جاباما
۸۳۶۵۱۱
۴ نظر
۵۰۴۴
۴ نظر
۵۰۴۴
پ

طنابی که ۳۲۴۵ سال دست نخورده مانده بود!

بیش از ۳۰۰۰ سال پیش، زیر سطح دره پادشاهان، یک نفر مجموعه‌ای از مقبره‌های تودرتو را مهروموم کرده بود تا از مقبره فرعون جوان توت‌عنخ‌آمون با ترکیب پیچیده‌ای از گره و گل رس محافظت کند.

برترین‌ها : بیش از ۳۰۰۰ سال پیش، زیر سطح دره پادشاهان، یک نفر مجموعه‌ای از مقبره‌های تودرتو را مهروموم کرده بود تا از مقبره فرعون جوان توت‌عنخ‌آمون با ترکیب پیچیده‌ای از گره و گل رس محافظت کند. این طناب گره خورده بیش از ۳۲ قرن دست نخورده مانده بود تا اینکه در ۱۶ فوریه ۱۹۲۳، باستان شناس مشهور «هووارد کارتر» آن را باز کرد و برای اولین بار داخل مقبره را بررسی کرد.
طنابی که ۳۲۴۵ سال دست نخورده مانده بود!
این کشف یکی از بزرگترین اکتشافات باستان شناسی قرن بیستم بود، اما فراتر از همه طلاها و گنجینه‌های تاریخی، این سوال پیش می‌آید که چطور طنابی از دوران مصر باستان تا سال ۱۹۲۳ دوام آورده و دست نخورده مانده است؟
مانند سایر مواد آلی یافت شده در مقبره‌های این دره، از جمله عسل، نان و آبجو، طنابی که مقبره توت‌عنخ‌آمون را مهروموم کرده بود هم از شرایط بسیار خشک این منطقه بیابانی و سطح پایین اکسیژن بهرمند شده بود. شرایط خشک بیابانی حاکم در مصر عاری از هرگونه رطوبت است و خود معبد عایق‌بندی شده و هوا و اکسیژن به داخل آن راهی نداشته، بنابراین باکتری‌های هوازی نمی‌توانستند مواد آلی را بپوسانند.
طنابی که ۳۲۴۵ سال دست نخورده مانده بود!

ما نمی‌توانیم بگوییم که طناب دقیقا از چه چیزی ساخته شده، اما می‌دانیم که بیشتر طناب‌ها در مصر باستان از ساقه گیاه پاپیروس ساخته می‌شدند. پاپیروس در جا‌های مرطوب می‌پوسد، اما در محیط‌های خشک دوام استثنایی دارد. در سال ۲۰۰۴ هم یک تیم باستان شناسی از دانشگاه بوستون بیش از ۱۰ طناب ضخیم پشت غاری در مصر پیدا کردند. آن‌ها نزدیک به ۴۰۰۰ سال دست نخورده مانده بودند. متاسفانه از هزاران شیئی که فهرست و از مقبره برداشته شد، معلوم نیست که این قفل‌های جالب بعد از باز شدن حفظ شدند یا نه. چرا که فقط یک دهم اشیای یافت شده درون مقبره به درستی مورد مطالعه قرار گرفتند.
منبع: mnn
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انگلیس دزد استعمارگر

    • بدون نام

      خیلی جالب بود

    • بدون نام

      اکتشاف باستان شناسان یا غارتگران؟

      پاسخ ها

      • جمشید شاه قاسی

        معروف است که وقتی دو باستان شناس انگلیسی برای اولین بار و پس از آنهمه سال!!قدم به داخل مقبره گذاشتند,یکی از آنها که بسختی متآثر شده بود گفت" راستی که این 3300 سال چقدر زود گذشته است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج