملت‌ها، فقط دو دقیقه مانده بود با پیروزی ایران به پایان برسد. تیم ملی با گل شاهرخ بیانی از حریف جلو بود. تعویض اشتباه ابراهیمی و بیرون بردن ناصر محمدخانی فشار روی ایران را افزایش داد و گل به خودی شاهین بیانی، برد را از چنگ تیم ملی درآورد. ضربات پنالتی، به نفع عربستان بود و آن‌ها با گل کردن همه پنالتی‌های‌شان، به فینال رفتند و برای اولین بار قهرمان آسیا شدند.

جام ملت‌های آسیا 1992 / ژاپن 1-0 ایران

افت فوتبال ایران، تیم ملی را برای سال‌های طولانی از فینال دور کرد اما در جام ملت‌های ۹۲، یک فاجعه بزرگ رقم خورد. ایران برای اولین و آخرین بار، حتی نتوانست از مرحله گروهی صعود کند. تیم پروین در دو بازی اول، با یک برد و یک مساوی نتایج خوبی گرفت و از بازی سوم با ژاپن، فقط یک مساوی می‌خواست.

باز هم حمایت از میزبان کار دست ما داد. بازی تا دقایق آخر، با نتیجه مساوی بدون گل دنبال می‌شد. تا اینکه میورا فقط ۵ دقیقه مانده به پایان بازی، گل برتری ژاپن را زد. شاه‌محمدی قبل از گل ژاپن و پیوس و محمدخانی بعد از گل، از زمین اخراج شدند تا داور حسابی به ژاپنی‌ها ادای دین کرده باشد. محرومیت چند بازیکن ایران بخاطر اتفاقات همین مسابقه، ضربه بزرگی به فوتبال کشورمان زد.

جام ملت‌های آسیا 1996 / عربستان 0-0 ایران (ضربات پنالتی 4-3)

تیم مایلی‌کهن، با حداقل امیدها به امارات رفت اما با نمایشی رویایی، تبدیل به یکی از بهترین تیم‌های ایران در جام ملت‌ها شد. ایران جام ملت‌ها را با باخت به عراق آغاز کرد و خیلی زود، اوضاع را به نفع خودش برگرداند. بازی دوم، تیم ملی تایلند را برد و بازی چهارم، پس از شکست عربستان در یک مسابقه تاریخی ۶ گل به کره جنوبی زد. امید به قهرمانی، در تیم بیشتر از همیشه بود.

نیمه نهایی، ایران در بازی تکراری روبروی عربستان قرار گرفت. باز هم برتری در جریان بازی با ایران بود. با این حال درخشش محمد الدعیع و اشتباهات تاثیرگذار داور و کمک داور، بازی را به پنالتی کشاند. باز هم ضربات پنالتی، جلوی رسیدن ایران به فینال و جام قهرمانی را گرفت.

جام ملت‌های آسیا 2015 / عراق 3-3 ایران (ضربات پنالتی 7-6)

سه برد پیاپی بدون گل خورده، برای ایران معنی مشخصی داشت. تیم ملی با کی‌روش، در دفاع غیر قابل نفوذ به نظر می‌رسید. بازی با عراق هم تفاوت چندانی پیدا نکرد. تیم ملی گل اول را زد و عراق نمی‌توانست به دروازه ایران نزدیک شود. یک اشتباه بزرگ، همه چیز را به هم ریخت.

پولادی با دروازه‌بان حریف درگیر شد و در شرایطی که حرکت تندی نکرده بود، کارت زرد دوم را گرفت و ایران ده نفره شد. سمت چپ، مثل پاشنه آشیل به ایران ضربه زد اما تیم ملی دو بار پس از عقب افتادن در وقت‌های اضافه، به بازی برگشت و حاضر نبود از جام ملت‌ها کنار برود. در ضربات پنالتی هم تیم ملی خوب گل زد اما حقیقی، هیچ پنالتی نگرفت و ضربه وحید امیری به تیرک ایران را از بازی در نیمه نهایی محروم کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اميد

      بازيهاي سال ٢٠٠٠لبنان وهنرنمائي دائي دردفع توپ باعث شد دردقايق اخربازي باكره جنوبي مساوي وبعدش باختيم رونگفتيد!چه گلي كريم باقري ازوسط زمين زد.

    • نظری

      ۲۰۰۴ یادت رفت؟ تیم بی امید با تلفیق جوانان و بزرگساللن با برانکو رفت و نتایج درخشان گرفت و با اشتباه داور ۱۰ نفره شدیم و به چین در پنالتی باختیم آخرم سوم شدیم. به خاطر جناب کیروش اسم تیم برانکو رو حذف کردی؟

    • بدون نام

      چه جالب بیشترش هم باخت به عربها بود

      یه لحظه ادم فکر میکنه فرمایشی بوده

    • بدون نام

      واقعا ناراحت کننده است.

    • بدون نام

      بیشتر هم لنگیا باعث حذف ایران شدن، پنالتی چیپ یحیی، پنالتی مهدوی کیا، دفع توپ دایی، و......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج