۸۲۲۰۷۵
۱۹ نظر
۵۰۰۹
۱۹ نظر
۵۰۰۹
پ

احتمال هدایت آب تالاب هورالعظیم به سمت عراق

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ورود آب حاصل از بارندگی‌ها به تالاب هورالعظیم، از احتمال گشودن دریچه‌های مرزی تالاب جهت هدایت آب به سمت بخش عراقی خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ورود آب حاصل از بارندگی‌ها به تالاب هورالعظیم، از احتمال گشودن دریچه‌های مرزی تالاب جهت هدایت آب به سمت بخش عراقی خبر داد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده در مراسم نواختن زنگ هوای پاک در اهواز اظهار کرد: امسال به واسطه بارندگی‌ها شرایط مطلوب‌تری داریم که با توجه به آن، نباید از برنامه‌ها غافل شویم و کارها را با آرامش جهت برنامه‌ریزی و با همان شتاب زمان خشکسالی و وقوع گرد و غبار، پیش ببریم.

وی افزود: نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و دولت باید تلاش کنند اعتبارات در سال ۹۸ استمرار یابند تا ظرف هفت تا هشت سال آینده مدیریت کانون‌های داخلی گرد و غبار انجام شود. همچنین در کنار آن باید اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا که خاص کلان‌شهرها است با شتاب بیشتری اجرا شود.

لاهیجان‌زاده گفت: با توجه به بارندگی‌ها از اواخر مهرماه تاکنون، به جز دو روز گذشته که گرد و غبار خارجی خوزستان را تحت تاثیر قرار داد، تقریبا هیچ مشکلی از بابت گرد و غبار نداشته‌ایم و هوای اکثر روزها سالم یا پاک بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در دو سال اخیر روند تعداد روزهای خاکی نزولی بوده است و تعداد روزهای سالم روند افزایشی داشته است. امسال به علت بارندگی کانون‌های داخلی ریزگرد مهار شده است و تالاب‌ها پرآب هستند که این امر موجب شرایط مطلوب‌تر شده است.

وی در خصوص حق‌آبه تالاب‌ها، گفت: امسال میزان ورودی به تالاب‌ها به حدی رسیده است که در چند روز گذشته با تشکیل جلسات مدیریت بحران بررسی شد که در صورت ادامه این روند، دریچه‌های بین ایران و عراق در تالاب هورالعظیم باز شود و بخشی از آب را به سمت عراق هدایت کنیم زیرا تالاب دیگر ظرفیت پذیرش آب بیشتر را ندارد.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: همچنین ورودی به تالاب شادگان فوق‌العاده بوده و عمده مساحت این تالاب آبگیری شده است. تالاب میانگران ایذه نیز به صورت کامل آبگیری شده است. همچنین بخش بزرگی از تالاب بامدژ آبگیری شده است. شرایط تالاب‌ها کم‌نظیر است. طبق تصویر ماهواره‌ای که روز گذشته از بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب هورالعظیم مشاهده کردیم، از سال ۲۰۰۰ تاکنون نخستین بار است که چنین حجمی از آب در تالاب مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح بیابان‌زدایی نیز گفت: مجری طرح مقابله با کانون گرد و غبار اداره‌کل منابع طبعی خوزستان است که امسال ۱۹۳ میلیارد تومان اعتبار در اختیار این اداره قرار گرفته است تا کار را دنبال کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: اداره‌کل منابع طبیعی باید سالانه ۲۰ هزار هکتار نهال‌کاری کند که امسال نیز ۲۰ هزار هکتار دیگر برنامه نهال‌کاری دارد. همچنین قرق و پخش سیلاب از دیگر برنامه‌های منابع طبیعی است و در مجموع حدود ۸۹ هزار هکتار مدیریت سرزمین در جنوب و شرق اهواز انجام می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باشه ما هم باور کردیم

    • بدون نام

      چرا هدایت نمیکنی داخل ایران مگه مشکل کم ابی نداریم خودمون کشاورزای اصفهانی چند سال اعتراض میکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تالاب هورالهویزه مشترک بین ایران و عراقه و بزرگترین منابع تامین آبش کرخه و دجله و فراته.اگر این تالاب سمت عراق خشک بشه ریزگردها به سمت ایران حرکت میکند اصفهان از رودخانه کرخه خدا را شکر آبگیری نمیکنه. تالاب شادگان نیز که از کارون آبگیری میشه وضعیت مشابه داره خشک‌شدن آن باعث نابودی روستاهای مجاور تالاب و ریزگردها در وسط استان دارد.
        اصفهان باید اول تکلیف مصرف آب بخش صنعتش را مشخص کنه بعد درخواست آب اضافه کنه.

      • بدون نام

        کشاورزای اصفهان به جای کشت برنج برن چیز دیگه ای بکارن که به مشکل برنخورند

      • م

        عامل بد بختی مردم خوزستان همون اصفهانه... فقط مونده کل اب کرخه وکارون به شما بدن....واقعا که خیلی پررو هستین

    • بدون نام

      وطن فروشی انتقال اب و برق و گاز مجانی به عراق متوقف باید بشه . اینا برای خودمون قرار بود بشه

    • بدون نام

      تو اوج بارش میگن چهار ماه بعد بی ابی داریم شما با دوتا بارون دریچه بخش عراقی را باز کردی! یعنی بصره دخیل نیود؟ خودتی

    • بدون نام

      اخه عراقی ها یا اخی و جون جونی و از مابهترون هستن و تا خدا بارونی را برای سیراب این سرزمین به این کشور فرستاده شما هم اونرا برای یا اخیتان بفرستید بخشنده اید برای یا اخیتان و برای مردم خودمون یا عدو میشید خدا جای حق نشسته و روزی خواهد امد که تاوان ستمتان را به این کشور بدهید

    • بدون نام

      الحمدالله رب العالمین.

    • بدون نام

      تو این خشکسالی علنی دارن آب رو به عراق میبخشن دو روز دیگه به بهونه کمبود آب قبضارو گرون میکنن بابا دیگه واقعا خر تو خر شده و هر کی هر غلطی میخواد میکنه

    • بدون نام

      اولاً که حق آبه هورالعظیم بین ایران و عراق مشترکه .دوماً اگه آب رها نشه گرد و خاک خوزستان را میبلعه.سوماً که کشاورزای اصفهانی مجبور نیستن برنج بکارن تا مصرف آبشون بالا بره و تکلیف صنایعی که اونجا ساختن و نیاز به آب زیاد داره رو باید روشن کنند ودر ضمن اگه قراره آب رها نشه خود خوزستانیا در اولویت هستن چرا منتقل بشه اصفهان.

    • بدون نام

      فکر نکنم کار کارشناسی شدهای باشد می توان اصافی ابها را دخیره کرد واگر کمی سطح تالاب بالا بیاید اتفاقی نمی افتد

    • بدون نام

      چرا اینهمه دروغ بگید میخوایم آب را هدایت کنیم برا عراقی ها اونا مهمتر هستند دیگه چرا اینهمه دروغ میدید که تالاب ها پر شده.خجالت بکشید.

    • تشنه لب

      به این ترتیب دیگر کسی در کربلا تشنه نخواهد ماند .

    • بدون نام

      فریاد العطش روستاهای بخش مرکزی خوزستان را همین دیروز شنیدم . اداره این کشور به مردان بزرگتری نیاز دارد

    • بی نام

      نه یک وقت فراموش کنین که ببندینش . اینم بهونه ی خوبیه .

    • بدون نام

      واقعا نمیتونم به حرفش راجع به ابگیری تالابها اعتماد کنم

    • بدون نام

      چراعراق سمت ایران بیارین

    • بدون نام

      چراعراق سمت ایران بیارین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج