۸۳۹۰۸۸
۴۰ نظر
۵۰۷۱
۴۰ نظر
۵۰۷۱
پ

الهه حصاری از حواشی توهین به افغانستانی‌ها می‌گوید

سریال عاشقانه و درام «ممنوعه» به کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی علی‌اکبر نجفی چند وقتی است در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود. سریالی که از همان ابتدا با حواشی بسیاری مواجه بود. در قسمت‌های ابتدایی آن در چند سکانس یک‌سری مسائل غیراخلاقی به نمایش گذاشته شد که مورد انتقاد بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت.

روزنامه جام‌جم: سریال عاشقانه و درام «ممنوعه» به کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی علی‌اکبر نجفی چند وقتی است در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود. سریالی که از همان ابتدا با حواشی بسیاری مواجه بود. در قسمت‌های ابتدایی آن در چند سکانس یک‌سری مسائل غیراخلاقی به نمایش گذاشته شد که مورد انتقاد بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. به همین دلیل انتشار و پخش این سریال معلق شد تا این‌که بعد از حدود دو ماه تلاش، عوامل این سریال توانستند مجوز ادامه انتشار آن را بگیرند که البته این توقیف موقت، با وجود تمام دوندگی‌ها و حواشی‌ای که برای صاحبان سریال داشت، اما در نهایت به نفع سرمایه‌گذارانش تمام شد.

چرا که رسانه‌ای شدن این توقیف موقت در پخش و خبر‌های ضد و نقیض در اجازه برای پخش مجدد بسیاری از مخاطبان را درباره فیلم کنجکاو کرد تا به جمع مخاطبان این سریال بپیوندند و به عبارتی این توقیف موقت، تبلیغاتی رایگان برای ممنوعه شد. مخاطبان این سریال روز به روز افزایش پیدا کردند تا رسید به سکانس‌هایی از این سریال که دوباره حاشیه تازه‌ای مثل ترویج نژادپرستی و توهین به قوم افغان و... را به راه انداخت. در یکی از قسمت‌های فیلم، شخصی که نقش یک کارگر افغانی را بازی می‌کند در چندین سکانس روی صحنه ظاهر می‌شود و مورد تمسخر و توهین دیگر بازیگران این سریال قرار می‌گیرد. مثلا در یکی از سکانس‌ها که در آن خانواده برکه (نقش اول سریال) در حال اسباب‌کشی هستند و کارگری افغانستانی هم در جابه‌جایی و انتقال اسباب به آن‌ها کمک می‌کند. برکه رو به مادرش، او را با عبارتی توصیف می‌کند که پسندیده نیست.

الهه حصاری از حواشی توهین به افغانستانی‌ها می‌گوید

در سکانس دیگری، برکه با فردی افغان در حال گرفتن عکس سلفی است. سپس در جمع دوستان و همکارانش ظاهر می‌شود و با قیافه جدی رو به همه می‌گوید: «من عاشق سامی (نقش اول سریال) نیستم، من یکی دیگه را دوست دارم و حرفش را با قاطعیت تکرار می‌کند تا حدی که صحنه بسیار جدی می‌شود. بعد از آن برای تایید حرف‌هایش گوشی‌اش را در می‌آورد و عکس سلفی‌اش را با نشان می‌دهد که موجب خنده دیگران می‌شود. یا سکانس دیگری که پدر برکه چشم پدر سامی را کور کرده و حالا پدر سامی برای رضایت، تقاضا کرده برکه با کارگر افغانی که قیافه و شکل نا آراسته‌ای دارد ازدواج کند. در اصل حضور این کارگر افغانی در این صحنه مجازات شخصیت اصلی سریال یعنی برکه است. مجازاتی که طی آن قرار است برکه با یک مرد افغان ازدواج کند.

دلجویی نرم

این سکانس‌ها اخیرا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست و به شدت حاشیه ساز شد. به قدری که صفحه رسمی سریال «ممنوعه» در اینستاگرام مجبور شد واکنش نشان داده و فضا را قدری تلطیف کند. روابط عمومی این مجموعه در متن چنین نوشته بود: «برای ما در «ممنوعه» مساله پیچیده‌ای نیست که هر بار به‌دلیل دشمنی، اختلاف سلیقه یا عدم علاقه برچسبی را بپذیریم، ولی در کل نقد شدن را دوست داریم و بی‌شک روی نظرات شما دقت خواهیم کرد، اما این‌که عده‌ای این‌بار به بهانه دوست و بازیگر محترم فیلم‌مان که از دیار افغانستان است حمله را از سر بگیرند برایمان نپذیرفتنی است؛ چرا که دیالوگ زاده نقش است و نقش متعلق به دنیای سریال. هر نقشی بدی و خوبی دارد. دعواکننده و دعوا شونده دارد. ممکن است نقشی دزد باشد دیگری قاضی؟ آیا این توهین یا تعریف از آن زاد و بوم است؟

امتیاز گرفتن یا امتیاز دادن به آن جغرافیاست؟ نگاه کلی‌گویی و کلی بینی را از تفکرمان حذف کنیم. نقد کنیم، اما کرامت انسانی افراد را زیر سوال نبریم و نقش‌ها را با واقعیت‌ها ترکیب نکنیم. دست از قضاوت برداریم و اجازه بدهیم داستان خودش را به شما معرفی کند. افغانستانی‌ها دوستان اهل صلح و آرام ما هستند. ادبیاتشان لطیف است و خودشان شریف. از رقیبان و دشمنانمان خواهش می‌کنیم این‌بار با این بهانه ما را امتحان نکنند و در آخر دلجویی می‌کنیم از تمام دوستان «افغانستانی» اگر ناراحت شده‌اند.»

شفاف‌سازی برکه

الهه حصاری از حواشی توهین به افغانستانی‌ها می‌گوید

الهه حصاری، بازیگر نقش «برکه» درباره این حواشی و در توضیح این سکانس‌ها به جام‌جم می‌گوید: من از صفر تا صد سکانس‌هایی که شبهه برانگیز بوده را شخصا حضور داشتم و در جریان کامل چند و، چون آن‌ها بودم. در جامعه ما مصطلح است که می‌گویند «نادانسته قضاوت نکنید» و همه ظاهرا خیلی به این جمله ایمان دارند، اما نمی‌دانم چرا موقع عمل که می‌رسد به آن پایبند نیستند.

او به واکنش کارگردان این سریال و بحثی که با بعضی منتقدان درباره این حاشیه‌ها داشته اشاره می‌کند و می‌گوید: کارگردان ممنوعه امیر پورکیان در اینستاگرامش با یکی از مردمان شریف افغان که به این سکانس‌ها معترض بود، گفت‌وگوی زنده‌ای ترتیب داد و آن‌قدر توضیح دادند و شفاف سازی کردند که نزدیک بود پایان داستان هم لو برود. من به شخصه خودم را در شرایط و جایگاهی نمی‌بینم که بخواهم درباره این موضوع اظهارنظر کنم و صرفا به این جمله بسنده می‌کنم که به هیچ وجه نژادپرستی یا توهین به قومیت خاصی در پس زمینه هیچ سکانسی از ممنوعه مطرح نبوده و ما مشغول بازی در یک داستان بودیم. داستانی که اشکال گوناگونش را در زندگی پیرامون مان می‌توانیم ببینیم.

سکانس‌هایی که امروز دغدغه بعضی‌ها شده در واقع نمایانگر نتیجه عملکرد خود برکه است. یعنی برکه مجبور است به‌دلیل عملکردش در زندگی ازدواجی ناخواسته را بپذیرد، کمااین‌که حتی خودش هم در جایی می‌گویدمن باید تاوان اشتباهم را بدهم.

حصاری در بخش دیگری از اظهاراتش می‌گوید: هنوز که هنوز است در سینمای آمریکا و اروپا فیلم‌هایی درباره برده‌داری یا تبعیض‌نژادی ساخته می‌شود.

چرا در آنجا کسی اعتراض نمی‌کند چرا در این باره فیلم می‌سازید وقتی دورانش سرآمده؟! چرا ما هر کاری می‌کنیم برچسبی روی آن زده می‌شود؟! برای تمام عوامل سازنده ممنوعه، تمام انسان‌ها در هر جایگاه و نژادی محترم هستند و من واقعا نمی‌دانم این حواشی ریشه در کجا‌ها دارد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      می فرمایند در آمریکا هم میسازند چرا آنجا اعتراض نمی کنند، بعله ، احتمالا ایشان شاگرد پروفسور حقوق بشر هستند

      پاسخ ها

      • حسین

        فیلم ممنوعه ، فیلمی متشکل از عده ای از فیلمسازان و بازیگران نخاله ایران.
        خاک تو سر اون احمقی که جای اینکه ببینه افغانستانی ها از سختی و مشکلات مالی در این وضعیت اند ، میاد بابت وضعیت ظاهریشون تمسخرشون میکنه .
        احمقا اگه شما هم تو وضعیت این بیچاره ها بودین ، شاید از حیوانات هم بدتر بودین

    • بدون نام

      از جمله بازیگرای سفارشی که با پول خوب تونست واسه خودش نقش بخره

      پاسخ ها

      • سپیده

        موافم باهات
        فقط قیافه داره
        بازی زیر صفر

      • بدون نام

        قیافم نداره سپیده جون.
        این بازیگرا بیشتر اهل فسادند.با فساد خودشونو بالا میکشن.

    • بدون نام

      یک عده جرم ها و بیکاری که بخاطر حضور افاغنه هست را بهانه رفتارهای نژادپرستانه قرار میدهند، اولا خودشان تاکنون به کشورهای نژادپرست نرفته اند که طعمش را بکشند ثانیا جرمها و سیاست های دولت را باید جدا پیگیر شد نه با توهین به خودمان
      یادمه بعد از اعزام میمون به فضا توسط ایران آقای م.ا. گفت:حاضرم اولین آدمی باشم که به فضا می فرستید
      یکی از مسئولین آمریکا به شوخی گفت شما که هفته پیش رفتید
      که مورد سرزنش شدید آمریکا قرار گرفت که حرفهای نژاد پرستانه نزنید

    • بدون نام

      حالا کی نشسته این فیلمهای مزخرف،ضد زن و نژاد مرست ایرانی رو نگاه کنه!
      با این کاراتون بیشتر مخاطبانتون ریزش میکنن.الان کسی فیلمای ایرانی اصلا نگاه نمیکنه.
      بهتره این فیلما رو همون بازیگراشون بشینن نگاه کنن و از بازی مزخرف خودشون لذت ببرن.
      مگه افغانی ها چه گناهی کردن؟
      حالا اگه یه المانی تو فیلم بود کلی کلاس داشت و ازدواج باهاشم با کلاس بود.
      فکر کنم شماها سرتونو کردین زیر برف و خبر ندارین افغانیا دارن از شما بیشتر پیشرفت میکنن و تو دنیا کلی واسشون احترام قایلند ولی ما ایرانیها هر روز تحریم میشیم و مشکلات دیگه داریم.
      پس این فیلمنامه نویس و کارگردان و بازیگران بیسواد باید بجای ساخت چنین سریالهای توهین امیزی بهتره یه کم نژاد پرستی رو کنار بذارن و جهان سومی نباشن و سریال یا فیلمی بسازن که به درد بخوره نه فقط بخاطر دلقک بازی بازیگراش و توهین به این و اون مخاطب جذب کنه.

    • بدون نام

      با این وضع ایران چند سال دیگه افعانیا فیلم میسازن و ایرانیا رو مسخره می کنن حالا ببینین کجا بهتون گفتم...
      اون روز یاد من می افتید...

    • ج.ح

      بیخود ،صورت مسئله رو عوض نکنین. این کینه بیجا و عجیب از افغانها، بااین لفاضیا حل نمیشه. ما نژادپرست ترین قومیم. همه رو مسخره میکنیم.توجه کنید(سیه چرده،چشم بادامی،ووو)
      اگر یک ملیارد چینی هم بیان ایران بهش میگیم افغانی، البته این برمیگرده به فقر فرهنگی و فقر اطلاعات جغرافیایی و بوم شناسی. واقعا متاسفم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توچی میگی افغانی؟

      • بدون نام

        تو خودتو ایرانی حساب کردی ؟

    • بدون نام

      خستمون كردن عجب قومي هستن اينا همش طلبكار در حد رييس جمهور احترام ميخوان حالا نكه ايرانيا خيلي بهم احترام ميزارن شما عقب موندين ، تو كابل اگه طرف از شهرستانهاي ديگه باشه خيلي تحويلش نميگيرن

    • بدون نام

      بازیگر مزخرف

    • بدون نام

      الان این سریالها چه فرقی با سریالهای ترکی جم دارند. هیاهو بسیار برای هیچ

    • ایرانی

      این شر و ور ا چیه؟؟؟؟اون کسی نژاد پرسته که براش مهم بوده چرا کارگره افغانیه.....

    • بدون نام

      اگر آنقدر که جمهوری اسلامی وقت و هزینه و نیروی انسانی گذاشت بر سر آزادی سوریه و فلسطین ،برای آزادی افغانستان گذاشته بود ،الان در افغانستان اوضاع بهتر بود ،این بندگان خدا هم در کشور نه چندان جالب ما نمی موندند بر می گشتند سر خونه زندگی شون ،تازه هم زبانان ما هستند مردم خوبی اند ،بجز تندروها شون که اونم در هر نژادی تندروهای بیمار وجود دارند .
      شاید بیش از عربها هم از ما سپاسگذار بودن !!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بایدم از افغانیها حمایت کنی ،افغان

      • بدون نام

        افغانی،دستوردیگری نداری برایت اجراکنیم ؟

    • بدون نام

      ایران فقط تونست یه سریال خوب بسازه اونم شهرزاد بود.
      ممنوعه و بقیه هیچی نیستن...
      حالا واسه جذاب شدن سریالشونم دیگران رو مسخره میکنن...
      یعنی خودشونو کشتن تا سریالشون مخاطب بگیره...
      مردم جهان سومیه ایرانم که دنبال همینجور چیزان.
      این یعنی فقر فرهنگی...

    • بدون نام

      همین مونده بود یه سریال زپرتی مثل ممنوعه به مردم افغانستان توهین کنه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خداشفات بده ،برادرافغانی ام

      • بدون نام

        منو خدا خیلی وقته شفا داده.نوبت تو و بقیه ی نژاد پرستاست برادر ایرااانی...
        ریااال با ارزش.در آینده شاهد مهاجرت شما به افغانشتانیم ان شاا...

    • بدون نام

      همین مونده بود یه سریال زپرتی مثل ممنوعه به مردم افغانستان توهین کنه.

    • بدون نام

      همین مونده بود یه سریال زپرتی مثل ممنوعه به مردم افغانستان توهین کنه.

    • بدون نام

      این افغانی ها خیلی ناراحتن گورشونو گم کنن برن مملکت خودشون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این نتیجه پناه دادن افاغنه ... به ایران است،نون وغذادادیم بهشان،تهمت نژادپرستی به ایرانیان میزنند

      • بدون نام

        .
        افغانی ها چه داخل ایران باشن چه داخل کشور خودشون.نباید توهین بشه بهشون.
        توهین به هرکسی بد هست

      • بدون نام

        لایک

      • بدون نام

        بدبختا شما انسان نیستید اسم خودتونو گذاشتین مشلمان؟
        کافرای آلمان ببینید برای مهاجران دارن چیکار میکنند!!

    • بدون نام

      نميدونم چرا حرفاي الهه حصاري اصلا به دل نمي شينه، خيلي شعاري صحبت ميكنن و دور از حقيقت!

    • بدون نام

      دوست افغان اگراززندگی درایران ناراحتید برویدکشورتان ویا هرکشوردیگر ،این که ناله کردن وشکایت ندارد،نمکدان نشکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برید ببینید آلمانیا واسه مهاجرانشون چیکار میکنند.خسیسای نژاد پرست بدبخت.اونا کافرن شما مسللللللمان

    • بدون نام

      ناراحتن خوش گلدی بسلامت شرشون کم .....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خفه ترک احمق

    • بدون نام

      اون افغانی که گفته ببینید آلمانیها بامهاجرانشان چه میکنند،گم شوبروآلمان ،ناله ات برای چیست،کم به شما آواره های خلافکار چشم سفید لطف کردیم با بی چشم و رویی جواب میدهید،بوگندو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترکام ادم شدن واسه ما...

    • بدون نام

      خفه خودت بشوی ای افغانی بوگندو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کمی سرت رو بیار پایین این بوی تعفن از خودت و افکار کثیفت هست که احساسش می کنی

    • بدون نام

      من به ایرانی ها کاری ندارم ولی اگر دستم به اون مردک کثافت که اسم افغان روی خودش گذاشته برسه میدونم چکارش کنم
      کثافت بیغیرت خودفروخته

    • بدون نام

      برکه خیلی بدوافتضاح بازی میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج