۸۲۷۴۵۴
۱۸ نظر
۵۰۰۶
۱۸ نظر
۵۰۰۶
پ

جزئیات طرح زوج و فرد در سال ۹۸

دبیرخانه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران درباره تغییر طرح زوج یا فرد، جزییات طرح جایگزین و زمان اجرای آن اطلاعیه‌ای صادر کرد.

خبرگزاری ایسنا: دبیرخانه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران درباره تغییر طرح زوج یا فرد، جزییات طرح جایگزین و زمان اجرای آن اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است: پس از انجام مطالعات چند ماهه از سوی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران که با حضور مشاوران دانشگاهی انجام شد، نهایتاً با توجه به ضرورت انجام اقدامات جدی‌تر در حوزه کنترل آلودگی هوا، شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران بر سر تغییر نحوه مدیریت محدوده زوج یا فرد به تصمیم قطعی رسید و تعیین طرح جایگزین آن نیز بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، به تیم‌های کارشناسی محول شد.

این اطلاعیه می‌افزاید: پس از چند هفته کار فشرده مشترک، نهایتاً مواردی مورد توافق شهرداری، پلیس راهور، وزارت کشور و استانداری تهران قرار گرفت و از تصویب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گذشت.

بر اساس آنچه در متن اطلاعیه آمده است جزئیات تغییر طرح زوج و فرد بدین شرح زیر است که اجرای طرح جایگزین زوج یا فرد از ابتدای تابستان ۱۳۹۸ آغاز خواهد شد و بر اساس آن، محدوده حلقه دوم (زوج یا فرد سابق) به نام محدوده «کنترل آلودگی هوا» شناخته می‌شود.

در طراحی مدل جایگزین طرح زوج یا فرد، تلاش شده است که شرایط برای عموم شهروندان عادلانه‌تر شود و تأثیر بیشتری بر کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک شهر داشته باشد، شرایط تردد برای عموم مردم در حد رفع نیازشان تسهیل شود، رضایتمندی شهروندان افزایش یابد و همچنین در شرایط خطیر فعلی، شرایط اقتصادی جامعه نیز لحاظ شود.

در ادامه این اطلاعیه بیان شده که در سال جاری، خودروهای دارای پلاک فرد در هر فصل سال حداکثر ۲۶ روز و خودروهای پلاک زوج نیز حداکثر ۳۹ روز مجاز به تردد بودند. بر اساس طرح جدید، تعداد روزهای مجاز هر خودروی پلاک تهران ۸۰ روز در سال (در هر فصل ۲۰ روز) خواهد بود و در مقابل، دیگر محدودیتی از بابت زوج یا فرد بودن پلاک و روز وجود ندارد و هر خودرویی در هر روزی که نیاز داشت، می‌تواند از حق تردد خود استفاده کند. بدین ترتیب، دیگر چیزی به نام محدوده زوج یا فرد وجود ندارد و هرکس در طول فصل، ۲۰ روز حق تردد مجاز و رایگان خواهد داشت و برای تردد مجاز بیش از آن، نیازمند پرداخت عوارض است. تعداد روزهای مجاز برای خودروهای با پلاک غیر تهران ۱۵ روز در هر فصل خواهد بود.

این اطلاعیه می‌افزاید: همچنین با هدف تسهیل شرایط برای ترددهای ضروری شهروندان در محدوده دوم، شهرداری تهران در لایحه تقدیمی به شورای اسلامی شهر تهران، پیشنهاد کرده که نرخ عوارض برای روزهای مازاد بر ۲۰ روز استحقاقی، به نصف نرخ عوارض طرح ترافیک کاهش یابد.

نحوه محاسبه عوارض محدوده کنترل آلودگی هوا نیز همانند محدوده طرح ترافیک برحسب تردد در ساعات اوج یا غیر اوج و داشتن یا نداشتن معاینه فنی برتر محاسبه می‌شود. این طرح (در محدوده کنترل آلودگی هوا) در روزهای پنجشنبه نیز از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ اجرا خواهد شد.

اطلاعیه مذکور تاکید دارد که در این لایحه که در مراحل نهایی تصویب در شورای شهر قرار دارد، پیشنهاد شده است که میزان تخفیف خودروهای دارای معاینه فنی برتر نیز از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش یابد، و همچنین برای اولین بار، برای ساکنان محدوده‌ها نیز تخفیف ۵۰ درصدی پیشنهاد شده است که این تخفیف به ازای هر واحد مسکونی فقط به یک پلاک خودرو تعلق می‌گیرد.

به علاوه، مقرر شده است که برای پرداخت عوارض پرداخت‌نشده محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز برای شهروندان مهلت تعیین شود و قبل از اعمال جریمه بابت تردد غیرمجاز به شهروندان اطلاع‌رسانی شود تا در صورت شارژ بموقع حساب و پرداخت عوارض تردد، از جریمه خودداری شود.

طبق اطلاعیه یاد شده و بر اساس این مصوبات، شهروندانی که در سال ۹۷ برای طرح ترافیک در سایت «تهران من» ثبت‌نام کرده‌اند، نیاز به ثبت‌نام جدید ندارند و فقط اگر ساکن محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند، برای بهره‌مندی از امتیازات سکونت باید مدارک خود را به دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه کنند که فراخوان آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

بر این اساس آن دسته از دارندگان خودروها که تا کنون در سایت «تهران من» ثبت‌نام نکرده‌اند، صرفاً با ثبت‌نام در سامانه و سپس افزایش اعتبار خود می‌توانند طبق همین الگو در محدوده طرح ترافیک و همچنین محدوده کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشند و اگر در موعد مقرر حساب خود را شارژ و عوارض خود را پرداخت کنند، جریمه نخواهند شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سید

      اینم شکل چاپیدن جدید مردم بیچاره است
      مگه پنج شنبه ها طرح ترافیک آزاد نشده بود با این وضعیت دیگه پولی شد چون برای رسیدن به طرح باید وارد محدوده زوج و فرد بشی
      خدا ازتون نگذره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        طرح های کیلویی ومزخرف کسی که این طرح هارو میده صد در صد ماشین دولتی با راننده مخصوص زیر پای خودش و زن و بچه اش قرار داره دیدم که دارم میگم

      • بدون نام

        یه سری اتوبانها درون محدوده هستند که شرق به غرب و یا شما به جنوب و بلعکس هستند با اجرای این طرح ها بار ترافیکی شون به اتوبانهای خارج از طرح منتقل میشه در نتیجه ترافیک بیشتر میشه مدت سفر ها طولانی تر و همچنین آلودگی هم بیشتر میشه این همه دکتر مهندس کارشناس فکرشون به اینجا نرسیده
        اگه دنبال پول هستند میتونن عوارض سالانه خودروها رو بیشتر کنن نه با این طرح های مسخره مردم تو دردسر بندازن

    • سید

      اینم شکل چاپیدن جدید مردم بیچاره است
      مگه پنج شنبه ها طرح ترافیک آزاد نشده بود با این وضعیت دیگه پولی شد چون برای رسیدن به طرح باید وارد محدوده زوج و فرد بشی
      خدا ازتون نگذره

    • بدون نام

      طرح نفس کشیدن هم بزارید که مردم فقط ده روز رایگان نفس بکشن بقیشو پول بدن

    • بدون نام

      پس کسانی که خودرو ندارند چی؟
      چرا مزایایی برای شهروندانی که خودرو ندارند در نظر نمی گیرید ؟

    • ایرانی

      دستتون درد نکنه واقعا . خیلی به مغزتون فشار آوردین تا در نهایت دست کنین توی جیب مردم . آفرین به این کمالات . تعجب میکنم با این مسئولان متفکر چطور ایران هنوز نترکیده ؟ چطور هنوز نسل ما زنده مونده . هر چند که فایده نداره و اساسا میخ آهنی در سنگ فرو نمیره ولی بدونید که من که خودروی خارجی دارم و معاینه فنی برتر براش گرفتم و امثال من هم زیاد هستن ، باعث آلودگی هوا نیستیم . مقصر آلودگی تهران فقط ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی هستن . مسئولان متفکر !!!! تا حالا شده پشت سر یه تاکسی یا اتوبوس واحد باشین ؟ قطعا بودین . اگر تشخیص ندادین که یه اتوبوس به تنهایی چقدر در آلودگی تاثیر داره ، این دیگه مشکل شماهاست . چرا هر طرف میچرخین آخرش میرسین به جیب مردم ؟ واقعا چرا ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخه اینا مگه تخصصی غیر از چاپیدن مردم بلدن؟

    • بدون نام

      هر جوری شده باید جیب مردم رو خالی کرد چه با طرح چه بی طرح . ایکاش کمی هم بفکر اصلاح فرهنگ رانندگی ، عیان نمودن خطوط عابر پیاده که نقشی کمرنگ از گذشته دور از آن بجا مانده ، ارائه سوخت بهینه و خروج خودروهای فرسوده و..... بسیاری موارد دیگر توجه و اقدام میشد.

    • حسن/گ

      دولت و مجلس محترم اگر نگران الودگی هوا هستند سعی کنند کیفت احتراق خودروهای داخلی را بهبود دهند نه اینکه طرحهای کذایی برای درامدزایی از جیب مردم ابداع کنند !!؟؟ مضافا این طرح مشکلات مردم را افزایش داده و بر تورم نیز تاثیر منفی خواهد داشت . شاید برای متمولینی که چند خودرو دارند مشکلی ایجاد نکند .

    • سیاست ابکی

      این مسئولا هر جا که میبینن راه داره فشار میدن .‌الودگیه هوه بهونس ..ترافیک بهونست ...اینا دیدن طرح ترافیکی که تغیرش دادن کسی حرف نزد هم تغییر دادن هم پولی کردن ...بعد دیدن ملت زیاد استقبال نکردن .‌یعنی شهرداری و پلیس دارن از استفاده نکردنه ملت دارن ضرر میکنن گفتم حالا نقشه بکشیم واسه زوج وفرد ‌چون خیلی ها باید تو زوج وفرد بیان ..حالا یه سوال اینجاست ‌...با این وضعیت تو یه سال تو خوشبینانه سه ما باید وارد طرح بشیم ..چرا عوارضه خودرو رو که شهردای موقعه خرید و فروش خوردو دریافت میکنه یه ساله حساب میکنن .چرا بیمه ماشینو یه ساله حساب میکنن .‌همه اینارم نصفه سال حساب کنن دیگه .....چون ملت نمیتونن جایی برن که ...چند وقته پیش رفته بودم تو طرح ترافیک با موتور بخدا ساعت ۹ صبح پرنده پر نمیزد .‌..خوب اینا دارن ضرر میکنن دیگه .‌‌...بخدا این کاراتون خوب نیست مسئولا .فقط مردم پول ..پول مردم .هر کی نداشت بیرون نیاد نفس نکشه اگه بیاد باید پول بده پول پول پول .لعنت به همتون که همه کارارو ذره ذره انجام میدید تا ملت ساده متوجه نشن یا وقتی هم بشن که کار از کار گذشته ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه جریمه بشه مردم هوا الوده نمیشه اگه پول بدند طرح بخرنددیگه هوا الوده نمیشه نه؟چون چاک دهنشون بسته میشه

    • سیاست ابکی

      همش فیلمه همش چاپیدنه مردمه ..اینا دیدن ملت از عوارض طرح ترافیک کمتر از اون چیزی که پیش بینی میکردن استقبال شده گفتن حالا بخوابیم رو زوج و فرد ..ملت باید بیان تو طرح زوج وفرد ‌...الودگی دروغه ترافیک دروغه .....چجوریاست واسه طرح هایی که از مردم پول میخوان بگیرن زود تصویب میکنن زود اجرا میشه ...خوب پوله عوارض شهرداری که موقع فروختن ماشین تو پلیس به اضافه ۱۰ میگیرنو نصف کنن .بیمه ماشینم نصف کنن دیگه چون نصفه سال کمتر ماشینو میتونی بیاریم بیرون ...اینا به ضررشونه .تا ملت بی صدا نشستن اینا به خودشون جرات میدن تا فقط پول مردم مردم پول .فقط یواش یواش فشار میدن تا واسه همه عادی بشه .....تینا چرچیلو دستشو از پشت بستن ..بابا لعنت به همه مسئولایی که فقط پول پول پولو میبینن

    • سعیدا

      اگر طرح زوج و فرد بخواهد قانونی باشد باید به هر خودرو که در ان شهر است به علت محدودیت در استفاده از ماشینی که شما به صورت کامل جهت سوار شدن و اسفاده از ان در ان شهر پول انرا بدون سوبسید داده ایید باید یارانه تردد یا پول تاکسی بدهد تا شما از بابت داشتن ماشین و عدم استفاده از ان که باعثش شهرداری است به شما خدمات ویژه بدهد اینجا اما هم جلوی استفاده از ماشین به صورت دستوری و اعمال قانون ( که این قانون از اساس اشتباه و من دراوردی و مضر و خسارت اور برای منافع عموم است) را میدهند هم تهدید به جریمه و عوارض (که همان دست در جیب مردم) میکنند و هیچ گونه تعهد و سوبسید و تسهیل هم برای ملت قائل نیستند از نظر انها ایرانیها مجرمند و باید با انها برخورد و جریمه شوند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه طرح کثیفی .....
        چرا فقط به فکر خالی کردن جیب مردم هستید ؟؟؟؟
        فکر روز جواب هم باشید !!!!!

    • بدون نام

      پیشنهاد می کنم خودروهایی که سرنشین کامل دارند از خطوط ویژه که همیشه خالی هستند مخصوصا در اتوبان امام علی (ع) استفاده نمایند.

    • رضا

      این چه قانونیه چرا اون بدبختایی که پلاکشون فرده باید تو هر فصل 26 بار و اونهایی که زوج 39 بار ؟ تازه 5 شنبه ها رو هم که حذف کردن

    • بی نام

      همه این داستانا کلکه پوله ، شهر رو می خوان پولی کنن .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج