۸۲۵۵۵۷
۲۱ نظر
۵۰۱۳
۲۱ نظر
۵۰۱۳
پ

مسئولان کم سن و سال‌ها را ترغیب به ازدواج نکنند

مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد معتقد است: بنا بر استاندارد جهانی افراد زیر ۱۸ سال کودک به شمار می‌آیند لذا در ایران نمی‌توان با اتکا به مسائل دینی افراد زیر ۱۸ سال را کودک تلقی نکرد.

خبرگزاری ایسنا: مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد معتقد است: بنا بر استاندارد جهانی افراد زیر ۱۸ سال کودک به شمار می‌آیند لذا در ایران نمی‌توان با اتکا به مسائل دینی افراد زیر ۱۸ سال را کودک تلقی نکرد.

فخرالسادات خامسی هامانه در گفت و گویی سن ازدواج را بنا بر شرایط افراد مختلف، متفاوت دانست و افزود: شرایط اقلیمی، فیزیکی، عرفی و اجتماعی از عوامل تعیین‌کننده سن ازدواج هستند.

خامسی با بیان این که توجه به سن ازدواج و ازدواج زودهنگام می‌تواند آسیب‌هایی جدی برای جوانان به دنبال داشته باشد، گفت: البته والدین باید در کنار توجه به آسیب‌های ازدواج زودهنگام به آسیب‌های ازدواج دیرهنگام نیز توجه کافی داشته باشند.

وی با اشاره به این که کودک‌همسری و تعیین سن ازدواج حق انتخاب را از افراد می‌گیرد، تصریح کرد: ازدواج نیازمند آگاهی است و این آگاهی در سنین مختلفی در افراد بوجود می‌آید بنابراین اگر از فردی که به تکامل کافی نرسیده، حق انتخاب گرفته شود، شکست در زندگی مشترک برای وی تضمین می‌شود.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری با بیان این که کودک‌همسری پدیده‌ای آسیب‌زاست، اظهار کرد: مسئولان نباید جوانان کم سن و سال را ترغیب به ازدواج کنند زیرا آسیب این اقدام نه تنها خانواده‌ها را از هم می پاشد بلکه آثار آن گریبان‌گیر جامعه نیز خواهد شد.

وی با بیان این که کودکان نیاز دارند که در سنین کودکی به بازی و افکار مختص این دوران بپردازند، گفت: قرار دادن کودکان در زندگی متاهلی و رویارویی آنان با فراز و نشیب زندگی، بزرگترین ظلمی است که به آن‌ها می‌شود.

خامسی با اشاره به این که نباید در کشور اسلامی ایران شاهد ازدواج‌های زودهنگام و کودک همسری باشیم، تاکید کرد: جلوگیری از ازدواج‌های زودهنگام و کودک همسری به تلاش جدی مسئولان نیاز دارد.

یک جامعه‌شناس نیز با تاکید بر این که مقوله ازدواج نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا خانواده‌ها براساس توانایی و ویژگی‌های فرزند خود در این مورد تصمیم‌گیری کنند، اظهار کرد: دعوای مجلسی‌ها بر سر سن ازدواج به این معنی است که آنها دارند راه را اشتباه می‌روند.

بهروز اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، فرهنگ و جامعه را عاملی تعیین‌کننده در تعریف کودک همسری خواند و گفت: بر همین اساس یک فرد ۱۵ ساله ممکن است در جامعه شهری کودک به شمار رود اما در جوامع روستایی یک فرد بالغ و کامل باشد.

مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی استان یزد، ضمن متفاوت خواندن موضوع کودک همسری در جوامع روستایی و شهری، خاطرنشان کرد: خانواده‌های روستایی از دوران کودکی مسئولیت‌هایی را به فرزندان خود می‌سپارند و با این وظایف بر رشد و بلوغ فکری کودک تأثیر می‌گذارند، این در حالی است که خانواده‌های شهری فرزندان خود را از مسائل زندگی دور می‌کنند و تنها بر روی درس و تربیت فرزند تمرکز دارند و این امر باعث می‌شود که فرزندان شهری دیرتر مسئولیت‌پذیر شوند.

وی با بیان این که در مسائل جامعه‌شناسی، سن نمی‌تواند ملاک درستی برای ازدواج افراد باشد، اظهار کرد: به طور کلی مؤلفه‌های خانواده، گروه دوستان، مدرسه و رسانه‌های جمعی در اجتماعی شدن افراد تأثیر گذارند.

اسلامی با بیان اینکه مؤلفه‌های دیگری نظیر مسجد و محل کار هم روی توانایی شخصی افراد تأثیرگذار است، افزود: البته هر یک از این مولفه‌ها در افراد مختلف می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد و میزان تأثیر عوامل تغییر کند.

مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی یزد گفت: با توجه به این که افراد در فرهنگ‌ها و محیط‌های مختلفی رشد می‌کنند، نمی‌توان با دید ریاضی‌گونه به رویدادهای اجتماعی مانند ازدواج نگاه کرد.

وی با تاکید بر این که توجه به عدد و ارقام برای شروع زندگی عامل شکست زندگی‌های نوپاست، تصریح کرد: انتخاب عدد برای ازدواج به این معناست که فردی که تا امشب نمی‌تواند ازدواج کند، از فردا مانعی برای ازدواج و شروع زندگی نداشته باشد اگر خانواده‌ها سن را ملاک ازدواج قرار دهند، در مقابل خوشبختی فرزندان خود ایستاده‌اند.

وی با بیان این که داشتن تصور درست از زندگی و فکر روشن مهمترین ملاک برای ازدواج است، افزود: آیا تعیین‌کننده‌های سن ازدواج می‌توانند تضمین کنند که ازدواج‌های بالای این سن بادوام هستند و هرگز با شکست مواجه نمی‌شوند؟

اسلامی با اشاره به این که راه درست این نیست که در مورد انتخاب یک عدد دعوا کنیم، گفت: عدد یکی از کم‌اهمیت‌ترین مؤلفه‌های در موضوع ازدواج است و باید مولفه‌هایی مانند مسئولیت پذیری، تحمل و قدرت تصمیم گیری را ملاک ازدواج قرار دهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینا که میکن ازدواج در سن پایین حتما چپ قوی دارن م میل جنسی بالا وکرنه جوان ها شکمشونو سیر کنن شاهکار کردن

      پاسخ ها

      • بی نام

        یا یه مشت سوءاستفاده گرن که از ناآگاهی کودکان می خوان سوء استفاده کنن

    • بدون نام

      دختری که توی سن پایین ازدواج میکنه در واقع فقیره که ناچاره و هزار مسله دیگه

      پاسخ ها

      • بی نام

        می تونه بره یه هنری یاد بگیره و تو درآمدزایی به خانوادش کمک کنه. همه چیز که ازدواج نیست. اینجوری زندگی خیلی هدفمندتری هم خواهد داشت. به خودش هم افتخار می کنه که می تونه نقش مفیدی در جامعه داشته باشه
        وگرنه ...

    • رامین

      مسوولان محترم ما چند میلیون نفر بالای 25 سال داریم که تو سن ازدواج هستن ولی نمیتونن ازدواج کنن چون درآمد و شغل ندارن؟ شماها چون نمیتونین هیچ کاری انجام بدین فقط میخواین از عدم درک شرایط نوجوانان سوءاستفاده کنین و اونارو ترغیب به ازدواج کنین که نتیجه اش کاملا مشخصه ازدواجی که بدون شناخت از شرایط هست چون درسنی نیستن که بدونن خیلی چیزارو

      پاسخ ها

      • بی نام

        آفرین. زدی به خال

    • نااشنا

      باید یکی بیاد دختر مسئولینی که موافق ازدواج در سنین پایین هستند رو در سن۹سالگی عقد کنه.

      پاسخ ها

      • گلی

        دقیقا

    • بدون نام

      گندشون بزنن همه چیز خوب وعالیه دغدغه شوند فقط شده ازدواج کودکان و نوجوانان....تااین حد

    • هموطن

      مسیولین همه زنهاروبه فسادوتن فروشی وفقردعوت کنن

    • بدون نام

      تشویق به ازدواج در این سن نادانی محض .ما که سنی از مون گذشته و تو این اوضاع گرانی نمیتونیم از پس مخارج بر بیایم .زندگی که فقط عشق و عاشقی نییست .با این کاراامار طلاق را بالاتر میبرید و بس .مسولین نادان خاک بر سرتون با این طرحهای به درد نخورتون .

    • خدا

      چرا بابا بذار همه سفت شن بهم دیگه،مگه بخیلی ؟مهدکودک و دبستان و میزنیم میرقصیم،عروسی اه دیگه،یه شبه،سخت نگیر!!!

    • بدون نام

      سن ازدواج بالای ۴۰ سال رسیده تمام دخترا تو خانه پدری پیر شودن واگر هم کسی پیدا پیدا بشه که ازدواج کونن این دخترا بچه دار نمیشن چرا تشویق به ادواج نمیکونین در قدیم دختر از سن ۱۵ وپسر در سن ۱۸ تا ۲۰ ازدواج میکردن وزود بچه دار میشودن ولی دختریکه ۳۶ ساله چی

    • بدون نام

      با این گرونی کی میتونه ازدواج کنه اخه

    • بدون نام

      این هم یه سرگرمی تازه برای فراموشی تورم و قیمت گوشت و طلا و غیره.و مردم ساده لوح.

    • بدون نام

      چه سیاست غلطی دیدن جوانان موقعیت ازدواجی که دولت برایشان فراهم کرده رو استفاده نمی کنند دارند به نوجوانان التماس برای ازدواج میکنند واقعا شرم آور است اول یه فکری برای اینهمه جوان
      دم بخت بکنید

    • کلهر

      میخوان نسل بدبختی رو ارتقا بدن

    • بدون نام

      والا من بیست و هفت سالگی که ازدواج کردم هزارتا مشکل دارم و چه برسه به کم سن و سال ها...ولشون کنید بدبخت هارو

    • بدون نام

      آدم بچه دارنشه بهتره تا اینکه بچه بیاره ومعتاد بشه یاخلافکار یادزد و زورگیر یا زناکار یادست آخر دعوا سرارث ومیراث ننه باباشون

    • بدون نام

      جای اینکه بفکر ازدواج کودکان باشن بهتره بفکر ازدواج دیر هنگام باشن .اینقدر محرد بالای ۲۲ و۲۳ هست کع حد نداره.بعدشم کی میره با یه دختر با سن زیر ۱۵ سال ازدواج کنه به جز یه مشت ادم خر پول سادیسمی که از نظر روانپزشکی احتیاج به دارو درمانی تو مسیل جنسی داره .این یه مریضیه که یه مشته ادم چون تمام حالای جنسی رو انجام دادن حالا در قالب دین یا هر مساله دیگه دنبال این هستن که بیماری جنسیشون رو با رابطه با کودک ارضا کنن

    • حبیبی

      آقای حسن نوروزی نماینده محترم این چه حرفیست که میزنی دختر پانزده ساله کودک نیست بس چه است دختر پانزده ساله نمی تواند به خودش برسد چه برسد شوهر داری هم بکند حرف شما منطقی نیست بچه مردم را به کودک همسری تشویق نکن اگرراست می گویی واقعا شما اول اگردخترداری در پانزده سالگی به یک مرد ۵۰ ساله بده واز رسانه های ملی هم اعلام کن بعد بقیه مردم هم از تو تبعیت کنند دخترشان را در پانزده سالگی به خانه بخت بفرستن آقای محترم بس کنند مردم را به هچل نیندازید خدا را خوش نمیاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج