۸۳۴۱۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

حذف ایران از اسکار به خاطر لجبازی با سونی؟

تصمیم آکادمی اسکار مبنی بر حذف فیلم «گذشته» فرهادی از فهرست اولیه ۹ فیلم برتر خارجی زبان مورد اعتراض رسانه های خارجی قرار گرفت.

حذف ایران از اسکار به خاطر لجبازی با سونی؟





روزنامه هفت صبح: تصمیم آکادمی اسکار مبنی بر حذف فیلم «گذشته» فرهادی از فهرست اولیه 9 فیلم برتر خارجی زبان مورد اعتراض رسانه های خارجی قرار گرفت.

نه تنها ایرانی هایی که معتقد بودند «گذشته» به خوبی فیلم های قبلی فرهادی نیست و شانسش در اسکار امسال کم است از نبودن نام «گذشته» حتی در میان 9 فیلم اولیه نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شوکه شدند که رسانه ها و منتقدان خارجی هم انتظار چنین برخوردی با فیلم فرهادی را نداشتند. آکادمی اسکار فهرست کوتاه 9 فیلم حاضر در بخش فیلم های خارجی را در حالی اعلام کرد که فیلم «گذشته» به عنوان نماینده ایران جایی در میان آثار منتخب ندارد.

به گزارش اسکرین دیلی، 9 اثر منتخب در حالی از میان 76 فیلم معرفی شده به آکادمی اسکار گزینش شده اند که در میان تعجب فیلم «وجده» از عربستان و «گذشته» از ایران جایی در میان نامزدها ندارند. بر این اساس فیلم های «فروپاشی حلقه شکسته» از بلژیک ساخته فیلیکس فن گرونینگن، «استاد بزرگ» از هنک کنگ ساخته ونگ کاروای، «یک اپیزود از زندگی ایرون پیکر» ساخته دانیس تانوویچ، «تصویر گمشده» از کامبوج ساخته ریتی پان، «شکار» از دانمارک ساخته توماس وینتربرگ، «دو زندگی» از آلمان ساخته جورج ماس، «یادداشت» از مجارستان ساخته جانوس ساز، «زیبایی بزرگ» از ایتالیا ساخته پائولو سورنتینو و «عمر» از فلسطین ساخته هانی ابو اسعد نامزدهای اولیه جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی هستند.

کمیته ویژه ای در آکادمی اسکار طی روزهای دهم تا دوازدهم ژانویه سال آینده طی سه روز اقدام به بازبینی فیلم های منتخب خواهند کرد تا در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفیشوند. انتخاب «گذشته» به عنوان یکی از نامزدهای بخش فیلم خارجی زبان گلدن گلوب تازه امیدها را برای حضور آن در اسکار بیشتر کرده بوداما این گویا لجبازی اعضای آکادمی با شرکت پخش سونی کلاسیک پیکچرز هم هست که برای چند سال متوالی پخش کننده آثاری بوده که اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرده اند اما امسال با کنار رفتن فیلم ایران و عربستان دیگر هیچ نماینده ای در اسکار ندارد.

واقعیت این است که حذف فیلم «گذشته» که کارگردانش دو سال پیش موفق به دریافت جایزه اسکار شده بود، بیشتر از همه فیلم ها و حتی «وجده» که اولین فیلم عربستان سعودی محسوب می شود، در رسانه ها سر و صدا کرد. هالیوود ریپورتر نوشت: «نکته جالب توجه اینکه فیلم تحسین شده «گذشته» که در جشنواره کن جایزه بهترین فیلم معنوی و بهترین بازیگر زن را به دست آورد، در میان سه فیلم اضافه شده از سوی کمیته اجرایی بخش بهترین فیلم خارجی قرار نگرفته است؛ موضوعی که برای فیلم های دیگری چون «گلوریا»، «وجده»، «مترومانیلا»، «بازگشت به 1942» و «راکت» نیز صادق است.»

«مایکل بارکر»، رئیس کمپانی سونی پیکچرز کلاسیک در این باره گفت: «بسیاری از جمله خودم فیلم «گذشته» رات اصلی ترین گزینه برای انتخاب در میان فهرست 9 فیلم بهترین فیلم خارجی محسوب می کردند اما این بخش از آکادمی همواره و به ویژه در سال های اخیر با شگفتی هایی همراه بوده است که برخی از آنها مطابق با میل و برخی نیز برخلاف میل ما بوده است.»

«جاناتان سرینگ»، رئیس کمپانی توزیع فیلم «ساندس سلکت» و «IFC فیلم» که توزیع فیلم هایی چون «آبی گرم ترین رنگ است»، «شبیه پدر، شبیه پسر» و «دو زندگی» نیز درباره فهرست کوتاه بهترین فیلم خارجی ابراز سردرگمی کرد و گفت: «نمی توانم بگویم همه فیلم ها را دیده ام اما فکر می کنم جوایز گلدن گلوب در بخش فیلم های خارجی با حضور «گذشته»، «زیبایی بزرگ»، «آبی گرم ترین رنگ است»، «شکار» و انیمیشن «باد می وزد» فهرست قدرتمندتری را تشکیل داده اند که به خوبی بازنمای بهترین فیلم های بین المللی هستند.»

این اقدام آکادمی اسکار و حذف «گذشته» حتی در لیست اولیه فیلم های خارجی زبان تصمیم عجیبی بوده است که قطعا حواشی و جنجال های آن ادامه خواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج