adexo3
۸۱۵۵۲
۸ نظر
۵۰۹۳
۸ نظر
۵۰۹۳
پ

«تایتانیک ایرانی» پس از ۳۰ سال +عکس

با توجه به اینکه شرکتهای ایرانی هنوز تجربه عملی برای خارج سازی کشتی های غول پیکر از عمق دریا را نداشتند، بررسی ها نشان داد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی توان بررسی محاسبات و انجام این کار را داراست.

صبحانه آنلاین: عبداله گل‌ افشان برای بوشهری نامی شناخته شده است؛ همان کاپيتان «ايلوت ايراني که کشتي مسافري- تفريحي «رافائل» را به ایران آورد و خود نیز شاهد بمباران آن توسط هواپيماي عراقي در زمان جنگ تحميلي و فروماندنش در آب های جنوب کشور بود؛ عبدالله همانقدر برای بسیاری از ایرانی ها ناشناخته است که «رافائل».

کشتي ۲۷۰ متري رافائل که در دهه ۶۰ ميلادي ساخته شده بود، توسط چند ايراني ثروتمند از ايتاليايي‌ها خريداري شد. اين کشتي تجملي با ۶۰ متر پهنا و گنجايش ۱۸۰۰ مسافر، يک شهرک تفريحي پر تجمل بود، با ۶ استخر مخصوص کودکان و بزرگسالان و ۷۵۰ کابين به صورت سوئيت‌هاي بزرگ و کوچک که در توصیف آن گفته می شد حمام‌ هايش با مرمرهاي گرانبهاي ايتاليا پوشيده شده بود.

هدف از خريد چنين کشتيي اين بود که در يکي از جزاير ايران مستقر شود و جاذبه ‌اي براي جهانگردان خارجي از جمله ثروتمندان کشورهاي حاشيه خليج ‌فارس باشد تا براي مدتي از امکانات تفريحي آن استفاده کنند.

«تایتانیک ایرانی» پس از 30 سال +عکس

این خرید، همزمان با وقوع انقلاب اسلامی شد و خروج کارکنان ایتالیایی رافائل و شرایط آن روز، باعث شد تا پروژه مد نظر خریداران آن مسکوت بماند. در سال ۱۳۶۲ تصمیماتی برای استفاده از رافائل در گوشه و کنار کشور شنیده می شد.

اما سرانجام روز پنجشنبه ۲۶ آبان سال ۶۲ دو هواپیمای عراقی در ضمن بمباران خارگ و بوشهر چند موشک هم به رافائل بی آزار و محترم زدند که تا نیمه اش در آب فرو رفت اما وجودش مزاحم تردد کشتی ها شد. در این زمان یک یدک کش، رافائل را که دیگر کسی داوطلب خریدش نبود، به منطقه ای دیگر منتقل کرد اما یک ماه بعد زمانی که رافائل بدون برق خاموش مانده بود، کشتی باری ایران سیام به آن خورد و کاری را که هواپیماهای عراق آغاز کرده بودند به پایان برد.

رافائل شش سال بعد از آن که به سواحل ایران آمد، آرام آرام به زیر آب رفت، تکه تکه شد و مانند عروسی جان باخته و زنگ زده، نزدیک بوشهر زیر آب خفته بود. فرو رفتن این کشتی تفریحی که بزرگترین کشتی مغروق در خلیج فارس است تا امروز هم اثرات و تبعاتی برای تردد کشتی ها و محیط زیست دریایی کشورمان داشته است.

«تایتانیک ایرانی» پس از 30 سال +عکس

اما اکنون خبری خوش از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار صبحانه قرار گرفته که نشان می دهد قرار است، رافائل پس از دقیقا ۳۰ سال و ۳۰ روز، از خواب شیرین بیرون بیاید و دولت با کمک متخصصان مجرب و تجهیزات نیروی دریایی ارتش، قصد دارد این کشتی را از آبهای بوشهر خارج کند.

به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اینکه متخصصان کشورمان، تجربه عملی برای خارج سازی کشتی های غول پیکر از عمق دریا نداشته اند، بررسی ها نشان داد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی توان بررسی محاسبات و انجام این کار را داراست و اکنون نمایندگان قوه مجریه و ارتش، در حال بررسی و استخراج دستورالعمل های لازم و دستیابی به توافق با نیروی دریایی ارتش هستند.

«تایتانیک ایرانی» پس از 30 سال +عکس

اگرچه تجربه ناموفق خارج سازی نفتکش سونگ بونگ متعلق به کره جنوبی، از عمق آبهای جزیره خارک باعث شده بود تا مسئولان کشورمان با احتیاط بیشتری درباره رافائل برنامه ریزی کنند، اما تجارب و تخصص بالای نیروی دریایی ارتش باعث شده تا بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، احتمالا تا پایان سال ۹۲ این عملیات با موفقیت به پایان برسد و تایتانیک ایرانی بار دیگر خورشید را به نظاره بنشیند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیروس

      سلام این اطلاعات را از کجا آورده اید؟
      کشتی میکلانژ و رافائل در سال 1356 در جهت کمک به اقتصاد ور شکسته ایتالیا توسط نیروی دریایی خریداری و میکلانژ در بندر عباس و رافائل در بوشهر پهلو گرفت و برای اسکان پرسنل نیرودریایی مورد استفاده قرار گرفت تا سال 58 که امکان تعمیر ونگهداری آن میسر نشد تخلیه و میکلانژ در بندر عباس در کشتی سازی اوراق وتحویل ذوب آهن شد ولی رافائل در جهت جلو گیری از مسدود شدن کانال بندر بوشهر در صورت اصابت موشک به لنگرگاه بهشهر منتقل که پس از اصابت چند راکت و؟؟؟؟؟ درلنگر گاه غرق شد و الباقی قصه ای بیش نیست.

      پاسخ ها

      • بحیرا

        سلام.
        منم گفته های شما رو تایید میکنم. پدرم عضو نیروی هوایی هستن. و در ان سالها در بوشهر حضور داشتیم و کشتی رافائل رو هم رویت کردیم.

    • سعید

      من شخصاً در سال 56 از کشتی رافائل در بوشهر بازدید کردم . کشتی مسافرتی تفریحی جالبی بود از نوع متوسط . اما مستعمل و غیر قابل استفاده برای سفرهای دریائی . همچنانکه دوستمان سیروس گفتند با کشتی میکل آنژ از ایتالیا خریداری شده بودند و بجز رستورانها و تعدادی از اتاقهای آن که جنبه مهمانسرا داشتند استفاده دیگری از آن نمیشد .
      هدف از خرید آنهم مانند کمک به نجات ونیز در واقع بذل و بخشش به دولت ایتالیا بود .
      هزینه برای خارج کردن آن از آب اگر بمنظور پاکسازی بندر نباشد . خرج بیهوده ای است که بمراتب از هزینه خرید اولیه آن بدتر است و هدر دادن بیت المال است . والله الاعلم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما که موندیم چی به چیه

    • shabnam gol

      خب مجله جــــان
      ما الان با توضیحات دوستان ، به شما چیزی باید بگیم عایاااا؟؟؟؟

    • هنگامه

      مجله ی عزیزم تو از کجا اینارو اوردی؟؟منبع بده.
      اخه این شاهدان عینی که دارن یه چیز دیگه میگن....

    • parnian

      ای ترسناکهههههه

    • علی اکبر

      همش درو غ اصلا کشتی تو کار نبوده
      من پدر زنم دران موقع جزو نیروی دریایی بود میگی دوتا ماکت آوردن باهاش فیلم تایتانیک کشتی ایرانی بسازن بگن ماهم فیلم تایتانیک ساختیم به دروغ خارج نشین گوش ندین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج