۸۳۴۶۰۷
۳۰ نظر
۵۰۰۶
۳۰ نظر
۵۰۰۶
پ

هشدار ظریف به خروج از برجام

وزیر امور خارجه ایران سازو کار مالی مورد نظر اروپا با ایران را فقط نوعی مقدمه برای اجرای وعده‌های طرف اروپایی ارزیابی کرد.

خبرگزاری فارس: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران درباره توافق هسته‌ای ایران (برجام) و مسئولیت اروپایی‌ها در این زمینه و ایجاد سازو کار مالی «اینستکس» با روزنامه سوئیسی «بازلرتسایتونگ» گفت‌وگو کرد.

ظریف گفت: «وقتی که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است، کشورهای دیگر مسئولیت‌هایی دارند که شامل ۱۲ مورد می شود و این سازوکار شامل این موارد نمی شود بلکه فقط مقدمه‌ای برای اجرای وعده هاست. در توافق هسته‌ای (برجام) عادی ‌سازی روابط اقتصادی پیش‌بینی شده است.ساختاری مانند اینستکس کانال ارتباط مالی عادی نیست بلکه در جهت خلاف آن عمل می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفت که اینستکس هنوز اجرایی نشده است دوم اینکه ایجاد آن نه ماه به درازا انجامید و سومین مورد این است که باید پول در آن جریان داشته باشد و تبادل مالی فقط زمانی رخ می‌دهد که تجارت، مبادله نفت و سرمایه گذاری رخ دهد و این موضوعی ضروری است.

این روزنامه سوئیسی در ادامه از ظریف پرسید که آیا اینکه صادرات نفت ایران از ۲.۵ بشکه در روز به بیش از یک میلیون بشکه کاهش یافته است و اینکه آیا این مقدار در دراز مدت کافی است هم پرسید که ظریف گفت: « خیر اینطور نیست و کمتر از مقداری است که ما قبل از توافق هسته‌ای و زمانی که تحریم‌های سازمان ملل متحد وجود داشت، می‌فروختیم. اما اکنون آمریکا تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا همه را به زانو در آورد. کلمات زیبا در دراز مدت کارایی ندارند.»

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به اینکه ایران تا چه زمانی در توافق هسته‌ای باقی خواهد ماند هم گفت: «این به خواست مردم بستگی دارد. اقلیت بسیار قدرتمندی در کشور ما مخالف برجام بودند ولی اگر مردم بیشتر خشمگین شوند این گروه ممکن است به زودی به اکثریت تبدیل شوند. یک نظر سنجی نشان می‌دهد که همچنان ۵۱ درصد مردم از باقی‌ماندن در برجام حمایت می کنند. اما ما نمی توانیم در جهت خلاف خواست مردم عمل کنیم.»

خبرنگار این روزنامه به وضعیت داخلی ایران اشاره کرد و گفت که بسیاری از ایرانی‌ها دولت را برای سوء مدیریت مسئل می‌دانند و ظریف گفت: «سال گذشته با وجود ۴۰ سال سوء مدیریت، رشد ۸ درصدی داشتیم اما چرا اکنون در سراشیبی قرار گرفته ایم؟ به دلیل وجود تحریم ها. در غیر این صورت چیزی تغییر نکرده است. سوء‌مدیریت و مشکلات ساختاری اقتصاد در ایران مسئله جدیدی نیست.»

بازلرتسایتونگ از ظریف پرسید که اگر معافیت‌های آمریکا برای فروش نفت ایران تمدید نشوند، آیا این به معنای پایان توافق هسته‌ای است؟ وزیر امور خارجه ایران اینطور پاسخ داد: «گمان نمی‌کنم که این مجوزها برای حمایت از ایران و یا توافق ایجاد شده باشند بلکه طبق ارزیابی آمریکا از بازار نفت وضع شده‌اند. آمریکایی‌ها به نگرانی‌های اروپایی‌ها هیچ توجهی نمی‌کنند و از آنها می‌خواهند که از توافق خارج شوند. جامعه جهانی باید تصمیم بگیرد که آیا به نفع آنهاست که بگذارند، آمریکا به دیکته کردن غیرقانونی خود ادامه دهد. اروپایی‌ها باید از خود بپرسند که با وجود چنین سابقه‌ای اگر آمریکا خواستار پایان رابطه تجاری با چین باشد، چه خواهند کرد؟

ظریف در ادامه گفت که اگر همگی مشتریان (نفت) ایران تصمیم بگیرند که در برابر تهدید‌های آمریکا سر فرود آورند در این صورت ایران هم ابزار دیگری خواهد داشت و افزود: «من در این مورد چیزی نمی گویم. ترامپ از غافلگیری خوشش می‌آید و به همین دلیل ما هم با او همینطور رفتار خواهیم کرد. هم‌اکنون تمامی بازار ما خارج از اروپاست و اروپایی‌ در حال حاضر از ما نفت نمی‌خرد و با احتیاط به تحریم‌ها توجه دارد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین درباره شرایط داخلی کشور هم گفت: «ایران کشوری بسیار باثبات است چرا که ما به نیروهای خارجی تکیه نداریم. ثبات ما از داخل تامین می‌شود اما مردم در رنج به سر می‌برند. تقریبا هیچ کارشناسی انتظار نداشت که این تعداد از مردم در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به خیابان بیایند. آنها می‌توانستند به تعطیلات بروند اما حمایت خود را نشان دادند.»

وزیر خارجه ایران در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: «بخشی از مردم ما با سیاست خارجی ما موافق نیستند و می‌توانند این ناخرسندی را در خیابان و یا در قالب مطالبی در روزنامه‌ها ابراز کنند. اما یک نظرسنجی که ما هم آن را انجام ندادیم بلکه دانشگاه مریلند آن را تهیه کرده است نشان می دهد که بیشتر مردم معتقدند که سیاست خارجی ما در سوریه و منطقه برای امنیت ملی ما حیاتی است.»

ظریف همچنین گفت که تنها دلیل حضور ایران در سوریه مبارزه با تروریسم و دعوت دولت سوری است و با اشاره به اینکه متاسفانه مبارزه با تروریسم پایان نیافته است هم گفت: «بخش اعظمی از شهر ادلب در اختیار جبهه‌النصره است در اطراف دیر الزور هم همچنان تروریست‌های داعشی وجود دارند و در عراق هم همینطور است. تروریست ها چهره متفاوتی به خود گرفته اند. آنها به خانه رفته اند و منتظرند تا در فرصتی مناسب دوباره به صحنه بیایند. ما باید مراقب باشیم. اگر دیگر به ما نیازی نباشد این پایان حضور ما خواهد بود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • htc

      اگه راس میگی و جرات داری از برجام خارج شو .. همش حرف میزنه

      پاسخ ها

      • AAAAAAAAA

        ظریف دل را به دریا بزن و بر جام را مقابل موگیرینی پاره کن ،
        وضع مردم دیگه از این خراب تر نخواهد شد.

      • بدون نام

        ای داداش جان الحمدالله فقط هشدار وتکذیب کردن بلدن. هیچ کارم نمیکنند

    • اسد

      خب خب خب yes yes yesولی را ه چاره ندارید باید در برجام بمانید وگنه منشور هفت میاد سراغتون.

      پاسخ ها

      • سعیدا

        مگه قرار نبود بعد ریختن بتن در مخزن سوخت اراک امریکا و چین یک مخزن جدید طراحی کنن با نظارت اژانس و جایگزین سوخت اب سنگین اراک کنند چی شد فراموش کردین فقط شما افتخار میکنید که به تمامی تعدات خود در 14 مرتبه طبق بیانیه اژانس پایبند بودید این 5+1 پس به چی پایبند بودن

      • بدون نام

        خارج شدن از برجام جربزه میخواد که این نداره مثل ترامپ

    • بدون نام

      جناب آقای ظریف فرمودند پنجاه ویک درصد ملت ایران خواستار ماندن در برجام هستند از ایشان خواهش میکنیم یک رفراندوم واقعی درکشور برگزار کنند تاببیتیم ای درصدی که اعلام کرده اند ازکجا آورده اند ؟!!!!!!!

    • محمدی

      حالم از این برجام وسیاست خارجی وزارت ظریف بهم میخوره
      چقدر ترس وحقارت از خروج برجام دارند
      آخه مگه چیزی دیگه ام از این برجام لعنتی مونده
      آقای ظریف مردم ایران زیر این فشار وحقارت دست پخت شما له شدن
      اگه عرضه شو نداری استعفا بده برو
      چون بودن ونبودن شما هیچ تاثیری به حال این مرد بدبخت نداره

      پاسخ ها

      • تیر بار چی

        سلام .دوستان عزیزم عجله نکنید . اینو خوب میدونم که مردم عزیزو شریف ایران از اول انقلاب تا حالا چه سختی هایی رو متحمل شدن . و این را هم خوب میدونم که مردم بزرگوار ایران صبر میکنن و میفهمند که ((ان مع العسر یسرا ))بعد از هر سختی آسانی است

      • بدون نام

        وبالا۹۰درصدخواستاررفتن روحانی هستن اینقدرازملت مایه میزاری پس اینم مایه بزارفقط دنببال منفعت خودشون بهربرداری به نفع خودشونن گزینش میکنیدچراخودتی

      • رضا

        لعنت‌خدا‌بر‌کسانی‌که‌در‌حق‌این‌ملت‌ومملکت‌خیانت‌کرده‌ومینمایند
        نفرین‌بر‌آنها هر‌چی‌میکشیم‌از‌داخله‌‌درخت‌را‌از‌داخل‌کرم‌میخوره

      • وطن پرست

        تیر بار چی کاش جای ما مردم عادی بودی تا میدونستی محروم بودن از حقوق اولیه شهروندی چ دردی داره کاش جای ما مردم عادی بودی میدیدی گه گاه یکی از اطرافیانت بخاطر فشار مالی و اینکه شرمنده زنو بچشونن خود کشی میکنن چ غمی داره کاش حداقل جای من بودی ک نوازدم رو بغل کردم و می خاستم بخاطر گشنگی بچه ها م خودکشی کنم ببین دلت میسوخت یا نع اول بیا چشمتو ب رو واقعیت باز کن بعد بیا همچین کامنتی بزار

      • دونالد ترامپ

        تیر بار چی جیره خور ساکت باش

    • بدون نام

      ظریف در بستن قرارداد برجام به کشور خیانت کرد، پراید ۵۰ میلیونی و گوشت ۱۲۰۰۰۰ تومانی و.... حاصل برجام است....................

      پاسخ ها

      • سعیدا

        و 97% مردم خواستار برکناری دولت دروغگو و رانتخوار و اختلاسگر و اشرافی اقازاده پرور و کاخ و قصر نشین از خدا

    • بدون نام

      من موافق حرفهای آقای ظریف هستم. همه چی به مردم ربط داره و در اراده اونهاست!

    • بدون نام

      هشدار نده تدبیر کن

    • بدون نام

      خجالت بکشید

    • بدون نام

      خب خارج شو زودباش فقط حرف مفت نزن علکی خوش

    • بدون نام

      منشور هفت و شورای امنیت و این چرت و پرتها هیچ غلطی نمیتونن بکنن

    • بدون نام

      دروغ ودیگر

    • بدون نام

      خخخخخخخ دنیا دیگه واسه تهدید توخالی تره خورد نمیکنه .کسی مثل ترامپ میتونه از برجام خارج بشه .اگه جرات دارین خارج بشین.مرد میخواد

    • بدون نام

      پاره کنند اتش میزنیم .پاره کردند اتش نزدیم.....کی میتونه اتش برنه

    • بدون نام

      ۱۰ ماهه همش فرصت دادین اروپا هیچ کاری نکرد حالا با تهدیدات الکی هم چیزی نمیماسه

    • بدون نام

      شرط میبندم فردا با خانم موگرینی تماس میگیره میگه من یه غلطی کردم تهدید به خروج از برجام کردم شما جدی نگیرید..خخ۸خخخخخخ

    • بدون نام

      هم التماس میکنه هم تهدید خخخخخخخ الکی خوش

    • کارمند

      فقط تهدید میکنید و حرف میزنید
      اگه واقعا مرد هستید یکبار هم شده عمل کنید
      به قول معروف عاقلان دانند

    • بدون نام

      اگه این برجام با دولت های حاشیه خلیج مثلا بسته میشد و اونا نقش امریکا رو داشتن و برجام رو پاره میکردن.اونوقت واقعا دولت مردای ما این همه مدت صبر میکردن یا وارد جنگ میشدن .نمیدون ترسشون از امریکا چیه.بابا امریکایی جماعت نجسه.شیطان صفته.زود اسرائیل بزند تموم بشه.این بازی ها چیه در میارید

    • ماژان

      توام که فقط یه وری بشین و هشدارررر بده

    • مجتبی

      ظریف جون عزیزم ما همون ۵۱ درصدی هستیم که تو میگی بیا عزیزم بزن میخوایم برات برقصیم . اواااااا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج