ایران در دوران پهلوی پیشرفته‌تر بود؟
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
دیاکو_موبایل F دومی
ایرانیان - F داخلی موبایل111
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
ایرانیان - f تبلت1111
فرش مرتضوی_1
تدریس خصوصی امیرکبیر_1
دکتر نداف کرمانی 1
دکتر نداف کرمانی 3
تدریس خصوصی امیرکبیر_3
فرش مرتضوی_3
تدریس خصوصی امیرکبیر_4
فرش مرتضوی_ 4
دکتر نداف کرمانی 4
دکتر نداف کرمانی 2
تدریس خصوصی امیرکبیر_2
فرش مرتضوی_2
دیاکو_F داخلی دومی
ایرانیان - F داخلی1111
۸۲۷۲۱۲
۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
۹۱۰۱
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت در گزارشی نوشت: بهبود معیشت مردم در زمان پهلوی ادعایی است که سالهاست مطرح می‌شود، اما بر اساس اسناد تاریخی اوضاع اقتصادی مردم در زمان شاه نابسامان بود.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت در گزارشی نوشت: بهبود معیشت مردم در زمان پهلوی ادعایی است که سالهاست مطرح می‌شود، اما بر اساس اسناد تاریخی اوضاع اقتصادی مردم در زمان شاه نابسامان بود.

آیا شاه می‌توانست ایران را پیشرفته‌تر کند؟ این پرسش در کنار ادعاهایی مبنی بر بهبود وضعیت معیشتی مردم در زمان شاهان پهلوی از جمله مسائلی است که از سوی برخی طرفداران خاندان پهلوی و برخی جاهلان بی غرض مطرح می‌شود، اما بهتر است بدانید که حتی سلطنت‌طلبان هم بر این مسئله اتفاق نظر دارند که اوضاع اقتصادی مردم در زمان شاه نابسامان بود و اجرای اصلاحات ارضی این مسئله را بغرنج‌تر کرد.

اظهارات هویدا سند خوبی برای نشان دادن این مسئله است تا جایی که او در کتاب خاطراتش می‌نویسد: «علیرغم برکناری زاهدی، اوضاع اقتصادی کشور روز به روز بدتر می‌شد. گرچه که بعد از سقوط مصدق، بهره‌برداری از نفت ایران را کنسرسیومی متشکل از کمپانی‌های غربی به عهده گرفت و درآمد ایران هم از بابت فروش نفت (به صورت دریافت %۵۰ سود)، به مراتب بیشتر از گذشته شد؛ ولی به خاطر فساد گسترده و عدم کارایی در امور کشور، تمام درآمد نفتی به هدر می‌رفت و یک بار دیگر، ایران در معرض تهدید و ورشکستگی قرار گرفته بود.» [۲]

این وضعیت در حالی ادامه پیدا کرد که شاه تصمیم گرفت تا با اصلاحات ارضی اوضاع کشور را سامان دهد، نسخه دیکته شده‌ای از سوی اربابان غربی و آمریکایی‌ که عملا نتیجه‌ای هم برای مردم در برنداشت و جالب است بدانید اولین دستاورد اجرای اصلاحات ارضی از بین رفتن خودکفایی در صنعت کشاورزی کشورمان بود و به نوعی می‌توان این زمان را مبدأیی برای واردات عمده کشورمان در صنعت کشاورزی دانست در حالی که شاید اگر در آن برهه چنین اتفاقی نمی‌افتاد، با وضعیت بهتری پس از آن روبرو می‌شدیم.

یکی از کوچکترین تاثیرات اجرای اصلاحات ارضی در ایران این بود که کشاورزان بعد از خرید زمین‌ها و با دریافت وام از دولت، هرگز نتوانسته‌اند روی پای خود بایستند و کشاورزانی که پیش از این در تسلط رعایای مالکین بزرگ بودند، پس از اجرای اصلاحات ارضی عملا به صورت بردگان یک نظام سرمایه‌داری درآمده بودند. مسئله‌ای که شاه درصدد بود تا ایران را نیز همچون انقلاب صنعتی صورت گرفته در کشورهای اروپایی به همان شکل و سیاق دربیاورد.

تاریخ‌نویسان معتقدند مهاجرت کشاورزان از روستا به شهر از جمله پیامدهای اصلاحات ارضی به حساب آورده می‌شود، بحرانی که منجر به بیکاری عده زیادی از کشاورزان شد و آنان برای امرار معاش راهی شهرهای بزرگ شدند. هجوم روستاییان به شهرها و عدم مسئولیت حکومت پهلوی برای رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم موجب گسترش حلبی‌آبادهای متعدد در حاشیه شهرها شد، مسئله‌ای که از آن به عنوان اولین جرقه‌های انقلاب یاد می‌شود.

شاید اگر کمی به عقب برگردیم بد نباشد، نکته حائز اهمیت در اینجا این است که وضعیت مردم پیش از اجرای اصلاحات ارضی هم مناسب نبود و پس از آن شاید وضعیت بدتر شد. اردشیر زاهدی، وزیر خارجه دولت هویدا، در توصیف اوضاع اقتصادی مردم در اواخر دهه اول حکومت محمدرضا پهلوی می‌گوید: «در سال ۱۳۲۹، وضع اقتصادی و کشاورزی ایران خراب بود. در آذربایجان مردم از بی نانی و قحطی در عذاب بودند. هر روز صبح که ما از خواب بیدار می‌شدیم، می‌دیدیم که چند نفر از گرسنگی مرده‌اند. در شمال ایران، اغلب بچه‌ها، شکم‌های بزرگ و رنگ پریده داشتند، چون به مالاریا مبتلا بودند. در کرمان و بندرعباس، کیفیت آب اینقدر بد بود که مردم به بیماری به نام پیوک مبتلا بودند.» [۱]

اگرچه در این برهه دهقانان و کشاورزان وضعیتشان رو به نابودی رفت و تباه شدند، اما قشر دیگر جامعه که همانا زمین‌داران و مالکین بودند، به سمت امور صنعتی و بانکداری رو آوردند و کالاهای لوکس در ایران رواج یافت. موضوعی که موجب شد ایران از یک کشور خودکفا در عرصه محصولات کشاورزی به یک کشور واردکننده موادغذایی و کالاهای لوکس درآید و روستاییان و کشاورزان بیکاری که برای قوت روزانه خود نیز دچار مشکل شده بودند، به کار در کارخانه‌ها و مجتمع‌های صنعتی رو بیاورند.

صنایع مونتاژی در ایران یکی از معضلاتی است که از همان زمان در ایران کلید خورد و یکی از کتب تاریخی در تشریح این مسئله می‌نویسد که در آن برهه به سرمایه‌گذاران انگلیسی توصیه می‌شد که در ایران تنها به دنبال فروش جنس باشند و سرمایه‌گذاری نکنند و اگر هم مجبور به سرمایه‌گذاری شدند، تنها در صنایع مونتاژ سرمایه‌گذاری کنند.

شاید از خود بپرسید که این امر موجب تاسیس کارخانه‌های صنعتی در ایران شده است، اما مسئله اینجاست که در آن زمان کارخانه را در ایران تاسیس می‌شد تا محصولش را با هواپیما مستقیم برای اروپا ببرند و عملا اجازه ورود آن کالاها به بازار ایران نبود و عملا سرمایه منابع انسانی و نیروی کار و منابع اولیه کشور ما ابزاری برای اجرای سیاست‌های سرمایه‌داری غربی‌ها و آمریکایی‌ها بود.

روش پسااستعماری که در قبال کشورهای جهان سوم اعمال می‌شد و عملا در آن برهه شاه نوکری بود که نوکری می‌کرد، ولی اربابانش حداقل‌ها را هم به او نمی‌دادند؛ بنابراین در آن برهه اگر کاری صورت می‌گرفت، برای استفاده از نیروی کار ارزان در ایران و ظرفیت‌های کشور بود. عملا می‌توان گفت دانش هیچ صنعت مادری در آن زمان از غربی‌ها به ایران منتقل نشد.

در پایان باید گفت سیاست‌های اصلاحات اقتصادی دوران پهلوی در اوایل دهه ۴۰ نه تنها موجب پیشرفت و توسعه ایران نشد بلکه کشاورزی را به طور کلی به خارج وابسته کرد و کشاورزان را آواره شهرها و جیب ثروتمندان را پرپول کرد، اما در دهه پایانی حکومت محمدرضا شاه که توقع می‌رفت درآمدهای فراوان نفتی موجب رشد و توسعه‌ی صنعتی و رفاه عمومی مردم شود، عملا شاهد وابستگی صنعت ایران به شرکت‌های چند ملیتی و افول وضعیت رفاه عمومی و معیشت اقتصادی مردم بودیم. وضعیتی که هرچه به دوران پایانی حکومت پهلوی نزدیک می‌شویم، صنعت و کشاورزی کشور به سمت وابستگی کشاند و شاخص‌های رفاه عمومی را دچار افول کرد.

برچسب ها:
انتشار یافته: 176
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
09:38 - 1397/11/13
ما ندیدیم ولی میگن همه چی وهمه کس سر جاش بود....توی مدارس شیر وموز وپسته بود.الان پول اونا یه ماه یک کارگره..قیمت یک حیاط۲۰۰ متری باصفا ۱۵۰۰ تومن بود.مردم نظامها رو با این چیزا مقایسه میکنن....ایران باهمه دوست بود..ایران وایرانی عزت داشت......
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
اخه تو مدارس بچه های خودشون بودند فقیر بیچاره ها که خودشون و بچه هاشون کارگری میکردند خرج شکمشونو در بیارند
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
بله ولی یه کارگر یه ماه کار میکرد دو تا تک تومنی نه هزار تومنی میگرفت
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
چه اصراریه بگن دوران پهلوی بد بوده
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
حالا مگه خوبه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
باشگاه خبرنگاران و شرکا خیلی پررو شدن
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
مقصر سکوت ماست
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
تاریخ رو اگر خودمون ننویسیم تحریف میکنند
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
پهلوی کجاش همچین پیشرقتی داشته صبح پاشی ببینی خونه دلار خودرو لوازم دیجیتال وخونه همه سه برابر شدن دویست درصد رشد داشته نتونی بخری چند سال قبلش هم همین پیشرفت رو داشته باز
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
هشتگ چی دادیم و چی گرفتیم رو ببین خود مردم زدن
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
اضافه کنید به زنان باردار در مراکز بهداشتی سبد گوشت و حبوبات میدانند و چند شانه تخم مرغ . ..الان فقط قرص آهن.
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
تاریخ از یاد نرفتنی نیست زمان پهلوی ایران جز 4 ابرقدرت
برتر جهان بود یه ایران و امریکا و شوروی و المان بود
نه تنها کشور منطقه بلکه هیچ جا دنیا حق توهین به ایرانی نداشت ارزمون جز 5 ارز برتر دنیا بود نه الان که هیچیه! قرار بود جام جهانی و المپیک ایران برگزار شه کو الان؟ همه شاد بودن کو الان؟
bh
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
والله من یادمه پیش دبستانی بودم شیر و موز و سیب اعلا بهمون میدادن اونم توی روستای کوچک.
برای کاربر1236
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
امار مرگ زنان باردار رو ببین بعد نظر بده بهداشت نداشتیم که داروی رایگان به مردم بدن
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
اون زمان همه کاره در ایران مهندسان امریکایی بودند نه ایرانی. کارخانه بود ولی فقط کارگر جزیش ایرانی بود فقط 54000 مستشار نظامی امریکا در ایران حضور داشتند. این پیشرفت نیست. ذلته
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
تنها مردمی هستیم که آرزوی زندگی در گذشته رو داریم در صورتیکه غرب منتظر آینده اس تکنولوژی جدید رو تجربه کنه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
عربستان هم تغییر کرد کنسرت ماریا کری رو تو سرزمین وحی و خونه خدا برگزار کرد
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
عوام الناسی که تحت تاثیر شبکه های ماهواره ای قربون صدقه پهلوی ها میرن باید بالاخره درک کنند که خود اعلضرت بازیگر اصلی انقلاب بود.یعنی حماقت اریامهر باعث شکل گیری تدریجی انقلاب شد.حالا هی چرند بنویسید
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
ملت گشنه:) بهشون موز و پسته می دادند:) خب برای یک جمعیت بیست سی میلیونی و فروش اون همه نفت ته بریز بپاشهای سلطنتی پولی هم می موند به رعایا صدقه بدن:)
روشنفکر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
مستند در برابر طوفان 2 ساعت 22 هر شب شبکه ی مستند عالیه ببینید تا بفهمین
Iran, Islamic Republic of
09:39 - 1397/11/13
چرت پرت است صددرصد آن زمان اقتصاد بهتر بود ایجاد کارخانه ها که بیشتر آن الان تعطیل شده ایجاد اشتغال که الان ماشالله بیکار زیاد داریم آن عده ای که مشکلات مادی داشتن از تنبلی که سر کار نروند بود این هم تاریخ میگویید هم افرادی که در آن زمان زندگی میکردن پس به ناحق حرف نزنید
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
زمان جنگ اسلحه ژ3 سربازا میرفتن روش آرم تاج شاهنشاهی حک شده بود با وسایل اون زمان جنگیدیم
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
معلومه پهلوی پیشرفته تر بود خیلی شعارهای الان تحقق پیدا نکرد . خود مسئولین قبول دارن . فقط هر دفعه دنبال مقصر هستن بندازن گردنش یا امریکاست با اوباما یا ترامپ یا اروپاست یا دشمن یا مردمن یا اصلاح طلب یا اصولگراست یا اعتدالگرا یا سلبریتی
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
اون موقعم کشور پر از فساد و بگیر و ببند بود؛ ثروت و قدرت دست خاندان پهلوی بود و دموکراسی وجود نداشت؛
.
.
فقط قضیه اینه که مردم ما انقلاب کردن که اوضاع درست شه ولی هیچی بهتر نشد
Iran, Islamic Republic of
09:39 - 1397/11/13
قبلنا چون قدیم بود ولی اگه شاه می موند البته که پیشرفت میکردیم تو این چهل سال فقط بلا سر این مردم آوردید و فریبشون دادید پولدارارو پولدارتر کردید و فقیرارو فقیرتر تو آخرت خدا خودش جوابتونو بده فقط خدا
France
09:40 - 1397/11/13
چرت و پرت محض
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
اون موقع میگفتن یک نفر کار میکنه هشت نفر میخوردن الان هشت نفر باید کار کنند
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
از سال 1280 به بعد زمان قاجار رو بنویس همه تریاکی کنار جوی اب طاعون و وبا جزام همه جاروگرفته بود رضا شاه همه رو نجات داد دارو درمان واکسن داد شهر و پل و سد و جاده سازی راه اهن بیمارستان ساخت
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
روزنامه ای که حقوق و بودجه اس رو دولت الان میده میخوای بی طرف قضاوت کنه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
خوشم میاد ترامپ تحریمشون کرد
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
همه دنیا و دوران ها و گذشته و تاریخ قبل و آینده بد و چرتن اینا فقط خوبن کارنامه خوبی دارند متن اینو میگه
Iran, Islamic Republic of
09:43 - 1397/11/13
کاش این تحلیلگران مردم را ساده لوح وبی اطلاع نمی پنداشتند. باید گفت خودتونید
France
09:44 - 1397/11/13
خدا رحمتش کنه! کاش دوباره اون روزگار رو ببینیم!
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
ان شاالله بری افریقا ببینی من دوست ندارم دیگه نه خودم نه فرزندام اون روزای سخت و ببینند 90 درصد مردم میوه نمیدونستن چیه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
به عقب بر نمیگردیم
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
ایشالله
راحت
United States
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
کاربر ۱۱:۵۴ مثل اینکه مواجبت میرسه نمک نشناس
برای راحت
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
حرف کاربر1154 کاملا درسته. میوه نبود نفت صفی بود دکتر هندی داشتیم اونم نه همه جا بهداشت افتضاح بود حتی تهران فاضلاب نبود و.............
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
چرا آفریقا،کویت و امارات ،عمان و قطر برو که همسایه مسلمانند،در مورد کراک و شیشه و گل هم نظرتو بگو
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
۱۱:۵۴ به موقعش میبینیمتون که چه طور موش میشین. الان زیاد شر و ور نگو
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
اونموقع اوضاع بد بود؛ الانم بده
تو صد سال اخیر ما هیچوقت دولت سالم و ساختار سالم نداشتیم
Iran, Islamic Republic of
09:46 - 1397/11/13
آره تو راست میگی باور کردیم
پاسخ ها
بیخیال
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
صدا و سیما خود افراطیه و باشگاه خبرنگاران تافته جدابافته این صدا و سیماست
Iran, Islamic Republic of
09:46 - 1397/11/13
با نگاهی به گذشته و برآورد آن زمان (پهلوی) و این زمان (جمهوری اسلامی) بله آن زمان بهتر بود و قابل پیشرفت در همه زمینها چه علمی و نظامی و اقتصادی و غیره ...... بود و ایران را به دروازه متعالی هدایت میکرد و جای پیشرفت داشت.
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
خیلی مخصوصا تو زمینه علمی خخخخخ
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
اگه میخواهی ببینی شاه بود چه کار ها میکرد
فقط کافیه به عربستان نگاه کنی
وابستگی صرف
عقب ماندگی سیاسی اقتصادی فرهنگی نظامی
Iran, Islamic Republic of
09:50 - 1397/11/13
درود بر خاندان ایران ساز پهلوی
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
اره خداییش اشرف که با موادش میساخت ادمو خالص و بی غل و غش
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
پهلوی مملکت را باچه شرایطی تحویل گرفت . با چه شرایطی تحویل داد . این را بگم قیمتها سالها ثابت بود . تاریخ نگار محترم این را از بزرگترت بپرس که ان روزها دیده
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
به ما مربوط نیست ولی دروغگوی بد ترین درد است فقط بحث معیشت نیست باید روحیه مردم توجه شود و نشاط در کشور باشد تا مردم با روحیه کشور را به تعالی برسانند و بهم‌کمک کنند و مهربانی حاکم شود
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
من انزمان۱۶سال داشتم ولی ارزو میکنم زمان برگردد به عقب
یگانه
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
واقعا ک عزت مردم براشون مهم بود مخصوصا با لایحه کاپیتلاسیون ک سگ امریکایی از یه ایرانی جایگاه بهتری داشت
Iran, Islamic Republic of
09:52 - 1397/11/13
بابا شما خوبید!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
09:54 - 1397/11/13
بله پیشرفته بود اگه تا الان بود مثل کشورهای بزرگ بودیم از نظر اقتصاد و قدرت
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
معلوم نیست واقعا؛
چون زمان پهلوی ام باز ما دموکراسی نداشتیم ومنتقدا به شدت سرکوب میشدن توسط نهادای امنیتی!و کنترل قدرت و ثروت ملی به جای اینکه در اختیار نهادهایی مثل مجلس باشن در اختیار خاندان پهلوی بودن !

بیشتر کشورایی که تو ۴۰-۵۰ سال اخیر پیشرفت کردن کشورای دارای دموکراسی هستن؛ مثل ژاپن و کره جنوبی
Iran, Islamic Republic of
09:56 - 1397/11/13
هرچی الان طرح هست همش در زمان خدابیامرز شاه ایران بود که بیشتر طرحهای زیرساخت کشور به اتمام رسیدن و بعضی از طرحها تا الان انجام نشدن ...
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
خدا لعنتش کند
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
دروغگو زیرساخت ها حتی در تهران نبود چه برسه به تمام کشور
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
۱۶:۵۰ امیدوارم خدا تو و امسال تقیه کننده ها رو لعنت کن. پس ببند دهنت
Iran, Islamic Republic of
09:58 - 1397/11/13
۱۰۰۰ تومن شاه معادل ۱۴۲ دلار آمریکا بود،الان چی؟همین یه مثال کافی برای تحلیل گران اخبار داغ
Iran, Islamic Republic of
10:02 - 1397/11/13
نه الان بهتره خخخخ چی تو خودتون میبینید که مقایسه میکنیید شما جز و فقر بدبختی چی داشتی زمان شاه ی افغانی تو ایران نبود اینا رو برون کنید کمی راحت شیم ...
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
اون موقع بد بود ؛الانم بده
تو هیچکدوم مردم طعم آزادی و عدالت و دموکراسی رو نچشیدن
Iraq
10:03 - 1397/11/13
سال 54شاه یک برنامه 10 ساله برا تحول اقتصادی برنامه ریزی کرد که ب مرور زمان اتفاقاتی در شرف رخ دادن بود اون زمان تورم نبود .با حقوق یک معلم میشد حداقل یک بار در ماه به آمریکا سفر کرد . لطف کنید مطالب منطقی و قابل درک منتشر کنید. خداروشکر همه مردم از اوضاع هر دو حکومت مطلع هستن.
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
پسر جان مردم با درآمدشون مسافرت به شمال نمیتونستن برن آمریکا پیشکش
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
بدون نام عزیز بنده اوموقه هم امریکا هم المان هم انگلیس رفتم امدم خبرنداری سکوت کن
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
دروغگو
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
کاربر عزیز
اونموقع نود درصد جمعیت ایران جزو طبقه پایین و فقیر محسوب میشدن؛ طبقه متوسط خیلی تعدادشون کم بود (که کارمندان دولت هم جزو طبقه متوسط محسوب میشدن و وظعیت اقتصادیشون قابل قبول بود). و اینکه طیقه فقیر اکثریت یک جامعه رو تشکیل بدن یک فاجعست برای یه جامعه
Iran, Islamic Republic of
10:06 - 1397/11/13
نسبت به بسیاری از کشورهائی که الان از ما پیشرفته ترن ،ایران بالاتر بود و سرعت رشد اقتصادی جز بهترین کشورهای جهان بود
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
درسته ؛ البته اینم در نظر داشته باش بیشتر کشورایی که تو این چنددفه پیشرفت کردن(مثل سنگاپور؛ژاپن؛ کره ؛ اکثرا کشورایی بودن که دارای دموکراسی بودن ولی ایران زمان پهلوی جز کشورای دیکتاتوری بود و کسی حق کوچکترین انتقاد و اعتراض رو نداشت وگرنه ساواک سریع میرفت سراغش.
احتمالش زیاده که اگه پهلوی ام باقی مونده بود وضعمون مثل الان بود بازم.
مهمترین پایه پیشرفت تو دنیای جدید دموکراسیه(چون جلوی فساد و قدرت گرفتن مسوولان رده بالا رو میگیره)

که ما نه الان داریمش نه زمان پهلوی داشتیم
Iran, Islamic Republic of
10:10 - 1397/11/13
یه سوال یک صنعت زیر بنایی مثل ذوب آهن اصفهان صنایع فولاد خوزستان کلیه پالایشگاه های اصلی مجموعه آزادی ایران خودرو سایپا صنایع هسته‌ای که بعد از انقلاب با درآمد ده برابری نسبت به قبل از انقلاب ساخته شده نام ببرید کارشناسان لطفآ جواب بدن ما که هیچی سرمون نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
س
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
باریکلا عالی است ما که پیر شدیم خدا به داده، این جوانها برسه بند خودم ۸ آیله یا بچه بزرگ کردم حالا به بچه‌ها مگم دست حالی بیا سر بزن مگه گرفتارم با این گرانی
Iran, Islamic Republic of
10:11 - 1397/11/13
آخه باباجان اعتراف درزندان و...واااقعابه اینهااستنادکردن درسته...نرخ بیکاری..درآمد وشاخص های تورم وگرانی بیانگروضع مناسب اون موقع نسبت به الان است...مردم 7تا8تابچه داشتندوزندگیشون میچرخید.الان 2تادارندنمیتوندخرج خونه رابدهند
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
اینم در نظر بگیرید که درسته مردم با ۷-۸ تا بچه زندگیشون میچرخید ولی همه اون ۷-۸ تا بچه با هم تو یه اتاق بزرگ میشدن؛ سالی یکبار هم نمیتونستن برای بچه ها لباس بخرن و لباسایی که برای بچه ای کوچیک میشد رو میدادن به بچه بعدی؛ خبری از خرید لوازم و التخریر و اسباب بازی و اتاق شخصی برای بچه نبود؛مسافرت خانواده خیلی کم اتفاق می افتادو....
(زندگی اکثریت مردم خیلی فقیرانه و ساده بود در حالیکه در همون زمان تو آمریکا و بیشتر نقاط اروپا مردم با امکانات خوبی داشتن زندگی میکردن)



اگه الانم مردم ما بخوان با امکانات پایین و حداقلی مثل اونموق زندگی کنن اکثرا میتونن با ۷-۸ تا بچه زندگیشون رو بچرخونن!


قبول دارم الان اوضاع خیلی خیلی بده ؛ولی مقایستون مقایسه درستی نیست
Iran, Islamic Republic of
10:12 - 1397/11/13
دزد کمتر داشتیم،نمازخوان واقعی وباخدا بیشتر بود مردم مهربانتر بودند ...
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
دزد کمتر اگه بود چون شوخی با کسی نداشت هرکی خلاف میکرد کارش با کلانتری بود یه نونوا نون نمی پخت رضاشاه پرتش کرد تنور از اوخ همه نونوا سر وقت نون میدادن به مردم!
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
دلیلش سنتی بودن جامعه بود.وقتی عوام بخوان نظرات سیاسی اجتماعی بدن با چنین مضحکه ای مواجه میشیم
Iran, Islamic Republic of
10:15 - 1397/11/13
احتمالا این اقای تاریخ نگار حوادث دوره قاجار را(مخصوصااواخر سلطنت احمدشاه) را با دوره پهلوی مخلوط کردن که دوره پهلوی را سیاه نشان دهند... چه بگویید چه‌نگویید پهلوی ها تمامیت ارضی را حفظ وایران را درمسیر ترقی قرار دادن..ومردم هم راضی بودن....شرلیط هر زمان با همسایگان در آن دوران سنجیده میشود نه با صد سال قبل....
Iran, Islamic Republic of
10:17 - 1397/11/13
حکومت رژیم شاه ملعون و پدر گور به گور شده اش پر است از فساد و دروغ و بی لیاقتی و بی کفایتی.به غیر از سلطنت طلبان معلوم الحال که همیشه در فضای مجازی دم از گل و بلبل بودن زمان شاه میزنند کسی را ندیدیم از وضع رفاهی زمان آن ملعون حرفی بزند.
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
از خواب بیدار شو طوطی جون
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
10.17 نه که الان فسادنیست ازبالابگیرتاپایین دروغ که هرچی دلت بخواد دزدی هم که رودست ندارن
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
راست و حسینی چند درصد مردم خودرو داشتن، چند درصد مسافرت می رفتن مادر بزرگ مرحوم من میگهفت سالی یه بار پلو میخوردیم فقط شب عید
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
نه که الا خبری نیست
نعمت
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
تو میخوای ما روتحریک کنی یا واقعا خوابی ؟؟؟
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
همون علی که میگی بزنه هرچی عوضی مثل تو رو داغون کنه یاعلی
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
الانم اوضاع همونطوره؛ فرقی نکرده
فساد و دروغ و بی لیاقتی بیشتر م شده
Iran, Islamic Republic of
10:18 - 1397/11/13
الان مسوعلین با ماشین از میدان جمهوری برن بسمت حافظ ببینید سر هر چهار راه چنا بچه فقیر از سر کول ماشین بالا میرن
Iran, Islamic Republic of
10:20 - 1397/11/13
از نظر ادوات جنگی بوده اگه نبود توجنگ شکست میخوردیم هنوز هنوز هست
Iran, Islamic Republic of
10:20 - 1397/11/13
از نظر ادوات جنگی بوده اگه نبود توجنگ شکست میخوردیم هنوز هنوز هست
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
نه دیگه الان شکست میخوریم شاه فقط نیرو دریاییو نتونست قوی کنه زمینی هوایی فوق العاده بودیم ولی دیگه نه نفرشو داریم نه وسلیشو
Iran, Islamic Republic of
10:22 - 1397/11/13
در زمان پهلوی از همه کشورهای اطراف پیشرفته تر بودیم...
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
کره جنوبی آرزوی پیشرفت داشت مثل ما و حتی شهردار اون زمان سئول آرزو داشت که پایتختشون به زیبایی و پیشرفتگی تهران باشه ولی الان کاملا اوضاع برعکس شده . ما در حسرت سفر به کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی هستیم ولی دریغ که چون ایرانی هستیم ما رو راه نمیدن
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
الان اوضاعمون افتضاحه از همه نظر ولی حرف شما هم در مورد پیشرفته بودن نادرسته عزیز؛
ما اونموقعم پیشرفته نبودیم(همونطور که الان نیستیم)؛اکثریت مردم تو فقر با حداقل امکانات زندگی میکردن؛ انکانات بهداشتی به شدت ضعیف بود و نود درصد پزشکهامون خارجی بودن و از کشورایی مثل هند می اومدن؛ مردم یه خط تلفن ساده رو تو خونه هاشون نداشتن؛ آموزش ضعیف بود و بیشتر مردم ۷-۸ تا بچه داشتن و همه رو تو یه اتاق با حداقل امکانات بزرگ میکردن(در حالیکه همون موقع تو آمریکا و اروپا شهرها و خونه هاشون خیلی پیشرفته شده بودن و پر از امکانات رفاهی بودن)؛ اکثریت جامعمون بی سواد بودن و.....
Iran, Islamic Republic of
10:23 - 1397/11/13
اره شماها که راس میگین ما هم که گوشهامون مخملی...
Iran, Islamic Republic of
10:29 - 1397/11/13
وجود کارگر خارجی نشان میدهد.که کار بود.هنوز کارگر خارجی در ایران درآمد بالا دارد.اگر در کشاورزی عادات مخرب نبود که باعث عدم کارائی میشد کشاورزی شغل ایده آلی بود و هست.کشاورز به کار عادت جدی نداشت.وجود تورم و دلالی باعث میشد که درآمد کشاورز دیده نشود.هنوز بطور جد در ایران کار کشاورزی با تمام امکانات مکانیزه در حداقل بهروری است.کسانی از کشاورزی درآمد دارند که صرفا دلال و مفتخور هستند.کشاورزان ما به آن درجه از استقلال نرسیدن که شکوفائی کشاورزی و درآمد واقعی داشته باشند.
عادات اجتماعی شاخه ای از سیاست های استعماری است.ایران بزرگترین امکانات اشتغال و پیشرفت را داراست .به همین دلیل دلالی و انحراف و مشکلات تحمیلی موجود و جامعه از تعریف واقعی کار و پیشرفت محروم بوده و هست.این ربطی به گذشته و حال ندارد.ساختار نفوذی و محدود کننده است.
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
پس وجود نود درصد پزشکان خارجی نشونه چی بود؟پزشک ایرانی خیلی کم بود و اکثرا از کشورایی مثل هند می اومدن!

بیشتر دلیلش اینه که اونموق سطح سواد و آموزش تو جامعه خیلی پایین بود؛ بیشتر آدما بی سواد بودن و امکانات آمورشی جامعه خیلی پایین بود؛ به خاطر همینن تو رشته های مختلف صنعتب؛ بهداشتی:علمی باید آدم از خارج وارد میکردیم؛ حتی برای کاری مثل کارگری ؛چون حنی در سطح آموزش به کارگران هم ضعبف بودیم




البته حرفام معنیشون این نیست که الان اوضاع خوبه ها! الان اوضاع افتضاحه. اونموقع بد بود الانم همچنان بده از همه نظر
United Kingdom
10:31 - 1397/11/13
صفا و صمیمیت بود .... دزدنبود
Iran, Islamic Republic of
10:36 - 1397/11/13
خجالت داره والله ما که نبودیم لعنتی و بابام میگه با یه تومن میشد نصف بازار رو خرید برای چی دروغ میگی دلار اون موقع با الان وروابط کشورهای خارجی زمان شاه با الان مقایسه بکن همه چیز میاد دستت تو حتی دیگه نمیتونی خودتم گول بزنی با این شر و ورهات چه برسه مردم
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
احیانا باباتون نگفتن که اکثریت خانواده ها اونموقع سالی یکبارم برای بچه هاشون نمیتونستن لباس و کفش بخرن و لباسای بچه بزرگتر و میدادن به ک.چیکتره؟
نگفتن که اونموقع افراد خانواده اتاق شخصی نداشتن و همه بچه ها با هم تو یه اتاق میخوابیدن و بزرگ میشدن بدون امکانات شخصی؟
نگفتن مردم سالی یه بار هم نمیتونستن غذاهایی مثل چلوکباب یا پلو خورش بخورن؟
نگفتن مسافرت رفتنی وجود نداشت و آدما فوقش تو کل عمرشون میتونستن ۲بار برن مشهد؟
نگفتن نود درصد جامعه بی سواد بودن ؟
نگفتن آموزش انقدر پایین بود که بیشتر خانواده ها ۷-۸ تا بچه داشتن؟
نگفتن بیشتر پزشکا هندی و خارجی بودن ؟
نگفتن خونه ها با کمترین امکانات بودن و فقط چندتا فرش و پشتی و رختخواب داشتن؟(در حالیکه فیلمای ۵۰-۶۰ سال پیش آمریکایی رو نگاه میکنید میبینید اونموقع شهراشون پر بوده از برجای ۵۰-۶۰ طبقه؛ و خونه های مردم عادی امکانات رفاهی زیادی مثل تلفن ؛ فر؛ وسایل الکنرونیکی؛ماشین لباسشویی و.... دارن. تعداد فرزندان خانواده ها کمه ؛ زنها به صورت عادی بیرون شاغل هستن و....)
Iran, Islamic Republic of
10:37 - 1397/11/13
خیلی راحت معلومه و میشه فرق بین گذشته و الان رو فهمید
Iran, Islamic Republic of
10:38 - 1397/11/13
یخورده کمتر دروغ بگید، هر چی ساختمون و استادیوم و کارخونه ست مال اون دورانه
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
حتی ساختمون پلاسکو هم که .... و الان کاملا از بین رفته ، اولین ساختمون بلندمرتبه توی تهران بود که مال دوران خوب پهلوی هست
Iran, Islamic Republic of
10:40 - 1397/11/13
الکی سیاه نمایی کردی
France
10:40 - 1397/11/13
پس اونموقع که دلار سالیان سال هفت تومن بود اوضاع بد بوده و الان که دلار شده دوازده هزار تومن اوضاع خوبه به گفته شما !! آقا بس کنید دیگه نمیشه مردم رو گول بزنین الان سال 2019 شده دیگه
Iran, Islamic Republic of
10:44 - 1397/11/13
(شک نکنید) ۱۰۰%
Iran, Islamic Republic of
10:56 - 1397/11/13
صد درصد. اون زمان وقتیکه در تهران مردم ماشین سوار میشدن در کشورهای عربی مردم هنوز با شتر و خر و قاطر رفت و آمد میکردن که عکساش هم موجوده اما الآن همه چیز برعکس شده
Iran, Islamic Republic of
10:56 - 1397/11/13
باشگاه خبرنگاران حقوقشو بودجه اش رو از دولت میگیره میخوای بی طرف باشه
Iran, Islamic Republic of
10:57 - 1397/11/13
چرادروغ میگویید با50تک تومانی مایحتاج خانواده ها برای یکماه. میشودخرید
Iran, Islamic Republic of
10:58 - 1397/11/13
درسته شاید وضع مردم خوب نبود ولی مثلا الان هم چون آنموقع همه عین هم بودند دزد نداشتند ناعدالتی نداشتند همه مثل هم شاید یه خورده بالا و پایین نه مثل الان یه عده غارتگر
Iran, Islamic Republic of
11:08 - 1397/11/13
نه پس الان خیلی پیشرفته ایم
تاریخ رو تحریف میکنند هویدا تو دادگاه با اشاره به خودکار بیک گفت چهارده سال قیمت رو ثابت نگه داشته بود
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
ما هم چهارده ساله شارژ دوتومانی رو دو تومان نگه داشتیم
Iran, Islamic Republic of
11:11 - 1397/11/13
چرا شماه خجالت نمی میرید دران زمان کشورهایی مثل عمان قطر عربستان مالزی وووو داشتن ... نه بهداشتی نه راهی نه ان زمان ایران در منفطقه ابر قدرتی بود
Iran, Islamic Republic of
11:13 - 1397/11/13
تو منطقه اصفهان هر کی زمین داره از همان دوران داره حالا یک مشت ارباب بدبخت شدند را ما نمی دانیم ولی اکثر مردم وضعشان خوب شد.
Iran, Islamic Republic of
11:14 - 1397/11/13
بله پیشرفته ترین کشور در خاورمیانه بود و همچنین ژارندارم منطقه بود ایران یک کشور نمونه بود.حال این مردم وتاریخ هستند که قضاوت میکنند ✋
United Arab Emirates
11:17 - 1397/11/13
چرا جوان نمی نویسه ک ۱۳ سال قیمتها تغییر نکرد
Iran, Islamic Republic of
11:20 - 1397/11/13
والا هر چی بود از این دوران خیلی بهتر بود ما نبودیم ولی خوب به ما میگن همه هم که دروغ نمیگن
Iran, Islamic Republic of
11:46 - 1397/11/13
چیزایی که میگید و مینویسید مربوط به 1000 سال پیش نیست که بگیم شاید راست باشه. مربوط به همین چهل پنجاه سال پیشه که خیلی از پدر مادرها تجربش کردن و هنوز زنده ان و حقایق رو تعریف میکنن پس با دادن اطلاعات غلط خودتونو مضحکه مردم نکنید
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
دقیقا
Iran, Islamic Republic of
11:57 - 1397/11/13
ای خدا بعد ۴۰ سال دست از سر پهلوی بر نمیدارید ،بابا ول کنید
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
دهه فجره اخه باید بگن ما خوب بودیم یا نه
Iran, Islamic Republic of
11:59 - 1397/11/13
الان اکثر کارخونه ها ورشکست شدند مردم به خاک سیاه نشستد این همه گرونی و تورم جوانان بیکار
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
ولی باز هم از رو نمیرن
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
دانشگاها فقط مدرک میدن بابا معلومه بیکارن همه یه زمانی کنکوری بود و...نه مثله الان تو همون خارجم اینقدر تحصیلکرده نیست اندازه ایران مثلا میخوان بگن ما این همه باسواد داریم و شاغل شاغلاشونم بازنشسته ها سهمیه این
Iran, Islamic Republic of
12:07 - 1397/11/13
دران زمان من دانش اموزبودم. دو ماه تابستان دربهترین شرکت یاکارخانه کارمیکردم هم کمک خرجی به خانواده میدادم وهم خرج تحصیل خودم راتااخرسال در می اوردم. وهرجامی رفتی منت میکشیدن که کارکنی وبهترین مزدرامیدادن ولی امروز من سه پسر دارم که یکی فوق لیسانس سازه ودوتادیگرلیشانس مهندسی دارند وبزرگه سی وهفت سال بعدی سی وپنج وسومی سی وسه سال دارندوهرسه بیکار مجردوبی همه چیز پیش هم هستیم وباحقوق دوودویستی بازنشستگی روزگارمی گذرانیم. تاببینیم خداچه خواهد
Iran, Islamic Republic of
12:18 - 1397/11/13
باشگاه خبرنگاران جوان. لطفاً نظرات خوانندگان محترم را بگیر ببین اینا نشانه استا. یا بهتر بگم یه نوع رفراندوم مجازیه. با وجودیکه برف نیامده ولی متاسفانه سر یکسری مسئولین تو برفه. شکم گرسنه دینو ایمان نداره.
Iran, Islamic Republic of
12:30 - 1397/11/13
کسانی که قیمت چند قلم مايحتاج ملت رو نمیتونن یه روز ثابت نگه دارن و هر روز بیش از پیش مردمو تو صف مرغ و گوشت و سهام عداوت و سبد کالا سرگردون دارن بهتره این دو زمان رو با هم مقایسه نکنند. چون توهین به مردم حساب میشه. لااقل بزارید چند دهه دیگه از عمر کسانی که شاهد و بانی بر اوضاع و احوال اون زمان بودن بگذره که عمرشون به دنیا نباشه بعنوان شاهد، بعد بیاین برای نسل جدید کتاب عوض کنید، واقعیات رو تحریف کنید و از خودتون تعریف و تمجید کنید.
Iran, Islamic Republic of
12:43 - 1397/11/13
ای وای ایرانم ....ای وای ایرانم .....چه به روز مملکت ثروتمندم آوردید؟
Iran, Islamic Republic of
12:50 - 1397/11/13
شما تا همین دو کشور برادر و دوستمون عراق و ترکیه برو اگه پول ایران رو محل گذاشتن، برای تبدیل به پولای دیگه
Iran, Islamic Republic of
13:02 - 1397/11/13
احمقها رو نظر نادرست پافشاری میکنند.یاد ابلهی افتادم که دیروز میگفت زمان شاه موبایل نداشتیم.تا تهش بخونید
Iran, Islamic Republic of
13:02 - 1397/11/13
ان زمان حداقل دزد و اختلاسگر و رانت خوار. کم بود اما حالا......
Iran, Islamic Republic of
13:06 - 1397/11/13
کاش یک جو ایمان وانصاف داشته داشتید من کشاورز زاده هستم الان کشاورز یکم نفس دارد صدقه سر همان اصلاحات ارضی است انقدر دروغ تحویل مردم داده اید ملت کلا نسبت بشماها بی اعتماد شده.
Iran, Islamic Republic of
13:07 - 1397/11/13
با تشکر فراوان بابت انعکاس و درج تمام نظرات
Iran, Islamic Republic of
13:11 - 1397/11/13
یک دلار امریکا ۷ تومان بود الان یک دلار ۱۲۰۰۰هزار تومان است بس
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
14 هزاتومان است
پراید 4تومنی شده 40میلیون
Iran, Islamic Republic of
14:21 - 1397/11/13
سانسور چی نظرات من خار داره که نمیزنی؟
Iran, Islamic Republic of
15:48 - 1397/11/13
بله که ما بیشرفت داریم!
منتها در گرانی و تورم و خالی کردن سفره مردم
و خیلی چیزهای دیگه....!
Iran, Islamic Republic of
15:49 - 1397/11/13
بزرگترین حادثه مثبت از ورود اسلام تا پیروزی انقلاب اسلامی، اصلاحات ارضی بود، یک عمره پدران و پدر بزرگان ما از مزايای اصلاحات ارضی و تمام شدن ظلم فئودال ها سخن میگویند
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
زمين ها رو از مالكان گرفت و به رعيت داد
بهداشت و خانه هاي بهداشت و سپاه بهداشت راه انداخت
سپاه دانش براي با سواد كردن راه انداخت
راه و راه سازي به اوج رسيد
فرهنگ و هنر در حد اعلا رسيد
وووو هزاران خدمات ديگر
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
همش فقط فیلم بود در عمل مردم بیسواد بودند و بهداشت نبود
Iran, Islamic Republic of
16:18 - 1397/11/13
حالاهمه زرنگ ودغل ودورووووووهستن مثل سانسورچی این سایت
Iran, Islamic Republic of
16:19 - 1397/11/13
والا میگن اون زمان یک نفر کار میکرد شکم ده نفر رو سیر میکرد ولی الان داریم میبینیم ده نفر کار میکنند تا شکم یک نفر رو سیر کنند!
Iran, Islamic Republic of
16:49 - 1397/11/13
اونقدر فكر سلامت مردم بود كه در تمام مدارس شير و تغذيه رايگان توزيع ميشد
Iran, Islamic Republic of
16:51 - 1397/11/13
تاريخ و بخونيد اون موقع ايران و ژاپن خاور ميانه ميگفتند سرعت پيشرفت در دهه اخر پهلوري در حد ما فوق صوت بود
Iran, Islamic Republic of
16:52 - 1397/11/13
آموزش
بهداشت
فرهنگ
هنر
تحصيلات
تاريخ
اقتدار نظامي
در مورد تك تك اين موارد اقدامهاي عملي انجام ميگرفت
Iran, Islamic Republic of
16:52 - 1397/11/13
آموزش
بهداشت
فرهنگ
هنر
تحصيلات
تاريخ
اقتدار نظامي
در مورد تك تك اين موارد اقدامهاي عملي انجام ميگرفت
Iran, Islamic Republic of
17:39 - 1397/11/13
اون زمان خوده من مدرسه میرفتم بهمون شیر موز میدادند انقدر میرسیدن به همون عید کت وشلوار به همون میدادند وهر روز صبح در مدارس نون ماشینی وشیر موز میدادند وحتی شیر پاکتی میذاشتیم کنا شلوار رفیقمون وبا پا میزدیم بهش میترکید وشلوار رفیقمون شیری میشد .واگر الان زمان شاه بود قسم میخورم یک متر برف تو خیابونها بود ،وبقیه چیزها همه فتح وفراوان بود به پدر به من گفت برو شرکت ببین عیدی چقدر ارزاق دادن رفتم شرکتشون چقدر نخود ،ولوبیا وپارچه دادن وغیره که به سختی فرغون رو رساندم خونه تازه غیر از عیدی بود .
Iran, Islamic Republic of
18:01 - 1397/11/13
ولا ۴۳ سالمه تایاد دارم همه بزرگان ان دوره همه از خوبی یاد میکردند
Iran, Islamic Republic of
18:12 - 1397/11/13
دوران پهلوی سرعت پیشرفت بالا بوده
فراموش نکنید که قبل از پهلویا چه وضعی به ایران حاکم بوده
در کل چه خوب چه بد اون زمان گذشته
و الان هم وضع خیلی بهتری نسبت به اون دوران نداریم
Iran, Islamic Republic of
18:46 - 1397/11/13
بله بود و اگه بودن ۱۰۰/ از کشورهایی مثل کره و ژاپن جلوتر بودیم . شما مدام میگید چهل سال پیش ، چهل سال پیش کره ایها آرزو داشتن مثل ایران بودن . چهل سال پیش شیوخ عرب هنوز سوار شتر بودن و در چادر زندگی میکردن ، حالا برید وضعشون را ببینید هر کاری هم برای ملتشون میکنن اینقدر منت نمیزارن و منم منم نمیکنن چون خپدشونو از مردم و خدمت گذار مردم میدونن .
Iran, Islamic Republic of
19:28 - 1397/11/13
من که از هر پیر مردی میپرسم میگه انوقت بهتر بود .شاهد میخاین تو خیابونها ازشون بپرسید . ان موقع را با کشور های خاور میانه زمان خودش والان مقایسه کن .پیکان و جوانان ماشین روز زیر پا ملت بود .
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
خب چون اون موقع جوان بوده،برای هرکسی جوانی بهترین زمان است
Iran, Islamic Republic of
23:43 - 1397/11/13
فوران احساسات عوام رو در این نظرخواهی مشاهده می کنید
Iran, Islamic Republic of
00:14 - 1397/11/14
برای چهل سال پیش بله پیشرفته تر بود ...ملت حداقل افسرده و داغون و بدونِ امید نبودن...کلا ما بدبختیم
Iran, Islamic Republic of
00:54 - 1397/11/14
حداقل اون موقعه اختلاس نمیکردن
Iran, Islamic Republic of
04:05 - 1397/11/14
من یک پیری هستم اگر واقعا حرف حقیقت بزنم اگر با ۴۰سال پیش مقایسه کنیم اون موقع خوب بود چون دورغ نبود دکتر هندی بود خوب درسته عزیزم مگر جلو من را گرفته بودن دکتر نشوم تازه تشویقی هم بود ما باید الا را با ۴۰سال پیش مقایسه نکنیم اگر خاستی مقایسه با عربستان مقایسه کن نه با زمان پهلوی اون رفته شما خوش آمدید اگر خاستی مقایسه کنید با همسایه خودت مقایسه کن من نوجوان بودم منو همیشه با همسایه مقایسه می کردن فلانی را نگاه کن نه آفریقا شما نفت ایران یا دیگه خیلی زیاد است اسم ببرم خدا همه مان را هدایت کند انشاالله اینجا گذرگاه است آخرت دست خالی نباشیم
Iran, Islamic Republic of
04:28 - 1397/11/14
یک کلمه ختم کلمه خودتون اذیت نکنی عاقلاَ دانانن با حلوا حلوا دهان شیرین نمی شود
Iran, Islamic Republic of
09:05 - 1397/11/14
اون موقع تو مدارس ابتداي هفته اي يك بار دندان پزشك مي اومد و دندان بچه ها را معاينه ميكرد و اگر نياز به ترميم داشت به مراكز خاصي معرفي ميشدند و رايگان براشون درست ميكردن
الان از بي پولي و گراني خدمات دندان پزشكي ادمهاي بزرگ نميتوانند دندان درست كنند
Iran, Islamic Republic of
10:49 - 1397/11/14
اگر خوب بود اکثریت حاضر نمیشدن حتی از جونشون بگذرن و انقلاب کنند،هدف خمینی فقط آزادی و عزت مردم و حفظ اسلام بود،حالا اگر بعد از ایشان سوءاستفاده شد و مدیریت خوب نبود ربطی به ارزشهای انقلاب نداره.
Iran, Islamic Republic of
11:59 - 1397/11/14
یعنی اگه بری کشوری بگی مسئولین ما هنوز خودشون رو با نیم قرن پیش مقایسه می کنند در جا بهت پناهندگی می دن
Iran, Islamic Republic of
12:07 - 1397/11/14
چه ربطی داره اخه الان جگر ملت سیاه شده تو میگی شاه بد بود
Iran, Islamic Republic of
13:34 - 1397/11/14
نه اون موقع خوب بود نه الان
فقط مردم اون دوران یکم ناشکر بودن و مردم الان فقط زر میزنن
Iran, Islamic Republic of
15:39 - 1397/11/14
بندر اب سهمیه بندیه اصلا خیلیا از تصوویه کن استفاده میکنن
Iran, Islamic Republic of
20:40 - 1397/11/14
بله قبول دارم وضعیت خب نبود ولی دروغ نگیم.اصللحات ارضی به نفع مردم بود
Iran, Islamic Republic of
04:48 - 1397/11/16
الان وضعیت ما جوری شده که ریال ریال پول در میاریم دلار دلار برای خرید های روز معره پول خرج میکنیم یعنی خرج همه ده برابر درآمدمون هست
روز به روز هم بدتر میشه
Iran, Islamic Republic of
11:47 - 1397/11/20
بزرگترین کارخانه ها و شرکت های بزرگ در همان زمان تاسیس شدن همین ایران خودرو و سایپا یا کارخانه های پارس آزمایش و یا کفش ملی یا همین ورزشگاه ازادی اکثر جاده ها و خط آهن همگی مال همون دوران هست
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
فرش تارنگ_1
فرش ریحان 1
اپیلاسیون نانا 1
شیرآلات زمانی_1
فرش ریحان 3
اپیلاسیون نانا 3
فرش تارنگ_3
شیرآلات زمانی_3
فرش ریحان 4
شیرآلات زمانی_4
فرش تارنگ_4
اپیلاسیون نانا 4
اپیلاسیون نانا 2
فرش ریحان 2
فرش تارنگ_2
شیرآلات زمانی_2
شفا_فوترموبایل
فرش تارنگ_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
دیاکو_فوتر موبایل داخلی
قالیشویی بانو_فوترموبایل2
دکتر قدیمی_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
ایرانیان- فوتر موبایل222
تدبیرکالا_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
کالابرد_فوترموبایل
استیل رگال_فوتر موبایل
بانک کتاب پایتخت_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر
دکتر قدیمی_فوتر
استیل رگال_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
بانک کتاب پایتخت_فوتر
دکتر عارفی - فوتر
ایرانیان-فوتراصلی222
فنی آتل_فوتر
کالابرد_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
دیاکو_فوتر داخلی
رستوران پارسیان_فوتر
فرش تارنگ_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
شفا_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
قالیشویی بانو_فوتر2