۸۲۱۷۴۶
۲۸ نظر
۵۰۰۵
۲۸ نظر
۵۰۰۵
پ

رئیس کل بانک مرکزی: بازار ارز تحت کنترل است

عبدالناصر همتی می گوید: بازار ارز تحت کنترل است. اجازه فعالیت نوسان ‌گیرها را نخواهد داد تا از فضای ایجادشده و رشد تقاضای آخر سال سوء استفاده کنند. سیاستی که به تعبیر برخی از تحلیلگران تله‌ای برای نوسان ‌گیران محسوب می‌شود.‌

روزنامه شرق: عبدالناصر همتی می گوید: بازار ارز تحت کنترل است. اجازه فعالیت نوسان ‌گیرها را نخواهد داد تا از فضای ایجادشده و رشد تقاضای آخر سال سوء استفاده کنند. سیاستی که به تعبیر برخی از تحلیلگران تله‌ای برای نوسان ‌گیران محسوب می‌شود.‌

رئیس کل بانک مرکزی معتقد است: اقدامات مؤثری در دستور کار بانک مرکزی و نظام پولی و بانکی کشور قرار دارد که از جمله آن اصلاح نظام بانکی کشور با مصوبات جلسه هماهنگی سران قواست. پ

پس از مهار قیمت دلار و تثبیت یک‌ماهه روی نرخ 10 هزار تومان، مجدد قیمت‌ها در بازار صعودی شد و نوسان بین 11 تا 12 هزار تومان به ثبت رسید. از آنجا که در آستانه نوروز و رشد تقاضا، فعالیت بیشتر دلالان نیز محتمل است چه پیش‌بینی ‌ای برای نرخ دلار تا پایان سال دارید؟

بازار ارز همچنان در کنترل بانک مرکزی است و ما براساس زیرساخت‌های بازار عمل می‌کنیم. باید توجه داشته باشید که ما تصمیم نداریم در امور بازار دخالت کنیم ولی بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد نوسان‌گیرها و کسانی که دنبال منافع کوتاه‌ مدت هستند از نوسانات بازار سوء استفاده کنند.

‌در هر حال در یک سال گذشته ارزش پول ملی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرد و این واقعیت قابل کتمان نیست. شاید به همین دلیل نیز سیاست حذف چهار صفر از پول ملی را در دستور کار قرار دادید که وجهه پول ملی کمی حفظ شود.

اولا باید گفت حذف صفر اولویت اصلی ما نیست. اولویت چندم است و یکی از چندین کاری است که باید انجام شود. ما کارهای بسیار زیادی را در بانک مرکزی شروع کرده‌ایم، تحولات مختلفی را در بازار ارز، پول و اصلاح نظام بانکی به ترتیب پیش می‌بریم.

پیشنهاد حذف چهار صفر برای تسهیل امور و جلوگیری از هزینه ‌کردن در زمینه چاپ اسکناس است. واقعیت این است که ارتباط بین پول ملی ما با ارزهای بین ‌المللی باید متناسب ‌سازی شود. این رابطه الان نیاز به اصلاح دارد. رقم مبادله‌ای ریال با سایر ارزها خیلی بالاست و این نکته خوبی نیست. دولت باید پیشنهاد ما را بررسی و مجلس محترم هم آن را تبدیل به قانون کند. برخی دوستان مطرح کرده‌اند که این کار تأثیری در کاهش تورم و رشد اقتصادی ندارد. ما هم این را می‌دانیم و هرگز نگفته‌ایم حذف صفرها در رشد اقتصادی و کاهش تورم اثر دارد. این تغییر ظاهری و اسمی است و خودمان هم این مسئله را قبول داریم.

زمانی که سیاست حذف چهار صفر مطرح شد، اعلام کردید که اجرای آن دو سال به طول می‌انجامد. دلیل این میزان تأخیر و تعویق چیست؟

ما نگفتیم دو سال صبر می‌کنیم تا طرح اجرا شود. این فرایند بالاخره به مدت‌زمانی نیاز دارد و مجلس هم باید آن را تصویب کند، آن چیزی که ما می‌گوییم این است که اجرای آن از لحاظ قانونی و فنی به مقررات زیادی نیاز دارد. باید اصلاحات در حسابرسی‌ها، گمرک و جاهای مختلف انجام شود و این فرایند ممکن است دوسالی طول بکشد. این پیشنهاد در دولت بررسی می‌شود تا به مرحله بعدی برویم.

‌یکی از اتفاقات مهم سال جاری افزایش شدید نرخ تورم بود. به گونه‌ای که آخرین آمار اعلامی مرکز آمار نرخ ۱۸درصد را برای آذر سال جاری گزارش می‌دهد. در این فرصت کوتاه نمی‌خواهم به مناقشه بین بانک مرکزی و مرکز آمار یا محرمانه‌شدن آمار بپردازیم. برنامه‌ های سیاست ‌گذار پولی برای کنترل روند شتابان قیمت ‌ها را بگویید.

در شورای پول و اعتبار، مصوبات مهمی برای رونق اقتصادی و کاهش تورم و پایه پولی کشور داشتیم. یکی ایجاد بازار متشکل ارزی بود که معاملات ارزی به صورت شفاف در آنجا از طریق صرافی ‌ها و بانک‌ها اتفاق می‌افتد. همچنین ایجاد سپرده‌های ریالی مبتنی‌بر ارز هم به تصویب رسید که اگر مردم خواستند می‌توانند استفاده کنند و ریسک دارایی‌های خود را به حداقل برسانند. اینها کارهای مهم در دست اجراست.

همچنین برای عملیات «بازار باز» طرح مهمی را آماده کرده‌ایم و در بودجه سال آینده نیز برای تأدیه بدهی دولت به بانک‌ ها بخشی از فروش اوراق را پیش‌بینی کرده‌ایم که مبنای عملکرد ما برای ایجاد بازار باز خواهد بود. اصلاح نظام بانکی هم مسئله بسیار مهمی است و جزء دستور کار ماست. چندین جلسه شورای هماهنگی سران قوا به این مسئله اختصاص داشته و بندهای آن یک به یک در حال تصویب است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به حرف این مردک نکنید به زودی دلار به سی هزار تومان خواهد رسید

      پاسخ ها

      • ZOOROO

        خوب اگر دقت کرده باشی همه چیز دست اینهاست گرانی دلار به‌مرز ۳۰ هزار تومان هم به دست اینهاست.

      • بدون نام

        از اولشم تحت کنترل شما بوده

      • رضا۰

        اقای همتی گلم عجله نکن هم من میدونم هم خودت چه خبره اونایی که دلار داشتن و فروختن چند ماه دیگه قیافه هاشون مثل تو دیدن داره عزیزم عجله نکن منم وقتی جیبم خالیه هارت پورت الکی زیاد میکنم اگه ارز داری بریز تو بازار.

    • بدون نام

      از 10 تومن رسيده به 11800 كنترلتون كجاست

    • محمدرضا

      ای داد ای داد
      اگر تحت کنترل هست چرا 12ت شده
      خسته کردین مردم رو شماها بااین کنترلتون

    • بدون نام

      البته که هست فقط قیمت هاتحت کنترول نیست

    • کارمند

      اگه واقعا اینطور بود همه چیز هنوز گران نمی شد
      مردم مثل خودتان گوش مخملی نیستند

    • بدون نام

      هیچی تحت کنترل شما نیست اگه بود که وضع ارزی مملکت انقد خراب نبود

    • بدون نام

      اتاق کنترل رفتن مرخصی چن ساله... فعلا هم نمیان. اقتصاد ۱۰۰ روزه درست شد... ۱۰۰ سالم وقت داشته باشن نمی تونن اقتصاد رو درست کنن... .

    • بدون نام

      اونی که تحت کنترل نیس گرونی وتورمه

    • بدون نام

      چرا دروغ میگویی

    • بدون نام

      به نظر من اصلا پولو حذف کنید که هیچ کس نتوانه ارزششو کم کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زپلشک کدام کنترل ،تو هم از آقای نوبخت یاد گرفتی

      • بدون نام

        فقط انسان در تعجب است اقای همتی این پاسخ های مردم نمی خواند اخر برادر من دلار خرید ١٨هزار از مردم به قیمت ١٠هزار خریدید مردم به شما اعتماد کردن ولی لان خودتان دارید در صرافی ١١٨٠٠ میفروشید اخر مردم به چه چیز شما اعتماد کنند یه روز صرافی جمع میکنید یه روز فعال میکنید بخدا مردم را بیچاره کردین دلار ۴٢٠٠ را توبازار به ١٢٠٠٠وبالاتر میفروشید تا پول یارانه تهیه کنید ازمردم به خورد مردم الله اکبر به این مملکت اسلامی یاد حرف سید جمالدین میافتم

      • بدون نام

        تورا بخدا اون کسی که مسئول این خبرگزاری است این نظرات مردم را جمع بندی وبنظر وسمع مقام معظم رهبری برساند تا بدانند دولتی ها مورد اعتماد مردم نیستن تا خدایی ناخواسته مشگل حادتری برای کشور پیش نیاد چون مردم اصلا اعتماد به نوبخت وهمتی جهانگیری روحانی ودیگران ندارند بد است انان را دروغگو بپندارند

    • بدون نام

      همه میگیدهمه چیزتحت کنترل است کدوم کنترل همه قیمتها200یا300درصدبالارفته گرونی اجناس تحت کنتروله؟

    • بدون نام

      من فقط موندم برا کرونی ارز هزارتا دلیل درست میشه مثل تعطیلات تابستان وشروع مسافرت ،پایان سال برا حسابرسی و تسویه برا محرم راهپیمایی اربعین ،برا عید شروع مسافرتهای نوروزی و خلاصه هزارتا بهانه های جورواجور اما برا ارزونی یدونه دلیل هم پیدا نمیشه ،هه، یدفعه ویبار نشد بگن به این مناسبت دلار اومد پایین،خلاصه فراموش نکردیم تو چن ماه ارزش پول ودارائیمون به یک سوم تقلیل پیدا کرد ،کفایت ومدیریت مسیولین صفر تمام

    • بدون نام

      اگه تحت کنترل است پس چرا هنوز شیش هفت هزار تومن حباب داره
      بسه دیگه سیاه بازی
      خودتون از چرت پرتای خودتون حالتون بد نشد

    • بدون نام

      نکنه باید, مدال هم بهت بدن. چه کنترلی مرد, حسابی. خود دولت باعث وبانی گرانی وبالا رفتن قیمت ارز, بوده وهست

    • اقتصاددان

      دلار هرگز به کانال ده هزار تومان برگشت نخواهد زد کف دلار یازده هزار تومان می باشد چون دولت اجازه افزایش قیمت خودرو رو داد

    • اقتصاددان

      دلار هرگز به کانال ده هزار تومان برگشت نخواهد زد کف دلار یازده هزار تومان می باشد چون دولت اجازه افزایش قیمت خودرو رو داد

    • اقتصاددان

      دلار هرگز به کانال ده هزار تومان برگشت نخواهد زد کف دلار یازده هزار تومان می باشد چون دولت اجازه افزایش قیمت خودرو رو داد

    • اسد

      تحت کنترل!!!!!!!! بازار با فرمایش بگیر وببند درست نمیشه .تاکی مردم باید بدبختی بکشند؟؟؟

    • بدون نام

      جدا"؟! کنترل یعنی چه؟!

    • حافظ

      ساكت شو

    • godarzi

      چه کنترلی مرد حسابی سه و هشت کجا و یازده هزار تومان کجا هر روز هم نوسان داره مملکت رو دارید نابود می کنید آقایان کار بلد!

    • اقتصاددان

      فردا دلار 12000 هزار تومان می باشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج