۸۲۴۷۹۶
۱۱ نظر
۵۰۰۰
۱۱ نظر
۵۰۰۰
پ

انتقال رانتی آب از سرشاخه‌های کارون؟!

بحران در مديريت منابع آبي مرزهاي هشدار و فاجعه را در نورديده و وارد مرحله جديدي شده است. شايد جالب باشد بدانيد بحران آب در دولتي كه با شعار محيط زيست روي كار آمد، به اوج خود رسيده است.

روزنامه قانون: بحران در مديريت منابع آبي مرزهاي هشدار و فاجعه را در نورديده و وارد مرحله جديدي شده است. شايد جالب باشد بدانيد بحران آب در دولتي كه با شعار محيط زيست روي كار آمد، به اوج خود رسيده است.

انتقال آب و سدسازي روي سرشاخه‌هاي كارون در چهار محال و بختياري، قصه امروز نيست بلكه سال‌هاست اين پروژه‌ها در سكوت و همكاري خاموش مسئولان اجرا مي‌شوند و تيشه به ريشه محيط زيست كشور زده‌اند. هومان خاكپور، درباره تاريخچه پروژه‌هاي انتقال آب و سدسازي در استان چهارمحال بختياري گفت:« زردكوه يكي از مهم‌ترين رشته‌كوه‌هاي منطقه زاگرس است كه اهميت آن در توليد حجم بالاي آب است.

در شرايط نرمال، بارندگي كوهرنگ ۱۴۰۰ميلي‌متر در سال بوده است. اين منطقه داراي يخچال‌هاي برفي طبيعي بوده و آب در تمام فصل‌هاي سال در آن جريان دارد. اما آب كوهرنگ به‌صورت طبيعي به دو حوزه آبريز كارون و زاينده رود وارد مي‌شود البته بخش بزرگي از آن به كارون اختصاص داشته است. سهم زاينده‌رود حدود ۸۰۰ ميليون متر مكعب آب در سال بود. و سهم كارون نيز ۵ ميليارد متر مكعت بود. اما در حدود ۶۰ سال گذشته انتقال آب از زردكوه به زاينده رود آغاز شد.

نخستين پروژه انتقال آب با هدف تامين آب شرب و بخش كشاروزي به‌نام كوهرنگ يك اجرا شد. به دنبال آن در دهه شصت كوهرنگ دو با هدف تامين آب صنايع آب‌بري همانند فولاد و توسعه كشاورزي اجرا شد. تونل سوم كوهرنگ در سال ۷۵ آغاز شد و در حال حاضر تونل آن تكميل شده است و در مرحله ساخت سد قرار دارد. بايد سد ساخته شود تا آب را به داخل تونل هدايت و انتقال دهند. اما سد كوهرنگ سه نيز تاكنون به‌دليل كمبود اعتبار و اعتراض‌هاي مدني ساخته نشده است. اما هم‌اكنون جلوي رودخانه را بسته‌اند و از طريق پمپاژ؛ آب را به داخل تونل انتقال مي‌دهند».

یکی از این پروژه‌ها انتقال آب، بهشت‌آباد از چهارمحال وبختیاری به اصفهان است. پروژه‌ای که در مقطعی سازمان محیط زیست خبر توقف آن را داده بود اما بهشت‌آباد همچنان در حال اجر است.خاكپور در اين‌باره گفت: «رودخانه بهشت‌آباد يكي از سرشاخه‌هاي اصلي زردكوه است كه وارد درياچه سد كارون چهار مي‌شود.

پروژه بهشت‌‌آباد براساس آمار بارندگي در ترسالي؛ برنامه‌ريزي شده بود. در آن زمان قرار بود ۸۰۰ ميليون متر مكعب آب را از بهشت‌‌آباد به اصفهان، يزد و كرمان انتقال دهند. اما اجراي اين پروژه با خشكسالي در كشور همزمان شد. وزارت نيرو متوجه شد كه اين ظرفيت‌ها براي دوره ترسالي بوده و در حال حاضر چنين آبي در بهشت‌آباد وجود ندارد. به همين دليل اين ظرفيت‌ها بازنگري شد و براساس آمار جديد بايد ۵۸۰ ميليون متر مكعب آب از اين رودخانه انتقال يابد، در اين تقسيم‌بندي در حدود ۱۸۰ ميليون متر مكعب براي كرمان و ۱۵۰ ميليون متر مكعب يزد و باقي مانده براي اصفهان در نظر گرفته شده بود. نكته قابل توجه اينجاست كه اداره آب منطقه‌اي چهار محال و بختياري برآوردي انجام داده و اعلام كرده است كه ظرفيت بهشت‌آباد كمتر از ۲۴۰ ميليون متر مكعب است. به همين دليل اختصاص چنين آبي غير ممكن است».

خوزستان این روزها مترادف با ریزگرد، بحران آبی و خشکسالی است. سرزمینی که روزگاری با نخلستان، باغ‌های سرسبز، مزارع خرم، رودهای خروشان و تالاب‌ها، هوش از سر هر گردشگری می‌‌ربود هم‌اکنون به جهنمی برای خوزستانی‌ها تبدیل شده است که کوچ اجباری از سرزمین مادری را به ماندن در جلگه ترجیح می‌دهند.سال‌هاست که دیگر شاهد جوش و خروش کارون نیستیم، به‌جرأت می‌توان گفت یکی از دلایل اصلی حال و روز ناخوش خوزستان و کارون ، سدها و انتقال آب از سرشاخه‌هاي كارون است؛ شوربختانه اين پروژه‌ها همچنان درحال اجرا هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این حرف ها را از روی فتنه میزنند نه از روی دل سوزی . روستاه های اهواز را سیلآب دارد می برد.

    • بدون نام

      کشور در تسخیر کوتوله های سیاسی است.افرادی که فقط و فقط به منافع شخصی و قومی خویش توجه میکنند

    • کعبی

      خدا بزنه پس کمر کسانی که مسببش هستن و بودن ما هم خدایی داربم

    • مهدی آبودانی

      ماخوزستانی هایک استان ثروتمندبامردمی فقیرداریم.مردمی که هیچوقت به حق خودشون نرسیدن.نمیدونم گردشگری کنارزاینده روداصفهان واجبتره یانخلستانهای درحال خشک شدن خوزستان؟امافقط اینومیدونم همین نخلستانهادر8سال دفاع مقدس یکی ازچندعوامل پیروزی ایران درجنگ بود.هنوزهم نخلهای سوخته وبقایای جنگ برروی خیلی ازنخلستانهاوجوددارند.این اصفهانی هایادشون رفته به خوزستان ونخلستونش بیشترازاینهابدهکارند.بزاریدآب روهم ازبالادست خوزستان بدزدندتاماخوزستانی هاکه همسایه دیواربه دیوارامام حسین (ع)هستیم یکباردیگرشمرهاویزیدان زمان روبه همه نشون بدیم.برلب دریالب دریادلان خشکیده است.ازعطش دلهاکباب است وزبان خشکیده است.

    • بدون نام

      من شخصا با نماینده سابق اهواز آقای سودانی در دانشگاه صحبت کردم.ایشان گفتند در دولت در مورد انتقال آب به مردم دروغ گفته میشود.

    • بدون نام

      زردکوه و زاینده رود بختیاری چقدر سخاوتمنده که اب 4 استان خوزستان .اصفهان .یزد.و کرمان را میده و دم نمیزنه !! زمینهای منطقه پر آب کوهرنگ ب کویر تبدیل شده ولی دیده نمیشود چون فقط سایر استانها مهم هستن !! چقدر تو طبیعت و کار خدا دست میبرید؟ مافیا و قدرت و زور را کنار بگذارید و فکر اساسی کنید .خوزستان و چهارمحال را دریابید و فدای سایر استانها نکنید.

    • اسماعیل

      مافیای اب همه ی ایران نابود می کنه
      مگر اینکه از بین بره.

    • بدون نام

      بتده خدا اینها کارون را جزیره کردن وجمع شده بیترش را با دیوار بلند نابود ابدی کردن مگر سازمان مسکن وبرنامه وبودجه وسارمان اب وبرق وسازمان بستروحریم روخانه همه سکته کروه وفلج شدن ونمیبینند .
      وسط کارون از خرمشهر تا اهواز مرشده سازه .......
      کجائید.....

    • بدون نام

      بتده خدا اینها کارون را جزیره کردن وجمع شده بیترش را با دیوار بلند نابود ابدی کردن مگر سازمان مسکن وبرنامه وبودجه وسارمان اب وبرق وسازمان بستروحریم روخانه همه سکته کروه وفلج شدن ونمیبینند .
      وسط کارون از خرمشهر تا اهواز مرشده سازه .......
      کجائید.....

    • بدون نام

      همین که اصفهان آباد بشه مهمه بقیه ایران ویران شود مهم نیست

    • بدون نام

      ایا میدونن اب شرب درخانهای خوزستان افت فشار ضعیف یا قطع کامل خبر دارن خدا لعنت کنه هرکه این کار کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج