۸۲۸۰۰۲
۲۳ نظر
۵۰۱۱
۲۳ نظر
۵۰۱۱
پ

ناراحتی نمایندگان از طرح اعاده اموال نامشروع

نمایندگان با بررسی طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان» و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی به صورت یک‌فوریت موافقت کردند.

روزنامه ابتکار: نمایندگان با بررسی طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان» و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی به صورت یک‌فوریت موافقت کردند.

در ابتدا دوفوریت این طرح در دستور کار نمایندگان قرار گرفته بود که به دلیل اهمیت معیشت مردم و مشکلات اقتصادی فعلی دو‌فوریت آن با ۱۴۴ رای موافق رد شد و یک‌فوریت آن با ۱۶۳ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید. موافقان این طرح یک‌فوریتی معتقدند طبق این اصل دولت موظف است که کلیه ثروت‌ها و موارد غیرمشروع را به بیت‌المال باز گرداند.

به گفته محمد دهقانی، عضو فراکسیون ولایی مجلس «با اجرای این طرح ضمن ایجاد امید در بین مردم تمامی کسانی که از موقعیت خود سوءاستفاده کرده و با رانت‌خواری و با ضربه به اعتماد مردم اموالی را کسب کرده‌اند ملزم می‌شوند که به بیت‌المال باز گردانند.»

مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون امید هم در موافقت فوریت این طرح تاکید کرد که بحث مبارزه با فساد، اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌شناسد و قابل قبول نیست که خویشاوند فلان مسئولی از موقعیت خود سوءاستفاده کرده و اموال نامشروع به‌دست آورده باشد. این طرح حتی افراد نظامی درجه دو به بالا را هم شامل شده است.

ناراحتی نمایندگان از طرح اعاده اموال نامشروع

در عین حال مخالفان دوفوریتی این طرح تاکید دارند که ما برای برخورد با فساد مشکل قانون نداریم چرا که بابک زنجانی‌ها که اموال نامشروع کسب کرده‌اند به خاطر نبود قانون نبوده است.

محسن علیجانی، عضو فراکسیون امید مجلس تاکید دارد: «این طرح القای فساد سیستماتیک در مسئولان خدوم است. کسانی که خواسته یا ناخواسته بخواهند این کار را انجام دهند تنها خوراک تبلیغاتی به رسانه‌های بیگانه می‌دهند.» عبدالحمید خدری، عضو دیگر فراکسیون امید هم در مخالفت با فوریت این طرح‌ گفت‌: «این طرح بدان معنا است که ما تاکنون قانونی برای مبارزه با مفسدان نداشته‌ایم و امروز بعد‌از ۴۰ سال تازه احساس کردیم که به این موضوع نیاز است.

آیا در سال‌های قبل نباید این قانون اجرایی می‌شد. اصل ۴۹ قانون اساسی برای مبارزه با مفسدان، اخلالگران و رشوه‌گیران کافی است، نباید امروز در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب موضوع را طور دیگری وانمود کنیم.» این نماینده مجلس و قاضی پیشین با بیان اینکه سخت‌ترین قوانین امروز برای مبارزه با مفسدان و اخلالگران اقتصادی وجود دارد، ادامه داد: «‌قطعاً اگر نیاز به ضرورت بود قوه قضائیه لایحه می‌داد. نباید با چنین طرح‌هایی انگیزه از مسئولان پاک‌دست بگیریم.»

اگر‌چه موافقان این طرح موارد قابل توجهی را بیان کردند که در ظاهر می‌تواند نکات مثبتی باشد در‌صورتی که این مصوبات سابقه ناخوشایندی نداشته باشند و بتوان به آنها اعتماد کرد. ولی تجربه گذشته درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نشان داد که همیشه استثناهایی وجود دارند که یک قانون خوب را بی‌اثر می‌کنند.

حتی می‌توانند مصوباتی با نیت خیر و استفاده‌هایی به‌منظور مچ‌گیری سیاسی داشته باشند. محمود صادقی رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس با بیان اینکه «از امضاءکنندگان و موافقان طرح دوفوریتی و یک‌فوریتی طرح فوق بوده و هستم» به «ابتکار» گفت: «ولی بحثی که وجود دارد این است که مشکل ما خلا قانون نیست و نکته اینجاست که چرا قانون اجرا نمی‌شود!» نماینده مردم تهران در مجلس افزود: «نگاه پیشگیرانه در این طرح وجود ندارد و مهم این است که از ارتکاب این سوءاستفاده‌ها چگونه باید جلوگیری کرد. این طرح خوب است و دغدغه نمایندگان برای مقابله با فساد را نشان می‌دهد و امیدواریم تا حدی از این بار فساد کم کند.» صادقی در عین حال تاکید کرد: «بخش مهمی از فساد در کشور ناشی از ساختار رانتی است و این ساختار رانتی فسادزا است و معتقدم تا این رانت ساختاری هست مشکلی حل نمی شود.»

عضو حقوق‌خوانده فراکسیون امید مجلس همچنین گفت: «بعضی اقدامات را در طرحی که رسیدگی می‌شود برای حذف استثناها برای شمول مقررات عمومی از خیلی از شرکت‌ها و از طرح‌هایی برای اصلاح ساختاری است و یک نگرش شود که کلا اصل بر عدم استثنا باشد و استثنا‌ها در حوزه‌های اقتصاد و سیاست و فرهنگ برداشته شود چون نظام را رانتی کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قانون مبارزه با مفسدان رو داشتین. ولی فقز برای مردم نه برای خودتون و مسئولان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این فقط یک شو هست
        برای انحراف افکار عمومی

    • بدون نام

      اونایی که ناراحت می شن ..اموالشان نا مشروعه باید ازشون گرفته بشه وخودشان مجازات .

    • بدون نام

      انکه حساب پاک است ، از محاسبه چه باک است ، قانون از کجا اورده ای رو به بایگانی سپرده اید که دشمن سو استفاده نکند ، ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی این ره .........

    • آ زاد

      چرا درجه دو به بالا ،مگر درجه یک ها معصومند ،باید تمام مسئولین مملکت فرق نکند

    • علی

      آنکه حساب پاک است از محاسبه چه باک است.مخالفان این طرح حتما ریگی به کفش دارند

    • بدون نام

      خیلی هم خوبه و اون نماینده مخالفی که میگه این طرح بهانه دست بیگانه ها میده اتفاقا به ضرر خودش و اونایی که ازش تغذیه میکنند هست برا همین مخالفت میکنه و هیچ ربطی به بیگانه نداره.

    • بدون نام

      خخخخ
      فقط شعار میدین و شعار تصویب می کنید، ...

    • بدون نام

      خداییش گوش کنید چی‌میگم

      خداییش خداییش

      عضو فراکسیون امید میگه با مطرح کردن این قانون ما خوراک تبلیغاتی میدیم دست دشمنان و اینجو القا میکنیم که فساد سیستماتیگ داریم
      باش آقا قبول ولی چرا
      ولی چرا
      ولی چرا

      ولی وقتی ظریف گفت فساد گسترده و پولشویی هست بعضی‌ از نمایندگان گفتند آقای ظریف اینجوری نگو خوراک میدی دست دشمنان همین نماینده ها پشا ظریف افتادن و گفتن نه ظرف درست میگه

      آقا قسم حضرت عباستون یا دم خروستون

      آقا خداییش درست نمیگم نه خداییش بدون غرض گفتم
      چرا اینجا خوراک دست دشمن اونجا نه

    • بدون نام

      فقط بازگردانند پس مجازات چی میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا بزار برگرده

      • محمد

        این که گفتن هم فقط حرفه کاش عمل میکردن که این وضع مردم نباشه متاسفم

    • بدون نام

      هرکس در هر پست ومقامی و در هرلباسی حتی به اندازه یک نوک سوزن به مردم وکشور خیانت کرده واز طریق همین خیانت ها به اموالی رسیده بایدمجازات بشود حتی خانواده انها که از این اموال برای پیشرفت خود پل ساختند منتهی این جا این نکته مطرح است که این افراد توسط چه کسانی باید مجازات بشوند ،ایا کسی در کشور داریم که خودش مشکلی نداشته باشد که مطمئنا خیر، پس این طرحها بدرد کسی نمی خورد.و قابل اجرا نیست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گل گفتی
        رطب خورده منع رطب چون کند؟!!!

    • شهروند1

      خب بایدم ناراحت بشن چون بارشان را بستند وبه این سادگی پس نمیدن

    • بدون نام

      منکه چشم اب نمیخوره این بحث رو پیش میکشن دل مردم رو به دست بیارن ولی کار خودشون رو میکنن اقا مگه نمیخواین بمیرین چقد دزدی چقد غارت مرگ برای شماهم هستا

    • بدون نام

      گر حکم شود ک مست گیرند در شهر هر انچه هست گیرند

    • بدون نام

      خوبه دیگه از یه مقام پول و میگیرند میره جیب یه مقام دیگه.چه نفعی واسه مردم داره

    • بدون نام

      البته به شرط اینکه بیت المال حساب خصوصی بعضی ها نباشد مثل اموال امیرمنصور اریا که به حساب یکی از اقایان ودامادش رفت

    • بدون نام

      اصلا ناراحت نباشن . قرار نیست پولهای یا مفت شون رو بگیرن . قراره سر مردم بند بشه

    • بدون نام

      احتمالا دوست ندارن اشخاصی مثل ولایتی اذیت بشه بره یه خونه دیگه!

    • بدون نام

      هر وقت اموال بابك زنجاني و ووووو..............اختلاس گراي ديگر عودت شد اموال نا مشروع ديگران هم برگردانده ميشود

    • بدون نام

      آخی ،آخی بمیرم الاهی براتون هههههههههه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج